Permalänk
Medlem

Maxxar den burk Crysis?

Ska nu i Augusti skaffa ny gamerdator och har satt ihop ett system här. Passar delarna ihop och kommer den klara Crysis på högsta? Jag ska också skaffa ny skärm och har funderat på Samsung's 2253BW och T220. Vilken tycker ni?

Datorn:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=603724...

Samsung 2253BW:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347570

Samsung T220:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347592

Permalänk
Medlem

Re: Maxxar den burk Crysis?

Ta ett HD4870 istället för GTX 280, sparar cirka 2000;- + att 4870 är bättre.

Permalänk

Klassig: Han vill ju ha ett så bra graffe för sen budjeten.. "istället för GTX 260" du menade väl 280, fast det fattar man, men ändå:D

Alltså skulle jag föreslå 4870x2 och om du vill ha möjligheten till att uppgradera detta med ett kort till så måste du byta moderkortet till ett x38/48 som stödjer CF. Och du behöver iaf ett 750W corsair agg med.

Om inte ati så kan du satsa på ett GX2 för under 3000kr, dock tror jag inte de är i lager just nu men finns att hitta på Inet. Då behöver du ju inte ett så dyrt moderkort men om du vill ha möjligheten att köra dessa i SLI så blir det såklart dyrare.

Visa signatur

|<Antec P182 + nexus>|<Corsair 750W>|<Gigabyte GA-X48-DS5>|<Corsair pc6400 XMS2 2x2GB>|<E8400 3.0 GHz + NH-U12P>|<WD 640 GB>|<Asus 4870>|<Zalman ZM-MFC1-Plus>|<Vista 64 bit>|<G15>|<Ikari optical>|<W2207H>|<Siberia>|

Permalänk
Medlem

Jag håller med klassig, HD4870 är ett mycket bättre val än GTX 280. Du har ju dessutom valt ett moderkort med stöd för CrossFire, så väljer du ett HD4870 har du möjlighet att komplettera med ett till senare.

Sen tycker jag du ska ta en E8400 istället för E8500. E8400 är mycket billigare, men bara försumbart långsammare. E8500 har förvisso en halv multipel extra vilket gör att den har lite bättre överklockningspotential, men har du inte tänkt att överklocka väldigt mycket så klarar du dig lika bra med en E8400.

Sen har du valt en hårddisk i GP-serien, vilket jag tycker är lite märkligt. GP-serien snurrar bara i 5400RPM (såvida komplett inte fått tag på någon specialversion), så de lämpar sig inte riktigt som systemdiskar, utan är mer lämpade för tyst lagring. Jag tycker att du istället kan byta ut hårddisken mot en WD 6400AAKS istället. Den är snabbare och billigare per GB, och även riktigt tyst.

Permalänk
Medlem

OK. Men jag har ej tänkt köra SLI eller något sådant senare utan bara ett kraftigt kort. Är inte detta GTX 280 bra då? Har hört nått om att det ska komma något nyare version av den också. Men funkar det moderkortet till det kortet? Eller kan man ta ett billigare när jag nu inte ska köra SLI/Crossfire?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
OK. Men jag har ej tänkt köra SLI eller något sådant senare utan bara ett kraftigt kort. Är inte detta GTX 280 bra då? Har hört nått om att det ska komma något nyare version av den också. Men funkar det moderkortet till det kortet? Eller kan man ta ett billigare när jag nu inte ska köra SLI/Crossfire?

Visst är GTX 280 bra, men det är också fruktansvärt dyrt. Ett HD4870 presterar aningen sämre i genomsnitt, men det är inte långt ifrån GTX 280 (se t.ex. Anandtechs recension). Om man då tar hänsyn till att ett HD4870 kostar hälften så mycket som ett GTX 280 så tycker i alla fall inte jag att GTX 280 ser särskilt attraktivt ut. Om du absolut vill spendera så mycket pengar på ett grafikkort så är det bättre att vänta på HD4870X2 (ska komma i mitten av augusti) eller den nya förbättrade versionen av GTX 280, eller kanske ett 9800GX2.

Och angående moderkort så kan du ta ett steg ner och välja ett GA-EP45-DS3 istället. Det har lite sämre kylning och lite färre kontakter och sånt jämfört med DS4:an, men är nog fullt tillräckligt för dina behov. Det har iofs. också stöd för CrossFire, men det är mer som en bonus

Permalänk

Du kan ju också vänta tills processorerna sjunker i pris som de snart kommer att göra, i slutet på juli eller början av augusti.

