Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Mytomaner?

Jag har lite funderingar över mytomaner. Men först en händelse som fått mig att tänka på detta.

Jag och mina två kompisar har varit ner på DreamHack 4 gånger innan årets DreamHack och då har vi alltid åkt tåg ner. Men den här gången så tog vi och åkte med LanBulles "LanBussen". När vi väl hoppat på bussen så började en kille (Nämner inga användarnamn så slipper någon bli utsatt) snacka med oss.
Han berättade då att han höll på att ta DE-kort och att han för närvarande körde Lastbil och släp och körde fjärrtransporter ner mot Tyskland etc. Inget konstigt tyckte vi och frågade honom om han fick bra betalt för det och bra traktamente.
Efter ett litet tag så började jag tycka att hans historier var lite skumma och antog att han bara bredde på lite för att vara lite mer intressant.

På hemvägen så hamnade vi brevid samma kille igen och vi började prata lite. Men eftersom vi varit på DreamHack och sovit dåligt så somnade vi ganska snabbt. Efter en tids sömn så vaknar en av mina kompisar och hör hur killen sitter och snackar med busschauffören. Då snackar dom om vad ovannämna kille sysslar med och då säger han något i stil med "Jag kör budbil för jag håller på att ta C-kort just nu." och då var det ju bevisat att han ljög lite.
När vi stannar i Uppsala så byter vi chaufför som ska ta oss mot Gävle Central. Killen börjar då snacka med den nya chauffören och han frågar också vad han jobbar med osv.
Killen svarar "Ne, jag är arbetslös för närvarande men jobbar lite svart då och då."

Detta var bara dom stora grejerna som fick oss att reflektera över hans ljugande. Massa mer småsaker som jag inte kan komma på med rak arm just nu men det var tydligt att han hittade på en massa saker.

Jag hade även en lumparpolare som höll på på samma sätt men det är inget jag orkar gå in på nu.

Varför har jag nu skapat denna tråd? Jo, jag undrar om ni känner några mytomaner och hur ni handskas med dom i vardagen? Hur tar dom en konfrontation t.ex. och hur ofta "trasslar" dom in sig i sina lögner?
Och till sist: Är dom medvetna om att dom själv ljuger eller ljuger dom så mycket att dom verkligen tror på det dom själv säger?

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

Mja. Vi alla är mytomaner Man ljuger ju lite o sånt för att vara lite speciel ju.
Dock så känner man personen i fråga som brukar man nästan alltid märka när de väver ihop något som inte stämmer eller så och när det börjar bli lite väl osanorlikt så brukar man ju kontra med någon nerdlåtande som .. mm ja visst ja.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vi lever i en mycket sjuk värld...

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

De jag hört är att vissa får mer eller mindre en "kick" när de ljuger och folk tror på dem, så då blir det bara större lögner.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

jag har en polare som ljuger en hel del, kan bli riktigt jobbigt ibland. Han har ljugit i princip hela livet, det äldsta minnet jag har var när vi var 7-8 år och han skyllde på att en fisk hade fastnat i hjulet när man kom för sent till skolan en dag. Men man har vant sig efter alla dessa år.

Det absolut värsta som jag kommer ihåg just nu som han har sagt var en gång under moppeåldern. Tydligen hade han kört i otroliga 120km/h med moppen vid en korsning, då hade en lastbil dykt upp så han la moppen ner i farten och gled i 120km/h rakt under lastbilen och sen kastat upp den igen på hjulen i farten. Skrattade så jag nästan mådde illa när jag hörde det för första gången.

Förövrigt är han väldigt schysst och trevlig polare, så jag tycker egentligen inte illa om han. Kan vara riktigt kul ibland att höra hans otroliga historier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Mja. Vi alla är mytomaner Man ljuger ju lite o sånt för att vara lite speciel ju.
Dock så känner man personen i fråga som brukar man nästan alltid märka när de väver ihop något som inte stämmer eller så och när det börjar bli lite väl osanorlikt så brukar man ju kontra med någon nerdlåtande som .. mm ja visst ja.

