Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vinvega
det är ju upp till varje person om den vill ladda ner eller inte..

Givetvis, liksom med alla andra brott. Piratkopiering brukar dock försvaras med så märkliga argument, som till exempel "Ljud och film blir kultur och tillhör alla." ovan. Märkligheten blir mera uppenbar om de tillämpas på mera traditionella varor, till exempel mat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Givetvis, liksom med alla andra brott. Piratkopiering brukar dock försvaras med så märkliga argument, som till exempel "Ljud och film blir kultur och tillhör alla." ovan. Märkligheten blir mera uppenbar om de tillämpas på mera traditionella varor, till exempel mat.

håller med där... men varför ska men behöva betala för att lyssna på något man tycker är bra?. om sverige hade större utbud på radion med t ex. som jag gillar gammal rock.. visst inte skulle jag behöva ladda ner.. lr jo det skulle jag.. jag tycker det är upp till varje person att bryta lagen eller inte.. sen får man tycka vad man vill om lagen.. som att förbjuda maskroser.. 10 000 kr för varje maskros man har på tomten.. låter det rimligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu kan det ju vara så att artisterna av någon anledning tycker att det är värt att ge dessa pengar till bolagen, kanske fyller de någon funktion?

Man tar något man inte har rätt till och ser sedan till att även andra gör det, menar du. Med resultat att upphovsmannen tjänar mindre än vad han skulle ha gjort annars.

Tyvärr så är den liknelsen rätt dålig.
En bättre liknelse hade varit såhär ungefär, person A går till konsum och köper sig ägg som han gör hönor som får lägga nya ägg och sen så ger han bort dessa äggen till person B, konsum har inte förlorat något men dom har heller inte tjänat dom pengarna dom hade kunnat tänkas tjäna om person B hade gått till konsum och köpt ägg istället för att få kopierade ägg från person A.

Du måste väl förstå att om någon laddar ner en skiva så har inte skivbolaget förlorat något men om någon stövlar in i en affär och rycker åt sig ett paket mjölk så har affären förlorat något.
Det är en viss skillnad mellan att inte tjäna något och faktiskt förlora något så därför fungerar ditt bara exempel om man jämför det med att stjäla en skiva från en skivbutik.

Och ja jag vet att mitt exempel högst upp är helt jävla värdelöst men det var det enda jag kunde komma på som ens liknar vad pirat och privatkopiering faktiskt är.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag hoppas och tror att jag inte är ensam om att köpa grejerna man använder?

palla köpa när man kna ladda ner !

Visa signatur

| Amd X2 6000+ | Gigabyte GA-MA770-DS3 | 512MB/GDDR3 3650 Ati | 2GB Corsair DDR2 | 500GB Seagate | 500W Ace | XP Prof. SP2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stavis

dagens ord:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity

Och ja jag vet att mitt exempel högst upp är helt jävla värdelöst men det var det enda jag kunde komma på som ens liknar vad pirat och privatkopiering faktiskt är.

Ni menar att skivbolagen inte har förlorat något, men det stämmer inte riktigt. De har förlorat en högst potentiell kund.

Det krävs ingen rymdfysik för att lista ut att av alla som laddar ner så är några av dessa kunder. Kunder som troligtvis skulle ha köpt skivan om den inte fanns tillgänglig att ladda ner på DC helt gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ni menar att skivbolagen inte har förlorat något, men det stämmer inte riktigt. De har förlorat en högst potentiell kund.

Det krävs ingen rymdfysik för att lista ut att av alla som laddar ner så är några av dessa kunder. Kunder som troligtvis skulle ha köpt skivan om den inte fanns tillgänglig att ladda ner på DC helt gratis.

Det krävs inte heller rymdfysik för att lista ut att man aldrig kommer få stopp på fildelningen. Film- och musikbranschen får helt enkelt hitta andra inkomstkällor, t.ex. reklam.

Permalänk
Medlem

t ex. reklam sponsorer?.. som alla redan har?.. pepsi, cola.. sony heineken .. osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc

Så du anser alltså inte att det är skillnad mellan att förlora något och att något uteblir?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Du måste väl förstå att om någon laddar ner en skiva så har inte skivbolaget förlorat något men om någon stövlar in i en affär och rycker åt sig ett paket mjölk så har affären förlorat något.
Det är en viss skillnad mellan att inte tjäna något och faktiskt förlora något så därför fungerar ditt bara exempel om man jämför det med att stjäla en skiva från en skivbutik.

