MacWorld 2008 - Här sköter vi snacket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
En 1 kg lättare dator tycker jag inte är så "bara".

Synd att den är 10 000 för dyr bara...

Ne, visst är den lätt och tunn, men ont om ingångar, ingen optiskt enhet. Då släpar jag hellre runt på min macbook, den väger faktiskt inte så mycket den heller.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
En 1 kg lättare dator tycker jag inte är så "bara".

Synd att den är 10 000 för dyr bara...

Är du galen, det är ju en ultraportabel.

Permalänk
Avstängd

Visst, ett kilo lättare.

Minus optisk läsare
Minus batteri man kan ta ut
Minus ramminnen man kan byta
Plus 6 / 20k

Jag tycker inte det är så värt det. Men om jag hade haft hela röven full av pengar hade jag helt klart köpt en.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

1799$? Jo, tjena. Steve förtjänar stock i samtliga hål för detta!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Är du galen, det är ju en ultraportabel.

ärligt talat, nått som har den prislappen är inte portabelt öht oavsett storlek för de flesta som inte bara kan köpa den för skojs skull enbart.

ASUS Eee är ultraportabel på riktigt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En Asus EEE är värdelösa för mina behov om jag skulle ha en portabel iaf.

Jag tycker MacBook Air:en var söt. Lite dyr i Sverige bara som alla andra Apple-produkter men kollar man på andra märken så är väl den inte så jättedyr egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
inte så jättedyr egentligen.

jag menade mest att den är jättdyr att glömma på tåget om man inte har råd att göra det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag menade mest att den är jättdyr att glömma på tåget om man inte har råd att göra det.

Min mobil skulle vara dyr för att glömma på tåget. Och jag har varken planerat att dumpa min mobil eller laptop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Min mobil skulle vara dyr för att glömma på tåget. Och jag har varken planerat att dumpa min mobil eller laptop.

nej det är nog inget som nån planerar rent generellt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag menade mest att den är jättdyr att glömma på tåget om man inte har råd att göra det.

Så en MacBook man inhandlat för säg 14k är försumbar? Konstigt (mot)argument måste jag säga.

MBA fyller dock ingen funktion för mig, Pro är vad jag behöver och det är vad jag har.

Däremot tycker jag att AppleTV börjar te sig riktigt intressant faktiskt. Bara de kommer igång med uthyrningsbiten här i Sverige kommer jag nog att slå till på en sådan.

iPhone känns för mig ganska ointressant, jag klarar mig bra med min Nokia 6300, den gör vad den ska och det räcker för mig. iPod Touch däremot är jag intresserad av ,men jag får nog nöja mig med min Nano ett tag till.

Time Capsule, hm, kan inte riktigt betämma mig för vad jag tycker. Jag är mest rädd för att det blir segt och omständligt. Men jag måste ju testa först innan jag dömer ut det helt.

Och fortfarande; Var i helvete är mina nya skärmar Steve?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Och fortfarande; Var i helvete är mina nya skärmar Steve?

Samma här. Jag hoppades på nya fina skärmar så alla som sitter på ACD skulle byta upp sig och sälja sina billigt Har inget behov av en 6000:- skärm men vill gärna ha en snygg skärm med en bra panel

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Hur kan ni säga att MacBook Air är dyr?
Ni måste ju jämföra med liknande produkter från andra tillverkare, ni kan inte jämföra med en lerkruka på Rusta.

Nej, den är inte dyr. Det kanske är mycket pengar, men det gör den inte dyr.

Visa signatur

Alla säger att jag är lat, men jag har ju inte gjort något...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Våga fornikera med den vetja, du kommer få ett paper cut!

får testa, beställde ju precis en

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
får testa, beställde ju precis en

Con-fucking-grats!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Är det värt att hoppas på att nån fixar de nya multi-touch möjligheterna till mb och mbp? Tvåfingersscrollen gick väl i efterhand att fixa till de ibookar som inte hade det från början...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
1799$? Jo, tjena. Steve förtjänar stock i samtliga hål för detta!

alltid lika mogna inlägg från dig ser ja

allvarligt, kolla på konkurrenterna, va de tar för deras lättaste o minsta bärbara, som i o för sig ä tjockare/större än denna. som Orre skriver man måste jämföra me likvärdiga datorer, inte en 4 kg dator från packardbell som säljs för 6000 kr. på datorsidan betalar man mer för att få en mindre dator, det är ju allmänt känt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Visst, ett kilo lättare.

Minus optisk läsare
Minus batteri man kan ta ut

än en gång, det är ju en ultraportabel, väldigt många av de riktigt ultraportabla, som denna konkurrerar med, har inte heller inbyggd optisk enhet.

angående batteriet, kan till viss del hålla med dig, samtidigt så kostar ett nytt batteri till den, inkl inmontering samma som ett nytt löst batteri till macbook pro. men visst, de kunde kostat på sig nån mekanism för att få ut det utan att skruva isär

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
alltid lika mogna inlägg från dig ser ja

allvarligt, kolla på konkurrenterna, va de tar för deras lättaste o minsta bärbara, som i o för sig ä tjockare/större än denna. som Orre skriver man måste jämföra me likvärdiga datorer, inte en 4 kg dator från packardbell som säljs för 6000 kr. på datorsidan betalar man mer för att få en mindre dator, det är ju allmänt känt.

än en gång, det är ju en ultraportabel, väldigt många av de riktigt ultraportabla, som denna konkurrerar med, har inte heller inbyggd optisk enhet.

angående batteriet, kan till viss del hålla med dig, samtidigt så kostar ett nytt batteri till den, inkl inmontering samma som ett nytt löst batteri till macbook pro. men visst, de kunde kostat på sig nån mekanism för att få ut det utan att skruva isär

Ett nytt batteri till en Air kommer kosta $129 i USA och installationen kommer apple göra gratis.

