Blue-Ray laserpekare (Censurerad) [Mini Guide]
Att min förra tråd enligt moderatorerna var hur man tillverkade ett vapen är jag kritiskt till då
det finns laserpekare med betydligt högre uteffekt som dels säljs och används lagligt i Sverige.
Dock har jag respekt för moderatorerna och har därför skrivit om hela byggloggen.
Jag har fått göra om byggloggen (guiden) på sådant vis att jag kan försäkra alla att det inte
finns någon som helst fara om en person med avsaknad av sunt förnuft följer mina instruktioner,
även om denna väljer att ignorera allt jag tidigare skrev angående säkerhet i föregående bygglogg.
Jag hoppas att de moderatorer som var emot tråden tidigare nu har fått sina krav uppfyllda.
För att försäkra mig om att detta objekt inte blir mer av ett vapen än vad en lysdiod
kan vara i fel händer, kommer uteffekten ställas till <5mW. Då det vid denna uteffekt inte
finns några enligt Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) risker, behövs inte någon form av skydd för
varken er eller era kamrater som betraktar lasern. Dock om läsare tänkt bygga liknande lasrar och
väljer att modifiera tillvägagångssättet, så är givetvis skyddsglasögon med
minst OD 3.5 för 405nm starkt rekommenderat för att undvika skador.
Jag bestämde mig även för att göra om tråden lite till en guide snarare än en bygglogg så att allt
inte ska bli upprepning för de medlemmar som följt tråden tidigare.
Vad som behövs för att bygga er egen Blue-Ray laserpekare är följande:
* Blue-Ray (405nm) laserdiod
* Drivare till laserdioden
* Hållare för laserdioden samt lins för fokus.
* Spänning/strömkälla som ger ut minst 7.2V
* Lämpligt object att montera ovanstående inuti.
Lämpliga 405nm laserdioder är samtliga som kan hittas som reservdelar till PS3, dessa är billigast och
uppfyller samtliga krav för de oskrivna regler som finns i detta forum. Dessa dioder klarar oftast en
ström på 30mA innan de går sönder, vilket ger ungefär <5mW. Själv använder jag mig av den dyrare
laserdioden som sitter i PHR-803T släden till första generationens HD-DVD spelare till XBOX360.
Den billigaste drivaren till laserdioden finnes här: http://rkcstr.googlepages.com/LPF
Kostar $10 + frakt för en "Assembled adjustable output Micro-Driver ~27-430mA"
Som hållare till laserdioden och lins använder jag mig av en modul från Aixiz för $6 inkl frakt.
http://sales.stonetek.org/ldm.html
Som spänningskälla använder jag mig av 2st uppladdningsbara 3.6V CR123A batterier.
För att använda något att montera ovanstående i använder jag mig av en ficklampa från DX som
är till för 2st CR123A batterier, då får man bra passform direkt, samt att jag hittade en med enligt
mig trevligt utseende. Kostade ca $20 inkl frakt.
Nåväl, nu till själva byggandet. Då dessa laserdioder oftast enbart går att få tag i när de är
monterade i slädar för Blue-Ray läsare/brännare, måste man givetvis demontera dessa. Detta är
nog det mest kritiska ögonblicket då laserdioden är mycket ömtålig. Bruka lagom mycket kraft
för att få ut dioden och undvik om möjligt att beröra den lilla glasdelen fram till.
När man lyckats få ut laserdioden i förhoppningsvis fungerande skick, monteras den in i
modulen från Aixiz. Lättast sätt att göra detta är att använda ett skruvstäd, samt bakdelen
på modulen, åt "fel" håll, därefter pressar man försiktigt ihop dessa tills att laserdioden
inte kan tryckas in längre.
Därefter kan man testa att montera i fjälder och lins innuti modulen för att se att allt
passar och sitter rätt.
Därefter lödar man fast drivaren bak på laserdioden enligt instruktionerna på säljaren hemsida.
Tänk på att följa dessa noggrant så att laserdioden inte tar skada. Sedan är det lämpligt
med ett litet test för att se om lasern överlevt all tortyr. Tänk på att ställa drivaren till
lasern INNAN ni sätter ström till den. Potentiometern ställs till 42.3 Ohm, vilket ger en
ungefärlig ström till laserdioden på 25mA. Var mycket noggrann att kontrollera detta, annars
kan det innebära en risk för er, samt att man med stor sannolikhet dödar laserdioden.
Ställ _ALDRIG_ potentiometern till annan inställning än högst motstånd (42.3 Ohm) om ni inte
försäkrat er om vad ni gör.
Jag måste enligt moderatorerna _STARKT_ betona vikten av att vara försiktig, så tänk på att
ställa in rätt motstånd på potentiometern.
För att förenkla bygget använde jag diverse delar som jag tagit bort tidare ur ficklampan,
som plattan batteriet normalt hade kontakt med, denna anslöt jag direkt till drivarens lödpunkter.