Då talar du inte för mig iaf. Kan inte påstå att jag ljuger för att känna mig speciell någon gång.
Och om man nu "kryddar" sanningen lite är ju en helt annan sak än vad den här personen gjorde.
Från lastbilschaufför som kör fjärrtrafik utomlands till att vara arbetslös och svarta lite då och då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
jag har en polare som ljuger en hel del, kan bli riktigt jobbigt ibland. Han har ljugit i princip hela livet, det äldsta minnet jag har var när vi var 7-8 år och han skyllde på att en fisk hade fastnat i hjulet när man kom för sent till skolan en dag. Man har vant sig hur han är.

Det absolut värsta som jag kommer ihåg just nu som han har sagt var en gång under moppeåldern. Tydligen hade han kört i otroliga 120km/h! med moppen vid en korsning, då hade en lastbil dykt upp så han la moppen ner i farten och gled i 120km/h rakt under lastbilen och sen kastat upp den igen på hjulen i farten. Skrattade så jag nästan mådde illa när jag hörde det först.

Förövrigt är han väldigt schysst och trevlig polare, så jag tycker inte egentligen illa om han. Kan vara riktigt kul ibland att höra hans otroliga historier.

Det var ungefär sådana där myter som kompisen i lumpen drog på också. Första gångerna kan det ju vara roligt men när man sedan märker att dom ökar på ännu mer så börjar det kännas pinsamt att umgås med dom.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Dom får helt enkelt för lite uppmärksamhet i deras trista vardag. Dom ljuger för att kännas sig häftiga och annorlunda. Det är dock väldigt pinsamt med dessa personer, jag vet tyvärr inte hur man skall handskas med dom. Själva brukar dom oftast inte bry sig om man anmärker på något dom säger, utan bara ignorerar en.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Vet om alldeles för många mytomaner, kan dock dra mina två favorithistorier.

Person1: Han sa att han hade köpt en cross. Jag och några polare ville så klart se den (och ev prova). Men det gikc icke för sig för den stog ute hos hans moster på landet. Hopp, tänkte inte så mycket mer på det men sen efter 2 veckor så var det en annan polare som frågade honom hurdet gick med crossen. Detta var vad han fick till svar: "Ähh jag körde in den i ett träd så att både gaffeln och ramen blev helt intyckta och sena. Så jag sålde den till en dum jävel."
"Va? vem vill köpa en helt pajjad cross?"
"Jag och xxxx tog och spännde fast den i ladgårdsväggen och drog ut den (alltså så den så hel ut) med våran (läs hans mosters) traktor"
"aha? (sure betsy)"

Person2: Den helt otroliga berättelsen om en kille och hans "moped".
Började med att jag frågade honom om han hade en moped.
j=jag
P=han

P "Aaa"
j "Jasså? vad för någon?"
p "En yamaha"
j "En Dt eller Dt-r då eller?"
p "Ja en DT-r"
j "Jaha, och vad är det för årsmodell på den då?"
p "En 88:a" (dom började tillverkas 92 )
j "Jasså du, vad har du för färg på den?"
p "Det är orginal färgen, röd och blå" (fanns bara i röd vit och svart blå)
j "Jaha du, har du trimmat den någon då? typ 70cc eller 5växlad låda?"
p "Nej inte så mycket, har bara en 5växlad låda"
j "Hur mycket gör han då?"
p "Jag har inte vågat dra han mer än till 110"
j (håller mig för skratt) "Aha ok"
j "Tar du med han nästa vecka då så att jag får se den?"
p "Jadå"
*Nästa vecka*
j "Har du inte med dig moppen?"
p "Nej den är inne på verkstad"
j "Jasså? vad har hänt med den då?"
p "Den är platt"
J "VAA? vadå platt, hur fan kan den bli platt? alltså menar du helt platt som en pannkaka?"
p "Aa motorn och hela alltet är helt tillplattat"
j "Hur gick det till?"
p "Den stod ute på gatan och så kom grannen och råkade köra över den med sin XC90"
j "Aha, men det kan omöjligt ge sånna skador med bara en XC90"
p "Han hade en död älg i bagaget"
j "HAHA va? vill du att jag ska tro på det eller?"
p blir tyst och går iväg
Grejjen är den att jag visste redan från början att han inte hade någon moppe utan ville bara driva det hela vidare för att se hur långt det kunde gå. Han skaffade faktiskt en moppe sen, en helt orginal FS1:a med all extrautrustning och den var redigt mint. Den körde han på ettan (uppför & nerför) i ett halvår tills någon sa till honom att växla för fan.

