Radeon HD 48xx-tråden

Permalänk
Medlem

Har stött på ett väldigt konstigt problem med mitt HD4870x2. Kör Windows Vista Ultimate 64bit och har installerat de nyaste drivrutinerna till grafikkortet från amd.com's hemsida. Körde en ominstallation på operativsystemet igår och lade därefter in grafikdrivrutinerna, nu kan jag bara välja mellan 800x600 och 1024x768 som upplösning. Har provat att avinstallera grafikdrivrutinerna, starta om datorn, installera om drivrutinerna och sen startat om datorn igen men problemet kvarstår. Vad är det som kan ha hänt och hur fixar man det?

Permalänk

Hej! Jag har HD 4870 x2 och idag gjorde jag ett 3D Mark 08 test. På det första testet med äldre drivrutiner fick jag cirka 13 000 poäng. Jag uppdaterade drivrutinerna till catalyst 9.7 och fick cirka 12 000 poäng med dem. Min första fråga är, vad kan det bero på? Ska jag använda mig utav andra drivrutiner? Dessutom fick jag lite konstiga bilder i 3D mark när jag körde testet med nya drivrutiner. Vissa delar blev flimmriga, grafik som t.ex flaggor gick ihop istället för vajjade självständigt. Är det något jag ska oroa mig över?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Värmeproblem

Som många andra så har även jag värmeproblem med mitt Sapphire HD 4850. Ligger runt 100~ grader vid load. Älskar dock kortet eftersom det presterar mumma jämfört med pris så jag låter det sitta kvar i burken.

Löste dock problemet genom lite ghettmod. Eftersom en ny värstingkylare kostar hälften av vad kortet gör i dagens läge så blev jag inte alls sugen på att byta. Som kortet sitter nu så hänger kylaren nedåt i datorn vilket medför att den x-formade plattan på andra sidan kortet som orginalkylaren är förankrad i exponeras uppåt. Efter en stunds lir så blev jag nyfiken och la fingret på den lilla plattan vilket nästan resulterade i en brännblåsa. Såg då möjligheten att leda bort den värmen. Sagt o gjort så skruvade jag loss en gammal stock-kylare från en kasserad AMD-bräda och enkelt bara la den över plattan. Den passade perfekt och började blåsa varm luft direkt.

Då: ca ~100 full load
Nu: ca ~72-75 full load

Värt att notera är att jag kör ATI-fläkten på 42%. Vid 43% och uppåt så låter det lite väl mkt.

Permalänk
Medlem

Du får gärna ta en bild

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Nån som tycker det är värt att vänta en vecka för att välja 4890 Toxic hos komplett? Mitt nuvarande HIS brummar som ett djur så det ska bytas in men HIS finns inte i lager.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

Hej är det någon som vet om jag kan köra mitt HD4890 och mitt äldre HD4850 i CROSSFIRE för bättre prestända?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk

tror inte det, o om det skulle gå, lär du inte vinna mkt på det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Long time no see!

En snabbfråga grabbar!

Någon som vet om ett 4890 går in i en sonata 2 burk?

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om hur mycket fläktarna i en Arctic Cooling Accelero Xtreme 4870x2 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=433772 ) låter? Funderar på att köpa en för att få ner tempen och ljudnivån på mitt 4870x2 men låter fläktarna mycket så kanske jag passar på att byter till 3st andra 92mm fläktar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rytterstedt
Någon som har en aning om hur mycket fläktarna i en Arctic Cooling Accelero Xtreme 4870x2 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=433772 ) låter? Funderar på att köpa en för att få ner tempen och ljudnivån på mitt 4870x2 men låter fläktarna mycket så kanske jag passar på att byter till 3st andra 92mm fläktar.

Har läst lite om just denna produkten. Ska man gå efter vad folk säger så ska det iafl var en rejäl skillnad mellan stock och denna både på temp och ljudnivå.

Ska hämta ut mitt ex imorn. Kan ge mer info efter monteringen om det önskas.

/Jocke

Visa signatur

Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Long time no see!

En snabbfråga grabbar!

Någon som vet om ett 4890 går in i en sonata 2 burk?

Utan problem skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Har klockat mitt 4890 kort från 800/1000 till 930/1110. Funkar förvånansvärt bra. Idle på 60 och load strax under 80 och då går bara fläkten ~40%. Helt klart ett värt köp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockej
Har läst lite om just denna produkten. Ska man gå efter vad folk säger så ska det iafl var en rejäl skillnad mellan stock och denna både på temp och ljudnivå.

Ska hämta ut mitt ex imorn. Kan ge mer info efter monteringen om det önskas.

/Jocke

Det skulle uppskattas! Det jag är mest intresserad av är ljudnivån på fläktarna, ifall man måste köpa extra vram-kylare och ifall fläktarna på kylaren går att byta ut. Sen så hörde jag att orginalskruvarna till kortet blev för korta för den nya kylaren så folk var tvungna att köpa längre M2 skruvar.

Permalänk
Medlem

Hallå i tråden, hade tänkt köpa detta grafikkort:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=439020&view=detailed#Pro...

