Hur mkt strålar en skärm? Jag blir röd i ansiktet...

Permalänk

Hur mkt strålar en skärm? Jag blir röd i ansiktet...

Hej.

Sitter framför en DELL 17 tums CRT-skärm som har cirka tio år på nacken, Efter långa spelstunder märker jag att jag ofta är mycket röd och varm runt kinderna, kan detta bero på skärmens stråling, är det farligt?

Visa signatur
Permalänk

Ja, de får jag också ibland även med tft, skulle inte tro att de e så farligt, men vet att vissa Crt har väldigt mkt strålning så jag rekkomenderar dig att byta skärm om du vill va cancerfri hela livet

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk

Du är förmodligen EL-allergiker, finns många som är. Jag antar att du kör jordat för enligt "Ny Teknik" kan en CRT skärm stråla 10-100 gånger mer än ett icke jordat eluttag (dosan du stoppar sladden i).

Det är många som påstår att man kan reducera upp till 90% av strålningen tack vare att man kör jordat. Min rekommendation är att du antingen köper dig en jordad elkontakt, vad de nu heter eller byter till LCD. Det finns ju en anledning till varför CRT inte får utvecklas längre som visserligen är mot miljön för all del.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Kan det inte vara så att du helt enkelt blir upphetsad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass

Haha, vet inte om jag skall skratta eller gråta men det var väl en ganska dum kommentar?

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

hahahahahah, det skulle jag tro

Visa signatur

Optoma HD70 92"

Permalänk

Nej men seriöst, låter inte bra. Snubben kanske råkar ut för hud Cancer och det är inget som någon vill ha. :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Du kna faktiskt ha en poäng där, då det ibland inträffar efter 2-3 tävlingsmatcher på rad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Är lite emot spydiga kommentarer och tramsiga svar eftersom det inte hjälper frågeställaren i något som han/hon uppenbarligen är riktigt orolig över !

Men jag kan samtidigt inte låta bli att nominera för roligaste kommentar jag läst på länge

Men färdig tramsat .... jag uppmanar dej att genast göra dej av med din gamla crt skärm eftersom det är uppenbart att du är känslig för dess strålning! (detta är väldigt individuellt från person till person) om du ej har glasögon"vilket skyddar en aning"så kommer du kanske om ett tag få väldigt röda ögon "irriterade pga.uttorkning och irritation i tårkanalen (stickande pirrande känsla) mm. vilket i sin tur kan påverka hornhinnan och till slut försämra din syn.

Alltså inget att leka med, detta fick jag förklarat av min optiker .... och har egentligen ingen anledning att betvivla det han sagt eftersom det låter trovärdigt och logiskt............ och ändå så klänger jag mig kvar vid min 21" crt.... "letar efter en 22"lcd"

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
Är lite emot spydiga kommentarer och tramsiga svar eftersom det inte hjälper frågeställaren i något som han/hon uppenbarligen är riktigt orolig över !

Vet inte hur det är med dig, men när jag sitter och spelar nåt, pulsen går upp och man blir upphetsad så kan jag bli röd och varm på kinderna (gärna om det är varmt i rummet, då kan det bli rött mycket snabbt). Jag vet att i mitt fall så beror det på värmen, inte på strålning. Jag kan inte svara för trådskaparen, men jag tycker att du kan testa att spela med öppet fönster eller dylikt, ev. ta av dig en tröja. Kanske spela nåt lite lugnare för att testa? Det är värt ett försök, men om det inte hjälper kan det nog bero på något annat. Till exempel skärmen.

@Micmoc: Jag tycker inte att det var en spydig kommentar om man tänker efter på vad han egentligen menade. Då jag satt och tänkte på just det jag skrev när jag läste vad han skrev så tyckte inte jag att det var tramsigt och spydigt. Men jag förstår att om man inte sitter i dom tankebanorna så verkar den vara tramsig och spydig

Permalänk
Medlem

Hmm, att du blir röd om kinderna behöver inte ha något med skärmen att göra, det beror snarare på att din kropp inte gillar att sitta still och koncentrerad i flera timmar, sätt dig och gör ett prov i 4-6h så kan jag lova att du blir röd på kinderna också och pappret ger dig inte strålning :D...

Beror på jättemycket, kroppen är bra konstig ;), givetvis kan det ha med strålning att göra och men jag tvivlar på det :P, de flesta blir lite mosiga i ansiktet efter en dag framför datorn. (Många upplevelser får man framför datorn, hat, lycka, rädsla). Mycket som påverkar dig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snytbaggen

@Micmoc: Jag tycker inte att det var en spydig kommentar om man tänker efter på vad han egentligen menade. Då jag satt och tänkte på just det jag skrev när jag läste vad han skrev så tyckte inte jag att det var tramsigt och spydigt. Men jag förstår att om man inte sitter i dom tankebanorna så verkar den vara tramsig och spydig

Ber om ursäkt ! trodde du drev med honom =)........ eftersom jag förmodar att du även är Rose Brass och du vet vad (du /han menade)....... trodde du som nästan alla andra vet om att 10 år gamla crt strålar något enormt ! vet på den tiden när vi satt och lanade och spelade unreal samt quake .... vilket kunde pågå sjukt länge satt och lana 26 timmar i sträck med matpaus då förståss en del såg solbrända ut i ansiktet efteråt .... och det berodde inte på hög koncetration eftersom vi nästan halvsov framför skärmarna =).... minns speciellt min kompis som hade en av dom första 20" vilka vi var jäkligt avis på när vi alla andra satt framför våra 17" .... tills han nästan grät för han hade så ont i ögonen

Som sagt .... trodde du drev med honom/henne och jag ber dej ödmjukast om ursäkt för mitt antagande.

Mvh.Micke

Edit: borde nog bara be om ursäkt istället för att göra en massa antaganden .. asg

Visa signatur

Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baagheera
Du kna faktiskt ha en poäng där, då det ibland inträffar efter 2-3 tävlingsmatcher på rad.

Det kanske är en kombination av flera faktorer, att bli grillad av en gammal skärm och spela intensiva spel... Själv brukade jag börja gråta hejdlöst när jag spelade länge med min crt...

Permalänk
Medlem

själv händer detta mig när jag käkar något sött, typ tårta. så blir ja varm och röd om kidnerna. -helt opåverkad av erotik, glädje, rädsla eller dyligt.
ingen aning om varför, det har kanske inte mycke med tråden att göra i sig, men tusan, samma symtom av olika källor.

enda gången jag blir så (röd och varm om kidnerna) framför datorn är om det är jäkligt varmt i rummet.
kör med en HP w2207h, och den blir inte ens varm efter flertalet körtimmar, vet inget om strålning, har inte jordade uttag i denna gamla lägenhet från 60-talet.

vad beträffar cancer dör var 3e människa i dag av någon form av cancer, så risken att du dör av cancer lär inte minska ändå om du byter till jordade uttag eller CRT.
Life is a bitch, and then you die. fini

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd

crt speciellt gamla ska undvikas.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop

vad beträffar cancer dör var 3e människa i dag av någon form av cancer, så risken att du dör av cancer lär inte minska ändå om du byter till jordade uttag eller CRT.

Jag har hört liknande siffror men också att dom blivit hårt kritiserade pga.att nästan alla "gamlingar" som obduceras har cancer tumörer utspridda i kroppen och även om dom dött av ålderdom så får dom stämplat i dödsattesten att deras livsupphållande organ slagits ut av cancer!

Life is a bitch, and then you die. fini [/QUOTE]

Kan jag iofs hålla med om pga. andra orsaker tex. ett illa fungerande cfx system

Mvh.Micke

Visa signatur

Permalänk

Blir du röd i ansiktet av att sitta framför skärmen så tycker jag helt klart att du ska byta skärm.

Vissa är väl också känsligare, och då är det ju bara att se till att man sitter mindre vid datorn, men säkerligen så har det stor betydelse vilken skärm man har, skaffa en TFT skärm.

Visa signatur

Phenom II X4 995BE (3.20 Ghz)
Gigabyte 460 SOC 1GB | X-FI Extreme Gamer Pro | 4 GB DDR3 | 3x500 GB SATA HDD's | |INTEL SSD 80 GB|Vraptor150x2 | Samsung Syncmaster 24"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Du är förmodligen EL-allergiker, finns många som är.

faktum är att det inte är någon som är elallergiker i ordets rätta bemärkelse. det är uteslutande psykosomatiska besvär.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

hmm, vet inte alls jag. Men jag sitter på en 19" crt skärm från 97-97 å jag blir då inte röd om kinderna / ögona. har bra syn också så tror inte riktigt att dom är så farliga, men värre än LCD är dom nog definitivt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk

De är nog så.
blir inte ett dugg röd om kinderna när jag lirade Crysis men när jag körde Cod4 och AC så blev jag röd som en kräfta.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
faktum är att det inte är någon som är elallergiker i ordets rätta bemärkelse. det är uteslutande psykosomatiska besvär.

