Permalänk
Medlem

Synpunkter på ny burk

Hej på er!
Jag har inte varit här på ett tag, men vet att det finns mycket kunskap här inne, och då man själv är minst sagt ringrostig så tänkte jag lyssna med er!

Ska nu byta ut gammelbettan i sign, datorn används nuförtiden mest till surfning, kontorsjobb och foto/filmredigering, sällan spel och ingen OC. Storlek och ljudnivå har hög prio, men den måste vara "rapp" ändå.

Har lagt en offert på följande delar, kom gärna med förslag på förändringar (som inte kostar en förmögenhet) då jag har möjlighet att ändra mej till mitten på nästa vecka!

Asus Mainboard V5E-VM HDMI: 1423kr
SEASONIC-S12II-430: 738kr
Geil 1GB (2x512MB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12: 334kr
Geil 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12: 570kr
Intel CPU Core 2 Q6600 2.4GHz: 2405kr
Microsoft Office Home and Student 2007 Swe: 1234kr
Microsoft Windows Vista Home Prem Swe OEM: 1029kr
Samsung DVD Recorder 20x +R/+RW -R/-RW Lightscribe IDE Black: 312kr
Seagate Barracuda 7200.11 - Hårddisk - 500 GB: 1183kr
Silverstone NT06: 488kr
Silverstone SG03B: 1189kr
Apacer 3.5" 16-In-1 Embedded Card Reader AE161 USB2.0 Black: 134kr
Logitech2o Deluxe 250 Keyboard USB Black: 123kr
Montering: 500kr

Summa: 14491 kr

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk

Onödigt att köpa bara köpa 3 GB.. köp 4 GB i en 2x2GB kombination.. du tjänar platser och till och med pengar på det..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlstrand
Onödigt att köpa bara köpa 3 GB.. köp 4 GB i en 2x2GB kombination.. du tjänar platser och till och med pengar på det..

Jag tycker detsamma.

Själv skulle jag inte ta silverstonekylaren dock, om du får plats så borde du köra på en thermalright ultra 120 extreme, lite dyrare, men fördelen är att du kan köra den fläktlös 8vid originalklock + lite överklocknig) och ändå få bättre temps än många andra kylare.

Inte bättre köra på en DVD med SATA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlstrand
Onödigt att köpa bara köpa 3 GB.. köp 4 GB i en 2x2GB kombination.. du tjänar platser och till och med pengar på det..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag tycker detsamma.

Själv skulle jag inte ta silverstonekylaren dock, om du får plats så borde du köra på en thermalright ultra 120 extreme, lite dyrare, men fördelen är att du kan köra den fläktlös 8vid originalklock + lite överklocknig) och ändå få bättre temps än många andra kylare.

Inte bättre köra på en DVD med SATA?

Kloka åsikter och kul med lite input, tycker jag.

Vad det gäller kylaren så är anledningen till att jag har valt den, att lådan är en SFF så det är trångt och NT06 passar på mm under PSU:n. Så här trångt blir det:

Silverstone NT06 presterar ungefär som en Thermalright Sl-120 och det är väl kanske inte topp 5 idag av luftkylare men ändock helt OK, och som sagt storleken gör den till det självklara valet för mej tycker jag. Jag har inte lyckats hitta nån bättre som är max 67mm hög och presterar bättre med låga luftflöden, men förslag mottages gärna om nån kommer på nån annan.

På minnesbiten så chansar jag lite. Jag lever mej kvar i NF2/Barton tiden då latens var viktigt samt tänkte helt enkelt att 3Gb räcker då det blir 32bits OS. Men jag kommer nog att ändra till 2x2Gb istället, 800Mhz och 5-5-5-5-18 kan man ju få för <1000:-, duger det till lite en sån här burk tycker ni?

DVD med SATA är ju självklart, tänkte inte på att det fanns! Tack för tipsen!
Jag kommer att handla på 128bit.se om nån vill titta på urvalet föresten.

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
Kloka åsikter och kul med lite input, tycker jag.

Vad det gäller kylaren så är anledningen till att jag har valt den, att lådan är en SFF så det är trångt och NT06 passar på mm under PSU:n. Så här trångt blir det:http://www.geting.se/image.php/80743-sg03_3.jpg

Silverstone NT06 presterar ungefär som en Thermalright Sl-120 och det är väl kanske inte topp 5 idag av luftkylare men ändock helt OK, och som sagt storleken gör den till det självklara valet för mej tycker jag. Jag har inte lyckats hitta nån bättre som är max 67mm hög och presterar bättre med låga luftflöden, men förslag mottages gärna om nån kommer på nån annan.

På minnesbiten så chansar jag lite. Jag lever mej kvar i NF2/Barton tiden då latens var viktigt samt tänkte helt enkelt att 3Gb räcker då det blir 32bits OS. Men jag kommer nog att ändra till 2x2Gb istället, 800Mhz och 5-5-5-5-18 kan man ju få för <1000:-, duger det till lite en sån här burk tycker ni?

DVD med SATA är ju självklart, tänkte inte på att det fanns! Tack för tipsen!
Jag kommer att handla på 128bit.se om nån vill titta på urvalet föresten.

MVH
Swed

Okej, har du brist på utrymme så är det förståeligt med kylaren.

Angående minnet så är det klkt att välja 4gb, blir mer framtidssäkert för en rätt liten slantökning.

Permalänk
Medlem

Hur är det med latens till ett sånt här system egentligen, jag har hört att det knappt är mätbart och inte alls märkbart till vardags, stämmer det?

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Tycker själv minneslatenser är smått överdrivet viktigt för en vanlig användare. Märker själv inte skillnad när jag kör minnena i CL4 vs CL5.

Men torr dock att extremöverklockare gör det.

Så kör på vilka minnen du vill, kommer inte spela någon roll, och märker du att det går för sakta kan du alltid klocka minnena lite.

Permalänk
Medlem

Har nu köpt grejerna, får dom förhoppningsvis idag.
Har även beställt en SAS-kontroller och en 73Gb 15k SAS-disk som ska bli systemdisk, 3Gb/s och en accesstid på 3,4ms :cool:!

MVH
Swed

[EDIT] Det var visst 3Gb/s!

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
Har nu köpt grejerna, får dom förhoppningsvis idag.
Har även beställt en SAS-kontroller och en 73Gb 15k SAS-disk som ska bli systemdisk, 4Gb/s och en accesstid på 3,4ms :cool:!

MVH
Swed

Var det smart att ha en sån som systemdisk när ljudet är något du prioriterade högt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Var det smart att ha en sån som systemdisk när ljudet är något du prioriterade högt?

Nej kanske inte, men den kommer inte att börja som htpc på en gång, och sen kan jag ju köra allt på seagaten när jag flyttar in den till vardagsrummet. Är lite "torsk" på rapphet i systemet :o!

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Hehe okje. Lycka till med bygget, släng gärna in lite bilder sen