Uppgradera Mac OS X 10.5.1 till 10.5.3?

Permalänk

Uppgradera Mac OS X 10.5.1 till 10.5.3?

Jag funderar på att köpa en Mac (min första) och siktat in mig på den billigaste till att börja med - en mac mini där operativsystemet Mac OS X 10.5.1. ingår.

Problemet är att jag behöver Mac OS X 10.5.3 för att göra det jag vill göra på den (programmera för iPhone med X-code).

Nu vet jag alltså inte mycket om Mac, så min fråga är förstås om jag kan uppgradera datorn och vad det isf kostar (för jag antar att inga uppgraderingar är gratis för mac, eller?).

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

"Stora" uppgraderingar (som 10.4 till 10.5) kostar pengar. De vanliga systemuppdateringarna, dvs. 10.5.1 till 10.5.4 (som är den nuvarande versionen) kostar inget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Ok, nice

Föresten, en liten fråga till är du snäll: i konfig av datorn får man välja antingen svensk eller internationell engelska för operativsystemet. Som sagt, jag kan inte mycket om mac så jag undrar om jag kommer att få problem med vissa program om jag väljer engelska eller viceversa svenska. Jag ska ju programmera mest, och för iphone, och på engelska, så det kanske är bäst jag tar det?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Ok, nice

Föresten, en liten fråga till är du snäll: i konfig av datorn får man välja antingen svensk eller internationell engelska för operativsystemet. Som sagt, jag kan inte mycket om mac så jag undrar om jag kommer att få problem med vissa program om jag väljer engelska eller viceversa svenska. Jag ska ju programmera mest, och för iphone, och på engelska, så det kanske är bäst jag tar det?

Jag har kört engelska på mitt OSX i över ett år.. fungerar hur bra som helst. Det enda man kan behöva trixa till är klock- samt datum-formatet om man vill ha det på "Svenska" .. detta görs enkelt via Systeminställningarna.

EDIT: Om jag inte har helt för mig så går det att ändra språk efter installationen ganska enkelt också genom Systeminställningarna. Behöver alltså inte installera om eller dylikt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Re: Uppgradera Mac OS X 10.5.1 till 10.5.3?

Citat:

Nu vet jag alltså inte mycket om Mac, så min fråga är förstås om jag kan uppgradera datorn och vad det isf kostar (för jag antar att inga uppgraderingar är gratis för mac, eller?).

Varifrån har du fått den uppfattningen?

10.5.2 -> 10.5.3 osv är en uppdatering, ungefär som ett windows-servicepack. Den innehåller buggfixar, säkerhetsfixar, drivrutiner och sånt och det är givetvis gratis.

Om du hade 10.4 och ville uppgradera till 10.5 skulle det däremot kosta pengar, precis som när du går från XP till Vista.

Permalänk
Medlem

Re: Uppgradera Mac OS X 10.5.1 till 10.5.3?

Citat:

Versionerna, uppdateringarna är gratis mellan djurnamen tex. Tiger 10.4 och alla versioner som heter 10.4.x. Steget till Leopard 10.5 kostar 1200:- och fria uppdateringar innom 10.5.x
I ditt fall kan du uppdatera gratis inom 10.4.x

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Re: Re: Uppgradera Mac OS X 10.5.1 till 10.5.3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Varifrån har du fått den uppfattningen?

10.5.2 -> 10.5.3 osv är en uppdatering, ungefär som ett windows-servicepack. Den innehåller buggfixar, säkerhetsfixar, drivrutiner och sånt och det är givetvis gratis.

Om du hade 10.4 och ville uppgradera till 10.5 skulle det däremot kosta pengar, precis som när du går från XP till Vista.

Tja, det kan ju ha att göra med att versionsuppdateringarna (ex. 10.4 -> 10.5) kommer ganska ofta för mac? Hur långt går normalt mellan en sådan uppdatering? 1 år? Steget från Win xp till Win Vista har ju tagit avsevärt längre, men det har ju inte betytt att uppdateringarna däremellan kostat något. Nåja, bara min uppfattning - vet faktiskt inte hur länge det går mellan olika versionerna i mac

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Uppgradera Mac OS X 10.5.1 till 10.5.3?

Citat:

Tja, det kan ju ha att göra med att versionsuppdateringarna (ex. 10.4 -> 10.5) kommer ganska ofta för mac? Hur långt går normalt mellan en sådan uppdatering? 1 år? Steget från Win xp till Win Vista har ju tagit avsevärt längre, men det har ju inte betytt att uppdateringarna däremellan kostat något. Nåja, bara min uppfattning - vet faktiskt inte hur länge det går mellan olika versionerna i mac

18-24 månader brukar det ta mellan 10.x versioner.

Leopard släpptes i stort 30 månader efter Tiger.

Bara för att MS är sega på att släppa nya versioner av Windows betyder inte att OS X släpps för ofta. Se t.ex. 2000->XP

Det var typ 1-1.5 år emellan dom versionerna
95, 98, ME var det inte heller speciellt långt emellan, det är först med XP som microsoft segat till sig rejält.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.