Påverkar te, kaffe etc. ens tillväxt?

Permalänk

Påverkar te, kaffe etc. ens tillväxt?

Det är väl inte bara jag som har hört att kaffe påverkar ens tillväxtnad (i längden) negativt, och jag undrar då ifall det är sant?

Finns det något annat som verkligen kan påöka/minska ens tillväxtnad?

Tack!
SilverW

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Om det är så, så tror jag att det är extremt marginellt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte, jag har druckit kaffe sen jag började högstadiet och har väll stannat på 184cm vilket är längre än båda mina föräldrar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem

Har druckit kaffe och te sedan jag var rätt liten säker runt 12-13 om inte mindre. Är väl närmare 180. Så extremt farligt skulle jag inte kalla det. Är längre än båda mina päron.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, är kaffenarkoman och 187cm så det är nog ingen större fara.

Ät ordentligt så växer du. Om du inte är för gammal då

Permalänk
Medlem

Kan jag inte tänka mig. Dricker iofs inte kaffe, men mycket gärna te. Runt 182 cm lång.

Förresten, det enda som påverkar tillväxten är väl bara vissa hormoner och att man äter tillräckligt just när man ska växa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Kanske inte är längden på kroppen som menas höhöhö

själv dricker jag varken kaffe eller te.. det ena blir man ju bara paj i magen av och det andra så känns det så lustigt i halsen.. nee.. håller mig till sötdricka och vatten..

är 180cm lång.. vilket även min far och farfar är...

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro det, är >170cm lång och har aldrig druckit kaffe. Surfade dock in på wikipedia och läste något annat om kaffe. Nämligen att man dör av överdos vid intagning av cirka 100 koppar

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Skulle inte tro det, är >170cm lång och har aldrig druckit kaffe. Surfade dock in på wikipedia och läste något annat om kaffe. Nämligen att man dör av överdos vid intagning av cirka 100 koppar

Ja men det måste gå rätt fort också och det är nog ingen som klarar av. Tror det var 300 colaburkar för en 80kg person jag räknade ut också

Permalänk

Ok, tack för svaren! Inte för att jag dricker kaffe, kanske te då och då dock, men jag undrade bara. Finns det annat man kan göra än att äta ordentligt och sova gott för att växa? Nu pratar jag inte om en 20+ åring utan jag menar en 15+ åring.

Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Ja men det måste gå rätt fort också och det är nog ingen som klarar av. Tror det var 300 colaburkar för en 80kg person jag räknade ut också

Men det är väl koffeinet i de som är dödliga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sund mat och lagom mycket träning är väl det enda receptet man kan ge. Är själv 176cm, slutade växa (på längden åtminstonde) när jag var 14 år. Hade kanske blivit längre om man inte rökat, snusat, druckit och var tämligen onyttig

Permalänk
Medlem
Citat:

va? har du inte sett futurama? man blir super snabb om man dricker 100koppar kaffe.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd

Du kan bli behandlad med tillväxthormoner.
Detta sker inte så ofta dock. Svenska sjukvården är galet restriktiv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf

Men det är väl koffeinet i de som är dödliga?

Ja.

Permalänk

Men då stämmer påståendet. Om man dricer för mycket kaffe (ca: 100 koppar på en timme) så dör man och då är det inte troligt att man växer mer.

Permalänk
Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Jag är kaffeknarkare och 193cm lång

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Men te & kaffe har väll inget gemensamt mer än att det är varmt typ?
Tycker kaffe är för bögar, fjantar och gammla. Är 197cm lång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Men te & kaffe har väll inget gemensamt mer än att det är varmt typ?
Tycker kaffe är för bögar, fjantar och gammla. Är 197cm lång.

både te och kaffe innehåller koffein och en del andra ämnen...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
både te och kaffe innehåller koffein och en del andra ämnen...

Innehåller Te koffein? Där ser man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Innehåller Te koffein? Där ser man.

Finns i massa olika växter, används av växterna som ett naturligt bekämpningsmedel då många insekter inte tål det.

T.o.m. kakao innehåller koffein

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Surfade dock in på wikipedia och läste något annat om kaffe. Nämligen att man dör av överdos vid intagning av cirka 100 koppar

Det kan knappast stämma. Jag har druckit många fler koppar kaffe än så i mitt liv.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det kan knappast stämma. Jag har druckit många fler koppar kaffe än så i mitt liv.

Som jag skrev ska de såklart tas inom en kort intervall så det inte hinner brytas ner av kroppen och oskadliggöras.

Permalänk
Medlem

Jag drack varken kaffe eller te slutade växa som 15 eller 16 åroing som 170 cm. 13 cm korare än farsan, 7 cm längre än morsan. Kanske berodde på att jag tränade en del. ^^ men de berodde inte på kaffe o te iaf:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
lagom mycket träning

Hur mycket är lagom mycket? Skulle det vara bättre om jag började på nån aktivitet kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oroa dig inte över din längd. allt mellan 130 - 210 är normalt. Vad spelar det för roll om man är 2,30? Du kan nå högsta hyllan?

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Är te farligt? Kollade på några tv program och där råder de feta personer att inte förbruka te, kaffe osv. Kaffe kan jag förstå, men te är jag lite fundersam över. Någon som vet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Oroa dig inte över din längd. allt mellan 130 - 210 är normalt. Vad spelar det för roll om man är 2,30? Du kan nå högsta hyllan?

Jag vill ju inte vara för kort, tror långa har ett förstrång vad det gäller tjejer :/ Nu menar jag dock inte extremt lång heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Hur mycket är lagom mycket? Skulle det vara bättre om jag började på nån aktivitet kanske?

Simma, jogga eller styrketränna tre gånger i veckan är vad jag skulle kalla lagom mycket träning.

Dock så ska man som ung (under 15) inte styrketränna allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN

Jo men tjena, vad kul att vara under 1.70...

Visa signatur

Memento mori...