Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Jag har aldrig sagt att man MÅSTE vara det utan att det är en klar fördel och att i princip ALLA som är något eller har varit det brinner för det.
Carmack tar ju och låser in sig på ett hotellrum nån/några gånger per år enbart för att programmera,studera osv.
Att man dessutom har mindre sidointressen är nästan också ett måste för att man inte ska bli galen på riktigt.

Först säger du att man konstant skall gå runt och tänka på det. Sedan säger du att man skall ha andra intressen också (för att kunna koppla bort). Det känns lite motsägelsefullt måste jag erkänna.

Sedan så behöver man ju inte se allting svart å vitt. Alla kanske inte siktar på att bli lika duktig som John Carmac eller liknande. Den här tråden handlar ju trots allt om att trådskaparen eventuellt vill bli en spelprogrammerare... och inte hur man blir världens bästa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Jag har aldrig sagt att man MÅSTE vara det utan att det är en klar fördel och att i princip ALLA som är något eller har varit det brinner för det.
Carmack tar ju och låser in sig på ett hotellrum nån/några gånger per år enbart för att programmera,studera osv.
Att man dessutom har mindre sidointressen är nästan också ett måste för att man inte ska bli galen på riktigt.

Man måste har ett sidointresse, men man får inte gå på krogen kl 6 en fredagskväll? Hm, ja..

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

"mindre sidointressen" kan man ju tolka på två sätt... han kan ha menat färre. Det får stå för honom isf.

Till trådskaparen; familjeproblem löser vi inte här, visst kan det kännas som ett hinder just nu, men när du är myndig kan de inget göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
"mindre sidointressen" kan man ju tolka på två sätt... han kan ha menat färre. Det får stå för honom isf.

Till trådskaparen; familjeproblem löser vi inte här, visst kan det kännas som ett hinder just nu, men när du är myndig kan de inget göra.

Sant, det tänkte jag faktiskt inte på

Permalänk
Medlem

Jag går 2a året på Natur på Falu Frigymnasium här Falun. Vi har en speciell inriktning som heter Matte-Data-Spel som innebär att vi läser matte A-E, Matte breddning och Matte Diskret. Vi läser äver programmering C tre gånger, en gång i C++ och två gånger i APIt som används på Tension Graphics/PGS (http://www.playgroundsquad.com/) här i stan. Jag går bara i tvåan än så länge så vi har inte börjat på allvar med spelprogrammeringen men vi kommer ha ett mycket nära samarbete med PGS i trean och lära oss deras API.

Jag har hållt på med Maya sen mitten på högstadiet och jag har precis börjat med programmeringen och jag är rejält kluven med vilken bit jag vill hålla på med, det är inget lätt val när man gillar båda bitarna!

Det du ska tänka på nu är att prova på många olika aspekter av spelutvecklingen, programmera lite, skaffa dig ett 3d program (Alias Maya eller SoftImage XSI är vanligast), och håll dig i fas med din matte! Som programmerare måste du verkligen ha stenkoll på matten. Sen kan du skita fullständigt i vad du ska gå för högskola nu, fokusera dig på din gymnasietid.

Mitt bästa tips är ta en titt på developer.valvesoftware.com, den sidan har verkligen öppnat mina ögon för hela spelutvecklingsprocessen (långt ord ). Där har du extremt bra guider till hur spelprogrammering faktiskt kan se ut och dom tar upp allting som behövs i ett spel.

Lycka Till!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Håller själv på och kollar på olika eftergymnasiala utbildningar (ska söka senast 15 april). Fy fan alltså. Svårt att veta vad som är bäst för det man vill, och det gör ju inte saken bättre att man knappt vet vad det är man vill.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Tycker att gymnasieutbildningar med "datorer och programmering" känns som bortkastat tid. Du lär dig knappt något. Nej du gör inte det även om du tror. Nej...

Ju mer du lär dig desto mer inser du att du inte kan. På högskolan lär du dig hela gymnasiet på typ 1 termin eller mindre och du kan mer då.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt, är ganska lätt att ändra sej i den åldern. När jag var yngre var jag 100% säker på att jag ville syssla med spel och jag la väldigt mkt tid på det då. Fanns inte så många utbildningar som fokuserade på spelprogrammering då men höll ändå på att kolla upp dem. Sedan upptäckte jag många andra saker inom programmering och liknanade. I slutet av gymnasiet var jag inte lika säker längre och valde civ ing, och nu när jag är klar är spel bland det sista jag vill pyssla med.

Tror det är rätt vanligt att unga människor vill satsa på spel om de gillar att spela, dessutom vet de inte så mkt om alternativen. När jag var 15-16 kände jag överhuvudtaget inte till de områden som intresserar mig nu. Är dock ganska stor skillnad på att spela och göra spel.

Poängen, som jag antagligen inte fick fram, var att trådskaparn har lång tid att bestämma sig för vad han vill göra. Börja programmera på fritiden och se om du gillar det först och främst. Nu minns jag inte exakt vilken bild jag hade av att "göra spel" när jag var yngre, men den skiljde sig ganska rejält från vad det innebär. Det är iallafall bättre att börja nu och se om intresset finns, än att upptäcka det när man är 20 och inte ha en aning om vad man vill göra. Och om du nu (vilket är mkt möjligt?) verkligen vill göra spel om 6-7 år så kommer du ha en väldigt stor fördel om du börjar nu.

Att man ska flytta hemmifrån är också ganska onödigt att diskutera med trådskaparen. Om föräldrarna hade sagt åt mej när gick i högstadiet att de inte ville jag skulle flytta hade jag antagligen brytt mig. När man är 18-19 och man måste bestämma sig, fattar vikten av beslutet (samt att man kanske är trött på att bo hemma), osv så är det en helt annan sak. Tror inte det är något man behöver förklara för någon, det kommer. Det händer generellt sätt Väldigt mkt med folk under gymnasiet.

Tror inte heller du har så mycket att vinna på en gymnasieutbildning som inriktar sig på datorer, de kunskaper man får där är ganska långt från det du kommer behöva använda senare.

iXam: Jag sitter och läser om spel kl 5 på en onsdagskväll, tror du jag brinner tillräckligt mkt för att kunna göra spel?

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem

whodoo: Jag vet inte. Gör du det?

Jag kanske tagit i lite väl mycket (som jag har en benägenhet att göra).
Jag har inte jobbat inom spelbranchen (mer än att jag fick ett gigg där jag skulle göra ett musiksystem som omvandlade från MIDI till ett format på GameBoy och sen koda en spelare för det i Z80 assembler samt att jag programmerat otaliga "webbspel" i java).

Permalänk
Avstängd

Satsa på att bli en duktig programmerare i första hand. Begreppet spelprogrammerare uppfattar jag mer som att någon inte har riktig koll på vad programmering handlar om. En programmerare får ständigt lära sig tekniker hit och dit för att lösa uppgifter. Vid spel är det vissa tekniker, databashantering andra tekniker o.s.v. Eller som brukligt är, så stor skillnad är det inte på olika typer av programmering. Man är inne på många områden.

Se också till och lära dig på egen hand, för kan man inte det i denna snabba utveckling som sker så har man inte mycket och hämta.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

mitt tips är att ladda ner autodesk 3dmax och läs lite kurser där, ger dig lite grund om animering sen har du alla möjliga andra autodesk program du kan använda dig av, kolla deras sida