Därefter fäste jag plattan i den position den var monterad i ficklampan, på så vis kan man
enkelt skruva in hela modulen där allt är monterat på, och få en stabil passform.
Jag hade tidigt även bestämt mig för att hålla lasern väl kyld. Detta är inte nödvändigt vid 5mW
men kan ändå vara bra att gå igenom ett exempel hur man kan göra detta då det inte är fel att
behålla laserdioden vid rumstemperatur om möjligt.
Jag beställde volymrattar av solid aluminium från eBay. Dessa kommer med en stoppskruv vilket
kommer underlätta vid montering av kylflänsen mot Aixiz modulen. Börja med att borra upp et 12mm
hål i mitten av volymratten, det vill säga efter att ni skruvat ut stoppskruven. Därefter kapas
volymratten till lagom dimension med metallsåg. vilken dimension som är lagom beror givetvis på
var ni tänkt montera denna, så var noggrann att mäta.
Jag hade tänkt att montera in samtliga delar i följande ficklampa.
För att få dimensionen av kylflänsen att passa var jag tvungen att svarva ner den så att den fick
en ytterdiameter på 19mm, samt kapa stoppskruven till sådan storlek att den nu passar den krympta
dimensionen på kylflänsen.
Därefter tager man lämplig kylpasta man fått över från tidigare datorbyggen, lämpligen väljes en
kylpasta ut som inte är elektriskt ledande, för att minska de problem som kan uppstå om man får
pastan på t.ex. drivaren vid montering.
Jag kom att använda mig först av en bit DVD-fodral jag kapat så att den passar i fronten av
ficklampan för att skydda kylflänsen, och därefter skruva i linsen i den, var noga med att
kolla att allt ser rätt ut och mät gärna med multimeter så att det inte förekommer några
kortslutningar mellan positiv och negativ pol på de delar man monterat ihop.
Nu när allt är hopmonterat passar det bra att ta en bild på "slutprodukten", tycker den ser
ut som en laser som någon av de större tillverkarna skulle kunnat sälja, är mycket nöjd med
bygget och den fungerar som beskrivet. Ficklampan har en AV/PÅ knapp bak till, och valdes
för säkerhetsskull som sådan att så fort man rör vid knappen när den är igång, kommer lasern
inte att ge ut något ljus tills man antingen stänger av den eller släpper trycker på knappen.
Jag gjorde även ett test på avstånd och har inga svårigheter att på ett avstånd av 6 meter
fokusera strålen med hjälp av linsen.
Efter lite efterforskning (som dock blev klar innan denna re-post av tråden) visar det sig
att den linsen av glas jag först beställt och använt mig av med stor sannolikhet hade en
beläggning som hindrade delar av ljuset från lasern mer än vad linsen av akryl gjorde.
För att på ett enkelt sätt kunna se vilket som gav mig mest effekt (dock ej över 5mW) använde
jag mig av en UV-lysdiod som jag kopplat till multimetern och därefter läste av efter noggrann
justering av fokus vilken som gav mig högst spänning. Glaslinsen gav ca 50mV (notera ej mW) och
linsen av akryl som följer mer Aixiz modulen, gav ca 60mV från UV-lysdioden. Detta snabba
test tyder på att glaslinsen jag tänkt använda var täkt med en beläggning som stoppar 405nm.
Eftersom hållaren för akryllinsen var kortare än den för glaslinsen, var jag tvungen att
modifiera laserpekaren något. Den 1.2mm tjocka plastdelen från DVD-fodralet togs bort och
ersattes med ett klistermärke som färgats svart. Därefter var det inga som helst problem
att skruva in linsen av akryl tillräckligt långt för att kunna fokusera strålen.
Om ni nu följt guiden som har ni en helt ofarlig laserpekare på <5mW.
Jag hoppas att denna tråden nu behagar samtliga moderatorer samt alla läsare.
Om inte uppskattar jag stort om ni skriver ett PM till mig om de delar ni tycker
att jag skall ändra.
Ha en bra sommar allihopa!
Edit: Har lagt till lite fler bilder på den slutgiltliga produkten.
(Notera att bilderna med laser på har inte haft strålen in mot bildsensorn i kameran, om så vore fallet kan detta förstöra den).
Jag gjorde ett försök att försöka få kameran att visa vilken färg lasern faktiskt gav ut men detta var väldigt svårt, sättet som slutgiltligen fungerade var att ta bort linsen så att laserljuset fick sprida sig, och då kunde kameran äntligen visa färgen på ett bra sätt. Det är svårt att se från bilden, men laserdioden är riktad aningen från kameran för att skydda bildsensorn.
Edit:
Har tagit några bilder på vad en (även om 5mW) Blue-Ray laserpekare kan göra. Hittade en RC-bil jag använt till ett projekt för några år sedan som hade fluorescerande fälgar.
Första bilden visa när lasern belyser direkt på plasten som i sin tur "glöder" i grön färg.
Följande bild visar när lasern träffar ca 50mm framför fäljen, och enbart det reflekterande ljuset får den gröna färgen att glöda.
| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |