Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
mytomani är så mycket mer än att man bara ljuger.

Mytomaner har i regel även mycket svårt att ha egna åsikter och ta ställning, de behöver någon att ta efter.
De är manipulativa, och har ofta något slags maktbegär. Myotmaner har ofta högt flygande planer, som till slut faller ihop pga brutna löften.

Det farligaste är att dom ofta är jävligt charmiga..

Valdi Ivancic är ett praktexemplar.

OBS

Det här är den bild av mytomaner jag målat upp för mig själv av egna erfarenheter. Ifrågasätt gärna faktan och vetenskapen i detta.

Håller med dig helt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Hade en klass kompis i gymn som va grymt bra å ljuga, alltså hela hans liv va totalt en lögn rent ut sagt.
Det klassiska som nog dom fleseta känner till "min fabror" syndromet =P

Kan ju plocka några som han ljög om.
"min farbror har ett par nike strumpor som är nästa helt genomskillniga för 60.000kr paret"
vi frågade på skoj om kvitto å dyligt, då hade hans hund ätit upp det.

sen skröt han om att hans farsa hade en ferrari hemma, och vi visste ju vart han bodde, höh..stod ett par gamla volvo bilar =P
(och dom hade ej garage för att ha bilen)

sen har hans farbror gjort allt å har allt eller haft allt haha

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Mytomani kan, som vi förmodligen kommit fram till, bero på en mängd olika faktorer. I fallet med "Kim" så har det visat sig att dennes mytomani är en version av självbevarelsedrift gone wrong.

För några år sedan hade jag kontakt med "Kim", och redan då var han/hon en mästare på att göra/vara med om saker. Dock inte speciellt allvarligt så man tänkte på det.
Nu, några år senare då vi återupptog kontakt igen så har lögnerna och påhitten fullkommligt haglat över mig och andra i kompiskretsen. Efter många månaders funderande och resonerande, så har jag kommit fram till att "Kims" liv rasade för ett tag sedan. "Kims" sambo stack med en annan, dom blev vräkta från sin lägenhet, arbetslöshet, egen vårdnad om barnet som "Kim" har med sambon. Hela korthuset vek sig helt plötsligt, och då drog mytomanin igång på riktigt. I "Kims" värld så är allt helt normalt.
Alla försvarsmekanismer kickar igång samtidigt och slåss om att hammra in så mycket vanvett i människorna runtom som möjligt, istället för att söka hjälp med att reda upp livet.

Så det jag har kommit fram till genom mina timmar av tankar och funderingar är att i det här fallet så finns det verkligen en bakomliggande orsak till varför mytomanin sparkat in. Det är ren självbevarelsedrift i elakt samspel med ett gäng försvarsmekanismer som ska försöka visa för omvärlden att det här är nämligen inget problem för "Kim", fastän denne sitter rejälv i skiten på en hel del olika plan.

Det jag funderar på mest, och det som bara "Kim" kans vara på är om "Kim" verkligen förstår allvaret i situationen, eller om förnekelsen gått så långt så världen upplevs som helt normal. Att det inte finns någonting att bekymra sig över.
Det jag skulle vilja göra är att sätta mig ner med "Kim" och säga Du.Behöver.Hjälp med att reda upp ditt liv.
Däremot så är det meningslöst iom att "Kim" kanske inte ens är medveten om vilken knipa som han/hon hamnat i.

Jag slår fortfarande slaget för att avfärda mytomaner som idioter, och som bara "dryga" människor. Man kanske inte vill ha med dom att göra, och det är ju frivilligt, MEN som dom flesta människor med irrationellt beteende så finns det i grunden en vilja av att bli uppmärksammad, och den kan ta sig ut på en mängd olika sätt. Även genom att skada andra. All uppmärsamhet är bra uppmärksamhet.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.