Permalänk

datorn hänger sig i "tystnad"

Hej, sedan jag laddade ner en uppdatering (26 oktober) för Windows Vista KB941649, i Windows XP, har min dator känts instabil. För varje dag har det bara blivit värre, och igår började datorn hänga sig ungefär varje timme. Jo, juste, igår stoppade jag in 2gb ram minne till så jag har totalt 4gb men det visas bara 3gb i Windows XP. skulle det kunna vara felet?

Datorn hänger sig utom att man märker det, bilden "fryser" sig och tangentbord och mus funkar en stund sen blir allting helt stelt, men ibland kommer den igång igen som om ingenting hade hänt. Problemet är ofta så pass allvarligt att jag måste trycka på reset-knappen.

Tacksam för all hjälp jag kan få!!

Permalänk
Medlem

32bitars stödjer 4gb men eftersom du har graffe och lite andra grejer får du ut ca 3-3.5 gb.

Jag antar att du kör 32 bitars på xp?

Permalänk

Jag har exakt 3070Mb ram enligt xp 32-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Jag har exakt 3070Mb ram enligt xp 32-bit

Har du ljudkort och liknande inkopplat på någon pci-plats?

finns nog tyvär inget du kan göra för att kunna använda mer ram än 3gb om du inte byter till xp x64 eller vista x64 :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PerraMadmaX
Har du ljudkort och liknande inkopplat på någon pci-plats?

finns nog tyvär inget du kan göra för att kunna använda mer ram än 3gb om du inte byter till xp x64 eller vista x64 :/

Jag har ett gf6600gt i PCI-e 16x platsen, några andra saker har jag inte inkopplade. Jag kör Multiboot med Vista, så mer ram i xp behöver jag inte. jag tänkte bara att det kanske kan vara ram minnet som spökar.

Permalänk
Medlem

Prova att köra memtest så får vi se om det är minnena som orsakar det

Permalänk

Nu har jag kört memtest.

Jag har kollat en del i systemloggen, och där finns det en hel del om TCPIP, DHCP och andra nätverks grejer, som har ändrats ca 40ggr i minuten och sedan kraschat. Det verkar var problem med delning av mappar i WLM och i Windows själv, Windows Defender blockerar massor av saker..

Jo, sen när jag försöker "LANa" över filer till andra datorer genom Windows nätverk så går det fruktansvärt sakta ca 400kb/s, det blir samma problem med FTP överföring och så så kommer en varnings ruta där det står något i stil med "TCP/IP har nått det högsta antal samtidiga TCP-anslutningsförsök som tillåts av säkerhetsskäl."

ähh, jag vet inte, men det är någonting med för hög säkerhet eller så har jag fått någon skit i datorn.