Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Pentium 4 överhettar, ny kylning?

Sitter här med en gammal dator med en Pentium 4 3.4 GHz (775 LGA) som sedan köpet för några år sen haft problem med att den överhettar. Minsta lilla dammtuss som sätter sig i fläktröret så börjar processorn throttla och blir tokseg. Tyvärr inte kunnat greja för mycket med den innan då det varit ett hemdatorköp, d v s hyrdator.

Vad är en billig lösning för att förbättra kylningen? Uppgradera hela paketet till en modernare processor är inte aktuellt just nu.

Får gärna var en tyst lösning (den här låter som en dammsugare), men främst vill jag bara att den presterar 100%.

Tack på förhand för tips.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Permalänk
Medlem

Frågan är, är den gjord för att kyla P4, eller bara modernare, kallare processorer?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
Frågan är, är den gjord för att kyla P4, eller bara modernare, kallare processorer?

AC Freezer har funnits på marknaden i flera år och användes till P4 med gott resultat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tack, får bli en sån där att testa med.

Som det är nu så har jag som sagt ett stort rör från chassits baksida till rakt ovanpå processorn, med en väldigt högljudd fläkt i det röret. Om jag nu plockar bort hela det där och sätter på den här Freezer Pro-grejen, behöver jag komplettera med nåt nytt inblås?

Permalänk
Medlem

Nja, något nytt inblås lär du knappast behöva, men du kan med fördel skruva fast en passande chassifläkt (normalt sett 80, 92 eller 120mm) där röret mötte chassits baksida.

Edit: Denna bör riktas att blåsa utåt, likaså den nya kylaren (fläkten blåser in mot kylaren, så den fläktlösa sidan av kylaren ska peka bakåt).

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

kan säja att jag hade problem med en p4 3.4 775 för ett tag sedan, hade först nån gigantisk sak som tog 4a fläktar och vägde ett halvt ton, fungerade dessutom skit. Bytte sedan till nämna kylare och oj vilken skillnad, en klar rekommendation.

/ Axel

Visa signatur

:D :D :D :D :D :D

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ska försöka komma iväg och köpa en sån där Freezer Pro och en fläkt för utblås på baksidan, så kanske det blir bättre.

Jag har funderar lite vad gäller den gamla kylpastan dock, jag antar att den måste tas bort innan man sätter på ny kylning? Innebär det att jag måste ta ut processorn ur sockeln och rengöra med sprit eller dylikt?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
Tack för svaren, ska försöka komma iväg och köpa en sån där Freezer Pro och en fläkt för utblås på baksidan, så kanske det blir bättre.

Jag har funderar lite vad gäller den gamla kylpastan dock, jag antar att den måste tas bort innan man sätter på ny kylning? Innebär det att jag måste ta ut processorn ur sockeln och rengöra med sprit eller dylikt?

Nej du behöver inte lossa processorn, det räcker med att fukta en trasa med lite rengöringsmedel som inte lämnar spår efter sig och gnugga bort resterna. Kylpasta följer med den nya kylaren sen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ja den gamla pastan måste tas bort.

Jag brukar låta processorn sitta kvar i sockeln medans jag rengör.
Brukar rengöra med te-sprit (pga lättillgänglighet), folk brukar dock rekommendera kemiskt ren bensin eller oljefri aceton.

Ny kylpasta sitter sedan färdigt på kylaren så det är mer eller mindre bara att trycka dit den. Den är oerhört lätt att montera.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Ny kylare och utblås på plats... CPU-tempen har sjunkit med ungefär 10 grader till strax över 70. Inte fantastiskt, men borde väl få slut på throttlandet. Eventuellt att jag monterar 1-2 insugsfläktar i nederdelen, i sidan (fronten har öppningar med, men grabbarna på Fujitsu-Siemens har satt en solid metallplåt rakt på dem).

Erkänner att jag lämnade några tunna fläckar som hade stelnat, då jag inte hade något lämpligt medel att ta bort dem med. Men dessa borde väl leda rakt in i den nya kylpastan, eller kan detta göra en jätteskillnad?

Permalänk
Medlem

Jo om det var klumpar kvar så kan ju detta leda till att inte den nya kylaren inte riktigt får kontakt med prollen, så pröva att helt tabort den gammla kylpastan så tror jag det kommer att skjunka, min P4;a ligger på 32 i idle och 45 i max load... men så har jag vattenkylning oxå

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |