Macbook versus Macmini som mediecenter

Permalänk
Medlem

Macbook versus Macmini som mediecenter

Tjena!

Har varit sugen på en Mac mini ett tag.. Har själv en Macbook (den äldre med GM950 grafikkretsen) och sitter och funderar på om min macbook presterar (i mediasammanhang) som en Macmini skulle gjorts.

Alltså, skulle en macbook,

2ghz core 2 duo
2gb ram
intel gma 950

prestera ungefär likvärdigt som en mac mini?

2 ghz core 2 duo
2gb ram
intel gma 950

Isåfall finns ju inget hinder för mig att införskaffa en till mediecenter.. Har ni några andra tips så får ni gärna skriva dom också!

Obs.

Jag är medveten om att 1080p laggar, för jag vet att det laggar på macbooken. Därför är inte just den upplösningen/formatet viktigt.

Permalänk

1080p ska inte vara några problem på den datorn, måste vara något annat. Har spelat 1080p på en iMac Core Duo 1,83Ghz utan problem.

Dom lär prestera nästan exakt lika, och med XBMC blir en Mini ett grymt mediacenter.

Permalänk
Medlem

Prestandan borde vara i stort sett exakt likvärdig mellan de två.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
1080p ska inte vara några problem på den datorn, måste vara något annat. Har spelat 1080p på en iMac Core Duo 1,83Ghz utan problem.

Dom lär prestera nästan exakt lika, och med XBMC blir en Mini ett grymt mediacenter.

iMac har ett annat grafikkort.. har prövat 1080p på min macbook och det funkar inte så bra, har du tips på codecs/program som får det att flyta?

Permalänk
Medlem

Min mac mini 1,83ghz c2d iofs med 1gb ram gillar _icke_ 1080p iaf.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

det är inte så att det är nån form av videoaccelerering på?

(för den delen är ju inte mycket att lägga under granen på MM menar jag, men en C2 på 1.8 bör ju inte några problem med genomsnittliga HD-videos egentligen)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet på osxbmc.com
It turns out that a fellow named Andreas Öman (bless his heart) made available an experimental patch to ffmpeg back in September 2007 that provides impressive speedups for multi-core decoding of H.264 content. We’ve applied it to the ffmpeg sources we’re using and the results are nothing short of stellar. The infamous 1080p Planet Earth encode plays back much better on a mini, without audio dropouts and with far fewer frames dropped. It’s not perfect, but it’s *much* better.

http://www.osxbmc.com/2008/02/17/releae-012-meep-meep/

Dvs. det kan ge bättre prestanda med tunga 1080p-filmer under XBMC och Dual Core.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Inaktiv

Ska inte det släppas en ny mac mini snart?

Intel har väl ett par fina integrerade kretsar med lite funktioner för HD-uppspelning på G också, om jag inte är helt ute och cyklar.

Risken finns ju att apple kommer att släppa det perfekta mediacentret...

http://buyersguide.macrumors.com/

Permalänk
Medlem

Har själv klurat lite på samma grej, men när jag fick för mig att börja köra XBMC på TV:n som primär mediacenter så blev det en enorm skillnad i uppspelning. 1080p är i regel inga problem sålänge man inte skalar om bilden / det är enorma rörelser (Fågelscenen i Planet Earth tex). Sitter på första generationens Macbook 1,83 ghz med 2 gig ram.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Avstängd

Spontant så är en sådan processor på gränsen vid vissa filmer. Du behöver kanske 400-500mhz till för att klara de mest intensiva delarna i Hollywood Land eller nämnda Planet Earth. Men det är vid ren processoravkodning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Ska inte det släppas en ny mac mini snart?

Det har ryktats länge om en ny mac mini, alla andra modeller har ju sprungit förbi den så det börjar bli dags snart.

...å andra sidan hare det också ryktats ganska hårt om att minin ska försvinna från marknaden helt.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

men det har ju hållt på i över ett år, de va lika sega med core2duo till den liksom, fick det sist av alla

Permalänk

En nuvarande Mac Mini blir nog fint...

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11