Är det någon som vet om kortet blir lika varmt/låter lika mkt som de tidigare 4850s tydligen ska göra?
(Detta ska vara en uppgraderad version med bättre kylning som jag förstått)

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rytterstedt

Har precis installerat mitt och det var enorm skillnad på ljudnivån tycker jag. Hör knappt fläktarna när jag kör dom på högsta, till skillnad mot orginal som lät som en hårtork.

Permalänk
Medlem

Hej undrar om nån vänlig själ kan svara på om ett Gainward Radeon HD4870 X2 Rampage700 GS 2GB kan ha en VGA kabel till skärmen väldigt snabbt svar uppskattas!

MVH

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

det kan väll alla?, med adapter, men det följer ju med kortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok tack så man måste ha en adapter då på något sätt? En kompis som precis köpt ny dator o han får ingen bild om ni undrar.

Visa signatur

Permalänk

en dvi till vga adapter bara, men om han kan kopla in skärmen till grafik kortet så har han garanterat redan en, elr en dvi/vga kabel

sitter alla ström kablar i ordetligt?, har han bygt den själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket för svaret. En kompis till han har byggt den ska kanske åka till han nu o se efter vad fan som är felet. Ska jag ta med en DVI kabel kommer det funka utan adapter då?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Utan problem skulle jag säga

Tack!

Det gick finfint, asusen gled in perfekt!

EDIT;
Jag köpte asus kort ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461257 )
då jag har bra erfarenhet av dem samt att prislappen inte var så mycket högre.

Ska jag gråta eller vara glad över kylaren?
http://en.expreview.com/img/2009/04/15/asus_4890_3.jpg

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni jag ska köpa?

Sapphire HD 4890 Toxic Edition

eller

Sapphire HD 4890 Vapor-X 2GB?

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som har problem med att få Vsync aktiverat? Jag har valt Always on i inställningar, men det verkar inte fungera ändå. Operativsystemet som används är Windows 7 RC.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Är det någon mer än jag som har problem med att få Vsync aktiverat? Jag har valt Always on i inställningar, men det verkar inte fungera ändå. Operativsystemet som används är Windows 7 RC.

Högerklicka på skrivbordet-välj catalyst control center-3Dfliken-all settings-dra ner till wait for vertical sync och välj performance,så klart.
Går det inte ändå menar du?
Isåfall måste du gå in i respektive spels options graphics och välja V-SYNC disabled.Det var väl det jag kunde bidra med och ja jag har kört win 7 64 bits:))

Nu läste jag helt fel my fault:))
Men följ allt jag skrev först till catalyst control center och välj max quality på slidern performance---quality under wait for vertical sync:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Nu läste jag helt fel my fault:))
Men följ allt jag skrev först till catalyst control center och välj max quality på slidern performance---quality under wait for vertical sync:))
MvH albanen..

Tack för ditt svar, Albanen. Som sagt, Wait for vertical refresh är redan på quality/always on. Vet inte varför det inte fungerar. Har prövat i flera spel, däribland Team Fortress 2 som har en egen inställning för just Vsync.

Permalänk

Fan, det verkar vara nått lurt med nå drivrutiner eller nåt till mina Asus 4890, kör dom i crossfireX. crossfire är aktiverat i catalyst och moderkortet stödjer crossfire (asus maximus II formula). Men jag har låg fps i wow, tex när jag flyger omkring i dragonblight så har jag 30fps i 1680x1050 upplösning. Fick dåliga resultat i 3dmarkvantage med: gpu 13000, cpu 13500 (q9550, 3,5ghz). Ganksa dåliga resultat med min datorsetup

i farcry2så har jag ca 40-44fps

vad kan tänkas krångla?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fundamentals
Fan, det verkar vara nått lurt med nå drivrutiner eller nåt till mina Asus 4890, kör dom i crossfireX. crossfire är aktiverat i catalyst och moderkortet stödjer crossfire (asus maximus II formula). Men jag har låg fps i wow, tex när jag flyger omkring i dragonblight så har jag 30fps i 1680x1050 upplösning. Fick dåliga resultat i 3dmarkvantage med: gpu 13000, cpu 13500 (q9550, 3,5ghz). Ganksa dåliga resultat med min datorsetup

i farcry2så har jag ca 40-44fps

vad kan tänkas krångla?

Enkel fråga då,vilken ccc kör du med?
Jag kör med senaste 9,7 och efter version 9,5 tror jag så kan du välja att bocka för en inställning som visar en transparent ati ikon i spel som använder crossfire.Då vet man ju att crossfire verkligen är aktiverat i spelet och kan tweaka mer efter det:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

hmm, verkar ha gammal ccc. kan inte bocka i så man ser transparent ati ikon. sen så kör jag dubbla skärmar, jag kan inte ändra så att båda korten arbetar på 1 skärm

Permalänk
Medlem

De måste väl gå att driva 2 st XFX 4980 XXX med ett 650 watt corsair nätagg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket av de här korten presterar bäst om du vill överklocka?

XFX Radeon HD4870:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

eller PowerColor Radeon HD4870:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...

XFX:en har 3600MHz-minnen men bara 750Mhz GPU--hastighet. Medan PowerColor har 770Mhz GPU-hastighet men bara 900MHz-minnen.
Är det inte bättre att satsa på XFX-kortet som har snabbare minnen eller skillnaden kanske bara är marginell (angående minneshastigheten)?
PowerColor-kortet är hundralappen billigare.