Permalänk
Medlem

Cooltek 140mm fläkt, 9dB

Tror ni verkligen på denna. Det finns inget tal om det på Silentpcreview eller någon annan review vad jag ser.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

9db är ju ganska bra o sen 140mm gör ju den ännu bättre, nvm hitta på webbis:)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=77925&traff=1 95 kr va ju inte mkt

Permalänk
Medlem

Har en sån på väg från Dustin(skickade idag). Kostar 77kr med studentrabbat.

http://www.dustinhome.se/pd_5010116164.aspx

Permalänk
Medlem

Jag har Coolteks 120mm fläktar och de är knäpptysta. Funderade också på att skaffa mig ett par nya 140mm för de jag har, Aerocool Streamliner, är löjligt högljudda. Kyler dock bra...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

de snurrar i 600rpm, klart de är tysta! men de förflyttar inte så mycket luft heller

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

9dB är väldigt lågt och ingen hör det om man inte sätter örat emot (och knappt då). Den skulle i praktiken vara lika tyst om man höjde varvtalet rätt ordentligt.

Man skall inte stirra sig blind på specen när det gäller dB. Jag och en vän har testat ett flertal Revoltecfläktar som är specade runt 20dB och de var nästan knäpptysta (jämförde med en Nexus och det var liten/ingen skillnad i ljud, men Revoltec flyttar mångfaldigt mer luft).

Nu har tillverkarna sedan ett bra tag hakat på sifferblindheten (vad gäller mycket saker, ta 8800GT 1GB som exempel, heh), och om det kom en fläkt med 5dB skulle många tveklöst köpa den över en med 9dB, även om det är 0 och ingen skillnad för åhöraren, bara för att siffran är lägre.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Skulle vara 3vligt med ett chassi som har 2st 140 fram pch 2st bak så det blir bra luftflöde men låg ljudnivå. Nån som vet om det finns ?

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem

Antalet decibel som fläkttillverkarna specar kan man lika gärna ignorera helt, såvida de faktiskt inte skriver hur de testat ljudnivån, som t.ex. Nexus. Förrutom att jag inte kan hitta någon som helst information för hur Cooltek mätt ljudnivån så är det väldigt svårt att ens få ljudnivån i ett ljudisolerat rum under 15-20 dB. Så jag skulle gärna vilja veta hur de lyckats mäta upp 9 dB

Men så länge de inte talar om hur de mätt så är det strunt samma vilka värden de får fram. De kan ju lika gärna ha mätt ljudet från en kilometers avstånd som en meter.

Permalänk
Medlem

På spiken Perost

Precis vad jag tror om sådana specs. Jag läser hårt på SPCR och hittar flera intressanta trådar om fläktar. Det är en oändlig läsning. Jag kommer att modda chassit för en 120-140mm fläkt samt en sådan till för nätdelen, som semi-passivt. Inte lätt att hitta en fläkt som är effektiv i låg varv och därmed är tyst.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så är allt runt 800-850rpm knappt hörbart med ett stängt chassi, oavsätt storleken på fläkten. Sen är det ju som sagt frågan hur mycket luft den skyfflar i 600rpm. Men det är en 14x14cm fläkt så det borde vara tillräckligt.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna skapa en fläkt som ger ifrån sig 0 dB. Dock vill jag mästa ljudnivån i vakum ^^ Men för min del får en fläkt gärna vara tyst och framförallt inte tjuta eller ha andra störande ljud.

Permalänk
Medlem

Har någon av er läst om något samband med tjockleken? Det är ju inte bara storleken som är avgörande.

Hur är det med tjockleken? Blir de inte effektivare om de var tjockare? Varför har marknaden i sådant fall inte kunnat erbjuda detta? Eller de kanske finns men inte populära pga pris och annat dylikt?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Har någon av er läst om något samband med tjockleken? Det är ju inte bara storleken som är avgörande.

Hur är det med tjockleken? Blir de inte effektivare om de var tjockare? Varför har marknaden i sådant fall inte kunnat erbjuda detta? Eller de kanske finns men inte populära pga pris och annat dylikt?

Fläktar är generellt mer effektiva om de är tjockare. Jag tror största skälet att chassifläktar hålls ner i tjocklek är så enkelt som att de måste "passa", inte för att det är dyrare etc.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

en polare har just denna cooltek 140mm och den är helt knäpptyst och flyttar ganska bra med luft.

Visa signatur

Gigabyte Ga-p35-ds3, q6600@3,2 8800gt, 4gb ocz pc6400.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackiz
en polare har just denna cooltek 140mm och den är helt knäpptyst och flyttar ganska bra med luft.

Det är jag fullt övertygad om, det största problemet är att hitta ett chassi som dessa fläktar passar i.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

jo det är ju det.

han sågade ett eget i sidan av chassit.

Visa signatur

Gigabyte Ga-p35-ds3, q6600@3,2 8800gt, 4gb ocz pc6400.

Permalänk
Medlem

Jag har en 92 mm Cooltek-fläkt till CPUn och det fungerar bra. Den är väldigt tyst men blåser inte så mycket.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Finns 120mm -> 140mm adaptrar också.

Tex. Aerocool skickar med en.

http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2175&session=c141c...

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Det är kul med adapter men vad händer med effektivitet? Blir det inte en viss resistens som fläkten arbetar mot som drar ner effektivitet.

Jag skulle väldigt gärna se någon turbin liknande lösning för dator. Har ni sett sådana? Tänk om man hade en 140mm med 50 mm tjocklek. Tjockare fläkt har man ju plats med. Jag vill ha effekt samt tystnad. Storlek inget betydelse inom rimlig storlåda.

Visa signatur

InMortumVeritas