Jag tycker att det är kul med mytomaner när dom försöker krångla sig ur sina egna lögner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull Person2: Den helt otroliga berättelsen om en kille och hans "moped".
Började med att jag frågade honom om han hade en moped.
j=jag
P=han

P "Aaa"
j "Jasså? vad för någon?"
p "En yamaha"
j "En Dt eller Dt-r då eller?"
p "Ja en DT-r"
j "Jaha, och vad är det för årsmodell på den då?"
p "En 88:a" (dom började tillverkas 92 )
j "Jasså du, vad har du för färg på den?"
p "Det är orginal färgen, röd och blå" (fanns bara i röd vit och svart blå)
j "Jaha du, har du trimmat den någon då? typ 70cc eller 5växlad låda?"
p "Nej inte så mycket, har bara en 5växlad låda"
j "Hur mycket gör han då?"
p "Jag har inte vågat dra han mer än till 110"
j (håller mig för skratt) "Aha ok"
j "Tar du med han nästa vecka då så att jag får se den?"
p "Jadå"
*Nästa vecka*
j "Har du inte med dig moppen?"
p "Nej den är inne på verkstad"
j "Jasså? vad har hänt med den då?"
p "Den är platt"
J "VAA? vadå platt, hur fan kan den bli platt? alltså menar du helt platt som en pannkaka?"
p "Aa motorn och hela alltet är helt tillplattat"
j "Hur gick det till?"
p "Den stod ute på gatan och så kom grannen och råkade köra över den med sin XC90"
j "Aha, men det kan omöjligt ge sånna skador med bara en XC90"
p "Han hade en död älg i bagaget"
j "HAHA va? vill du att jag ska tro på det eller?"
p blir tyst och går iväg
Grejjen är den att jag visste redan från början att han inte hade någon moppe utan ville bara driva det hela vidare för att se hur långt det kunde gå. Han skaffade faktiskt en moppe sen, en helt orginal FS1:a med all extrautrustning och den var redigt mint. Den körde han på ettan (uppför & nerför) i ett halvår tills någon sa till honom att växla för fan.

Jag tycker att det är kul med mytomaner när dom försöker krångla sig ur sina egna lögner. [/B]

Tror du är en mytoman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Tror du är en mytoman

Håller med min kära gnagare här.

Ja, mytomaner är jobbiga, men amerikaner är värre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa

Ja, mytomaner är jobbiga, men amerikaner är värre.

Kan du vänligen ta din xenofobi och dra ditt pepparn växer. Av personliga skäl (bland annat att på mitt pass står det US Citizen) så tycker jag att du ska tona ner dina löjliga och ogrundande påhopp, speciellt eftersom tråden handlar om mytomaner. Och nej, jag ljuger inte, jag har dubbelt medborgarskap.

