Permalänk
Medlem

Ut i skogen!

Tja.
Vi håller för närvarande på med ett dokumentärfilmsprojekt på min skola. Jag och en klasskompis har bestämt oss för att vi ska ge oss ut i skogen, med bara en kniv, ett tändstål och kanske några lite varmare kläder (och givetvis en filmkamera, band och batterier). Vi ska vara ute i ett eller två dygn, bara för att se vad vi kan tänkas hitta på. Vi tänker väl bygga något slags vindskydd och göra upp en eld, och förhoppningsvis hitta något vatten någonstans.

För att vi ska må extra dåligt ha vi bestämt att vi inte ska ha någon som helst mat med oss. Den andra killen tränar en del och brukar behöva en hel del mat, medan jag brukar klara mig på rätt små mängder. För att jämna ut det lite så har vi bestämt att jag inte får ta med mig snus, vilket nog borde dra ner mitt humör både ett och två snäpp.

Nu till frågan; har ni några tips på tokiga saker vi kan göra? Eftersom att vi inte har med oss vatten lär vi bli förbannat törstiga, så om någon vet något sätt att hitta drickbart vatten vore det kul. Gärna något tips ni sett på typ "survivorman" på discovery eller liknande. Eftersom att vi som sagt bara komemr att vara där i ett dygn eller så, kommer vi så klart in dö. Att se oss kapitalt misslyckas är förmodligen det enda som kommer vara sevärt i dokumentären, så att komma med tips som inte är de enklaste skulle bara vara roligt.

Mat? Finns det ens något att äta i såhär års? Vi funderar på att försöka fiska på något vänster, men jag vettefan hur man gö det utan att ens ha en metkork. Man kanske kan böja försöra något klädesplagg och använda något därifrån?
Bör tillägga att det rör sig om en skog i skåne, som vad jag har förstått har både löv- och barrträd.

Inspelningen kommer förmodligen ske i slutet på nästa vecka (beroende på väder).

Så, kom med alla idéer ni kan. Både sjuka, smarta och bara roliga.

Om jag får hjälp lovar jag att lägga upp rullen här när den är klar.

Permalänk

Ta med er vatten. I övrigt kommer ni nog klara er utan problem

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

Annars om ni hittar något vattendrag kan det funka att dricka från det. Dock ska det inte vara för litet/för stillastående. Där växer det gärna till sig ett och annat.

Jag tycker du borde kolla på biblioteket efter en överlevnadsbok. Där finns många tips och sånt man ska tänka på.

Permalänk
Medlem

Vatten är det bara att filtrera genom mossa och annat gött. Ett annat alternativt är att koka det. Vill du vara riktigt hardcore så hitta en petflaska, släng i vattnet och håll flaskan över elden. Vattnet leder bort värmen så flaskan spricker inte. Utöver det, överväg att ta med dasspapper, kan vara mysigt att slippa springa runt med barr i röven.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Ett tipps om ni bara ska ha med en kniv, ta med en riktig kniv och inte något skit för 20 kr på öb.

Ta med en mobiltelefon om det skulle hända något allvarligt.

Vindskydd bygger man lätt av lite granris, vatten kan du dricka från sjöar, åar mm, rekommenderar dock att du försöker filtrera det genom lite jord och mossa om det är från ett stillastående vattenhål.

När det gäller mat så finns det ju stora mängder växtrer som är ätbara, har ni ett kärl som ni kan koka mat i så klarar ni er långt på lavar av olika slag, tänk på att koka det ordentligt bara.

Fisk kan man fånga med ljuster, ni kan även göra fällor och fånga kaniner, fåglar osv (det är dock bara lagligt i nödsituationer)..

Eld kan ju bli lite smått jobbigt att göra såhär års när allt som finns att hitta i skogen är blött, speciellt om man inte har grundläggande kunskaper sen innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
Ett tipps om ni bara ska ha med en kniv, ta med en riktig kniv och inte något skit för 20 kr på öb.

Ta med en mobiltelefon om det skulle hända något allvarligt.

Vindskydd bygger man lätt av lite granris, vatten kan du dricka från sjöar, åar mm, rekommenderar dock att du försöker filtrera det genom lite jord och mossa om det är från ett stillastående vattenhål.

När det gäller mat så finns det ju stora mängder växtrer som är ätbara, har ni ett kärl som ni kan koka mat i så klarar ni er långt på lavar av olika slag, tänk på att koka det ordentligt bara.

Fisk kan man fånga med ljuster, ni kan även göra fällor och fånga kaniner, fåglar osv (det är dock bara lagligt i nödsituationer)..

Eld kan ju bli lite smått jobbigt att göra såhär års när allt som finns att hitta i skogen är blött, speciellt om man inte har grundläggande kunskaper sen innan.

Jag har hyffsat mycket kunskaper sedan innan, har inga som helst problem att göra upp en eld och dyligt, så det lär inte bli något större problem så länge det inte regnar.

Angånde toapapper så har vi diskuterat det. Givetvis vore det skönt att ha toapapper, men hela grejen med den här lilla expiditionen är ju att vi ska plåga oss själva, så alla som ser filmen kan skratta åt hur jobbigt vi tycker att allt är. Men ja, toapapper kanske är något vi helt enkelt får unna oss.

Det här med ätbara lavar skulle jag gärna veta lite mer om. Vet att det går att äta, men jag har ingen som helst aning exakt vilka sorter och hur de ser ut. Att fånga djur känns inte så aktuellt, när det rör sig om så pass kort tid. (Även om det vore kul att testa bygga en fälla, bara för att.)

En mobiltelefon kommer vi att ha med för nödfall.

Permalänk
Medlem

Eh, mat vad är det:D.. Jag var i skogen utan mat o 5 dygn med en kniv bara.. Vi hämtade vatten från en sjö.. det är väll typ 70-80% om inte mer av alla sjöar / vatten drag som går o dricka från i sweden.. Akta er bara från stillstånde vatten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raditz
Eh, mat vad är det:D.. Jag var i skogen utan mat o 5 dygn med en kniv bara.. Vi hämtade vatten från en sjö.. det är väll typ 70-80% om inte mer av alla sjöar / vatten drag som går o dricka från i sweden.. Akta er bara från stillstånde vatten.

Erkänn att det var i lumpen eller nått? Det räknas inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Mat behöver ni inte. Se till att ni har tillstånd att ta granris också, annars blir det kallt för er.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Vatten kan man filtrera genom en t-shirt för att få bort "smutsen", sen koka den för att få bort diverse bakterier osv. Och som nämnts, drick inte stillasittande vatten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

se till att faktiskt ta med lite nödproviant (vatten, chokladbit) ifall det faktiskt skulle ta och skita sig ordentligt.

Metredskap tycker jag iofs att ni kan unna er också, faktiskt. Att hitta mat i skogen den här tiden på året kan dock bli något av en utmaning annars. Det viktigaste är dock att se till att ni får i er vätska (barrte kan ni ju ta och koka, åtminstone...)

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Tuschlav är väl att föredra då man inte behöver urlaka det, bör kokas ganska länge annars blir man dålig i magen, det ska vara som snor ungeär när det är färdigt..

Ska man lyxa till det kan man slänga i lite kaveldunrötter

Om det blir varmare tills ni ska ut så kanske ni även kan hitta lite granskott att ha till.

Permalänk
Medlem

Först och främst vill jag rekommendera Handbok överlevnad från Försvaret. Den handlar just om överlevnad.
Finns mängder av tips på hur man gör saker och ting för att underlätta det för sig.
Bra guide hur man bygger olika typer av bivack, gör upp olika typer av eldar, samlar mat osv.
Boken finns som .pdf-format. Har för mig att den ska finnas på FMs sida ( www2.mil.se ).

Rekommenderar också att du skaffar en riktig kniv som du kan lita på.Fällkniven F1 är gjord för ett sådant scenario.
Perfekt att använda tillsammans med eldstål och du behöver inte oroa dig för att bryta av den eller att den ska gå sönder på nå annat sätt.

Ta med er lite mat, vatten och mobil så att ni har om ni skulle behöva. Man vet inte vad som kan inträffa så det är bra att ha med sig lite. Speciellt när ni inte är så erfarna att klara er helt utan nånting.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

hmm ska ni ut nu kommer ni inte ångra er om ni tar med liggunderlag på 5 dagar är det mer värt än mat

annars
mobil
kniv
rep/snöre
vatten/ behållare

en kul grej är att ni delar upp er sen fixa ert eget läger varav en filmar

Permalänk
Hedersmedlem

Ta gärna några alvedon om det blir kallt. Det tunnar ut blodet, och underlättar blodcirkuleringen i fötter och händer.

Visa signatur

Permalänk

Vindskydd ute i skogen i februari månad, nu kom det fram en del kära minnen.

Jag tror att jag var 15 år.

Jag och två av mina vänner beslutade oss för att dra ut i skogen med några tjejer. Där fanns vindskydd och båda mina vänner hade varit där förr och spenderat några nätter och haft a jolly good time.

Jag hade lanat i ett par dagar innan och var skapligt trött och även lite förkyld, men vafan, det kom ju tjejer! Inte kunde man stanna hemma då.

Det var kring 5 på kvällen (konstigt nog ljust fortf) som den ena kompisens bror körde ut oss i vildmarken dit vi skulle. Nämda bror skulle sedan iväg och dra till med ett sjöslag på krogen.
Vi packade upp våra saker och när vi skulle tända upp elden upptäckte vi till våran fasa att i skjulet där det brukade finnas ved var helt tomt, inte en vedklabbe i sikte.
Nu började det även bli mörkt. Som om det inte vore nog så ringer då tjejerna som skulle med ut och säger att dom inte kan komma, jag kommer inte ihåg anledningen, men kom gjorde dom inte.

Det här var för övrigt en ganska så kall vinter, iaf i svenska mått.
Problemen blev även större efter en stund eftersom det bara var en av oss vars telefon hade någon täckning där ute, och hans telefon dog strax efter samtalet med tjejerna.
Vad betydde det här? Jo... vi kunde inte komma därifrån förren morgonen därpå när ovan nämda bror skulle hämta oss.

Vi hade alltså två alternativ, stanna och göra vad vi kunde för att få upp en eld eller gå hem, ungefär 4-5 mil...
Vi valde det första.

Påhittiga som vi var så fällde vi ett närliggande träd av mindre sort.
Ingen av oss var heldumma och vi visste att blöt ved inte brinner vidare bra.
Men vi hade massor av brandfarliga vätskor så vi antog att det skulle lösa sig.
Det funkade hur bra som helst... tills allt brandfarligt tog slut och elden sakta men säkert dog ut.

Nu var det mörkt och minst sagt kallt.
Men nu var det ingenting att göra åt det. Vi kunde inte direkt gå för vi hade aldrig hittat ur skogen med tanke på att det var kol svart.
Den här natten var i särklass något av det värsta jag varit med om i mitt liv.
Klockan var 9, det var snorkallt redan och ingen av oss hade någon sovsäck värd namnet.
Att försöka sova var ju ett skämt, jag hade för fan sovit halva dagen redan.

Tur nog så lyckades jag slummra till lite då och då.
Dessvärre vaknade jag mitt i natten och behövde slå en sjua. Detta var lättare sagt än gjort då mina fötter var så förfrusna att det gjorde ont att ta på sig skorna, att gå var än värre.
Som grädde på moset tappade jag även bort mina vantar i mörkret.

Många timmars huttrande senare så blev det äntligen gryning, solen sken och jag har nog fan aldrig varit så glad över att se solsken.
Dricka kunde vi inte göra heller då allt hade frusit. Vi hade däremot torra nudlar att äta.

Irriterande nog så hittade vi ett gammalt jakttorn som hade vält, fina, torra brädor. Att göra upp en eld med dessa var betydligt lättare än med det majestätiska trädet vi fällde kvällen innan.

Några timmar senare kom räddninen. Mina fötter var fortf helt förstörda och tankar om amputition cirkulerade i mitt huvud.
Senare på dagen får jag höra att hade varit ~15- inne i stan (norrlänningarna skrattar väl åt detta då dom går i t-shirt och shorts i sådant väder, men nu är jag från skåne och har knappt sett skog i hela mitt liv, vi var inte direkt klädda för det heller), gissningsvis kalla ute i skogen...

Min förkylning blev knappast bättre....

Så... vart ville jag komma?
Se till att ha med ved.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Vindskydd ute i skogen i februari månad, nu kom det fram en del kära minnen.

Jag tror att jag var 15 år.

Jag och två av mina vänner beslutade oss för att dra ut i skogen med några tjejer. Där fanns vindskydd och båda mina vänner hade varit där förr och spenderat några nätter och haft a jolly good time.

Jag hade lanat i ett par dagar innan och var skapligt trött och även lite förkyld, men vafan, det kom ju tjejer! Inte kunde man stanna hemma då.

Det var kring 5 på kvällen (konstigt nog ljust fortf) som den ena kompisens bror körde ut oss i vildmarken dit vi skulle. Nämda bror skulle sedan iväg och dra till med ett sjöslag på krogen.
Vi packade upp våra saker och när vi skulle tända upp elden upptäckte vi till våran fasa att i skjulet där det brukade finnas ved var helt tomt, inte en vedklabbe i sikte.
Nu började det även bli mörkt. Som om det inte vore nog så ringer då tjejerna som skulle med ut och säger att dom inte kan komma, jag kommer inte ihåg anledningen, men kom gjorde dom inte.

Det här var för övrigt en ganska så kall vinter, iaf i svenska mått.
Problemen blev även större efter en stund eftersom det bara var en av oss vars telefon hade någon täckning där ute, och hans telefon dog strax efter samtalet med tjejerna.
Vad betydde det här? Jo... vi kunde inte komma därifrån förren morgonen därpå när ovan nämda bror skulle hämta oss.

Vi hade alltså två alternativ, stanna och göra vad vi kunde för att få upp en eld eller gå hem, ungefär 4-5 mil...
Vi valde det första.

Påhittiga som vi var så fällde vi ett närliggande träd av mindre sort.
Ingen av oss var heldumma och vi visste att blöt ved inte brinner vidare bra.
Men vi hade massor av brandfarliga vätskor så vi antog att det skulle lösa sig.
Det funkade hur bra som helst... tills allt brandfarligt tog slut och elden sakta men säkert dog ut.

Nu var det mörkt och minst sagt kallt.
Men nu var det ingenting att göra åt det. Vi kunde inte direkt gå för vi hade aldrig hittat ur skogen med tanke på att det var kol svart.
Den här natten var i särklass något av det värsta jag varit med om i mitt liv.
Klockan var 9, det var snorkallt redan och ingen av oss hade någon sovsäck värd namnet.
Att försöka sova var ju ett skämt, jag hade för fan sovit halva dagen redan.

Tur nog så lyckades jag slummra till lite då och då.
Dessvärre vaknade jag mitt i natten och behövde slå en sjua. Detta var lättare sagt än gjort då mina fötter var så förfrusna att det gjorde ont att ta på sig skorna, att gå var än värre.
Som grädde på moset tappade jag även bort mina vantar i mörkret.

Många timmars huttrande senare så blev det äntligen gryning, solen sken och jag har nog fan aldrig varit så glad över att se solsken.
Dricka kunde vi inte göra heller då allt hade frusit. Vi hade däremot torra nudlar att äta.

Irriterande nog så hittade vi ett gammalt jakttorn som hade vält, fina, torra brädor. Att göra upp en eld med dessa var betydligt lättare än med det majestätiska trädet vi fällde kvällen innan.

Några timmar senare kom räddninen. Mina fötter var fortf helt förstörda och tankar om amputition cirkulerade i mitt huvud.
Senare på dagen får jag höra att hade varit ~15- inne i stan (norrlänningarna skrattar väl åt detta då dom går i t-shirt och shorts i sådant väder, men nu är jag från skåne och har knappt sett skog i hela mitt liv, vi var inte direkt klädda för det heller), gissningsvis kalla ute i skogen...

Min förkylning blev knappast bättre....

Så... vart ville jag komma?
Se till att ha med ved.

Hehe. Men du överlevde, och jag hade lätt blivit road av att få se dig klaga och svära på film.

Men, det verkar det inte bli några minusgrader direkt, SMHI visar på ett par plusgrader nattetid, åtminstone så långt deras femdagarsprognos går. Sen sticker vi dit tidigt på morgonen och kommer att se till att plocka på oss all ved vi behöver för natten. Att ta med ved skulle förstöra hela filmen.

Och som fotnot kan jag säg att jag faktiskt ÄR norrlänning (uppvuxen strax norr om Umeå), samt att vi som sagt ska göra vår lilla utflykt i skåne.

Och jonaktiv; du missuppfattade, vi ska bara vara ute i en natt (max två).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Hehe. Men du överlevde, och jag hade lätt blivit road av att få se dig klaga och svära på film.

Frös för mycket för att klaga / svära

En till rolig grej är att vi "värmde upp" en pan pizza över elden (den sista vi hade...) från det där lilla kärlet man har till stormkök.
Göttare än mos blev det.

Permalänk
Medlem

Ska ni bara vara ute en natt eller två behöver ni bara vatten och regn/vind-skydd.

Finns massor med metoder för att samla vatten om ni inte vill ta med eget.
Tänk på att alltid rengöra vattnet var ni än får det ifrån. Regnvatten som samlas i en ren behållare går väl att dricka utan rengöring iofs. Men enklast är nog att ni försöker koka allt vatten ni samlar i minst 10min. Fast utan något att koka det i är ni ganska körda på den punkten. Så kan ni inte rena vatten är det typ bara regnvatten kvar ni kan överleva på.

Ett tips på att samla vatten kan vara morgondaggen, samlas mha att man binder fast buntar av gräs runt fotanklarna och sedan traskar genom högt gräs på morgonen innan solen går upp. Är man riktigt bra på det kan man få ihop en liter i timmen ungefär.

Som skydd hade jag byggt varsin (eller en större) "debris hut" av den här typen.
http://pici.se/pictures/HoqqTTiaw.jpg

Permalänk

Puritabs funkar skitbra med om man är lat och inte orkar rena vattnen genom filtrering eller kokning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Ska ni bara vara ute en natt eller två behöver ni bara vatten och regn/vind-skydd.

Finns massor med metoder för att samla vatten om ni inte vill ta med eget.
Tänk på att alltid rengöra vattnet var ni än får det ifrån. Regnvatten som samlas i en ren behållare går väl att dricka utan rengöring iofs. Men enklast är nog att ni försöker koka allt vatten ni samlar i minst 10min. Fast utan något att koka det i är ni ganska körda på den punkten. Så kan ni inte rena vatten är det typ bara regnvatten kvar ni kan överleva på.

Ett tips på att samla vatten kan vara morgondaggen, samlas mha att man binder fast buntar av gräs runt fotanklarna och sedan traskar genom högt gräs på morgonen innan solen går upp. Är man riktigt bra på det kan man få ihop en liter i timmen ungefär.

Som skydd hade jag byggt varsin (eller en större) "debris hut" av den här typen.
http://pici.se/pictures/HoqqTTiaw.jpg

Ja, kokkärl är onekligen något som skulle ha varit nice. Dock läste jag i "handbok överlevnad", som tipsades om här ovan, att man kan rengöra vattnet med kol, mossa och typ vitlav också, som förvisso helst skulle kombineras med kokning, men vad jag förstod så skulle det oftast räcka.

Permalänk
Medlem

Vill också ut i skogen och leka, har haft den drömmen sen jag såg Robinson på tv.
Vintern kanske inte är någon uberårstid men kolla på Survivorman då jag har för mig han la sig ute i skogen i Kanada där det var 2 siffrigt minus då värmde han stenar som han senare låg och gosade med

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...
Hade jag satsat på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, kokkärl är onekligen något som skulle ha varit nice. Dock läste jag i "handbok överlevnad", som tipsades om här ovan, att man kan rengöra vattnet med kol, mossa och typ vitlav också, som förvisso helst skulle kombineras med kokning, men vad jag förstod så skulle det oftast räcka.

Ja att göra ett burk-filter går ju också. Har själv aldrig provat det dock. Men det kan vara värt att testa om inte annat.

Hade själv tänkt ge mig ut på något liknande. Fast jag ska försöka vara ute en vecka hade jag tänkt. Min utrustning kommer då att bestå av:
Ryggsäck
2st Knivar (en stor och en lite mindre fällkniv)
Kokkärl
Eldstål
Rep
Förband
Fiskelina + krokar (Har funderat på om man skulle ta det i samband med en fisketur vid någon fin sjö, men fiskespö blir det nog inte iaf)

Inte helt hundra på vad jag ska ha med mig, men ungefär det där. Kanske lite nödproviant också som backup om allt skulle skita sig. Det är inte skoj att stå där ute i skogen om allt går fel, man tappar kniven, eldstålet pajar och man är helt utelämnad till naturen. Better safe then sorry.

EDIT: Kan tipsa om två böcker som kanske kan uppskattas.
Den första är "Överleva på naturens villkor" av Stefan Källman.
Källman har skrivit flera böcker inom överlevnad, både för civ och mil. Känns som han kan sina grejer.
Och den andra är "Vinterfärden" av Lars Fält, som titeln avslöjar så syftar den på överlevnad i vinterlandskap. Fält har också skrivit boken "Uteliv" och han har goda erfarenheter då han är chef för försvarets överlevnandsskola.

Permalänk

Att ingen har sagt kompass ännu, ja det går utan men det underlättar om man går vilse. Ni kan även ta med er deodorant på sprayflaska ifall ni skulle möta några damer som det heter. Nå de är skitbra att göra upp eld med om det skulle våra blött.
Annars låter det som en rolig expression, jag blev faktisk sugen på att göra något liknande själv någongång. Dock närmare sommaren...

*edit* Det kanske är farligt att använda sprayflaskan...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Att ingen har sagt kompass ännu, ja det går utan men det underlättar om man går vilse. Ni kan även ta med er deodorant på sprayflaska ifall ni skulle möta några damer som det heter. Nå de är skitbra att göra upp eld med om det skulle våra blött.
Annars låter det som en rolig expression, jag blev faktisk sugen på att göra något liknande själv någongång. Då närmare sommaren...

Hehe kompass är för noobs. Nej men det kan väl vara bra om man vill ha en vildmarksupplevelse. Men jag skulle säga att det finns tre nivåer, överlevnad, vildmark och camping. Kompass passar i de senare två enligt mig. Vid överlevnad så navigerar man efter stjärnor eller solen, vilket inte är speciellt svårt om man studerar det lite innan man ger sig ut.

Deodorant passar i camping... att göra upp eld med deodorant låter inte helt skoj. Tänkte du spraya mot öppen låga eller? Är det blött ute så letar man efter en tät gran där man kan plocka de innersta riset från nedersta grenarna. Hur man gör upp eld på olika sätt står i försvarets bok garanterat. Annars kan man googla lite bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men, det verkar det inte bli några minusgrader direkt, SMHI visar på ett par plusgrader nattetid, åtminstone så långt deras femdagarsprognos går. Sen sticker vi dit tidigt på morgonen och kommer att se till att plocka på oss all ved vi behöver för natten. Att ta med ved skulle förstöra hela filmen.

Och som fotnot kan jag säg att jag faktiskt ÄR norrlänning (uppvuxen strax norr om Umeå), samt att vi som sagt ska göra vår lilla utflykt i skåne.

Och jonaktiv; du missuppfattade, vi ska bara vara ute i en natt (max två).

Kom bara ihåg att när ni tror att ni samlat tillräckligt med ved för att klara natten så är det bara att fortsätta och samla ihop det tredubbla till.
Ved går åt fort och att bli utan ved mitt i natten när det är kallt och helst svart ute är ingen höjdare.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Annars låter det som en rolig expression, jag blev faktisk sugen på att göra något liknande själv någongång. Dock närmare sommaren...

*edit* Det kanske är farligt att använda sprayflaskan...

Att ta ut kompassriktning från solen är ingen större utmaning (så länge solen syns såklart), men jag betvivlar att vi ens kommer att behöva detta. Eftersom att vi gör detta för filmens skull, finns ingen anledning för oss att ge oss ut speciellt djupt in i skogen.

Och som sagt går det alltid att elda med det nedersta skitet på granar, om granen är tät nog blir det aldrig för blött där.

Kan även nämna att vi idag har värvat en tredje person, en härligt galen tysk. Vi ska försök få med en fjärde kille också, en äkta storstadskille som hels inte smutsar ner skorna i onödan. Ska bli spännande att se vad som händer när vi utsätts för detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Såna där mossfilter är värdelösa. Finns det bakterier i vattnet så får ni i er dem i alla fall. Några droppar jod rekommenderar jag om ni inte kan koka vattnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För en tid sedan länkade en person till en överlevnadsbok skriven för försvaret. Stod endel roliga saker där, bör gå att hitta om man orkar googla, då det var .pdf. Vidare var den skriven på 70 eller 80-talet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
För en tid sedan länkade en person till en överlevnadsbok skriven för försvaret. Stod endel roliga saker där, bör gå att hitta om man orkar googla, då det var .pdf. Vidare var den skriven på 70 eller 80-talet.

Menar du den som Loki tipsade om? "Handbok överlevnad". Den har jag redan googlat fram. Har kikat lite i den, och den verkar innehålla mycket matnyttigt.