Permalänk
Robot

För den Tablet-intresserade

Precis köpt en Tablet och tänkte att det kanske är några här som är intresserade av en sådan och vill se lite bilder av varierande kvalitet. Det är ju iaf en lite ovanligare datortyp här i galleriet.

Datorn är en HP tx2010eo och går lös på ca 10 papp, specs:
AMD Turion64 X2 TL-68
2048MB DDR2 667MHz
GeForce Go 6150
250GB 5700rpm
12.1" WXGA-skärm, högblank
Aktiv digitizer (dvs pennan är mer än en plastbit)

Det är ju långt ifrån en "spelmaskin" men klarar iaf Vistas "flashiga" delar och klarar t.ex. Quake3 utan problem så jag är nöjd Men den bästa funktionen är ju såklart Tablet-delen med penna, vilket gör att det blir tusen gången roligare och smidigare att måla och skissa, och är rätt behändigt om man sitter i soffan och surfar eftersom man kan sitta i tablet-mode.

Positivt:
-Väldigt bra digitizer (klarar snabba rörelser, är exakt, och har ”två sidor”)
-Känns stadig, vad gäller skärmrotation t.ex.
-Två batterier medföljer (ett slimmat och ett stort)
-Schyssta knappar på skärmkanten till bra funktioner
-Av/på-knapp för touchpaden

Negativt:
-Högblank skärm = mycket reflexer. (Men kör man med digitizern är man nog tacksam för blankheten iofs...)
-Grafikkortet blir varmt (ca 65-70 i windows, upp mot 80 grader i spel).
-Totalt proppfull med HP-bloatware, hur mycket skräp som helst och hälften är näst intill omöjlig att avinstallera...

ps. jag vet, fel att lägga det som bygglogg, det enda "byggandet" jag gjort är typ att slita bort klistermärken. Men min förhoppning är att ni tycker det kan vara intressant ändå. ds.

Besök albumet: För den Tablet-intresserade av Användarnamnqwer

Permalänk
Medlem

Jag ser inget problem i att folk vill lägga upp sådana här gallerier, det är dock synd att det inte finns någon egen kategori för dessa gallerier.

Användarnamnqwer det var bilder av som sagt varierande kvalité men ändå trevligt att kolla på.
Pappa har funderat på att skaffa precis den där modellen, han reser en hel del och vill ha en smidig dator.
Kan du rekommendera den till en affärsresande?

Mvh/ simis

Permalänk

Jag trode först det var ännu en vanlig laptop som någon lagt ut, men denna är lite ovanligare kanske för att den antagligen är ganska dyr eller?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag har ingen användning för en sån, men jag skulle vilja ha en enbart för att tillfredställa min pryltokiga sida.

Ser ju ganska mysig ut.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
Användarnamnqwer det var bilder av som sagt varierande kvalité men ändå trevligt att kolla på.
Pappa har funderat på att skaffa precis den där modellen, han reser en hel del och vill ha en smidig dator.
Kan du rekommendera den till en affärsresande?

Det är till viss del därför jag köpt den, konsultar lite inom webb och IT ibland så jag är ute hos kunder åså mycket, kan det vara bra att kunna skissa och visa och framförallt inte ha en IBM från 2001 vilket jag hade innan... Sen är den tänkt som underhållning när man är ute och reser eller är på landet där vi inte har tv. Plus det där med pryltokig som Captian Acid sa

Nämen HP har ju riktat in sig lite mot underhållning så det är ju inte bara funktionaliteten av Tablet man satsat på... Så om farsan din vill ha lite att pyssla med på hotelrummet eller så är denna rätt bra för det också. T.ex. om du ska kolla på en film på tåget, vänd skärmen 180 grader (utan att lägga ner den på tangetbordet) så kan du ställa den på bordet framför sätet utan problem. Och den är ju rätt liten också...30.6x22.4cm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Jag trode först det var ännu en vanlig laptop som någon lagt ut, men denna är lite ovanligare kanske för att den antagligen är ganska dyr eller?

