Hata eller älska Diamond Multimedia??? (Grafikkortsföretaget)

Permalänk

Hata eller älska Diamond Multimedia??? (Grafikkortsföretaget)

SAGAN OM DET FÖRSTA 3D-GRAFIKKORTET FÖR HEMPC DATORER:

(hehe, inte riktigt kanske)

*** för er som vill skippa "inledningen" (som mest är där för att komma i stämning) o komma direkt till trådens huvudsakliga del... scrolla ner till den långa raden smileys:

ibland tänker ja tebax på den första "kraftfulla" pc'n ja införskaffade en gång i tiden när ja gick sista året i högstadiet...
tidigare hadde ja i flera år fått dras med en gammal pc av märke philips som hadde en intel 8088 cpu... 768kbyte ram... ett 8-bits isa VGA kort med 512 kbyte videominne (som klarade 320x240 i 256 färger, alternativt 640x480 i 16 färger), och hela 30 mbyte hårddisk, det hela avnjöts på en monochrome vgaskärm och ett "ljudkort" som ja själv byggt som kopplades in i parallell porten, så man i vissa fall hadde ett bättre alternativ till att lyssna till den pipiga "blip blop" pcspeakern... spel som dune2 gick i 5 fps om dom änns startade, så man fick ofta nöja sej med ännu äldre spel.

men nu!... nu skulle det bli andra tider! för nu hadde ja införskaffat en ubermäktig Pentium!...
den var bestyckad med en cpu på hela 120mhz... 8 mb edo (!) ram... 1,3 GB quantum fireball hårddisk (som knäckte gigabyte barriären) och senare en 8x goldstar (lg) cdrom och en soundblaster awe32

och ett påkostat grafikkort: Diamond Stealth Video 3000 pci-serien av en bättre modell med 2mb vram (VRAM=supersnabbt, innan korten med SGRAM kom)... det var ett av dom första pci-grafikkorten... tidigare var det VLB- o ISA-kort som gällde... kortet hadde ett S3 grafikchip som var känt för att ge bra flyt o framerates i spel (självklart för 2D-grafik)... på den tiden var inte det nån självklarhet då flera grafikkort var usla på 2d-scrollning, o andra kort hadde obotliga vsyncs problem... gick ofta enkelt att testa med grafik/ljud-demos i still med 3dmark... exempelvis finska Future Crews "2nd reality" eller svenska Triton's "crystal dreams" som båda presterade snygga 2d- o 3d-effekter (borde iaf gå att se 2nd reality i youtube... notering: dagens futuremark bildades ur future crew) ...men med det här diamondkortet så hadde man inga som helst problem med nått spel i huvetaget (även om VESA's diagnosticprogramvara ryktade om en allvarlig bug i s3-chippen hos stealth video 3xxx-serien)... kortet var dessutom utrustat med en expansionsport för tilläggs moduler... exempelvis kunde man via den koppla in mpeg-1 avkodningskort för uppspelning av exempelvis VideoCD's...

datorn klarade av windows 95 utan problem trots att det var så krävande... uppspelning av mp3 fungerade oxå (även om utbudet på mp3or (OCH mp3mjukvara) var rätt snålt 1996/1997), och om man själv ville konvertera mp3or så tog det ca 15 timmar per låt bara för att encodern var så ooptimerad på den tiden... dom första supernintendo emulatorerna som dök upp i andra halvan av 90-talet presterade tom ganska ok med dessa 120mhz (exempelvis snes96/snes97 som 1997 döptes om till snes9x)...
i vanlig pc-spelsväg klarade dock datorn ALLLLLLLTTTT!

......eller vänta lite nu... datorn klarade NÄSTAN ALLT menar ja....

det fanns nämligen undantag från den regeln när det kommer till 3d-spel... direct3d standarden existerade inte ännu, men strax efter att ja införskaffat datorn släpptes ett svindyrt men revolutionerande grafikkort i sverige som hette DIAMOND EDGE 3D... det var ett vääldigt speciellt kort som så vitt ja vet var det enda på konsumentmarknaden som använde nVidia's 3d-grafikchip (nvidia producerade nog aldrig chip för enbart 2d)... grafikkortet hadde inbyggt ljudkort o inbyggda gamepad-portar för "sega saturn controllers"... chippet som kortet var bestyckat med hette "nVidia NV1" (som så vitt ja vet är nVidias första kommersiella chip)...
...till kortet medföljde 3d-spelet "virtua fighter 1", och fler tredimensionella sega spel som "panzer dragoon" efterföljde, även om dom blev svåra att tillgå...

pga av det höga priset så blev inte åtgången/tillgången på kortet så bra då många butiker valde att inte sälja det... ja tror att kortet kostade nånstans mellan 6000 till 9000 kr där det gick att hitta i sverige (...ja kan ha fel dock)...

