Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Snart omöjligt aktivera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Melding Plague

Snart omöjligt aktivera Windows utan Microsoft-konto

Microsoft ska täppa till möjligheten att kringgå kravet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den dagen blir det inget nytt Windows för min del, kör hellre vidare på ett äldre Windows eller går till Linux isf.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att man är tvungen att göra så. Den stora frågan kvarstår. Går att komma runt med Rufus? Går det att komma runt med Pro versionen?

Visa signatur

Observera att i 0.6.0 av Custom SweC så finns det en bugg som gör att du måste uppdatera manuellt! Gör det här
Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 4 Okt : v0.6.1 Dölj namnen i top/notifications menyn!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Vad händer om man har ett windows installerat på en äldre version som inte är kopplat till MS konto när man uppgraderar till denna version av win 11?

Blir man utlåst eller händer ingenting?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Då det (enligt dem själva) går att lösa efter installation ser jag inte direkt det som omöjligt att någon löser en modifierad installation så man slipper. Precis som med andra "hårda" krav så som TPM eller Secure Boot. Trist att Microsoft fortsätter skjuta sig själva i fötterna dock.

"...they also inadvertently skip critical setup screens" - hah, visst. Säkert. Fram med ett konkret exempel och vad det nu har för "kritisk" effekt.

Permalänk
Medlem

Sajten påpekar att Microsoft inte hindrar användare att byta till ett lokalt konto när aktiveringen är klar och alla grundinställningar därmed är gjorda.

Det är ju det som är problemet, varför ska man ens behöva ett konto då för att sedan inte behöva det? De hoppas bara att folk ska vara för lata för att byta efteråt. Dålig design, jag är klar med Windows.

Skrivet av Pettson88:

Då det (enligt dem själva) går att lösa efter installation ser jag inte direkt det som omöjligt att någon löser det. Precis som med andra "hårda" krav så som TPM eller Secure Boot. Trist att Microsoft fortsätter skjuta sig själva i fötterna dock.

"...they also inadvertently skip critical setup screens" - hah, visst. Säkert. Fram med ett konkret exempel och vad det nu har för "kritisk" effekt.

Den kritiska screenen som saknas är att man blir medlem och börjar data-dumpa till dom som de sedan kan sälja vidare.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Ni kommer alla att registrera den dag det inte finns ett alternativ så sluta grina.
Microsoft vet det, ni vet det, alla vet det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ni kommer alla att registrera den dag det inte finns ett alternativ så sluta grina.

Fast... nu finns ju faktiskt verktyg som ex. Rufus, som gör att man inte bara behöver gapa och svälja Microsofts dumheter.

Skrivet av Dakkie:

Sajten påpekar att Microsoft inte hindrar användare att byta till ett lokalt konto när aktiveringen är klar och alla grundinställningar därmed är gjorda.

Det är ju det som är problemet, varför ska man ens behöva ett konto då för att sedan inte behöva det? De hoppas bara att folk ska vara för lata för att byta efteråt. Dålig design, jag är klar med Windows.

Den kritiska screenen som saknas är att man blir medlem och börjar data-dumpa till dom som de sedan kan sälja vidare.

Ja, det är väl klart möjligt (är också cynisk nog att se det som det mest sannolika) - men jag hade mer än gärna sett Microsoft krypa till korset och faktiskt erkänna det också, innan andra gräver fram det.

Permalänk
Medlem

Roligaste är ju när man installerar om en nyare laptop som Windows inte har WiFi drivrutiner till. Det förutsätter liksom att man har en annan dator att förbereda installationsmedia med WiFi-drivrutinerna på, alternativt att man måste köpa en Ethernet-dongel och använda som "startkabel".

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Brukar alltid fixas på något sätt och det ör klart det finns alternativ. Linux distar blir bara bättre och bättre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Spiffman:

Byter till linux den dagen och kan säga dig att enterprise så kommer M$ aldrig få igenom det här, hade bytt idag om det inte vore så att Iracing var ett problem i linux

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Typ det enda man behöver Windows till numera är vissa spel med anticheat. Resten går att lösa.

Permalänk
Medlem

Ge mig bara en månad med bf6. Sen ryker windows partitionen....

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Microsoft som bestämmer. Deras mjukvara. Vi får lyda.

Ingen klagar när man köper en ny mobil och det första uppstarten man får är "registrera dig"...

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Bra av dem att styra upp det så att det blir ordning och reda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snekutaren:

Typ det enda man behöver Windows till numera är vissa spel med anticheat. Resten går att lösa.

Åh om det vore så enkelt... har en drös kompatibilitetsproblem både på hårdvaru- (X570 SW-RAID är en JÄVLA huvudvärk att lösa med Linux, tar två sekunder med MS-operativ efter ett par sekunders setup i UEFIn) och mjukvarunivå (moddar och kör en del minnesediting i spel - nej, inte i multiplayer - och det har jag inte hittat någon i närheten av enkel lösning för att göra i Linux), annars hade jag nog gått över också.

Att lära sig ett helt nytt filsystem och sätt att hantera det är dock en av de största huvudvärkerna för mig personligen. FAT/NTFS sitter så jäkla ingrott i ryggmärgen att ex. EXT är något jäkla träskmonster för mig.

Permalänk
Medlem

Haha, byta till lokalt senare, är det någon som litar på det?
Så fort Pyttemjuk registrerat en E-postadress till hårdvaran så kommer den vara låst och länkad.
Lokalt konto kommer bara vara en illusion.

Jag är för lat för att orka med att stångas med Windows 11, så jag tar dörren istället.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

Permalänk
Medlem

Man får väl se vad som händer, men funderar på hur de tänkt trycka ner ett sådant krav i halsen på sina lukrativa företagskunder med hundratals eller tusentals installationer att administrera? För sådana är det helt enkelt inte hållbart att tvingas aktivera datorer en och en, och det är inte kunder Microsoft vill förlora. Känns som det kan komma att finnas vägar runt det oavsett vad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vad händer om man har ett windows installerat på en äldre version som inte är kopplat till MS konto när man uppgraderar till denna version av win 11?

Blir man utlåst eller händer ingenting?

Som det står i nyheten såhär det alldeles utmärkt att köra med lokalt konto efter första uppstarten

Skrivet av Pepsin:

Roligaste är ju när man installerar om en nyare laptop som Windows inte har WiFi drivrutiner till. Det förutsätter liksom att man har en annan dator att förbereda installationsmedia med WiFi-drivrutinerna på, alternativt att man måste köpa en Ethernet-dongel och använda som "startkabel".

Det där är fixat i 24H2. Finns inte drivrutinen i Windows så får du alternativ att fixa drivrutinen under första uppstarten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ingen klagar när man köper en ny mobil och det första uppstarten man får är "registrera dig"...

Det är ju (bland annat) den inställningen FOSS-gemenskapen tycker är problematisk. Att registrera sig för att använda sin mobiltelefon är inget vi nödvändigtvis ska acceptera. Det är bland annat därför som alternativa OS till telefoner finns. Kika på exempelvis GrapheneOS eller PostmarketOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Bra av dem att styra upp det så att det blir ordning och reda.

Bland tomtar och troll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man får väl se vad som händer, men funderar på hur de tänkt trycka ner ett sådant krav i halsen på sina lukrativa företagskunder med hundratals eller tusentals installationer att administrera? För sådana är det helt enkelt inte hållbart att tvingas aktivera datorer en och en, och det är inte kunder Microsoft vill förlora. Känns som det kan komma att finnas vägar runt det oavsett vad.

För enterprise versionen kan det nog mycket väl finnas andra krav jämfört med Home och Pro versionerna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Då det (enligt dem själva) går att lösa efter installation ser jag inte direkt det som omöjligt att någon löser en modifierad installation så man slipper. Precis som med andra "hårda" krav så som TPM eller Secure Boot. Trist att Microsoft fortsätter skjuta sig själva i fötterna dock.

Att installera diverse MS-program / prenumerationer som Office 365 etc är tydligen vad som definierats som "kritiska" av MS

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som Söder står i nyheten såhär det alldeles utmärkt att köra med lokalt konto efter första uppstarten

Det var inte min fråga.

Om jag installerat utan MS konto till en äldre windows 11 version (eller uppgraderat tidigare från win 10 till äldre win11 version. Hur fungerar det då den dag jag uppgraderar till denna senaste win11 versionen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Många som gnäller, få som gör ett aktivt val och faktiskt byter.
Ingen kan ju leka politiker och säga att "vi såg det inte komma"...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

"alla" är ett starkt ord. Men de flesta kommer att göra det, tyvärr.

Till er som säger att ni byter till Linux "den dagen": Varför vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det var inte min fråga.

Om jag installerat utan MS konto till en äldre windows 11 version (eller uppgraderat tidigare från win 10 till äldre win11 version. Hur fungerar det då den dag jag uppgraderar till denna senaste win11 versionen.

Ser inte varför det skulle vara någon skillnad alls i o med att man som sagt fortfarande kan köra med lokalt konto. Den funktionen är ju inte borttagen, den är ju det bara från första uppstarten.

Stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder nu inte windows nämnvärt, men den har jag registrerat med en skräpmejladdress. Och tydligen så kan man skapa lokalt konto efter man registrerat sig med ett skräpmejl.
Är inte det i praktiken detsamma som att man skapat ett lokalt konto direkt? Gällande integritet och allt det där? Visst, det är dåligt att microsoft i och med detta kommer att få ännu fler att kartlägga, men gör det någon skillnad för den integritetsmedvetna windowsanvändaren egentligen?
Inte för att jag förespråkar folk att använda windows men är inte detta ett icke-problem egentligen för den som värnar sin integritet (men trots det använder windows?)

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snekutaren:

Det är förvisso sant, men det är fortfarande Windows på speldatorn för att det är lättare så. Den dagen det inte längre är lättare så får det blir något annat.

Skrivet av Lorault:

1) Jo, vi klagade på den rutan också
2) Åtminstone på iOS så går det fortfarande att hoppa över registreringen. Jodå den gnäller, men man kan hoppa över det.

För övrigt tror jag att MS kommer att få på näsan för brott mot DMA om de gör det här, men det får vi väl se.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag installerade Windows 11 25H2 (26200.6725) igår. Använde Rufus när jag skapade USB-stickan och bockade ur krav på TPM/Secure-boot samt även att jag ville använda lokalt konto. Fungerade utmärkt!

Visa signatur

//Ekipz