Själv känner jag två mytomaner, och det obligatoriska moppeljugandet har förekommit hos båda, fast mest en av dem. Han är även den sortens person som inte kan hålla fast vid ett jobb och snyltar på sin far samt kompisar. Jag gillar honom inte alls, då jag har väldigt svårt för personer som inte kan ta hand om sig själva och bara suger sig fast på andra. Den andre mytomanen har jag inte umgåtts med på ett år, men han har gjort en tjej på smällen iallafall och jag vettefan om det var meningen eller ej. Men jaja, så går det till i betongen!

Permalänk
Hedersmedlem

Man vänjer sig faktiskt och lär sig ignorera ljugandet. När det går för långt säger jag till dock. Har en kompis som ofta ville hävda sig förr och kunde dra till med en del historier, en viss sanningshalt låg i dem men man ville gärna spä på med mer.

En del går att tas med andra inte.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Vår chef är mytoman. Kan bli riktigt intressant faktiskt.

1. När jag sökte jobbet så var det "200 sökande". När vi utannonserade samma tjänst ett halvår senare så kom det inte två ansökningar. Väldigt troligt att antalet ska ha minskat så radikalt på ett halvår.

2. Vi är "VÄRLDENS STÖRSTA LEVERANTÖR AV CONTENT MANAGEMENTSYSTEM" minsann. Det är inte illa för ett företag med 7 anställda.

3. Vi får tydligen en hel månadslön i julbonus varje år.

4. I höst (ja, den hösten som varit) ska vi få nya golv och ny inredning.

5. Vecka 29 det här året skulle det komma nya möbler.

6. "Jag tycker utveckling är viktigt!" det är därför vi inte utvecklat nånting på 3 år.

7. Det här jobbet är inte kul, men vi tjänar massa pengar på det. Två veckor senare får vi reda på att vi inte direkt har det jobbet för att vi drar in pengar på det. Jobbigt när det fluktuerar så bara på några veckor.

8. I somras had han "säkrat framtiden för företaget". Nu går vi på knäna tydligen.

9. Alla meningar som börjar med antingen "det ska vi fixa" eller "det är viktigt för mig" kan man totalt bortse från, de kommer aldrig hända.

Problemet är ju att det inte går att lita på en sån person, och att ha en sån som chef... det funkar helt enkelt inte. Man vet ju inte om det han säger är sant eller inte.

Jo just det ja... han hittade på att vi hade en deadline som jag hade brutit. Det vore ju käckt om man upplyste folk om att det fanns en deadline som de kan arbeta mot innan den har gått ut.

Nu hör det ju till saken att han motsäger sig själv i sina lögner, för han ljuger så mycket att han inte har någon koll alls på vad han sagt. Och eftersom han själv inte har det så förväntar han sig inte att vi ska komma ihåg det heller.

Nåväl, jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Mytomaner brukar faktiskt vara lite efterblivna människor. Om de har gjort något de inte får ljuger och lägger fler lögner på deras lögner fast man står där med fotobevis och allt. Och när de tillslut inser att ingen går på deras lögner blir det "Det har jag inget minne av", "jag kommer inte ihåg det". Nu pratar jag om en person som har krossat rutor för 180 000 på ett DAGIS. Men det gjorde inget tyckte han, det var ju gratis för kommunnen fick stå för det. (hans diagnos är lite efterbliven, men... det enda han inte förstår är konsekvenser av saker man gör)

Snart är han straffmyndig. Och jag har nu skrämt skiten ur han. Jag har gjort en fakturaliknande räkning där han är skyldig kommunen 180 000:- samt böter på 50 000:- från och med att han blir straffmyndig. Självklart stämmer det inte men shit vad han håller sig på plats.

Lögner bekämpas med Lögner.

[EDIT]
Ändrat min åsikt, mytomaner är inte efterblivna människor. De är människor sem vill ha uppmärksamhet. De vill sticka ut, på det bra sättet. de vill att människor ska se på dem. Men inte på det dåliga sättet.¨Sen finns det massor va olika slags mytomaner såklart.

Permalänk

Mytomaner kan ljuga av en mängd anledningar, och är till och från inte ens medvetna om att dom ljuger.

Ett tips för att få reda på detta är att inte ställa frågor till vederbörande, eller för den delen öppna dörren till samtal som kan leda till lögner.
Detta kanske låter lite invecklat, men om man snackar med en som ljuger om fiske exempelvis så kan man styra samtalet så personen får svårt att spinna vidare på det som just sagts, och passa sig för att ställa frågor till personen i fråga eftesom det ger en gratischans att säga i princip vad som helst.

Det är väl mina konkreta tips. Ligg steget före.
En del mytomaner har en felaktig verklighetsuppfattning, och kanske upplever det som om dom har erfarenhet av den lögn som dom just hittat på. Det blir deras veklighet, även om den är helt fiktiv. Därigenom är det väldigt svårt att "avslöja" en mytoman.

Jag har läst att mytomani inte är en diagnos, och att en person som "klassas" som mytoman inte går att bota från detta. Jag överlåter den diskussionen till de lärde, men det kan vara nått att tänka på.
Är man två personer i olika verkligheter så blir det genast svårt.

Str8forthakill:
Håller inte med om att mytomaner generellt är efterblivna.
Den generaliseringen får du stå för, men jag köper den inte.

Jag rekomenderar alla som har med Mytomaner att göra att studera ämnet lite så man vet hur man kan förhålla sig till dessa personer.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwA:J.Kalin
Mytomaner kan ljuga av en mängd anledningar, och är till och från inte ens medvetna om att dom ljuger.

Ett tips för att få reda på detta är att inte ställa frågor till vederbörande, eller för den delen öppna dörren till samtal som kan leda till lögner.
Detta kanske låter lite invecklat, men om man snackar med en som ljuger om fiske exempelvis så kan man styra samtalet så personen får svårt att spinna vidare på det som just sagts, och passa sig för att ställa frågor till personen i fråga eftesom det ger en gratischans att säga i princip vad som helst.

Det är väl mina konkreta tips. Ligg steget före.
En del mytomaner har en felaktig verklighetsuppfattning, och kanske upplever det som om dom har erfarenhet av den lögn som dom just hittat på. Det blir deras veklighet, även om den är helt fiktiv. Därigenom är det väldigt svårt att "avslöja" en mytoman.

Jag har läst att mytomani inte är en diagnos, och att en person som "klassas" som mytoman inte går att bota från detta. Jag överlåter den diskussionen till de lärde, men det kan vara nått att tänka på.
Är man två personer i olika verkligheter så blir det genast svårt.

Str8forthakill:
Håller inte med om att mytomaner generellt är efterblivna.
Den generaliseringen får du stå för, men jag köper den inte.

Jag rekomenderar alla som har med Mytomaner att göra att studera ämnet lite så man vet hur man kan förhålla sig till dessa personer.

Tyckte det där var rätt bra tips ändå. Vad jag märkt så är de till viss del medvetna om att det de säger kanske inte har allt för fast förankning i verkligheten ändå. Det märks iallafall om man lyssnar på dem när de talar om fullständigt vardagliga och tråkiga saker men helt ignorerar när de brer på.

Har en bekant som är rätt duktig på att ljuga. Det är en snäll tjej men man vet inte riktigt vad som är sant eller ej. Ibland vet hon inte ens det själv.
Hon kan berätta om sin kille och hur de träffades på högskolan osv och senare i samtalet så kommer det fram fler och fler killar som hon har ihop det med och sen slutar det med "... eller det där var kanske inte riktigt sant...".

Killar som hon gillat har hon sagt att hon varit ihop med. Trots att de inte pratat utan hon bara har spanat in honom och tagit reda på saker om honom. Sen kan hon helt plötsligt erkänna att hon aldrig pratat med honom.

