Hjälp med NiMH batterier

Permalänk
Medlem

Hjälp med NiMH batterier

Tjena allihopa!
Hoppas någon kan hjälpa mig med en sak. Jag har köpt ett NiMH batteri till en skruvdragare. Jag vet att skruvdragare absolut inte tillhör det här forumet men dessa typer av batterier finns i alla möjliga apparater.

Så min fråga till de kunniga och hjälpsamma:
MÅSTE man ladda batteriet av den här typen i ett dygn första gången? Om JA, varför eftersom en vanlig laddning efter den första tiden tar normalt 1 timme. Om laddaren visar att batteriet är laddad, vad spelar det för roll om man fortsätter att ladda batteriet ytterligare i 20 timmar... den har juh slutat ladda.

Jag har frågat många återförsäljare och jag får två olika svar.
Den första är att jag måste ladda 24 timmar innan första användning.
Den andra säger att jag behöver bara ladda tills laddaren indikerar att batteriet är fulladdat.

Dessa svar har jag också fått då jag frågade angående laddningen av Lithium batterier till bärbara datorer.

Vem ska man lita på? Vem har rätt? Finns det nån expert här som kan förklara till mig hur det här fungerar.

Visa signatur

VoDKA

Permalänk
Permalänk
Medlem

Här har du all möjlig information om alla möjliga batterier, allt från hur de fungerar till hur man bör ladda dem:

http://batteryuniversity.com/

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för informationen. Det uppskattas!
Mvh

Visa signatur

VoDKA

Permalänk
Medlem

Hej srdanv.

Ni-Mh batterier skall ges en "formerande" laddning dvs. en laddning med 0.1C i 16h, där 1C är den nominella kapaciteten på batteriet. En sladdlös borrmaskinsladdare laddar inte så lite som 0.1C, därför skall batteriet cyklas 4-5 ggr innan full effekt uppnås.

I sladdlösa hemtelefoner med Ni-MH celler så brukar laddaren ge ca 0.1C konstant vilket av många batteritillverkare anses harmlöst för batteriet trots att överladdning sker. Det bästa är att ej ladda konstant även med så låg ström som 0.1C.

Batteridrivna borrmaskiner brukar slå av laddningen när laddaren detekterar fulladdat, gäller både Ni-MH och Li-Ion.

Li-Ion batterier som laddas har ingen fördel alls att stå på mer än till det att fulladdat lyser, laddaren skall slås av automatiskt vid fulladdat.

Många gånger så säger försäljare att även apparater med Li-Ion batterier ska
laddas i 16h men det är fel, det hänger kvar från tiden då Ni-MH batterier fanns i allt bärbart.

Edit: Det är av stor vikt att inte köra så pass länge med din borrmaskin så att den "dör", ett batteri är byggt av många celler, de har inte exakt samma kondition, därför så kan flera celler skadas pga. polvändning om man kör "slut" på batteriet.

De friska cellerna börjar ladda de celler med lägre effekt vilket bidrar till att de svagaste cellerna polvänds och batteriet förstörs.

Ett batteripack ska laddas ut till 1.0 volt per cell om det är i god kondition (under belastning), att jämföra med 0,9 V vid enstaka celler.

Ladda när du märker en förvagning, inte mer.

Ni-Cd celler var mer robusta än Ni-MH celler och de främjades av fullständig urladdning.

Eftersom självurladdningen är stor vid fulladdat så har en del inom branchen bla Schultze börjat rekommendera att Ni-MH batterier skall förvaras urladdade och cyklas en gång per månad vid långtidsförvaring. Tvärtemot vad tex Kjell&Co . skriver.

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

tack Anders för en jätte bra förklaring!

Visa signatur

VoDKA