Blue-Ray laserpekare (Censurerad) [Mini Guide]

Permalänk
Medlem

Blue-Ray laserpekare (Censurerad) [Mini Guide]

Att min förra tråd enligt moderatorerna var hur man tillverkade ett vapen är jag kritiskt till då
det finns laserpekare med betydligt högre uteffekt som dels säljs och används lagligt i Sverige.
Dock har jag respekt för moderatorerna och har därför skrivit om hela byggloggen.

Jag har fått göra om byggloggen (guiden) på sådant vis att jag kan försäkra alla att det inte
finns någon som helst fara om en person med avsaknad av sunt förnuft följer mina instruktioner,
även om denna väljer att ignorera allt jag tidigare skrev angående säkerhet i föregående bygglogg.
Jag hoppas att de moderatorer som var emot tråden tidigare nu har fått sina krav uppfyllda.
För att försäkra mig om att detta objekt inte blir mer av ett vapen än vad en lysdiod
kan vara i fel händer, kommer uteffekten ställas till <5mW. Då det vid denna uteffekt inte
finns några enligt Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) risker, behövs inte någon form av skydd för
varken er eller era kamrater som betraktar lasern. Dock om läsare tänkt bygga liknande lasrar och
väljer att modifiera tillvägagångssättet, så är givetvis skyddsglasögon med
minst OD 3.5 för 405nm starkt rekommenderat för att undvika skador.

Jag bestämde mig även för att göra om tråden lite till en guide snarare än en bygglogg så att allt
inte ska bli upprepning för de medlemmar som följt tråden tidigare.

Vad som behövs för att bygga er egen Blue-Ray laserpekare är följande:

* Blue-Ray (405nm) laserdiod
* Drivare till laserdioden
* Hållare för laserdioden samt lins för fokus.
* Spänning/strömkälla som ger ut minst 7.2V
* Lämpligt object att montera ovanstående inuti.

Lämpliga 405nm laserdioder är samtliga som kan hittas som reservdelar till PS3, dessa är billigast och
uppfyller samtliga krav för de oskrivna regler som finns i detta forum. Dessa dioder klarar oftast en
ström på 30mA innan de går sönder, vilket ger ungefär <5mW. Själv använder jag mig av den dyrare
laserdioden som sitter i PHR-803T släden till första generationens HD-DVD spelare till XBOX360.

Den billigaste drivaren till laserdioden finnes här: http://rkcstr.googlepages.com/LPF
Kostar $10 + frakt för en "Assembled adjustable output Micro-Driver ~27-430mA"

Som hållare till laserdioden och lins använder jag mig av en modul från Aixiz för $6 inkl frakt.
http://sales.stonetek.org/ldm.html

Som spänningskälla använder jag mig av 2st uppladdningsbara 3.6V CR123A batterier.

För att använda något att montera ovanstående i använder jag mig av en ficklampa från DX som
är till för 2st CR123A batterier, då får man bra passform direkt, samt att jag hittade en med enligt
mig trevligt utseende. Kostade ca $20 inkl frakt.

Nåväl, nu till själva byggandet. Då dessa laserdioder oftast enbart går att få tag i när de är
monterade i slädar för Blue-Ray läsare/brännare, måste man givetvis demontera dessa. Detta är
nog det mest kritiska ögonblicket då laserdioden är mycket ömtålig. Bruka lagom mycket kraft
för att få ut dioden och undvik om möjligt att beröra den lilla glasdelen fram till.

När man lyckats få ut laserdioden i förhoppningsvis fungerande skick, monteras den in i
modulen från Aixiz. Lättast sätt att göra detta är att använda ett skruvstäd, samt bakdelen
på modulen, åt "fel" håll, därefter pressar man försiktigt ihop dessa tills att laserdioden
inte kan tryckas in längre.

Därefter kan man testa att montera i fjälder och lins innuti modulen för att se att allt
passar och sitter rätt.

Därefter lödar man fast drivaren bak på laserdioden enligt instruktionerna på säljaren hemsida.
Tänk på att följa dessa noggrant så att laserdioden inte tar skada. Sedan är det lämpligt
med ett litet test för att se om lasern överlevt all tortyr. Tänk på att ställa drivaren till
lasern INNAN ni sätter ström till den. Potentiometern ställs till 42.3 Ohm, vilket ger en
ungefärlig ström till laserdioden på 25mA. Var mycket noggrann att kontrollera detta, annars
kan det innebära en risk för er, samt att man med stor sannolikhet dödar laserdioden.

Ställ _ALDRIG_ potentiometern till annan inställning än högst motstånd (42.3 Ohm) om ni inte
försäkrat er om vad ni gör.

Jag måste enligt moderatorerna _STARKT_ betona vikten av att vara försiktig, så tänk på att
ställa in rätt motstånd på potentiometern.

För att förenkla bygget använde jag diverse delar som jag tagit bort tidare ur ficklampan,
som plattan batteriet normalt hade kontakt med, denna anslöt jag direkt till drivarens lödpunkter.
Därefter fäste jag plattan i den position den var monterad i ficklampan, på så vis kan man
enkelt skruva in hela modulen där allt är monterat på, och få en stabil passform.

Jag hade tidigt även bestämt mig för att hålla lasern väl kyld. Detta är inte nödvändigt vid 5mW
men kan ändå vara bra att gå igenom ett exempel hur man kan göra detta då det inte är fel att
behålla laserdioden vid rumstemperatur om möjligt.

Jag beställde volymrattar av solid aluminium från eBay. Dessa kommer med en stoppskruv vilket
kommer underlätta vid montering av kylflänsen mot Aixiz modulen. Börja med att borra upp et 12mm
hål i mitten av volymratten, det vill säga efter att ni skruvat ut stoppskruven. Därefter kapas
volymratten till lagom dimension med metallsåg. vilken dimension som är lagom beror givetvis på
var ni tänkt montera denna, så var noggrann att mäta.

Jag hade tänkt att montera in samtliga delar i följande ficklampa.

För att få dimensionen av kylflänsen att passa var jag tvungen att svarva ner den så att den fick
en ytterdiameter på 19mm, samt kapa stoppskruven till sådan storlek att den nu passar den krympta
dimensionen på kylflänsen.

Därefter tager man lämplig kylpasta man fått över från tidigare datorbyggen, lämpligen väljes en
kylpasta ut som inte är elektriskt ledande, för att minska de problem som kan uppstå om man får
pastan på t.ex. drivaren vid montering.

Jag kom att använda mig först av en bit DVD-fodral jag kapat så att den passar i fronten av
ficklampan för att skydda kylflänsen, och därefter skruva i linsen i den, var noga med att
kolla att allt ser rätt ut och mät gärna med multimeter så att det inte förekommer några
kortslutningar mellan positiv och negativ pol på de delar man monterat ihop.

Nu när allt är hopmonterat passar det bra att ta en bild på "slutprodukten", tycker den ser
ut som en laser som någon av de större tillverkarna skulle kunnat sälja, är mycket nöjd med
bygget och den fungerar som beskrivet. Ficklampan har en AV/PÅ knapp bak till, och valdes
för säkerhetsskull som sådan att så fort man rör vid knappen när den är igång, kommer lasern
inte att ge ut något ljus tills man antingen stänger av den eller släpper trycker på knappen.
Jag gjorde även ett test på avstånd och har inga svårigheter att på ett avstånd av 6 meter
fokusera strålen med hjälp av linsen.

Efter lite efterforskning (som dock blev klar innan denna re-post av tråden) visar det sig
att den linsen av glas jag först beställt och använt mig av med stor sannolikhet hade en
beläggning som hindrade delar av ljuset från lasern mer än vad linsen av akryl gjorde.
För att på ett enkelt sätt kunna se vilket som gav mig mest effekt (dock ej över 5mW) använde
jag mig av en UV-lysdiod som jag kopplat till multimetern och därefter läste av efter noggrann
justering av fokus vilken som gav mig högst spänning. Glaslinsen gav ca 50mV (notera ej mW) och
linsen av akryl som följer mer Aixiz modulen, gav ca 60mV från UV-lysdioden. Detta snabba
test tyder på att glaslinsen jag tänkt använda var täkt med en beläggning som stoppar 405nm.
Eftersom hållaren för akryllinsen var kortare än den för glaslinsen, var jag tvungen att
modifiera laserpekaren något. Den 1.2mm tjocka plastdelen från DVD-fodralet togs bort och
ersattes med ett klistermärke som färgats svart. Därefter var det inga som helst problem
att skruva in linsen av akryl tillräckligt långt för att kunna fokusera strålen.

Om ni nu följt guiden som har ni en helt ofarlig laserpekare på <5mW.

Jag hoppas att denna tråden nu behagar samtliga moderatorer samt alla läsare.
Om inte uppskattar jag stort om ni skriver ett PM till mig om de delar ni tycker
att jag skall ändra.

Ha en bra sommar allihopa!

Edit: Har lagt till lite fler bilder på den slutgiltliga produkten.
(Notera att bilderna med laser på har inte haft strålen in mot bildsensorn i kameran, om så vore fallet kan detta förstöra den).

Jag gjorde ett försök att försöka få kameran att visa vilken färg lasern faktiskt gav ut men detta var väldigt svårt, sättet som slutgiltligen fungerade var att ta bort linsen så att laserljuset fick sprida sig, och då kunde kameran äntligen visa färgen på ett bra sätt. Det är svårt att se från bilden, men laserdioden är riktad aningen från kameran för att skydda bildsensorn.

Edit:
Har tagit några bilder på vad en (även om 5mW) Blue-Ray laserpekare kan göra. Hittade en RC-bil jag använt till ett projekt för några år sedan som hade fluorescerande fälgar.

Första bilden visa när lasern belyser direkt på plasten som i sin tur "glöder" i grön färg.

Följande bild visar när lasern träffar ca 50mm framför fäljen, och enbart det reflekterande ljuset får den gröna färgen att glöda.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

Får jag bara fråga av ren dumhet, varför bygger man en blu-ray-pekare?

Det verkar ju som att en vanlig pekare både fokuserar bättre och har längre räckvid. Är det i det här fallet ett självändamål att använda den nya tekniken? Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Vad är den teoretiska uteffekten om man skulle tillämpa anordningen under en säker miljö med tillstånd då?

Åter igen i teorin.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

räcker det inte med en vanlig laserpekare? kostar la nånstans vid 100 kr? bara undrar stor skillnad på. rödfärgad laser eller bluray laser eller är det bara färgen som är annorlunda?.

Permalänk
Avstängd

Förlåt? Detta är alltså inte den ursprungliga tråden? Förlåt mig, jag vill verkligen inte kaxa med moderatorerna men om den togs bort på grund av en viss uteffekt så är det nog det mest godtyckliga beslut jag sett på alla mina år på Sweclockers. Glöm att jag berättar om mitt framtida låtsas-RTG-projekt (http://en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoelectric_gene...). Varför blev inte Ghost omedelbart avstängd när han en gång beskrev sitt projekt med en 100 kW(?)-laser (pulsad naturligtvis)?

Sätten att skapa vapen och döda med elektronik är så otaliga för den kunniga att vi omdelebart borde låsa forumdelen för nätagg - ett dåligt tips kan, i teorin, döda. Jag och många andra har många gånger reagerat på potentiellt farliga tips från mindre vetande, "tips" som hade kunnat leda till brand eller kroppsskada. Nätagg kan man slå i huvudet på någon.

En förstärkt laserpekare är givetvis inget vapen i normal bemärkelse - så länge det inte används som ett sådant. Och vad kan inte användas som vapen? Det är alltid kontexten som gör det. Om jag berättar om farliga kondensatorer i ett nätagg och ger uttryckt för, t.ex., antisemitism i samma tråd (eller ö.h.t.) ska givetvis moderatorerna reagera. Men berättar jag om rena rama dundervapnet i en allmän kontext, så borde det vara kvar. Det har beskrivits hur man gör ljuddämpare för handeldvapen på detta forum, det har beskrivits hur en taser fungerar och folk har berättat hur "kul" det är att jaga folk med meggers (isolationstestare), eller hur man tar livet av varandra med bara händer.

Det måste vara kontexten som avgör! En laser på några hundra milliwatt är inget vapen. Det kan skada - precis som mycket annat - men det är inget vapen om det inte lanseras som ett sådant - och då menar jag inte att jaga insekter!

Förlåt igen, jag får dåligt samvete för att "bråka" med moderatorerna - det är inte min avsikt. Men denna trådborttagning torde vara den fånigaste på länge.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Colemeister
...Det verkar ju som att en vanlig pekare både fokuserar bättre och har längre räckvid...

Angående fokcus så fokuserar denna laser bättre än vanliga laserpekare då den har justerbar fokus, däremot har kameror, liksom ögat, väldigt svårt att fånga 405nm ljus på det sätt det faktiskt uppträder på. Fokus kan sättas från ca 20mm till oändlighet. Däremot räckvidden får jag ej påpeka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Vad är den teoretiska uteffekten om man skulle tillämpa anordningen under en säker miljö med tillstånd då?

Tillstånd behövs inte till det ursprungliga bygget. Uteffekten är censurerad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
räcker det inte med en vanlig laserpekare? kostar la nånstans vid 100 kr? bara undrar stor skillnad på. rödfärgad laser eller bluray laser eller är det bara färgen som är annorlunda?.

Stor skillnad vid orginaltråden, får ej påpeka varför.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Förlåt? Detta är alltså inte den ursprungliga tråden? ...

Det stämmer, enbart laser på <5mW är tillåtet här, oavsätt beskrivning om hur man skyddar sig. Har redan påpekat det du nämnde angående användningen ett antal gånger men laser över 5mW är vapen på SweC. Vad som bör påpekas är att det inte var tänkt att skada någon levande varelse, inte ens insekter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Om jag inte mins fel:
Enligt svensk lag är all sorts laser upp till 500mW licensfritt i sverige, laser <5mW får användas på ofentlig plats. Med andra ord får vilken svensson som helst, helt utan några speciella papper ha, och på egen mark även använda, en laser på upp till 500mW.

Dock får den ej visas upp här.

Nu ska jag iväg på semester, får se vad som har hänt när jag kommer tillbaka på onsdag kväll. Om någon moderator vill att jag ska ändra på något, var god ha tålamod tills dess.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

Måste hålla med MBY.

Inte ens när folk rekomenderat, fina dragningar av el som är både olagliga, idiotiska och riskerar att ställa helt ovetande utomstående personer för livsfara har det varit intressant att reagera ens när man anmält och påpekat det. Som MBY har jag inte för avsikt att starta något krig eller göra mig osams med moderatorerna, utan vill bara påpeka hur, enligt mig, fånigt det är att ta bort en tråd som originalet av denna.

Enligt svensk lag är all sorts laser upp till 500mW licensfritt i sverige, laser <5mW får användas på ofentlig plats utan tillstånd.

"Klass 3B Klassen innehåller lasrar vars styrka överskrider klass 3R, med en övre klassgräns på 0,5 watt. Sådana lasrar betraktas som riskabla för ögat både vid direkt exponering och vid exponering från en reflex. Reflexer från en matt yta är dock ofarlig att betrakta."

Utdrag ur lagen:
"Tillstånd
6 § Tillstånd enligt 21 § strålskyddslagen (1988:220) krävs för användning
av en laser i klass 3B eller 4, om användningen avser underhållning, konst
eller reklam eller om den i övrigt kan ge en exponering som överstiger MTE
på allmän plats eller i luftrummet."

Källa: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se

Alltså är det inget som säger att du inte får använda en laser på upp till 500mW, utan tillstånd, så länge det inte är på allmän plats eller i luftrummet.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att swec verkar bli löjligare med tiden

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag måste säga att swec verkar bli löjligare med tiden

Håller med fullständigt, och början på allt det här var när övrigt-forumet togs bort, så jäkla synd.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

OFT

Jo och när byggloggarna flyttades till galleriet.

Eller rent utav hela "gamla" swec var bäst, med artiklarna om modding och LCDs och MjO's xbox

ONT

Man spar ju väldigt mycket pengar på att bygga själv jämfört med wickedlasers.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

snyggt bygge.. det är inte det lättaste att bygga in massa delar i en rund trång grej på ett vettigt sätt..

även jag passar på att klaga på moderatorerna som ständigt lyser med sin frånvaro när dom behövs och sedan helt godtyckligt hoppar på Ufos85..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem

Fint bygge, och bra att du skrev mycket och inte bara visade några bilder.
Men det är nog inte så många som har svarvrar hemma

MBY: Kan du bygga en radioisotopgenerator? (inte bara vet HUR en fungerar, utan kan bygga en, på riktigt) Och kan du få tag på "radioaktivt sönderfall"?
(säg inte hur/var, då kanske en moderator utdelar varningar)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Vilken lag forumslag strider det mot att bygga en, enligt svensk lag, ofarlig laser-pekare?

Vilket trams. Ska göra bygglogg på en självmordsapparatus eller något. två ESD-armband och en vanlig stickkontakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Vilket trams. Ska göra bygglogg på en självmordsapparatus eller något. två ESD-armband och en vanlig stickkontakt.

Vem ska du prova den på?

Eller ska du skriva byggloggen innan du har testat den och vet att den funkar?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Ja.. En dator är oxo farlig, man kanske ramlar o slår hövvet i den eller så slänger någon den i huvudet på DIG. Eller det kanske blir kortsludning och du får en elshock.
Svergie var ett fritt land och jag tycker att man ska göra det fritt igen.

Om någon är så dum så att de använder lasern på fel sätt och sen dödar någon eller gör någon blind är det väll upptill dom?

//WaiXan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaiXan
Ja.. En dator är oxo farlig, man kanske ramlar o slår hövvet i den eller så slänger någon den i huvudet på DIG. Eller det kanske blir kortsludning och du får en elshock.
Svergie var ett fritt land och jag tycker att man ska göra det fritt igen.

Om någon är så dum så att de använder lasern på fel sätt och sen dödar någon eller gör någon blind är det väll upptill dom?

//WaiXan

Så du jämställer att kasta en dator på med t.ex att "Hur du tillverkar en egen pistol el. varför inte hemmabomb"?

Vafan Sverige är ett fritt land ja, men vi har fortfarande regler och lagar som reglerar vad vi får och inte får göra. Nu tycker även jag att det inte borde vara något större problem med att släppa instruktioner om hur man tillverkar högeffekts lasrar men att försvara det med "Datorer kan också vara vapen" känns inte som något höjdar argument...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Fint bygge, och bra att du skrev mycket och inte bara visade några bilder.
Men det är nog inte så många som har svarvrar hemma

MBY: Kan du bygga en radioisotopgenerator? (inte bara vet HUR en fungerar, utan kan bygga en, på riktigt) Och kan du få tag på "radioaktivt sönderfall"?
(säg inte hur/var, då kanske en moderator utdelar varningar)

Kort svar ja, men det blir som sagt en ren leksak som kan lämna effekter mätta i nW eller µW. Det finns gott om radioaktivt material att få tag i även för en privatperson men det är som sagt helt ofarligt, ja rent av mesigt. Brandvarnare, skyltar, byggmaterial, stenar, malmer, lera och t.o.m. bakgrundsstrålning kan användas. Olika typer av fluorescerande material kan fås att avge synligt eller nästan synligt ljus när det träffas av sönderfallande partiklar. Detta ljus kan utnyttjas för att få el. Det är alltså praktiskt oanvändbart och är bara en gimick. "Leksak" skrev jag därför att det strängt taget inte är någon termoelektrisk effekt man utnyttjar utan en fotoelektrisk.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Kort svar ja, men det blir som sagt en ren leksak som kan lämna effekter mätta i nW eller µW. Det finns gott om radioaktivt material att få tag i även för en privatperson men det är som sagt helt ofarligt, ja rent av mesigt. Brandvarnare, skyltar, byggmaterial, stenar, malmer, lera och t.o.m. bakgrundsstrålning kan användas. Olika typer av fluorescerande material kan fås att avge synligt eller nästan synligt ljus när det träffas av sönderfallande partiklar. Detta ljus kan utnyttjas för att få el. Det är alltså praktiskt oanvändbart och är bara en gimick. "Leksak" skrev jag därför att det strängt taget inte är någon termoelektrisk effekt man utnyttjar utan en fotoelektrisk.

Då förstår jag
Men en fråga, och om jag drömmer rätt så borde det vara väldigt användbart:
Kan man inte sätta ut en RTG på ett ställe med extremt mycket radioaktiv strålning, ställen där radioaktiv materia läckt ut. Tjernobyl, och liknande.
Borde man inte kunna strömförse ett helt land med energin från radioaktiviteten?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Då förstår jag
Men en fråga, och om jag drömmer rätt så borde det vara väldigt användbart:
Kan man inte sätta ut en RTG på ett ställe med extremt mycket radioaktiv strålning, ställen där radioaktiv materia läckt ut. Tjernobyl, och liknande.
Borde man inte kunna strömförse ett helt land med energin från radioaktiviteten?

Ja, i princip. Men inte just en RTG eftersom denna bygger på temperaturskillnader. "Strålning överallt" kan inte ge energi med RTG av termodynamiska skäl. Men andra effekter för att omvandla radioaktivitet till elenergi fungerar ju, men det är praktiskt oanvändbart. "Lös" strålning kring Tjernobyl skulle inte kunnat tas om hand och att driva själva kraftverket är _givetvis_ betydligt mer effektiv. Kontamineringen kring Tjernobyl (och liknande) är alltför utspädd för att göra något nyttoarbete. Så nej, du kan, teoretiskt, få ut en bråkdel (vi talar antagligen om miljon- eller miljarddelar) så mycket energi från kontamineringen som av kraftverket.

Tänk också på att det inte alls var eller är "extremt" mycket radioaktivitet kring Tjernobyl, åtminstone inte i hela omnejden. Det åtgärder som togs att utrymma tusentals kvadratkilometer var teatriska "krafttag" som ledde till större psykosocial skada en medicinsk nytta. Antalet människor, växter och djur som faktiskt for illa är löjligt litet om man jämför med skräckscenarierna. 27 människor dog och något tusental har förhöjd cancerrisk. Det är långt ifrån de miljoner som gavs sken av.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, i princip. Men inte just en RTG eftersom denna bygger på temperaturskillnader. "Strålning överallt" kan inte ge energi med RTG av termodynamiska skäl. Men andra effekter för att omvandla radioaktivitet till elenergi fungerar ju, men det är praktiskt oanvändbart. "Lös" strålning kring Tjernobyl skulle inte kunnat tas om hand och att driva själva kraftverket är _givetvis_ betydligt mer effektiv. Kontamineringen kring Tjernobyl (och liknande) är alltför utspädd för att göra något nyttoarbete. Så nej, du kan, teoretiskt, få ut en bråkdel (vi talar antagligen om miljon- eller miljarddelar) så mycket energi från kontamineringen som av kraftverket.

Jag kan ingenting om det här ämnet, men det du säger låter klokt, så jag tror att jag förstår din poäng.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tänk också på att det inte alls var eller är "extremt" mycket radioaktivitet kring Tjernobyl, åtminstone inte i hela omnejden. Det åtgärder som togs att utrymma tusentals kvadratkilometer var teatriska "krafttag" som ledde till större psykosocial skada en medicinsk nytta. Antalet människor, växter och djur som faktiskt for illa är löjligt litet om man jämför med skräckscenarierna. 27 människor dog och något tusental har förhöjd cancerrisk. Det är långt ifrån de miljoner som gavs sken av.

Vad media kan överdriva en händlse, jag trodde att det var tusentals människor som dog.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Jag har varit uppe över 30 timmar nu, så jag är lite grötig. Jag tror inte siffran 27 stämmer. Siffran "55" finns också i bakhuvudet. Är inte säker på nuffrona nu, återkommer kanske när jag sovit (om vi inte helt sonika återgår till topic i stället!)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag har varit uppe över 30 timmar nu, så jag är lite grötig. Jag tror inte siffran 27 stämmer. Siffran "55" finns också i bakhuvudet. Är inte säker på nuffrona nu, återkommer kanske när jag sovit (om vi inte helt sonika återgår till topic i stället!)

Jag har för mig att det var 28 brandmänn som fick stopp på den radioaktiva materian, de finns t.o.m på staty i Pripyat med texten "De som räddade världen" har jag för mig.

Söker just nu om det på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster#Fire_containm...

Citat:

We arrived there at 10 or 15 minutes to two in the morning ... We saw graphite scattered about. Misha asked: What is graphite? I kicked it away. But one of the fighters on the other truck picked it up. It's hot, he said. The pieces of graphite were of different sizes, some big, some small enough to pick up ...
We didn't know much about radiation. Even those who worked there had no idea. There was no water left in the trucks. Misha filled the cistern and we aimed the water at the top. Then those boys who died went up to the roof - Vashchik Kolya and others, and Volodya Pravik ... They went up the ladder ... and I never saw them again.

Citat:

[...] attributed 56 direct deaths (47 accident workers, and nine children with thyroid cancer), and estimated that there may be 4,000 extra cancer cases among the approximately 600,000 most highly exposed and 5,000 among the 6 million living nearby

Nog med offtopic.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10