Permalänk
Medlem

Grattis Lego

Som bekant fyller lego 50 år!
Sorgligt att ingen tråd har hittills kommit upp.

Minns i gamla goda dar på nittiotalet då man lekte och byggde med lego för fullt!
fantastiska och kreativa leksaker.

Bäst av allt var Lego Technique, riktigt spännande.
Man lärde sig lite el, utväxling (liten, stor kugge) osv. Grymt roligt och lärorikt.
Kanske var de som lade de tekniska grunden?

Även på gymnasiet höll vi på med i 2an med Lego Mindstorm, även de roligt intressant fast då utan några manualer.

Återigen, Grattis Lego!

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Lego som företag har funnits längre men 1958 togs patentet på den moderna legobiten.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

Fan vad mycket tid man har tillbringat med de små grejerna! Men man blir väldigt glad när det är klart:D

Jag och en kompis byggde ihop det för något år sen, han använde det riktigt länge faktist:P
Ett stort grattis till LEGO!!

Permalänk
Testpilot

Det här är ett av mina favoritbyggen jag sett: http://www.auctionbrick.com/mchiles/rollercoaster/
Mycket detaljerad information om varenda liten del i banan finns en bit ner på sidan och även en liten film på den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ah! Lego.. jag önskade mig det i julklapp, i _år_.
Ja man blir aldrig riktigt för vuxen för lego.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Har för mig att just själva lego-biten kom till av en konstär redan 1932, och var då gjord i trä.

Självklart ett mycket stort grattis till LEGO, där ens bardom började med en lego-kloss.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Lego Technic har man haft mycket roligt med, roligast var såklart att bygga helt fritt utan någon ritning/beskrivning..
Jag kopplade bl.a. in mina legomotorer på 0-12V från bilbana och försökte bygga helikopterar och flygplan, flygplanen hade både drivning på hjul och propeller.
Mina aerodynamiska kunskaper var inte så stora när jag var liten, så jag trodde faktisskt att jag skulle kunna få dem att lyfta.
Annars tycker jag det har gått utför med legot idag, visst mindstorm finns men hur många har den? De flesta barn med lego idag bygger inte avancerade mekaniska system med sitt lego som vi mer gjorde förr.
Detta påstående baserar jag på att de inte finns lika mycket ”riktig” Lego Technic som förrut i butikerna. Idag är det mest fråga om utseende och följa en beskrivning till punkt och pricka. Likaså har mekano försvunnit.
T.ex. denna grymma Lego Technic Bärgningsbil, så kommer ungdomarna mest bara att följa en beskrivningen utan att tänka själv på hur problemen skall lösas.
http://www.lekmer.se/leksaker/Lego_Technic/Lego_Technic_B%E4r...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med bud_bundy så mycket så.
Lego Technic har man ju spenderat många timmar på att bygga (och riva!).

Nej nu är lego för "färdiga leksaker"-aktigt.
Speciellt ogillar jag bionicle, det är väl verkligen att designern skapar figurer och sen får legobitdesignern hitta på bitar så det går ihop.
Nej det var bättre förr när man använde mycket mer bara generic-bitar till allt

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Världens bästa leksak.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Ska jag försöka räkna upp jag genom mina år byggt i lego behöver jag en lång lång lista. Fan vilka tider det var när man var liten! Sällan man slängde ihop något efter beskrivningen. Ut med asken på golvet bara!

Bästa minnet dock, ett armborst av legotechnic med gummiband som slunga iväg en puttekulla hårt som fan. Mest nöjd var jag med avtryckaren

Grattis Lego!

Permalänk
Medlem

va underbart, kommer ihåg min båt med 22 propellrar, avrav 1 var helt hemmabygd resten va färdiga, förlorade nästan min ena elmotor i det försöket.

Jag håller med att det går utför bitarna i dag e inte lika komplitaba med varandra som förr halva idée med lego har ju nästan försvunnit

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluxor
Jag håller med att det går utför bitarna i dag e inte lika komplitaba med varandra som förr halva idée med lego har ju nästan försvunnit

De gamla bitarna gav mer utrymme för fantasi och kreativitet. Nu är ju hälften av bitarna i varje byggsats specialutformade för ett visst syfte. Tror jag har två mina två flyttlådor med lego på vinden hos päronen. Det är coolt! Vilken idé liksom. "Jag vet, vi tar fram en kloss med 6 pluppar på och säljer så kan barnen göra vad de vill med dem!" och så säljer det! Galet fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Världens bästa leksak.

samt (en av) världens otrevligaste överraskningar när man ska gå på dass mitt i natten och trampar på en sylvass lego-bit

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Hehe. byggde en hel legostad en gång. Banker och en massa olika hus och där satt man o lekte med det. Lego är grymt bra och mn kan ju bygga precis vad som helst. Höll faktiskt aldrig på något direkt med Technic o så.

