Permalänk
Medlem

Köpa borr

Hej.
Nästa vecka ska jag åka till min mor och sätta upp diverse saker på väggar och i tak, och det kommer behöva borras i betongvägg. Vi har en bra borrmaskin, men behöver inhandla själva borrstiftet (vet inte vad det heter egentligen, men tror ni förstår). Tänkte köpa en uppsättning från små till lite större. Det jag undrar är vad det finns för märken som klarar av hårda material. Vill inte åka och köpa borr som vissnar ihop så fort det stöter på något hårt.

Jag hoppas det finns några borrexperter här som vill skicka en hjäpande tanke.

MVH Emanuel

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Gå till närmaste järnaffär och fråga. Mycket enklare än att någon ska försöka förklara här

Enligt egen erfarenhet:
- Gå till en lokal järnaffär och inte till någon stor kedja, såsom Clas Ohlson. Lokala brukar inte bara ha siktet inställd på att "sälja sälja sälja" utan de brukar kunna ge dig bra tips.

- Köp ordentliga borrar, köp inga billiga som man bara kan använda något. En ordentlig borruppsättning kan du ha i säkert 10-15 år annars.

Lycka till!
Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Se till att köpa betongborr. Dessa ser inte likadana ut som trä eller metallborr.
Har borrmaskinen slagfunktion?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Först och främst, se till att kolla vad ni har för fäste i eran maskin, är det sds eller skruvchuck?

Sen går du till en byggmarknad eller järnaffär. Dyrare borrar är dyrare pga att det är bättre kvalitet. Kör själv på Dewalts borrar. Tycker de är riktigt prisvärda, en 5.5mm kostar ca 50-60kr. en 10.mm kostar ca 100kr.

Det är inte kvalitet som kostar, det är bristen p kvalitet som blir dyr.

Satsa hellre på en 2-3 bra borrar istället för massa dåliga. Du behöver inte storlek 1-14. Kommer du aldrig behöva.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ta med borrmaskinen och fråga om de har passande borrar till just den. Om den inte har slagfunktion kan du alltid hyra av någon firma eller låna av bekant.

Permalänk
Medlem

Ska du borra i betong kan jag verkligen rekommendera typ en "Hilti" eller annan riktigt borrmaskin, går 10ggr fortare och blir mycket bätter än med en vanlig maskin som mest låter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Dormer tror jag att märket heter, dete bra kvalitet som många hanvärkare kör med.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Ska du borra i betong kan jag verkligen rekommendera typ en "Hilti" eller annan riktigt borrmaskin, går 10ggr fortare och blir mycket bätter än med en vanlig maskin som mest låter.

Precis vad jag tänkte rekomendera, slagfunktionen på billiga/vanliga borrar är bara skit och man får mer ont i händerna än vad det blir hål i väggen
Hilti är riktigt bra skit om man säger så men kostar också därefter.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Se bara till att köpa en Borrhammare. Inte en slagborr.
Hilti är bäst på Borrhammare, men det finns billigare alternativ från t.ex Bosch om duger gott till privat bruk.

Permalänk
Medlem

Ja Hammarborr går typ 100gånger snabbare att borra med. Köpte en Dewalt hammarborr. Drar igenom den hårdaste betongvägg på ett par sekunder istället för att stå där och trycka med en slagborr i 2 minuter för att komma igenom. Slagborren är min bästa investering hittills. Är lika glad varje gång jag borrar med den! Finns ju även trådlösa hammarborrar som faktiskt är riktigt bra de också. Men viktigast är att inte väla något skitmärke. Kvalitét är viktigast som andra har sagt.

Edit. som svar på det du frågade om så bör du först ta reda på om du har slagborr eller hammarborr. Förmodligen har du väl slagborr men det går ju ändå. Kvalitet på borr är ju viktigt där med. Slagborr går att använda när man inte gör fler än ett par hål om året. Annars är en hammarborr att rekomendera om man har som hobby att borra hål i sina väggar;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Se bara till att köpa en Borrhammare. Inte en slagborr.
Hilti är bäst på Borrhammare, men det finns billigare alternativ från t.ex Bosch om duger gott till privat bruk.

Borsch profesionella serie är inte direkt billig och den är väldigt populär bland yrkesfolk.

Alla verktyg (nästan) jag har är dewalt, slagborren har några år på nacken, men den är bra!

Du behöver antingen 5.0, 5.5 och en 6as borr, det är de vanligaste.
Köp röplugg, standard (knacka in pluggen cirka 1cm in i väggen för bästa fäste och överdra INTE, pluggen kan lätt gå sönder.)

Har du kakel eller klinkers innan betongen? Kör enbart slag i fogarna, inte mitten av plattan (ha alltid detta som mål, chansa inte), oavsett vad som finns bakom kaklet/klinkerset. Ofsast slarvar plattsättare och snålar med fixet vilket resulterar i att det spricker (spricker även om du skruvar fast något hårt, behöver inte spricka på en gång, spricker med tiden.)

Måste du borra i mitten av plattan så kör med en vanlig borrmaskin (eller slag utan slag) och med en glasborr (ser ung ut som en indianpil) eller en speciell kakel/klinkers borr.

Irwin hade ett par kanonborrar som såldes på ahlsell, de gick igenom kaklet lika bra som en glasborr, men den mattades inte ut lika snabbt.

Klinkers är ett helvete att borra i, finns INGA riktigt bra borrar om du ska köra utan slag. Dock så är klinkers i vägg ganska ovanligt i lägenheter vad jag vet, golv kan vara det dock

Har du kakel -> gips -> plyfa så grattis, bara att skruva i med skruv utan plugg om väggen känns stabil.

PM:A eller skriv om du vill veta mer!

EDIT; Ska du borra någonstans där det finns risk för fukt?
Köp silikon och dutta i varje hål du borrar innan du skruvar dit allt.
EDIT2; Ska det upp tunga saker via taket? Köp expander eller grov skruv!

Permalänk

Nästan uteslutande 5.5 man använder när man ska skruv aupp något .. gör man hål så är det mer 8, 10 och 12 som brukar behövas.

Hilti är fina maskiner även hitatysji (stavning) är ett bra märke om man vill lägga sig under hilti nivå. se till att få rätt borr bara.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

lite offtopic!
Någon som har erfarenhet av hur makita står sig mot hilti, på borrhammare (inte slagborr)?

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Ska ni bara borra några hål då och då så köp ingen hilti eller bosch då det är helt onödigt. Köp rätt verktyg(borrhammare) av nåt billigt märke. Visst, effektiviteten är inte lika hög och de håller inte i 25 år men det fuger alldeles utmärkt för hemmafixaren.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
lite offtopic!
Någon som har erfarenhet av hur makita står sig mot hilti, på borrhammare (inte slagborr)?

Alla märken är helt ok (de professionella dvs hilti, dewalt, bosch, makita, hitachi, milwaukee, AEG, panasonic etc), men hitachi är jag inget fan av, inte hilti heller.
Makita har jag aldrig använt tyvärr.
Skulle jag köpa en ny maskin idag så skulle det bli en dewalt eller bosch.

Ska du bara borra lite då & då så köp ingen dyr maskin, lägg pengarna på något vettigare i så fall.

Permalänk
Medlem

Mitt intryck av att vara maskinreparatör för internt bruk på mitt förra jobb (husfabrik) är att Hitatchi är bra maskiner, även Hilti, vilket är nästan standard på de flesta ställen där man behöver en bra betongborr.

Har även använt Milwauke och de verkar väldigt robusta.

DeWalt, Makita är riktigt bra grejor.

Bosch däremot kändes lite budget, fast det var väl maskiner inköpta för ströjobb i billigare kvalité så det säger inte så mycket.

Man kan ju faktiskt hyra en rejäl borrmaskin om man ska borra lite, lönar sig i arbetstid rätt fort

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Köpa borr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largoplz
själva borrstiftet (vet inte vad det heter egentligen, men tror ni förstår).

Ett Borr heter det, om du undrar ;D

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köpa borr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Ett Borr heter det, om du undrar ;D

Ett borr? Heter det inte en borr?

Kan jag ha så fel?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Köpa borr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Ett borr? Heter det inte en borr?

Kan jag ha så fel?

Ja, det kan du

'ett borr' är kortform för 'ett borrstål', och är den
hårda spetsen man fäster i en borrmaskin. 'en borr' är kortform för
'en borrmaskin', och är... en borrmaskin. Så 'en borr' och 'ett borr'
är olika saker, precis som 'en pucko' (Mjölkdryck) och 'ett pucko' (Stockholmare)

Permalänk
Medlem

Köp denna

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@...

+ 5.5mm slagborr och plugg(Röd eller Gul) &skruv som passar..

jag har själv denna maskin, ruskigt prisvärd, har iaf borrat säkert 50 hål med den utan problem.. 5.5mm till vanliga saker och 10mm till Platttvn. ..

Rekommenderas!

Borrhammare ska du ha istället för en vanlig maskin med slagfunktion.. så jävla värdelöst! Provade det först.. tog ju typ 15min per hål.. :> .. tills borren smälte :S..

Med denna går det snabbt!

Har en Makita "Proffsmaskin" i jobbet och den gör inte jobbet mycket bättre

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Farsan har en Makita borrhammare, den borrar igenom betong och andra hårda material utan problem.
Var en som skulle låna en borrmaskin för att borra i betong. Han undrade om vi hade en slagborr (vilket vi har, men den var inte hemma då) men vi sa nej, men du kan låna denna. Han var jäkligt skeptisk men efter lite övertalning tog han den. Kom tillbaka efter ett par dar och var lite generad över att det gått finfint

Kom på att tråden handlade om borr nu, kan ju bara säga som de andra, köp kvalité om du ska återanvända det.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, visste inte att de fanns så många borr-experter=)

Ska kila till nån järnaffär och fråga lite nån dag med, men först måste jag bara fråga: Hade tänkt köra med en vanlig borrmaskin och väldigt mycket vilja, men är det kanske lite för mycket önsketänkande?