...men i vilket fall... edge3d blev först med hårdvaru-3d för hemmamarknaden... tidigare hadde man fått nöja sej med sin sedvanliga cpu för 3d-beräkningar men inte längre...
så kortet rörde minst sagt om i datorindustrin för hemkonsumption... plötsligt ploppade microsoft ut en standard som hette direct3d (som en del av directx) vilket antagligen inte hadde hänt så tidigt om det inte vore för edge3d kortet... massor med olika klassiska fabrikanter började (under förloppet av nått år) tillverka olika mer eller mindre lyckade 3dkretsar... mer lyckade blev exempelvis dom legendariska "add-on" korten med 3dfx voodoo kretsar (exempelvis diamond monster 3d o orchid righteous 3d), och videologic powervr's pcx kretsar (oxå add-on kort)... mindre lyckade blev en drös andra företags kretsar som exempelvis kom från ati, s3, matrox och creative (3dblaster)... exempelvis hadde ja själv ett kort med "ati 3d rage 2+dvd" chip som ja är tveksam om det nånsin släpptes ett enda 3d-spel till, o varför chippet hette "+dvd" när det inte fanns nån sån mjukvara till kortet (eller hårdvara för mpeg-2 så vitt ja vet) har ja grubblat över mer än en gång...

...hursomhelst... med åren halkade diamond efter på 3d-trenden som dom själva skapat... fel produkter dök upp vid fel tillfällen o nästan ingen köpte... matrox vann många 2d-kunder medans 3dfx regerade en tid som 3dkung och "videologic/nec powervr" och ati bråkade om resten av marknadsandelarna för 3d...

diamond glömdes bort mer o mer tills dom till slut la ner grafikkortstillverkningen helt, när andra korttilverkare tagit över...

men nu... sen nått år tebax... så finns diamond tebax på marknaden igen...

diamond som hadde så högt anseende i gamla dagar då 2d var det som gällde...
diamond som satsade på 3d när ingen annan gjorde det...
diamond som struntade i att det inte fanns nån 3dstandard utan satsade vilt ändå...
diamond som gav nvidia en chans när ingen annan gjorde det...
diamond som tillsammans med sega o nvidia gjorde det möjligt att spela arkad spel på sin hemma-pc i ett tidigt skede...

...om det inte vore för diamond så kanske inte nvidia hadde överlevt, i brist på supporters... 3dfx kanske hadde hållt sej till arkadmaskiner istället för pc-datorer (men o andra sidan inte blivit utkonkurrerade av nvidia?)...

kanske hadde vi varit några år efter i pc-datorers 3d-evolution idag...

så själv är ja glad att diamond är tebax på marknaden o ja hoppas det är samma gammla crew som håller i tyglarna, mest för nostalgins skull...

...men vad tycker ni läsare som orkat plöja igenom allt ja skrivit?

hata eller älska diamond, och varför/varför inte?

några refferenser:

http://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_Multimedia#Edge_3D
http://en.wikipedia.org/wiki/NVIDIA#Before_DirectX
http://en.wikipedia.org/wiki/NV1

Permalänk
Medlem

Jag har ett Diamond multimedia ljudkort men som jag aldrig hittat drivrutiner till. ISA naturligtvis

Permalänk
Medlem

Har två Diamons stealth ligande. Ett 868 och ett 968, det senare utbyggt till 4 mbyte tom :).

Före dessa kort var det Tseng labs et4000 som var kungen men sen kom som sagt S3

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

var et4000 ett så bra kort. Har ett sånt liggandes men jag var inte med på den tiden. Har aldrig riktigt använt det till något vettigt heller. Ligger som reserv

Permalänk

respekt! skulle vara kul att testa prestandan på et4000 kort i demoscensproduktionerna (2nd reality & co)...
...synd att man har så lite tid numera

om man inte hadde soundblaster kompatibilitet på sitt ljudkort blev det bittert när man skulle spela sina spel...
det fanns ju gravis ultrasound oxå som hadde schysst midi synth... eller bättre upp - roland mt32 eller sound canvas... själv tyckte ja att ja spelade bland dom större grabbarna när ja skaffade awe32an... o senare ett awe64 gold med 28mb ram... vilket var 20 meg mer minne än vad ja hadde i ram (systemminne)

på gammla 8088:an så var "ljudkortet" ja byggde bara en enkel DAC som kopplades in i parallell/LPT porten... blev jättebra monoljud, o det funkade utmärkt för "modul låtar" (.mod/.s3m/.xm)... ritningen på kortet ingår med modulupspelningsprogrammet "visual player 1.0" som går att hitta här:

ftp://garbo.uwasa.fi/pc/sound/00index.txt
ftp://garbo.uwasa.fi/pc/sound/

kolla datumen på filerna... sträcker sej tebax till 1988

Permalänk
Medlem

Nu blev det minnen
Sierra spelen var bland de första och bästa när det gälde att stödja midi. En kompis skaffade en MT32 bara för den sakens skull

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

jepp... sierra spel är rejält nostalgiska... rent utav så nostalgiska att ja ibland spelar några gamla klassiker som larry, kings quest, police quest och space quest, betrayal at krondor, eller varför inte det underbara spelet "the incredible machine" i dosbox eller på den riktiga datorn med awe64an...

sen finns det ju massor med olika fansites för det ena o det andra...
2 bra (fan)sajter med massa sierra musik (inspelat från MT32 till mp3... alternativt midi-filer) är ju dom här:

http://www.smc.sq7.org/
http://www.queststudios.com/

"päpplet":

ditt ljudkort heter väl "diamond sonic 3d isa" eller "diamond mozart isa"... så du kan ju kolla på driverguide om det finns drivers där:
http://list.driverguide.com/list/letterD/page2/index.html
du kan gå igenom produkterna under både "diamond technologies" och "diamond multimedia"
men du kanske redan kollat där utan lycka

...en till anledning att älska diamond oxå förresten... dom var ju verkligen bland dom allra första som släppte portabla mp3spelare redan på 90-talet... kanske rent utav allra först...

först med 3dgrafikkort (för spel), o först med mp3-spelare... diamond har många "tunga" saker att bära på sitt samvete

Permalänk
Medlem

jag har några Diamond Fire GL liggandes - något vanligt fireGl1000 pro PCIkort samt riktiga Cad-kort

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

höll precis på att sätta ihop en gammal dator för skojs skull, men har inte fått igång den ännu (fick ingen bild på skärmen). så jag kollade vad det var för grafikkort och gjorde en sökning här. det visar sig att jag har precis ett sånt här grafikkort: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Dedge3d.jpg

nu ska jag felsöka och se om jag får igång den.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant läsning helt klart! Väckte lite minnen

Permalänk
Avstängd

Hur som helst så är jag tacksam att PowerVR gick i graven med sina sista skit kort med Kyro.. undrar hur många blev mutade av dom när skiten recenserades?
Det sades att Kyro4000 (ettan) slog GF2, hundra procent skitsnack.. min Kyro 1 med 64MB ram och AGP prestera skit mycket sämre än TNT2 M64 med sketna 32MB och PCI.

I spel som Kingpin fick man lagg som heter duga, avlossa man ett skott i spelet så frös bilden i hela 2sec.. testa med alla drivrutiner och dom speciella inställningsfilerna för Kingpin.. ingen skilnad, bara att packa ner skiten och returnera till Gtek.
Kanske därför SEGA försvann från marknaden med, dom hade ju PowerVR kretsar i DreamCast.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

"päpplet":

ditt ljudkort heter väl "diamond sonic 3d isa" eller "diamond mozart isa"... så du kan ju kolla på driverguide om det finns drivers där:
http://list.driverguide.com/list/letterD/page2/index.html
du kan gå igenom produkterna under både "diamond technologies" och "diamond multimedia"
men du kanske redan kollat där utan lycka

...en till anledning att älska diamond oxå förresten... dom var ju verkligen bland dom allra första som släppte portabla mp3spelare redan på 90-talet... kanske rent utav allra först...

först med 3dgrafikkort (för spel), o först med mp3-spelare... diamond har många "tunga" saker att bära på sitt samvete [/B]

Nej det står Diamond multimedia på det och den största kretsen på det heter "CRYSTAL CS4248-KL" och det är inte bara jag som inte hittar drivrutiner. I min vilda jakt har jag stött på många som inte heller har drivrutiner till ljudkorten. Dessutom finns det 3 ide utgångar för CD-ROM.

