Jag vill inte heller vara oförskämd - men lär dig jobbet du ska ta betalt för innan du gör det. Jag tror jag har en bra bild om din sits, jag har varit i nån liknande för 10 år sedan... Man får chansen att göra sin första site och få betalt för det, fast man inte riktigt är redo för kommersiellt arbete än... Men pengarna lockar, så man försöker ändå.
När jag gjorde det första gången blev resultatet ett skämt. Det blev en site, som faktiskt användes i säkert ett år... Men vilket mäkta dåligt resultat, och den kunden har jag svårt att gå till igen, eftersom jag skämde ut mig genom att ta betalt för ett jobb som inte höll branschstandard.
Såå, vart vill jag komma?
Se till att du kan grejerna innan du tar betalt för det. "lite html" är som sagt inget som räcker till för att implementera en design på en webbsida. Du ska kunna html BRA, du ska kunna css och sen kanske du behöver behärska någon bildbehandlare, typ photoshop för att ta fram själva utseendet eller grafik till siten.
Om det är lite hobbynivå på grejerna (vilket kanske är helt okej enligt kunden) så ska du ha hobbynivå på prislappen också. Alltså typ 50 kr i timmen, eller en tusing totalt för hela webbsiten.
Det är också i min värld viktigt att kunden vet hur det ligger till, så att de inte tror att de får ett resultat i stil med vad en webbfirma gör för 15.000 - för det är nog ett resultat som får din site att känna sig riktigt riktigt liten och ledsen.
Men lycka i alla fall, hoppas du lär dig massor och utvecklas till en bra webbutvecklare. Det ska vara lite skit i början, allt jag gjorde under mina 8 första år är grejer jag skulle vägra visa upp idag. Tur att det bara är ett par av de siterna jag tagit betalt för.