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largoplz
Tack för alla svar, visste inte att de fanns så många borr-experter=)

Ska kila till nån järnaffär och fråga lite nån dag med, men först måste jag bara fråga: Hade tänkt köra med en vanlig borrmaskin och väldigt mycket vilja, men är det kanske lite för mycket önsketänkande?

Ja. En dålig slagmaskin tar tid för varje hål. En vanlig borrmaskin kommer du inte långt med, beroende på hur betongen ser ut.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Vanlig Hårdbetong är väldigt, väldigt segt med en borrmaskin med slagfunktion ;O .. på vissa ställen omöjligt enligt mig..

Är det däremot "Zipporex" Eller vad det heter, kallas det iaf.. nån sorts lättbetong.. så kan man borra med vanlig borr utan slagfunktion..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Alla märken är helt ok (de professionella dvs hilti, dewalt, bosch, makita, hitachi, milwaukee, AEG, panasonic etc), men hitachi är jag inget fan av, inte hilti heller.
Makita har jag aldrig använt tyvärr.
Skulle jag köpa en ny maskin idag så skulle det bli en dewalt eller bosch.

Ska du bara borra lite då & då så köp ingen dyr maskin, lägg pengarna på något vettigare i så fall.

Riktiga verktyg är det enda vettiga man kan lägga sina pengar på... och optik:)

Just makita har jag fått upp ögonen för, då jag har deras stora 18V borrskruvdragare (BHP451). Och jag säger bara en sak, vilken maskin!

Borrhammare har vi två hilti på jobbet, så jag vet att dessa är riktigt bra. Men som sagt så har jag snöat in på makita.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Riktiga verktyg är det enda vettiga man kan lägga sina pengar på... och optik:)

Just makita har jag fått upp ögonen för, då jag har deras stora 18V borrskruvdragare (BHP451). Och jag säger bara en sak, vilken maskin!

Borrhammare har vi två hilti på jobbet, så jag vet att dessa är riktigt bra. Men som sagt så har jag snöat in på makita.

Jobbar man inom "bygg" som jag och antagligen du också gör så vist ska man köpa riktiga grejer. Man har inte råd att åka iväg & köpa nya grejer hela tiden, oavsett om man är egen eller anställd.

Vad jobbar du inom?

Permalänk
Medlem

Självklart Makita och Hilti är bra märken, men det är ingen man behöver för hemmabruk.. då duger julamaskinen gott, den gör sitt jobb utmärkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ser att det pratas mycket om maskiner.
Då jag testat en hel del på fritid likaså i jobbet så kan jag tipsa om två maskiner jag fastnat för.

Slagborrmaskin:
Jag har testat hilti, panasonic, makita och dewalt.
Mitt mål var att hitta en som var drivstark, bra att bila med och inte vägde för mycket.
Vinnaren blev en DeWalt D25314K.
Den har även en dammsugare som är elektronisk som inte går på drivkraften av maskinen. Den dammsuger med starkt sug hela tiden när man borrar.

Skruvdragare:
Testat: hilti, panasonic, makita och dewalt.
Vinnaren här är en klassisk hilti.
Rättare sagt en SF 121-A.

Den är drivstark, har bra batterier och väldigt väldigt tålig, både för stryk och värme.
Dewalten jag testade brann upp och flippade ur flera gånger. Dåliga batterier etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy

Dewalten jag testade brann upp och flippade ur flera gånger. Dåliga batterier etc.

Hmm, dewalt brukar sällan få reklamationer förutom ett fabrikationsfel på GSR serien har jag för mig (batteriet).

Kan nog vara en sådan maskin du testade, men självklart gick allt på garanti.

Har personligen aldrig haft problem med dewalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Hmm, dewalt brukar sällan få reklamationer förutom ett fabrikationsfel på GSR serien har jag för mig (batteriet).

Kan nog vara en sådan maskin du testade, men självklart gick allt på garanti.

Har personligen aldrig haft problem med dewalt.

Min jobbekompis har också en dewalt skruvdragare.
Den är inget vidare heller. Chucken är helt kass och den har ingen kraft.
Vi har en tredje dewalt också, en skruvdragare med slaggborr.
Det måste vara ett skämt. Den orkar ju verkligen inget. Låter mest.

Men detta är MINA personliga åsikter.
Det finns säkert någon som är bra.
Men med tanke på att jag använder skruvdragare/slagborrmaskiner varje dag i jobb så måste de verkligen hålla.