Permalänk

päpplet:

fan va spännande! ...kanske var ett sånt där kort som medföljde nån märkesdator nån gång i tiden men som aldrig blev designerat ett eget namn...
ja provade att söka i google på:
"CRYSTAL CS4248"

google hittar en del men ja antar att du redan provat lite olika drivisar (om det finns till nyare operativsystem) eller om du bara är ute efter dos/win3.1 stöd... ibland kan det ju fungera att köra en drivrutin till en annan tillverkares kort om det sitter samma chip på dom o är samma korttyp (isa), men det kanske du oxå redan testat
__________________________

extas:

grymt häftigt!!! trodde det knappt fanns några såna i sverige pga av priset...
så blir du oxå rik den dagen nvidia har världsdominans o kortet har antikvärde
nu skaru bara hitta några spel som har stöd för kortet oxå så att du kan få en rejält nostalgisk resa tebax i tiden... o det räcker inte med att införskaffa dom normala versionerna av virtua fighter & co för dom är optimerade för vanligt directx 2D...
__________________________

bomber3:

jepp... ja skaffade ett matrox m3d en gång i tiden... det var den upphottade versionen av original kretsen PowerVR PCX1 som nu uppgraderats till PCX2... anledningen att ja skaffade det kortet istället för ett voodoo kort var att dom skröt om 32-bits färg o höga upplösningar... samt att kortet inte behövde en passthrough kabel... men FRAMFÖRALLT för att ja läst en recension i den engelska tidningen "PC Format", som rekomenderade kortet över voodoo 1 korten... snacka om lurendrejeri och besvikelse!... visst tusan blev det snyggt men frameraten blev ju urusel i gämförelse med voodoo kort... voodoo korten var mycket bättre på att avlasta processorn oxå... sen dess har ja undvikit powervr kretsar helt o hållet bortsett från att ja införskaffade en dreamcast...

idag finns det dock en powervr krets ja kan tänka mej, o det är inför ett kommande köp av en sån där ultraportabel pc...

intel har en IGP krets som heter GMA500 men som delvis består av en PowerVR SGX... den ska vara directx9 (eller 10) kompatibel och vara 2-4 gånger snabbare än dreamcasts powervr chip... dvs dö-slött... men det duger för PSX o N64 emulatorer, möjligtvis dreamcast oxå med tillräckligt snabb cpu, och gamla pcspel som tillverkades fram till år 2000/2001... o mer än så kommer ja inte kräva av en liten "netbook"...
...fördelen med chipsetet som har GMA500 är att det är extremt mycket strömsnålare än många andra, samt att det har visst stöd för uppspelning av HD-video... batteritiden ska mao bli betydligt mycket bättre... mer info:

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-atom-cpu,1947-3.htm...

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat en drivrutin till det. Måste bara skrämma liv i nån av mina gamla 486or. Det är dos/win3.1-drivrutin jag var ute efter. Annars tror jag att det är soundblaster 16 kompatibelt då jag kört det på en sån drivare förut men det låter inte speciellt bra.
Bild på kortet. Mitt gamla ET4000 grafikkort ligger under

(Jag ska ta en bättre bild senare)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hur som helst så är jag tacksam att PowerVR gick i graven med sina sista skit kort med Kyro.. undrar hur många blev mutade av dom när skiten recenserades?
Det sades att Kyro4000 (ettan) slog GF2, hundra procent skitsnack.. min Kyro 1 med 64MB ram och AGP prestera skit mycket sämre än TNT2 M64 med sketna 32MB och PCI.

I spel som Kingpin fick man lagg som heter duga, avlossa man ett skott i spelet så frös bilden i hela 2sec.. testa med alla drivrutiner och dom speciella inställningsfilerna för Kingpin.. ingen skilnad, bara att packa ner skiten och returnera till Gtek.
Kanske därför SEGA försvann från marknaden med, dom hade ju PowerVR kretsar i DreamCast.

I vissa situationer var det faktiskt sant, då Kyro-korten var väldigt bra på att skippa att rendera gömda pixlar, pixlar som gömdes av andra föremål alltså, samt hela Tile Based Rendering-grejen vilket gjorde att de inte behövde samma bandbredd som motsvarande kort hos ATi och nVidia. Dock hade de inget Transform&Lightning-stöd i hårdvara, det de föll på mest, krävdes mycket av processorn.

Aja, PowerVR är långt ifrån döda, grafikkretsen i iPhone/iPod Touch är ifrån dem. Väldigt stora på mobila marknaden.
Själv saknar jag mitt Kyro-kort, något av de bästa drivrutinerna jag använd, hade applikationsprofiler för spel redan på den tiden.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hade Diamond något anseende överhuvudtaget? Om jag minns rätt var de lika dagens EVGA, XFX m.fl. Det vill säga trycker kretskort och sätter på ett klistermärke.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
I vissa situationer var det faktiskt sant, då Kyro-korten var väldigt bra på att skippa att rendera gömda pixlar, pixlar som gömdes av andra föremål alltså, samt hela Tile Based Rendering-grejen vilket gjorde att de inte behövde samma bandbredd som motsvarande kort hos ATi och nVidia.

jepp... ja tror det tom släpptes några spel som presterade betydligt bättre med powervr-kort (än med geforce-korten)... exempelvis spel med lång "viewing distance" som gamla sniperspelet Delta Force 2 som utspelades på stora ökenslätter, samt spelet Morrowind (oblivions föregångare), men ja tror dom la ner extra resurser på att optimera det för tilebased...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Hade Diamond något anseende överhuvudtaget? Om jag minns rätt var de lika dagens EVGA, XFX m.fl. Det vill säga trycker kretskort och sätter på ett klistermärke.

det som var speciellt var att dom släppte produkter som inga andra... på många sätt var dom pionjärer eftersom dom var först att släppa grafikkort med 3dkretsar (för hemkonsumenter) ...och även mp3spelarna kom LÅNGT innan alla andra tillverkare hakade på trenden (bortsett från Eiger Labs som var nån månad före diamond, men inte fick nån större framgång)...

diamond vågade släppa "framtidens" produkter som inga andra vågade sej på, o tvingade därmed utvecklingen framåt...

...i övrigt så skippade många grafikkorts producenter VRAM helt då det var för luxuriöst o dyrt men både diamond o matrox var kända för att dom nyttjade den teknologin. så delvis av den anledningen valde man gärna diamond om man var ute efter ett kvalitets grafikkort.

men som du skriver så hadde dom kanske inga egna forskningslab, chipfabriker o liknande... ja har ingen aning faktiskt, men dom såg iaf till att konsumenterna fick revolutionerande produkter, o det är därför ja tycker det är trist att diamond mer eller mindre glömts bort helt idag... det är ju inte vanligt att helt nya typer av produkter kommer ut på marknaden... ssd och ram-baserade lagringslösningar för ide/sata är ju dock exempel på att förändringar sker i viss grad även idag ...men just att vara pionjär (en av parterna) inom mp3spelare o hårdvarubaserad 3dgrafiks-acceleration klingar väldigt högt tycker ja

EDIT: whoops... tydligen fanns det en viss grad av 3d-funktionalitet även i grafikkortet "Impression Plus" från matrox... går att läsa om här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Matrox_Mystique#History
...men o andra sidan var inte ändamålet med det kortet spel, utan främst arbete i form av CAD.

Permalänk
Medlem

Underbart skrivet. Nästan synd att man är för ung för att ha tagit del av det tidiga 3d kriget.

Kommer ihåg att jag spelade warcraft 1 på en p100. Fick även igång command & conquer 1 på den. När man drog igång ordbehandlar programmet på den. Word eller vad det va så stod datorn o tuggade i 20 minuter. Helt otroligt seg. Men fan så kul man hade.

Hade inte hört talas om 3d kort då. Men nått år senare så såg jag en låda med righteous 3d 16mb skrivet på den. Sen dess va jag såld.
En annan kompis hade ett vodoo 1. Nästan svimmade när jag såg början av quake 1. Röken som va i början när man kröp igenom första scenen.
Herregud

Är inte ens säker på att det va quake 1. Va ju ett tag sen o ja verkar inte ha lika bra minne som trådskaparen. Men röken minns jag.... Eller om det var ånga?

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]