Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skott
Brukar inte försvara något Windows men uppriktigt så fungerade det helt perfekt på burken som jag kör Memphis Linux med nu.

Problemet med Millenium var att det krävde mer ram än tidigare W95/98 för att flyta snyggt.
Det var ju först i Millenium som MS fick riktigt bra snurr på USB support och Plug n Pray. Även om stödet fanns tidigare.
Slapp dubbla ikoner nere vid klockan, något som annars plågade W98 och W98se. I grunden så var det ju ett avlusat W98 med en massa grafiskt lull. Som jag brukar stänga av snabbt, även i XP...

Mina starkaste minnen av Millennium var bluscreens^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Mina starkaste minnen av Millennium var bluscreens^^

Hmm... För mig så var det mycket sällan under Millenium.
Tror jag hade lika många bluescreen på jobbdatorn (XP 3D/CAD) i förra veckan som under hela tiden med Millenium, möjligen så kanske jag hade mycket tur med mitt Millenium, vem vet... Tänk om jag kunde ha samma tur i spel

Fick bluescreen en gång innan en av hård diskarna la av, men mitt minne av Millenium är att det bara rulla på. Behövde sin dagliga omstart som alltid med Windows men annars inget problem.

Är inte helt säker på vad som orsakade bluescreen på jobbet, men det verkar som att cmos fått någon bit ändrad/omskriven, var många och sjuka felmeddelanden...

Fick det rätt ofta i W95osr2 samt W98se. Höll mig borta från W95osr1 samt W98...

Permalänk
Medlem

Eftersom jag antar att man kommer få ominstallera gfx-drivrutinerna ett antal gånger innan man får DX10 att flyta perfekt så tänkte jag ställa frågan här om man i Vista bör avinstallera/tabort gamla drivrutiner innan man installerar nya? Lite rostig när det gäller dessa kunskaper, vet att man i win98, win2k alltid skulle vara noga med att avinstallera först.

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skott
Brukar inte försvara något Windows men uppriktigt så fungerade det helt perfekt på burken som jag kör Memphis Linux med nu.

Problemet med Millenium var att det krävde mer ram än tidigare W95/98 för att flyta snyggt.
Det var ju först i Millenium som MS fick riktigt bra snurr på USB support och Plug n Pray. Även om stödet fanns tidigare.
Slapp dubbla ikoner nere vid klockan, något som annars plågade W98 och W98se. I grunden så var det ju ett avlusat W98 med en massa grafiskt lull. Som jag brukar stänga av snabbt, även i XP...

Windows 2000 kom ett halvår före ME och hade bättre stöd för USB och PnP och eftersom den inte var ett DOS-skal så var den stabil också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skott
Jag har ingen, ser inte att det ska behövas å skriva om kärnan.
Finns det en sådan sida så så hittas den nog hos MS eller någon av deras MVP...
Enkelt uttryckt så är det:
XP API -> Översättare -> Vista API
Vista API -> Översättare -> XP API
Problemet är att lyckas täcka in alla nödvändiga API anrop, Grafik API, Ljud API, Timer API, Minnes API m.m. Samt att få det till att flyta, slutressultatet kan bli långsammare än DX10 i Vista.
Då är där inte mycket vunnit, tyvärr...

Om du "översätter" DX10 så det funkar i XP så får du översätta det till DX9 och då är det inte DX10 längre. Då kan man ju lika gärna köra med spelets egna DX9-stöd som funkar bättre och mycket snabbare.

Och det räcker inte med att porta över DX10 till XP heller, du måste på nått sätt köra med grafikdrivrutiner för Vista i XP.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig få äkta DX10 till XP. Grafikdrivrutiner i XP förstår inte DX10-instruktioner, men visst kan du lura spelet att du kör vista och DX10. Fånga upp DX10-specifika instruktioner, bryta ner dem till enklare DX9-instruktioner eller låta processorn räkna på dem mjukvarumässigt. Prestandan kokmmer bli en katastrof. Man kan också ignorera dem med risk för enorma grafikbuggar.

Förmodligen är Codys målsättning med alkyproject att ragga sponsorer så att han kan pensionera sig som dollarmiljonär.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns nog tillräckligt med trådar om det här redan. Leta lite i Microsoft-delen av forumet så hittar du nog.

*Tråd låst*

§ 2.1 - Läs de klistrade trådar som finns i forumdelarna innan du ställer frågor.
§ 2.2 - Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad. Till reglerna >>

Visa signatur

Nämen hej!