Permalänk
Medlem

bra programm för nybörjare?

Jag hade tänkt att jag skulle börja programmera lite smått.. kan html annars inget annat. undrade om ni lite mer "erfarna" preogrammerare har nått smidigt programm att börja med. lr något ni anser att amn ska börja med överhuvud taget inom programmering.

Visa signatur

life is a game...... so start playing

Permalänk
Medlem

Om du vill fortsätta att hålla på med websidor skulle jag rekommendra att läsa in dig på php.
Om du nu skulle välja php så kan jag rekommendera wamp eller easyphp för att testa det du programmerat.

Om du vill ha något så att du kan göra "program" rekommenderar jag python.
Python är sjukt enkelt och roligt enligt mig. Enkelt att hålla på med dessutom.
Annars finns det många olika slags språk ex c, c++, c# och java.

En vettig texteditor är alltid bra att ha, själv rekommenderar jag notepad++ som är gratis och har mängder med roliga funktioner.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar python skarpt. Enkelt att installera, och det följer med en editor i windowsversionen (scite) där du enkelt kan köra dina program genom att trycka på en knapp.

Dock tycker jag personligen inte att ett språk räcker. Men Python är vettigt att börja med.

EDIT:
Gillar du grafik och spel och sånt finns ett enkelt 2d-bibliotek för python, PyGame. Med det kan du skapa trevliga 2d-spel (och även mer avancerade saker).

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Jag sökte på google och såg att det fanns ett flertal versioner.. hittade till windows men fanns uppenbarligen olika där med .. lite hjälp

Visa signatur

life is a game...... so start playing

Permalänk
Permalänk
Medlem

thx är nu installerat...

Visa signatur

life is a game...... so start playing

Permalänk
Medlem

C# med Microsoft Visual Studio Express anser jag vara ett bra språk för nybörjare

Nackdelen är att du måste ha .NET installerat vilket medför att du endast programmerar i Windows-miljö.

Med endast menar jag att .Net endast finns i Windowsmiljö. Men du kan köra .Net program i linux med Mono.

Visa signatur

Yay!