Det är en snäll tjej som alltid verkar glad utåt även om jag tvivlar på det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tyckte det där var rätt bra tips ändå. Vad jag märkt så är de till viss del medvetna om att det de säger kanske inte har allt för fast förankning i verkligheten ändå. Det märks iallafall om man lyssnar på dem när de talar om fullständigt vardagliga och tråkiga saker men helt ignorerar när de brer på.

Har en bekant som är rätt duktig på att ljuga. Det är en snäll tjej men man vet inte riktigt vad som är sant eller ej. Ibland vet hon inte ens det själv.
Hon kan berätta om sin kille och hur de träffades på högskolan osv och senare i samtalet så kommer det fram fler och fler killar som hon har ihop det med och sen slutar det med "... eller det där var kanske inte riktigt sant...".

Killar som hon gillat har hon sagt att hon varit ihop med. Trots att de inte pratat utan hon bara har spanat in honom och tagit reda på saker om honom. Sen kan hon helt plötsligt erkänna att hon aldrig pratat med honom.

Det är en snäll tjej som alltid verkar glad utåt även om jag tvivlar på det.

Har du inte tänkt på att hon kanske gillar dig på riktigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Tror du är en mytoman

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Håller med min kära gnagare här.

Va fan pratar ni om? Vad får er att tro det? Och varför skulle jag ljuga om en historia om en kille som ljuger? För att få någon "cred" bland en massa folk som jag inte har en aning om vilka det är?

Permalänk
Medlem

Jag + Farsans polare som är mytoman + sprit = Skratt, tro mig!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

min brorsas polare är en extrem mytoman. han säger att han vet saker som kan få folk dödade och att han är djupt nere i sveriges undervärld och har skjutit folk . han kan inte prata om något av detta då hela hans familj kommer bli dödad osv osv.
sen så lämnade han in sin "snik" porce på lakering och sa att han fått låna en gamma värsting jänkare från 67 eller vad det var, en firebird eller liknande. den bilen såg vi aldrig då han alltid kom med undanflykter att han lånat ut den för tillfället osv. fast vi trodde aldrig att en random lakerings firma skulle låna ut en gammal klassisk bil i ny skick till en 18 åring hahaha!

sen var han ganska tjock och drog den att han hade någon sjukdom och det var därför, sen så sa han den när hans far var närvarande då sa farsan: det är inget fel på dig du käkar ju bara för mkt!

det är bara 1% av allt han sagt ungefär!

fast är man en RIKTIG mytoman så tror man ju på det man säger. mkt vanligt i knarkar kretsar!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Känns som man stöter på folk lite då och då som först är mitt i världens raket-karriär, ska inom ett år dra in hur mycket pengar som helst och så vidare bara för att någon månad senare vara arbetslös och planlös för "de har ändrat sig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Va fan pratar ni om? Vad får er att tro det? Och varför skulle jag ljuga om en historia om en kille som ljuger? För att få någon "cred" bland en massa folk som jag inte har en aning om vilka det är?

Är inte exakt det mytomaner vill?

Permalänk

Det kan det mycket väl vara. Dock så är inte jag en av dom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Vår chef är mytoman. Kan bli riktigt intressant faktiskt.

Haha min chef är också ganska bra på att bre på en hel del.

T.ex "fattar ni att ni kan bli miljonärer här!?" (jobbar som säljare)
Jajo, tjena, visst kan vi tjäna fina pengar om vi verkligen jobbar rövva av oss men inte fan blir vi miljonärer

Permalänk
Medlem

Vet med mig att jag själv är lite av en mytoman när jag har mina stunder, så lita intealltid på det som står i mina inlägg. Om något verkar för otroligt för att vara sant så är det oftast inte heller det.

Mvh

Edit: och jag har ingen aning om hur folk hanterar min mytomani, de gånger då den faller på. Troligtvis säger de oftast "Mm, visst..." eller något åt det hållet.

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk

Har iofs en tendens att mytomana rättså mycket själv när jag tänker efter.

