Problem med time machine, andra backupverktyg?

Permalänk
Medlem

Problem med time machine, andra backupverktyg?

Behöver tips om lite backupverktyg som kan ersätta time machine på ett bra sätt.

Anledningen till detta är att time machine inte fungerar som det ska längre och det verkar ganska vanligt att den slutar fungera som den ska. Verkar som att jag fick fel på backuperna efter att jag återställde en gång, nu klarar inte time machine av köra backup.

Tittar jag i felloggarna så visar den detta:

Aug 13 14:20:05 imac /System/Library/CoreServices/backupd[2222]: Starting standard backup Aug 13 14:20:05 imac /System/Library/CoreServices/backupd[2222]: Backing up to: /Volumes/Backup/Backups.backupdb Aug 13 14:20:17 imac /System/Library/CoreServices/backupd[2222]: Event store UUIDs don't match for volume: Macintosh HD Aug 13 14:20:17 imac /System/Library/CoreServices/backupd[2222]: Node requires deep traversal:/ reason:kFSEDBEventFlagMustScanSubDirs| Aug 13 15:09:45 imac /System/Library/CoreServices/backupd[2222]: Backup canceled.

Förstår inte varför detta hände efter att jag hade gjort min återställning?

Permalänk
Medlem

Du kan alltid söka efter "reason:kFSEDBEventFlagMustScanSubDirs" på googles efter lösningen.
Har du använt skivverktyget och reparerat enheten?
Finns väl inget bättre backupverktyg än TM idag, jag skulle fixat problemet på alla sätt och vis innan bytet.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Har sökt en hel del nu och det verkar ju inte helt ovanligt att detta fel dyker och ingen lösning som jag har läst fungerar. För är det så löjligt att det är åäö som gör så att den tappar all sans så ställer jag mig frågan varför inte time machine meddelar en om detta när man sätter upp en backupenhet.

jaja, får formatera partionen som i teorin ska vara en backup, bra program apple. Får nog helt enkelt köra rsync eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Bara att formatera och ta en ny backup. Det har ju trots allt inte hänt något med ditt orginal. Du förlorar ifs att kunna hämta tillbaks gamla filer.
åäö tror jag inte har med saken att gör.
TM Bra och bra? Troligen det bästa du kan ha idag oavsett plattform eller program.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

"Troligen det bästa du kan ha idag oavsett plattform eller program." Tja, fungerar bara i OS X ,men jag förstår vad du menar.

Jag har en lite skev bild av funktionen, men det är väl kanske självklart, som support för den. 'Har du backup på backupen?'

Hursomhelst:
Generella råd:
Använder du tidskapsylen?
Isf- Prova med ethernetkabel om du inte redan gör det.
Se om du kan montera TCdisken via Finder (för du använder väl inte en USBdisk kopplad till TC också..?) ; se om du kan montera sparsebundlen på den. Om varningar, se om den kan repareras.

Kanske prova och se om safe boot gör nån skillnad?
Prova verifiera disk och diskbehörigheter via skivverktyg.

Om nuvarande backuper kan förloras: radera disken och se till att maskinen har ett relativt enkelt nätverksnamn. Ge ej TMvolymen nåt långt underligt namn heller. Se sen till att backupdisken monteras ok av Finder och börja första backup ej trådlöst.

Edit ' Partitionen'? Du använder en partition som backupmål, och en som backupkälla, av samma disk?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt

Om nuvarande backuper kan förloras: radera disken och se till att maskinen har ett relativt enkelt nätverksnamn. Ge ej TMvolymen nåt långt underligt namn heller. Se sen till att backupdisken monteras ok av Finder och börja första backup ej trådlöst.

Edit ' Partitionen'? Du använder en partition som backupmål, och en som backupkälla, av samma disk?

jag har två partitioner på en extern disk, ena är för TM och den andra är min "ladda ner en massa skräp" partition. Kör enbart via usb.

Har redan tagit bort bort allt på min TM-partition men jag tackar för din input

Permalänk
Medlem

Ah, ok : )
Tja, det enda jag mer spontant kan säga är:

-Prova i safe boot.
-Kör skivverktyg och verifiera och om behövs reparera både systemdisk och systemdisks behörigheter. (Den som ska backas up)
-Se till att partitionen heter nåt i stil med 'Du'
-Se till att datorn i delat heter nåt i stil med 'Jag'.

Om ej hjälper så ring Äppelcäär.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)