Nätverksenhet, förslag på program...

Permalänk
Medlem

Nätverksenhet, förslag på program...

Jamen tjenare!

Jag vill kunna montera nätverksenheter över nätet, som t.ex flertalet av "Online storage"-företagen kör med. t.ex www.gmx.com mail/storage
Nu vill jag dock leka med liknande saker på egen tass. Finns det någon mjukvara och isf, vad heter den?

Permalänk
Medlem

Med risk för att verka dum, men ska du bara lagra saker på en annan dator över nätverk? Eller ska du erbjuda denna tjänst till vänner/kunder/saker?

FTP, duger det?
Annars, dela ut i nätet och mappa en nätverksenhet... "som vanligt"?

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Med risk för att verka dum, men ska du bara lagra saker på en annan dator över nätverk? Eller ska du erbjuda denna tjänst till vänner/kunder/saker?

FTP, duger det?
Annars, dela ut i nätet och mappa en nätverksenhet... "som vanligt"?

/G

Mja, FTP duger såklart, men nu var det juh inte det jag var ute efter. Och samba är inte heller ett alternativ då flertalet ISP'er blockar.
Tänker dock inte erbjuda tjänsten för någon annan än mig..

Permalänk
Medlem

Du var ju lite otydlig i dina önskemål.

Men för att hjälpa dig: SaMBa är inte det som är blockerat, det är en tjänst på Linuxburkar. Det är portar som är blockerade... som nu råkar gå på vissa vanligt använda portar. Port 445 är från och med Windows 2000 den port som protokollet SMB over TCP körs via (till skillnad från NetBT som var NetBIOS över TCP och använde portarna 137-139, som råkar vara tokspärrade)

Är det som så att detta inte skall användas så: igång med en FTP-server och mappa upp den till en nätverksenhet enligt: http://www.engadget.com/2005/10/25/how-to-map-a-drive-to-your...

Så får du som du vill och slipper både SMB och krånglet med syntax.

/G