Visa signatur

|<Antec P182 + nexus>|<Corsair 750W>|<Gigabyte GA-X48-DS5>|<Corsair pc6400 XMS2 2x2GB>|<E8400 3.0 GHz + NH-U12P>|<WD 640 GB>|<Asus 4870>|<Zalman ZM-MFC1-Plus>|<Vista 64 bit>|<G15>|<Ikari optical>|<W2207H>|<Siberia>|

Permalänk
Medlem

readeon 4870 är det som gäller, och sen så behöver du inte alls mer än 600w för att driva systemet heller 750w är overkill.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd

Här är lite tester på crysis (och en del annat)
http://translate.google.se/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.forum...

en annan lista

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
[B]Visst är GTX 280 bra, men det är också fruktansvärt dyrt. Ett HD4870 presterar aningen sämre i genomsnitt, men det är inte långt ifrån GTX 280 (se t.ex. Anandtechs recension). Om man då tar hänsyn till att ett HD4870 kostar hälften så mycket som ett GTX 280 så tycker i alla fall inte jag att GTX 280 ser särskilt attraktivt ut. Om du absolut vill spendera så mycket pengar på ett grafikkort så är det bättre att vänta på HD4870X2 (ska komma i mitten av augusti) eller den nya förbättrade versionen av GTX 280, eller kanske ett 9800GX2.

Mm det är klart. Men jag såg nu när jag loggade in såg jag att 4870X2 inte kommer förän någon gång i september. Men då undrar jag när den nya förbättrade versionen av GTX 280 kommer? Börjar bli himla trött på all denna jäkla väntan :P. För då kör jag hellre på någon av dom två korten än Crossfire med 4870:).

Listan fick mig också att fundera. Tack för den :).

Jag såg också att det var någon som skrev att Intel snart kommer sänka sina priser pga deras nya processorer och det har jag också tänkt på. Det är alltså bara grafikkortet jag väntar på nu:). Så huvud frågorna lyder:

När kommer den nya GTX 280? Nu i sommar?

Eller ska jag köpa ett 9800GX2?

Eller ska jag göra som jag gjort senaste halvåret och vänta ännu mer på 4870X2?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Mm det är klart. Men jag såg nu när jag loggade in såg jag att 4870X2 inte kommer förän någon gång i september. Men då undrar jag när den nya förbättrade versionen av GTX 280 kommer? Börjar bli himla trött på all denna jäkla väntan :P. För då kör jag hellre på någon av dom två korten än Crossfire med 4870:).

Listan fick mig också att fundera. Tack för den :).

Jag såg också att det var någon som skrev att Intel snart kommer sänka sina priser pga deras nya processorer och det har jag också tänkt på. Det är alltså bara grafikkortet jag väntar på nu:). Så huvud frågorna lyder:

När kommer den nya GTX 280? Nu i sommar?

Eller ska jag köpa ett 9800GX2?

Eller ska jag göra som jag gjort senaste halvåret och vänta ännu mer på 4870X2?

4850x2 kommer i sep

4870x2 kommer i aug.

Men du kan likväl köpa 2st 4870 idag ifall du inte orkar vänta och köra crossfire.

Permalänk
Medlem

Tack för datumen:). Men jag köper nog isåfall ett 4870X2, men jag har inte helt lämnat GTX 280. När kommer den nya versionen av den? Och vilket moderkort ska jag ha till 4870X2 om jag senare om nått år vill köra Crossfire:P?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Tack för datumen:). Men jag köper nog isåfall ett 4870X2, men jag har inte helt lämnat GTX 280. När kommer den nya versionen av den? Och vilket moderkort ska jag ha till 4870X2 om jag senare om nått år vill köra Crossfire:P?

Nvidia har varit väldigt tysta om den uppdaterade versionen av GTX 280, så det enda som finns än är bara spekulationer. Så det bästa är nog att vänta en månad på 4870X2.

Angående moderkort så kan detta test av Sweclockers vara intressant. Förr har P35 varit sämre på CrossFire än X38, men nu verkar det som att P45 presterar ganska likvärdigt jämfört med X48. Så du klarar dig nog utmärkt med ett GA-EP45-DS3 eller GA-EP45-DS4.

Permalänk
Medlem

Jag såg denna nyhet för några dagar sen: http://www.sweclockers.com/nyhet/7989-uppdaterat_geforce_gtx_... . Det måste ju vara den nyare versionen för dom kan ju inte lyckats klocka en vanlig GTX 280 så mycket?...eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Listan fick mig också att fundera. Tack för den :).

Tänk på att för dagens spel så spela processorn knappt någon roll, tittar man på sånna här prestanda listor för det "värsta" spelet som finns just nu så är det tydligt att hastighet är mycket svår och märka skillnader på.

Har kollat en del själv nu och man börjar förstå lite mer varför C2D är poppis. C2D är den processor som just nu har högst klock och kör man ett entrådat processorintensivt program så vinner den självklart då. Ser man speltester så vinner oftast denna processor i låga upplösningar just för att i låga upplösningar går det och se skillnader.