Byggde en hel del legoborgar och så också. Har en stor back med Lego som står hos morsan.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Någon som minns en lego technic-bil från tidigt 90-tal? Den kostade runt 1000 kr och man byggde själv ihop en manuell växellåda och en motormodell! Så satans cool. Idag finns inte sånt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Världens bästa leksak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Någon som minns en lego technic-bil från tidigt 90-tal? Den kostade runt 1000 kr och man byggde själv ihop en manuell växellåda och en motormodell! Så satans cool. Idag finns inte sånt tyvärr.

jag har en dyng fet jeep men låda och allt, ingen motor men, köpte nog den runt 2000.

Har tyvärr lagt undan den, vart aldrig ihop byggd. Kunskaperna räckte inte riktigt till då Men den ska fram någon gång

Byggt bra mycket kul! Har en låda på 130*130*20 cm eller någonting under min säng med lego..

Grattis Lego:D

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem

Världens bästa leksak alla kategorier, har faktiskt funderat på att köpa mindstorms

Hade ett legotåg när jag var liten, tappade dock bort manualen men inte hindrade det mig, byggde bara mycket roligare tåg
Hade även en elmotor från en bil eller nått, gjorde ett 4motorigt flygplan(kuggar och gummiband) med infällningsbara hjul(inte eldrivet dock ) från det

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Fy fan vad kul man hade med tekniklego, glömmer aldrig när byggde min växellåda med 3 olika växlar. Det var tider.

Roligare leksak än lego hade jag då inte under min uppväxt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Världens bästa leksak.

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde inte vara så dyrt och borde gå att köpa på lösvikt Då skulle jag allt börja bygga igen.
Som många andra har man ju någon/några lådor står hemma hos föräldrarna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Lego Technic va ju bäst. synd att dom slutat med det, iaf vad jag förstår.. Grattis lego!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Någon som minns en lego technic-bil från tidigt 90-tal? Den kostade runt 1000 kr och man byggde själv ihop en manuell växellåda och en motormodell! Så satans cool. Idag finns inte sånt tyvärr.

jo den minns jag drömlegot som man aldrig fick tyvärr

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Lego, det var tider det

Permalänk
Medlem

Har ett par resväskor sparat hemma hos föräldrarna, tänkte att det kan komma väl till pass när man spawnar fram en unge i framtiden. Får hoppas det gamla 80-90talslegot duger då ;D

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
Lego Technic va ju bäst. synd att dom slutat med det, iaf vad jag förstår.. Grattis lego!

Nejdå
http://technic.lego.com/en-US/default.aspx
Sen så byggs väl kanske technicdelar in i lite varstans numera också.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nejdå
http://technic.lego.com/en-US/default.aspx
Sen så byggs väl kanske technicdelar in i lite varstans numera också.

Gud vad sugen man blir Man kanske skulle köpa sig en rejäl pjäs och gömma sig i källaren och börja bygga lite i smyg Skulle vara lite pinsamt iallafall i min bekantskapskrets om det skulle visa sig att man sitter o bygger med lego. Men det är ju så barnsligt roligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Någon som minns en lego technic-bil från tidigt 90-tal? Den kostade runt 1000 kr och man byggde själv ihop en manuell växellåda och en motormodell! Så satans cool. Idag finns inte sånt tyvärr.

Har en från tidigt 2000-tal, en röd, med manuell låda och motor. Som ett projekt byggde vi om den med höj- och sänkbar luftfjädring samt en motordriven kompressor. 2 pneumatkolvar per hjul, 5 lufttankar och 3 pumpar. Vi lade till 2 elmotorer till bakhjulsdrivningen, men dom orkade inte, så den kom att drivas med handkraft

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem

Mmm... Mums!
Oj oj vad jag får flashbacks till technics-truckar och lego-borgar med skjutdörrar och allt vad man nu huttade på. Jag vet inte hur mycket kul jag hade med trycklufts-systemen från technics-prylarna man hade. Tror faktiskt än idag att det som kliar mest i fingrarna när man ser nått coolt är känslan av att man vill pilla isär det, se hur det funkar och bygga ihop det igen... och det nog tack vare lego måste jag säga.

Blir nog tvungen att gräva fram min 2m³-kista med lego från vinden och ställa fram ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Världens bästa leksak.

Utan tvekan!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Minnen

Byggde riktigt avancerade konstruktioner med technic grejerna.
Bla en eldriven kabinbana tvärs över rummet, det var rätt avancerat just då, vad kan man ha varit....10-11-12 år nånting.

Underbar leksak, grattis!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?