Dock av andra anledningar än riktiga mytomaner.
Riktiga mytomaner tror väl på sina lögner på riktigt.

Jag gör det för att jag har tråkigt Oftast på fyllan dock och personer jag aldrig träffat innan, roligast då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Dock av andra anledningar än riktiga mytomaner.
Riktiga mytomaner tror väl på sina lögner på riktigt.

Tror att de allra flesta mytomaner vet att de diktar upp historier (iaf bland oss vardagsmytomaner). Har svårt att tro att killen det snackas om i första inlägget trodde han var lastbilschaffis när han egentligen var arbetslös, och kunde redogöra för det strax efteråt. Visst finns det säkert de som diktar upp historier som de själva tror benhårt på, men de är nog räknade på ena handens fingrar med tummen borträknad i jämförelse med oss andra.

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carweb
Vet med mig att jag själv är lite av en mytoman när jag har mina stunder, så lita intealltid på det som står i mina inlägg. Om något verkar för otroligt för att vara sant så är det oftast inte heller det.

Mvh

Edit: och jag har ingen aning om hur folk hanterar min mytomani, de gånger då den faller på. Troligtvis säger de oftast "Mm, visst..." eller något åt det hållet.

Starkt av dig att "erkänna" att du kan bre på litegrann. Jag tror dock det är väldigt vanligt att man överdriver när man skall berätta något, speciellt för personer man inte känner i vanliga fall.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Avstängd

Hade en riktigt dryg person jag gick i gymnasiet med, typiska "uppmärksamhets lögner" hela tiden.
Ena veckan skulle han få en BWM när han gck klart gymnasiet, nästa vecka var det en Merca, nästa vecka nån stor MC osv osv.
Jäkla massa smågrejor hela tden man visste var skitsnack...
Värsta var nog när nån av hans släktingar hade gått på restaurang, och glömt plånboken, men han jobbade på playstation så han hade gett ägaren 3st PS2 istället....mm, visst ^^

Permalänk

Är ingen expert på ämnet, men dock så har jag varit tvungen att reflektera över mytomanin ganska mycket för att få klarhet i vad min bekant höll på med, och hur denne fungerar.

I "mitt" fall så verkar mytomanen i fråga inte medveten om hur absurt en del påståenden låter. Det kan vara i princip vad som helst som ramlar ur munnen, och dessutom så verkar inte personen fatta att det mesta går att kolla upp ganska enkelt i dagens läge. Jag skrev tidigare om verklighetsuppfattning, eller snarare bristen på detta i mytomanens värld. Samma sak gäller avsaknaden av rationalitet och logik i vissa påståenden. En del saker är så fantastiskt vilsna så det finns inte en chans att jag själv skulle kunna berätta samma sak utan att skämmas. Men min bekant håller minen och är fullt övertygad.

Till det är hör min rädsla för att hamna i konflikt. Att motbevisa saker är inga problem, men jag väljer bort det och skakar av mg informationen i stället. Förmodligen leder konfrontation bara till konflikt som inte går att lösa. Det viktiga är att man själv är medveten om situationen, och att man anpassar sig, för det kommer inte mytomanen att göra.

Jag kan inte ge ett rakt svar på frågan om alla mytomaner är medvetna/omedvetna om sitt "ljugande". Uppfattar dom sin "lögn" som verklighet så är det ju ingen "lögn", utan rena fakta från deras sida.

Jag har utvecklat ett tillvägagångssätt ang min bekant, som jag kallar 4/10/tvärtom.

Informationen jag får behandlar jag på följande sätt:
Dividera med 4 om det har med Upplevelser att göra.
Dividera med 10 om det har med prestationen att göra.
Tänk tvärtom om det har med relationer att göra.
Edit: Måste lägga till "aldrig i helvete" också" men det är mer sällsynt.

Inget universellt sätt, men det fungerar ganska bra och kan ge mig lite sinnesro.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.