Vettig mediaspelare?

Permalänk
Medlem

Vettig mediaspelare?

Tjenare.

Jag vet inte om jag är ensam, men min upplevelse med alla mediaspelare är att vartenda en är usel. Vissa drar för mycket ram, andra är fula. Alla saknar kompetenta bibliotek och att updatera filernas fakta automatiskt är att glömma, men inte ens för hand kan det gå smidigt, 20 klick för att komma dit man vill.

Så jag undrar om någon av er har någon vettig mediaspelare att tipsa om som inte heter Winamp, Windows Media Player, Itunes?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Jag föredrar iTunes att spela upp musik med, fast den är ju så sjukligt trögflytande att man knappt står ut. Fast det är speciellt under Vista det fungerar dåligt. Det är helt otroligt att Apple inte har gjort något åt det, fast det kanske är relativt få som använder iTunes som musikspelare i Windows-miljö och på så vis inte är en prioritet?

Håller annars med till viss del. Winamp känns lite plottrigt med sitt minimala gränssnitt. Det kan också vara en styrka i programmet, men jag gillar iTunes för att det är "stort" och tydligt. Gillar faktiskt Windows Media Player 11, även om det kanske kan kännas lite ovant att klicka rätt mycket för att komma dit man vill, men överskådligt tycker jag ändå att det är. Jag gick dock över till iTunes igen efter att ha testat WMP11 ett tag. Blev så himla besviken på att den inte redigerade ID3-taggar när jag ville göra det. De skrevs aldrig ens till mp3-filen! Vet inte om jag har missat något här, men jag tyckte det var underligt. =/

Nu bidrog jag väl inte med något vettigt, men som tcntad skriver så kan du ju testa foobar2000. Det är kanske kul att det går att konfigurera en spelare precis som man vill utseendemässigt, men jag tyckte det blev för avancerad så jag orkade aldrig lära mig. Det går dock att göra riktigt snygga konfigurationer. Finns några duktiga användare här på SweC.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

iTunes är ändå bäst för OS X, men till Windows måste jag säga vlc om man inte bryr sig om biblotek... men om man vill ha biblotek så kör med antingen iTunes eller Wmp9, WMP9 är den bästa av alla WmP, med råge...

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk

Jag och flera av mina vänner använder MediaMonkey, det hanterar stora bibliotek föredömligt. Jag har 12000 låtar som den snyggt kategoriserar. Den har många extra-funktioner om man vill. Ex så kommer det upp en ikon nere i aktivitetsfältet , om man klickar på den så pasuer/startar man musiken. Håller man ner vänster musknapp och sen drar höger byter den låt ner i listan och sen tvärtom tiil vänster.
Lättöverskådligt och litet 5mb installationsfil sen tar det efter ca 60 timmar speltid 30mb på RAM-minnet.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns en motsvarighet till linux exaile till windows? Den spelaren är gud!

Där hade man utforksaren i sidotabben så det var bara att dra in de album man vill spela i playlisten och poppa.

Finns det något sånt plugin till foobar?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Jag gick dock över till iTunes igen efter att ha testat WMP11 ett tag. Blev så himla besviken på att den inte redigerade ID3-taggar när jag ville göra det. De skrevs aldrig ens till mp3-filen! Vet inte om jag har missat något här, men jag tyckte det var underligt. =/

Ja, jag märkte av det nyligen jag med. Överförde all musik till en ny större hårddisk, och plötsligt var allt en stor röra, trist.

Jag har kikat lite på foobar, men att konfigurera den känns minst lika krångligt som att göra allt för hand, och då har man inte ens ID3 rätt i foobar.
Känns som att man får fortsätta med windows media player.. trist :/

Permalänk
Medlem

Brukar konfigurera mitt foobar på ett simeplt och användarvänligsätt.

lägger man till "colums_ui" så kan man få playlist som sidotabb. Alltså en lista på sidan med alla playlists. Sedan drar jag simpelt mapparna som jag sorterat efter artist in i playlist listan. Så får man en ny playlist för varje artist. Och playlistsen läggs som i en stapel och namngivna efter artist. Sedan beroende på vilken playlist man trycker på så kommer filerna upp i låtlistan. Alltså om jag klickar på "65 days of static" i playlistlistan så kommer alla filerna i den mappen upp i låtlistan.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Någon som vet om det finns en motsvarighet till linux exaile till windows? Den spelaren är gud!

Tydligen ska det gå
http://potatosaladx.blogspot.com/2007/01/exaile-029b-on-windo...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Jag och flera av mina vänner använder MediaMonkey, det hanterar stora bibliotek föredömligt. Jag har 12000 låtar som den snyggt kategoriserar. Den har många extra-funktioner om man vill. Ex så kommer det upp en ikon nere i aktivitetsfältet , om man klickar på den så pasuer/startar man musiken. Håller man ner vänster musknapp och sen drar höger byter den låt ner i listan och sen tvärtom tiil vänster.
Lättöverskådligt och litet 5mb installationsfil sen tar det efter ca 60 timmar speltid 30mb på RAM-minnet.

Just det, MediaMonkey glömde jag! Den är ju faktiskt inte så dum, men en av ytterst få vettiga alternativ utöver WMP11 (om man bortser från ID3-hanteringen), iTunes, foobar2000 och Winamp. Tycker att det var kul att Songbird dök upp för en tid sedan också, fast den känns ändå lite för "olik" iTunes för att vara ett alternativ för mig. =/

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jag kör själv på foobar för musik och Zoom Player (tillsammans med MPC HC H264 dekoder, AC3Filter samt XviD codec) för film, spelar upp allt ja slängt åt det iaf :).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag använder bara iTunes om jag ska ta ner låtar till iPoden.Jag tycker iTunes är jobbig för den samlar allt i en bas så om jag flyttar en låt så måste man lägga igen och så:S
Annars har jag skaffat foobar..enda anledningen för att kunna ha lassekongo's teman;D

Permalänk
Avstängd

då säger jag jetaudio helt underbar men smaken är som baken dvs delad:P

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

Jag kör också foobar2000 och anledningen är just att man lätt kan konfigurera den som man själv vill. Givetvis går detta med de flesta spelarna, men foobar gör sig mycket effektiv på den här punkten.

Permalänk

Annars finns musiccube....

Visa signatur

AMD 5600+ / 2 GB ram / Powercolor 3870 / 1060GB hårddisk/

Eee Pc 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imprezagt
Annars finns musiccube....

Uppdateras den ens längre? Står "Released december 2nd 2006" på hemsidan. Lär den ens vara kompatibel med Vista?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4