Nja, 10 papp är rätt lite för en tablet faktiskt, och inte extremmycket för en laptop heller tycker jag. Men det är klart, motsvarande prestanda i en laptop hade ju varit hyffsat mycket billigare...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

rätt snygg är den. kanske ingen direkt användning för den men kul pryl^^..

Permalänk
Medlem

Gillar dessa datorer, pekskärmsfunktionen är cool

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Är processorn på 800mhz?! låter otroligt lite. Jag vet att det är en x2, men ändå

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton
Är processorn på 800mhz?! låter otroligt lite. Jag vet att det är en x2, men ändå

Kanske cool n quiet är aktiverat? Den ska vara 2,4ghz.

Är en sån här bättre än en wacom eller liknande där man inte ser handen.
Känns det som man målar på glas? Kan du kalkera ovanpå en blyertsteckning?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Kanske cool n quiet är aktiverat? Den ska vara 2,4ghz.

1: Är en sån här bättre än en wacom eller liknande där man inte ser handen.

Har ingen erfarenhet av den här laptopen, men däremot har jag använt Wacom cintiq vilken är en Tabletskärm.
Det är riktigt gött att kunna se vart man är med pennan specielt ifall man gör photoedits och sådant.

2: Känns det som man målar på glas?

ja det skulle man nog kunna säga. Det känns som att måla på ett papper för du ser hela tiden bilden framför dig.

3: Kan du kalkera ovanpå en blyertsteckning?

jodå kalkera ska nog funka utmärkt.

-Marcus-

Permalänk
Medlem

Kan visa min IBM tablet med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunlopzu
Kan visa min IBM tablet med

Inte för att ITG tablets är mycket o se. Men visst

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Citat:

den är i 800 mhz när den inte belastas .. ström sparnings funktionen ställer om multipeln så att processorn inte drar för mkt el när det inte beövs .. den kan dock gå i 2,4ghz ..

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Gillar när folk lägger upp sina prylar och testkörd dem odentligt. Visar mycket mer än bara produktspec. Jag har personligen aldrig gillat HPs prylar (förutom deras skrivare). Jobbar på en serviceverkstad och man märker snabbt vilka maskiner som har brister. HP har varit en flitig besökare hos mig men jag har aldrig behövt laga en Tablet.
Dock så känner man igen all jävla skitprogramvara som de stoppar in i datorn, kan driva en till vansinne!

Bra jobbat!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Precis som övriga sagt, den kör energispar, så 2,4GHz klarar den. Du ser det också på att den går på 0,8v när bilden togs vilket är rätt lågt =P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H

Har inte testat wacom, hur menar du inte ser handen? Om pennan är i närheten av skärmen registreras bara dens rörelse, så handen kan man luta mot skärmen. Och muspekaren byts ut till en liten prick i Vista så man ser mer exakt var man är (man behöver ju inte röra skärmen med pennan förren man ska klicka).
Inte som glas kanske, eftersom skärmen är lite mjuk ändå, men känns lite hårdare än en vanlig TFT.
Har inte tänkt på det där med kalkering, jävligt smart idé...Skärmen går att få rätt ljus så man borde kunna se igenom papperet också, men visst kan man skissa på ett papper och den känner av det, särskillt om man använder digitizern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Bra initiativ! Gillar när folk lägger upp sina prylar och testkörd dem odentligt. Visar mycket mer än bara produktspec. Jag har personligen aldrig gillat HPs prylar (förutom deras skrivare). Jobbar på en serviceverkstad och man märker snabbt vilka maskiner som har brister. HP har varit en flitig besökare hos mig men jag har aldrig behövt laga en Tablet.
Dock så känner man igen all jävla skitprogramvara som de stoppar in i datorn, kan driva en till vansinne!

Bra jobbat!

Tusen tack!
Hehe, mjo jag va skeptisk själv först eftersom HP inte brukar vara hållbara, men jag hittade bara en enda grej på nätet om att denna gått sönder och då var det en tangentbordknapp som lossnat. Så de kanske satsat på dessa?! Dessutom var det egentligen bara HP som hade Tablets i denna prisklassen, LG-tablets i samma prisklass var det rätt mycket sämre hårdvara i. IBM är coola men mycket dyrare tyvärr.
Bloatware borde fan förbjudas... ett program som typ en gång i timmen frågar om man inte ska skaffa modemabonnemang hos Tele2 snart...men nu har jag fått reda på hur man fick bort den skiten, bara 9847 andra blotwares kvar mao. =P

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en sådan till flickvännen (mig själv också såklart )
grymt intressant!!

Permalänk
Medlem

?
1P

Du har köpt en laptop, packat upp den, tagit några bilder och lagt upp det som bygglogg...?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
?
1P

Du har köpt en laptop, packat upp den, tagit några bilder och lagt upp det som bygglogg...?

Jag tycker det han gjort är trevligt. Bra kvalitet på bilderna. Visst, bygglogg, men i ett galleri får man ju inte lägga in hur många bilder man vill.

OnT: Laptopen var riktigt häftig. Många funktioner osv och touchscreenen var ju pricken över i:et.

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
?
1P

haha...om du läser texten i byggloggen så kanske du hade besparat dig från att kommentera... men men, du verkar fö rätt ensam om åsikten.

Permalänk
Medlem

Bra galleri, lite mer matnyttigt än "tittaminlysande flääääkt!!111" -gallerier. Skulle vilja veta lite mer om den där skrivfunktionsn du använder, hört att man kan skapa pdf-er direkt från den. (?)

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
haha...om du läser texten i byggloggen så kanske du hade besparat dig från att kommentera... men men, du verkar fö rätt ensam om åsikten.

Mata inte trollet.

Fin dator, blev sugen på en själv trots att jag inte har behov av just en tablet. Bra tagna bilder med.

10p.

Permalänk

Well... jag har tx1020ea själv (en av de första modellerna i förra serien). Jag är nöjd med tanke på priset men det är långt ifrån den bästa tableten man kan köpa. Byggkvalitéten är under all kritik. Vista åkte ut snabbt också. Hann inte ens göra en recovery skiva eftersom jag inte stod ut med skräpet. Jag skulle hellre vilja ha en smal slate typ modbook med OSX och EFI. Men det är inget starkt behov nu. Jag tycker tryckkänsliga skärmen fungerar ok, inte lika bra som en digitizer bräda men tillfredställande.

Ska köpa två extra utökade batterier (nuvarande börjar ge upp och det kan vara bra att ha med sig två) och en dockningstation när jag får råd.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Bra galleri, lite mer matnyttigt än "tittaminlysande flääääkt!!111" -gallerier. Skulle vilja veta lite mer om den där skrivfunktionsn du använder, hört att man kan skapa pdf-er direkt från den. (?)

Du och jag har så lika åsikter så vi nästan borde göra ett galleri om det... eller nåt. Håller helt med, allergisk mot gallerier med 3 bilder som är tagna i mörkret med mobilkamera på vad som skulle kunna vara en dator men lika gärna skulle kunna vara en julgran...

Skapa pdf'er?! Nu var jag bara inne och ritade i GIMP. Men det finns ju "textigenkänningsprogram" som följde med så du kan ju använda den precis som en PDA, dvs skriva med pennan i ett fält så läggs det in som text i t.ex. word eller så... så jag antar att du kunde göra liknande om du hade acrobat eller så...Däremot var det lite crappy att det bara följde med dictionary för engelska... så än så länge måste jag skriva på engelska för att den ska förstå =P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Well... jag har tx1020ea själv (en av de första modellerna i förra serien). Jag är nöjd med tanke på priset men det är långt ifrån den bästa tableten man kan köpa. Byggkvalitéten är under all kritik. Vista åkte ut snabbt också. Hann inte ens göra en recovery skiva eftersom jag inte stod ut med skräpet. Jag skulle hellre vilja ha en smal slate typ modbook med OSX och EFI. Men det är inget starkt behov nu. Jag tycker tryckkänsliga skärmen fungerar ok, inte lika bra som en digitizer bräda men tillfredställande.