Jo jag vet men hur lätt är det att förklara så alla förstår? Det låter bättre och säga EL allergiker.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

@Micmoc: Jag vet om att gamla CRT strålar nåt hemskt, särskilt när dom bli avmagnetiserade Jag sa inte att det inte berodde på strålning, om det är så så är det ganska allvarligt och han bör göra åt det snabbt. Det jag sa däremot var att det kan finnas andra anledningar och att Rose Brass kommentar kankse inte var fullt så dum som den verkade

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
...
Men färdig tramsat .... jag uppmanar dej att genast göra dej av med din gamla crt skärm eftersom det är uppenbart att du är känslig för dess strålning! (detta är väldigt individuellt från person till person) om du ej har glasögon"vilket skyddar en aning"så kommer du kanske om ett tag få väldigt röda ögon "irriterade pga.uttorkning och irritation i tårkanalen (stickande pirrande känsla) mm. vilket i sin tur kan påverka hornhinnan och till slut försämra din syn.

Alltså inget att leka med, detta fick jag förklarat av min optiker ....
...

Detta gäller alla skärmar och har snarast med kvalitet/uppdateringshastighet/färgstyrka/färgvärme att göra - det finns mig veteligt inget vetenskapligt belägg för att någon "strålning" skulle påverka hornhinnan. Jag doktorerar på sagda del av ögat. Om du kan länka till en vetenskaplig artikel i www.pubmed.com , är jag såklart beredd att ändra min uppfattning

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej men seriöst, låter inte bra. Snubben kanske råkar ut för hud Cancer och det är inget som någon vill ha. :/

har aldrig hört någon som fått cancer av skärm strålning?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara strålningen från skärmen som orsakar rodnad i ansiktet. De magnetiska fälten kring skärmen (och annan elektronik på skrivbordet) drar till sig damm och torkar ut luften. Torr luft kan i sin tur orsaka hudutslag, uttorkade ögon, slemhinnor mm. En luftfuktare kan vara en god ide (nödvändig utrustning på alla kontor med datorer).

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Re: Hur mkt strålar en skärm? Jag blir röd i ansiktet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av baagheera
Hej.

Sitter framför en DELL 17 tums CRT-skärm som har cirka tio år på nacken, Efter långa spelstunder märker jag att jag ofta är mycket röd och varm runt kinderna, kan detta bero på skärmens stråling, är det farligt?

Uteslut saker. Pröva att spela med en annan skärm. Pröva att göra något annat framför skrämen än att spela i samma tidsmängd. Uppkommer problemen i andra sammanhang? Har du andra allergier?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
har aldrig hört någon som fått cancer av skärm strålning?

Inte jag heller men man vet f*n aldrig. Det var ju diskussioner om aliminium påsarna som chips existerar i att det kunde vara cancer framkallande, allt är cancer framkallande nu mera verkar det som. :S
Man kan få sämre syn på grund av strålningen hur som helst och man skall inte bli röd som topic i detta fallet har blivit i alla fall.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte jag heller men man vet f*n aldrig. Det var ju diskussioner om aliminium påsarna som chips existerar i att det kunde vara cancer framkallande, allt är cancer framkallande nu mera verkar det som. :S
Man kan få sämre syn på grund av strålningen hur som helst och man skall inte bli röd som topic i detta fallet har blivit i alla fall.

ja iofsig, allt är väll mer eller mindre cancerframkallande nu förtiden...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Att sitta i timmar framför datorn och spela/jobba är mer cancerframkallande än det mesta (att dricka bensin är ej räknat).

Att bli röd om kinderna kan ha sådär tre miljarder andra skäl. Blodsocker, blodtryck, adrenalin etc. Faktorer som lätt åker bergochdalbana vid en lång spelsession.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim M0rrison
Att sitta i timmar framför datorn och spela/jobba är mer cancerframkallande än det mesta (att dricka bensin är ej räknat).

Att bli röd om kinderna kan ha sådär tre miljarder andra skäl. Blodsocker, blodtryck, adrenalin etc. Faktorer som lätt åker bergochdalbana vid en lång spelsession.

Om vi utgår från en CRT, inte LCD.

Visa signatur

Min musik
@albinloan