Permalänk
Avstängd

Grejen är ju en att om det är en ultraportabel dator vill du ju antagligen bära med dig den, och om batteriet är på väg att dö på flyget eller tåget har du inte direkt en applestore i närheten så dom kan byta batteriet åt dig.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Grejen är ju en att om det är en ultraportabel dator vill du ju antagligen bära med dig den, och om batteriet är på väg att dö på flyget eller tåget har du inte direkt en applestore i närheten så dom kan byta batteriet åt dig.

Oftast tappar batteriet kapacitet över en lång tid, inte bara tvärdör. Men visst, det kan hända.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Grejen är ju en att om det är en ultraportabel dator vill du ju antagligen bära med dig den, och om batteriet är på väg att dö på flyget eller tåget har du inte direkt en applestore i närheten så dom kan byta batteriet åt dig.

Men du har givetvis en applestore i närheten som kan sälja dig ett nytt batteri?
Nä inte de nä. Men hur tänker du då? Att du alltid har med dig ett batteri extra ifall det gamla går sönder? Ultraportabel? Nä inte de nä? Men hur fasen menar du då?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Men du har givetvis en applestore i närheten som kan sälja dig ett nytt batteri?
Nä inte de nä. Men hur tänker du då? Att du alltid har med dig ett batteri extra ifall det gamla går sönder? Ultraportabel? Nä inte de nä? Men hur fasen menar du då?

Jag chansar på att han menar:

Alla andra (nuvarande) laptops från apple har ett batteri som man kan byta ut själv, med bara ett mynt för att vrida om det.

Om du nu är "on-the-road" och batteriet dör så kan det vara smidigt att bara försätta datorn i djup vila, eller stänga av den och bara byta till det fräscha batteriet i väskan..

Många som jag känner har ett extra batteri, bra och ha när man är ute och åker bil långt eller så säger dom

Så om man nu har en riktigt smidig dator, som Apple Air, som man kan ha med sig överallt kan det vara lite störande att man inte kan byta batteriet under tiden man är på mobil-fot.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Jag chansar på att han menar:
Så om man nu har en riktigt smidig dator, som Apple Air, som man kan ha med sig överallt kan det vara lite störande att man inte kan byta batteriet under tiden man är på mobil-fot.

Det vad det jag menade - datorn är ju inte så smidig om man ska kånka runt på ett extra batteri hela tiden...
Tar man batteri till en vanlig PB-15 så är det 11.6x10.9x1.9x0.44kg medans Air är 32.5x22.7x1.94x1.36kg så skillnaden är inte så stor mellan ett löst batteri och en macbook air

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det vad det jag menade - datorn är ju inte så smidig om man ska kånka runt på ett extra batteri hela tiden...
Tar man batteri till en vanlig PB-15 så är det 11.6x10.9x1.9x0.44kg medans Air är 32.5x22.7x1.94x1.36kg så skillnaden är inte så stor mellan ett löst batteri och en macbook air

Och du ska bara bära med dig antingen ett löst batteri ELLER en MacBook air då eller? Vad ska du göra med ett löst batteri om du inte har en dator?

En MacBook Air + nytt batteri är gissningsvis mer portabelt än en MacBook Pro + batteri. Annars har dom misslyckats ännu mer

Och jag menar såklart inte att batteriet dör som i att det blir obrukbart (går sönder), utan att det laddas ur så du inte kan använda datorn mer.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Och du ska bara bära med dig...

Du förstod inte alls vad jag menade men du försvarar det du menar (som jag ännu inte förstått logiken i) på ett lysande (men för mig obegripligt) och frenetiskt sätt.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Du förstod inte alls vad jag menade men du försvarar det du menar (som jag ännu inte förstått logiken i) på ett lysande (men för mig obegripligt) och frenetiskt sätt.

Nej, jag förstår verkligen inte varför du jämför vikten på ett PowerBook-batteri och en MacBook Air. Om du hade förklarat lite bättre hade det varit enklare att förstå, istället för att bara kommentera på att du inte fattar varför man skulle ha användning för att kunna fördubbla batteritiden utan att skruva upp datorn.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0rre
Hur kan ni säga att MacBook Air är dyr?
Ni måste ju jämföra med liknande produkter från andra tillverkare, ni kan inte jämföra med en lerkruka på Rusta.

Har flera gånger sett folk jämföra macbook med nåt stort och klumpigt plastmonster från acer eller liknande för 6k och ansett att de varit likvärdiga så det förvånar mig inte att det är så nu också. Sen har den inte det fetaste grafikkortet. Med andra ord är den kass

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Så en MacBook man inhandlat för säg 14k är försumbar? Konstigt (mot)argument måste jag säga.

det var inget argument alls egentligen. det är inte samma produkt, jag anser inte ens att den är en UP oavsett pris faktiskt. en UP förväntar jag mig av att

1. den ska vara liten i B-D, H spelar lite mindre roll. (och ivilket fall skiljer den bara 1 cm, det är designen som gör det mesta annars)

2. oöm. (visst den kanske har lite tuffare exteriör än vanliga MB, men man dänger den inte i skallen på jobbiga folk på tåget direkt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Grejen är ju en att om det är en ultraportabel dator vill du ju antagligen bära med dig den, och om batteriet är på väg att dö på flyget eller tåget har du inte direkt en applestore i närheten så dom kan byta batteriet åt dig.

lugn, det kommer säkert ett iAirlife batteripaket att koppla in i strömuttaget.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint