Permalänk
Medlem

Nätagget överhettat, får nu MCE

För en vecka sedan lirade jag lite TF2 då det började lukta bränd plast i rummet.

Jag spelade klart livet och började felsöka, och precis som väntat så var det nätaggsfläkten som hoppat ut genom fönstret (den har låtit illa ett tag, så det var inte alls oväntat). Jag bytte fläkt och började använda datorn som vanligt igen. Efter ett par dagar så upptäckte jag att jag får blue screen med Machine Check Exception lite då och då.

Jag har inte riktigt sett något mönster i när det uppstår, men ofta är det när datorn är ganska hårt belastad, men tröskeln är låg, det räcker med att jag öppnar opera med 30 flikar för att det ska dö ibland.

När datorn dör och jag resetar för att starta om så hänger den sig i bios, precis innan den ska kolla vilka diskar som finns. Därför måste jag stänga av datorn helt och sen starta för att den ska fungera - och då får jag ofta blue screen innan windows ens startat.

Sååå, något är ju paj och då undrar jag om det finns någon risk att det är moderkotet som har brakat eller om man kan vara rätt säker på att det är nätagget.

jag ska nämligen göra en beställning på lite hårdvara och tycker det vore lite småsynd att beställa bara ett par nya nätagg och sen är moderkortet skrot.

Vad skulle ni tippa på?

Tack, Tobbe

Permalänk
Hedersmedlem

Varför bytte du inte ut fläkten när du hörde att det var fel på den? Lathet? För mycket överflödiga pengar som bränner i fickan?

Det troligaste är att nätagget blivit skadat och nu skickar ut felaktiga spänningar eller annat dåligt. Har du otur har även andra delar tagit skada av detta, men det behöver inte vara så.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja, jag var nog för lat för att bry mig, eller nonchallant snarare. Jag hade nog inte räknat med att nätagget skulle paja, utan snarare att det skulle lägga av.

Men men, nästa gång byter jag nog fläkt.

Okej, du verkar vara inne på samma spår som jag - att det är ganska osannolikt att något utanför nätagget tagit skada. Naturligtvis är det svårt att veta säkert, men jag köper ett par nya nätagg så får vi se. Jag återkommer om något mer tagit skada.

Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Ärlighet uppskattas!

Trevligt om du återkommer med vad som egentligen var fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Ja, jag var nog för lat för att bry mig, eller nonchallant snarare. Jag hade nog inte räknat med att nätagget skulle paja, utan snarare att det skulle lägga av.

Förväntar du dig att elektroniken skall vara intakt efter att det luktat bränt? Finns en anledning till varför en fungerande fläkt krävs. Köp ett nytt nätagg av bra kvalité.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Nej det var inte vad jag skrev. Jag förväntade mig att det skulle lägga av när det blev för varmt. Men det finns samtidigt inget som säger att det måste fungera dåligt bara för att någon plastbit blivit varm nog att lukta illa. Men man kan väl säga att det är ganska troligt att det fungerar lite dåligt när det osar bränd plast, men absolut inte nödvändigtvis.

Jag beställde Chieftec CFT-560A-12S 560W ATX/DualX - det ska nog duga.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att det verkar vara stabilt med nytt nätagg... Man ska inte ha bråttom med att säga att allt är okej, för då kommer ju felet tillbaka när man som minst anar det, men jag har lirat lite spel igen och plågat datorn allmänt under dagen utan problem. Dock trodde jag en sväng att det var tillbaka när det laggade till rejält en gång och allt stannade i en halv sekund, men den fick liv igen, så det berodde nog på något annat.

Såå, troligen kan vi säga case closed, och det var nätagget som orsakade blue screen med Machine Check Exception