De spel som görs nu tror jag drar mer nytta av processorn och då förmodligen en del trådhantering. Intel är en sämre processor om flera trådar skall jobba mot minne och grafikkort samtidigt. Så räkna med att du snart kommer få byta igen. Processorer som passar för den uppgiften är Intels kommande Nehalem eller Phenom

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Men dom var äl inte så billiga eller var det bara Nehalem som var dyr ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Jag såg denna nyhet för några dagar sen: http://www.sweclockers.com/nyhet/7989-uppdaterat_geforce_gtx_... . Det måste ju vara den nyare versionen för dom kan ju inte lyckats klocka en vanlig GTX 280 så mycket?...eller?

Som sagt, det enda som finns än så länge är bara spekulationer. I artikeln i fråga står det t.ex: "Om det verkligen handlar om GT200b, eller om datorbutiken skrivit fel, återstår att se.".

Permalänk
Medlem

Hmm. Jaja jag lägger väl det åt sidan. Men kommer ett 4870X2 prestera mycket bättre än ett GTX 280?

Edit: Hur mycket kommer ett GTX 280 dra? Räcker 650 W nätaggregat från Corsair? Samma sak med 4870X2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Men dom var äl inte så billiga eller var det bara Nehalem som var dyr ?

Phenom är billigare än intel, nehalem är dyr däremot och den får du förmodligen vänta på tills andra halvåret nästa år

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Ok. Men kommer GTX 280 / 4870X2 dra mer än 650 W? Eller måste jag köpa ett 750 W?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Hmm. Jaja jag lägger väl det åt sidan. Men kommer ett 4870X2 prestera mycket bättre än ett GTX 280?

Edit: Hur mycket kommer ett GTX 280 dra? Räcker 650 W nätaggregat från Corsair? Samma sak med 4870X2.

Se recensionen jag länkade tidigare av 4870X2, så ser du att det presterar mycket bättre än ett GTX 280. Ett 650W nätagg kommer också räcka utan problem.

Permalänk
Medlem

DU! i Crysis är det 9800GX2 som gäller! det motsvarar två ATI 4850 med 0.7 FPS skillnad såg jag i ett Test... så kör med det här!

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=354-35560

plus 2253BW bra gaming skärm

du kan ändra moderkortet om du vill då detta bara har en PCIE 2.0 plats men om du ändå tar ett GX2 så har du ju ingen nytta av fler kort...

och skalet får du ändra om du vill också!

sen är det bra att sätta en 80x80 MM fläkt som damsugare bakom graffekortet

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=13 tycker du ska vänta på HD4870X2, ungefär lika bra som två stycken HD4850

Permalänk
Medlem

Va? Är 4870X2 bara lika bra som två 4850? Det var ju inget att hurra för. Men om jag som Xlex köper ett GX2 har jag sett att detta koret ska vara bättre för Crysis : http://www.b-ray.se/?p=productsMore&iProduct=339&sName=XFX-Ge... . Tycker du jag ska köra på ditt system medd detta grafikkort (B-Ray är den enda svenska butik som säljer GX2 BE)?

Permalänk

4870X2 kommer att dra lite drygt 400W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av therokaan
4870X2 kommer att dra lite drygt 400W.

Knappast, se t.ex. Anandtechs recension. Där drar hela systemet lite över 400W, från väguttaget. Detta betyder alltså att förbrukningen från nätagget blir runt 320-330W för hela systemet om man tar hänsyn till nätaggets effektivitet, med den värsta fyrkärniga Intel-processorn. Själva grafikkortet lär alltså dra runt 150W eller så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Va? Är 4870X2 bara lika bra som två 4850?

Har du inte läst recensionen som jag länkat? Där kan man tydligt se att ett 4870X2 oftast presterar mycket bättre än två 4850, och lika bra eller bättre än två 4870 t.o.m. Recensionen som klassig länkade har ju inte ens med 4870X2. Han kanske misstog det med 3870X2 som i det testet förvisso presterade likvärdigt med två 4850, men som knappast kan jämföras med ett 4870X2.

Permalänk
Medlem

Okej. Ledsen för att jag missade det. Men det är en fråga till jag vill ha svar på: hur mycket drar ett GTX 280 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Knappast, se t.ex. Anandtechs recension. Där drar hela systemet lite över 400W, från väguttaget. Detta betyder alltså att förbrukningen från nätagget blir runt 320-330W för hela systemet om man tar hänsyn till nätaggets effektivitet, med den värsta fyrkärniga Intel-processorn.
Själva grafikkortet lär alltså dra runt 150W eller så.

Ja, det var där jag kollade från första början, och fick siffrorna ifrån. Missade
att det var för hela systemet dock! 150W är vad jag har hört tidigare så det lär
nog stämma. Tyckte väl att 400W lät lite väl grymt! ^^

GTX 280 drar ca 290W på 100% load (typ 3D Mark), så det borde väl ligga
på runt 230-250W när du spelar. I SLI drar de mindre ström per kort, av någon
anledning.

Permalänk
Medlem

OK. Tack för all hjälp:)