Ska köpa två extra utökade batterier (nuvarande börjar ge upp och det kan vara bra att ha med sig två) och en dockningstation när jag får råd.

Ja. Jag hörde att tx1000 serien va lite crappy kvalitet ibland. Får verkligen hoppas att det är bättre med denna. Men vad gäller pekskärmen på din så är ju stora skillnaden att din använder passiv digitizer, dvs. pennan är bara en plastbit, så precisionen är väl lite sämre med den?

Egentligen hade jag också velat ha en smalare, typ IBM's är ju rätt tunna och rena liksom... men ack så dyra =P Så det var mycket budgeten som gjorde att jag valde denna, plus att den faktiskt va hyffsat snygg för att vara "designad".

Enda orsaken att jag har kvar Vista är att jag har XP på stationära och tänkte att det kan vara bra att kunna testa applikationer man gör i båda systemen, Microsoft är ju inte så heta på det där med bakåtkompabilitet.

Permalänk
Medlem

Haha, 'två hörlursutgångar - Dubbelt så bra ljud'. Nice tho. En tuchscreen är ju aldrig fel. Nice att ha i photoshop. Dock är en förinstalerad dator formateringstvingad vid leverans imo.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Haha, 'två hörlursutgångar - Dubbelt så bra ljud'. Nice tho. En tuchscreen är ju aldrig fel. Nice att ha i photoshop. Dock är en förinstalerad dator formateringstvingad vid leverans imo.

hehe mjo. egentligen är det fan inte långt ifrån.. men jag ska försöka hålla mig faktiskt... lite av en sport, det är första datorn jag köpt där OS ingått, har alltid plockat ihop datorerna själv innan. Så jag ska se om jag står ut... har som sagt iaf fått bort det mesta bloatwares'en nu =P

Permalänk

Jag har läst en del i andra forum att fläktarna inte ska vara de tystaste. Hur upplever du det?

Sen till TV-kortet som följer med. Fungerar det till analogtv också eller endast digitalt? samt om man man trycka in antennsladden direkt i datorn eller om man måste använda antennen som kommer med?

Sist men inte minst undrar jag hur betraktningsvinkeln är på skärmen?

/Linus

Visa signatur

Goa gubbar ar vi allihopa....

Permalänk

Har beställt en sådan dator nu. Undrar ochså om tvkortet, är det dom vanliga digitala kanelerna man får in?, typ svt 1,2,ztv osv?

Har någon testat Pavilion TX2020? Är det stor skillnad mot den här?

edit: jag har fått hem min dator nu. kan inte annat än säga att det är grymtnice. skriver på den nu för övrigt. det dåliga är attden inte känner igen svensk textigenkänning, körpå skärmtangentbordet nu.
skakolla ippdet där med digitaltvkortet.
har ni några frågor ere bara o fråga på

Edit igen:
AussieLinus: Jag testade med antennsladden vi har, har kabelteve här, det gick inte, man måste få in digitala signaler in i kortet för att det skall fungera.
Jag testade med antenen jag fick med, det gick hur bra som hälst.

Man fick med en liten plupp för att sätta in en sladd, men det är ju som sagt endast om man har digital tv i sladden redan

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk

Upplever du bilden som grynig? Är själv sugen på en tablet till att arbeta i te.x Photoshop.

Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AussieLinus
Jag har läst en del i andra forum att fläktarna inte ska vara de tystaste. Hur upplever du det?

Sen till TV-kortet som följer med. Fungerar det till analogtv också eller endast digitalt? samt om man man trycka in antennsladden direkt i datorn eller om man måste använda antennen som kommer med?

Sist men inte minst undrar jag hur betraktningsvinkeln är på skärmen?

/Linus

Betaktningsvinkeln är ok. Inte jättegrym, men helt ok.
TV-kortet funkar både med egen antenn och kabel för mig...Men inbyggda programmet är som vanligt riktigt crap.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cartoonhero
Upplever du bilden som grynig? Är själv sugen på en tablet till att arbeta i te.x Photoshop.

Jag tycker den är bra för att vara tuch screen. Men visst, den är inte riktigt lika smooth som en ny TFT.