Situationerna är dock inte så olika som de kan verka, man måste bara förstå att musik/film/spel och likanande inte är gratis från början. Tillverkarna investerar stora summor för att producera dem och räknar med att återfå dessa samt en viss vinst när de sedan säljs. Om alla olovligt laddar ned utan att betala kommer de inte få igen sina pengar, ungefär som när handlaren inte får pengar för mjölkpaketet som du stal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Situationerna är dock inte så olika som de kan verka, man måste bara förstå att musik/film/spel och likanande inte är gratis från början. Tillverkarna investerar stora summor för att producera dem och räknar med att återfå dessa samt en viss vinst när de sedan säljs. Om alla olovligt laddar ned utan att betala kommer de inte få igen sina pengar, ungefär som när handlaren inte får pengar för mjölkpaketet som du stal.

Du kan ändå inte dra den liknelsen. Det är, och kommer alltid vara, skillnad mellan materiella ting och data.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Du kan ändå inte dra den liknelsen. Det är, och kommer alltid vara, skillnad mellan materiella ting och data.

Det är det nog få som förnekar, men det hindrar inte att man behandlar dem på liknande sätt; om ett utbud och en efterfrågan finns kan man genom att till exempel utbyta pengar utöva handel, om man inte är beredd att göra detta är förmodligen inte efterfrågan tillräckligt stark, då får man låta bli.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kommer ju aldrig olaglig fildelning att kunna stoppas om skivbolag, speltillverkare etc etc. utvecklar ett nytt sätt eller sänker priserna.

Om ni vet hur man ska stoppa fildelning, snälla dela med er.

Permalänk
Medlem

hur ska man utrota alla människor?.. samma fråga

Permalänk
Medlem
Citat:

En bra liknelse är ett bibliotek, det har kostat något att producera boken och författaren vill tjäna pengar på det.
Han förlorar inget om någon lånar boken istället för att köpa den, handlaren kommer alltid att förlora något om någon stjäl ett mjölkpaket.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

En bra liknelse är ett bibliotek, det har kostat något att producera boken och författaren vill tjäna pengar på det.
Han förlorar inget om någon lånar boken istället för att köpa den, handlaren kommer alltid att förlora något om någon stjäl ett mjölkpaket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biblioteksersättning

Handlaren får ej igen investerade pengar, ungefär som när artisten förlorar en beräknad köpare. Inte samma situation, men snarlik.

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra varför filmbranschen inte agerar snabbare. Ett exempel är iTunes-store. I USA kan man köpa filmer i iTunes men inte i Sverige, och det kommer förmodligen dröja ett bra tag. Hade man kunnat köpa filmer enkelt och billigt hade jag gärna gjort det eftersom jag föredrar lagliga alternativ. Men det är svårt idag efter som filmbranschen inte verkar vara intresserade av att skapa nya alternativ till piratkopiering utan istället sätta dit alla piratkopierare.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är fortfarande att artisten har inte blivit av med något därför är det inte jämförbart.
Det är skillnad mellan att stjäla en fysisk skiva ur en butik och att ladda ner densamma från internet.

Sen är biblioteksersättningen rätt löjlig att ens dra upp, men visst jag kan betala ca 1kr för varje skiva och spel jag "stulit" genom tiderna, inga problem.
Fast en del av det är ju redan betalat i form av privatkopieringsersättning som man betalar när man köper cd-skivor/dvd-skivor och så vidare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Men det är svårt idag efter som filmbranschen inte verkar vara intresserade av att skapa nya alternativ till piratkopiering utan istället sätta dit alla piratkopierare.

Du får det att låta så negativt att de vill stoppa piratkopieringen, det är väl ändå de som har rätten på sin sida?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stavis

Genomtänkt och brilljant argument! En eloge! Jag bugar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Självklar har de rätten på sin sida! Men jag tycker att de borde vara mer angelägna om att skapa nya möjligheter istället för att bara jaga piratkopierare. Jag tror inte att straff är det bästa medlet i detta fall.

Permalänk
Sötast

Fördelarna för den enskilde individen är att att tanka piratmaterial är så in i helvete mycket snabbare och enklare än att köpa det. Man slipper även "skydd" som inte alls är skydd för kunden utan det är problem.

Fördelarna med att köpa varan behöver ju inte ens nämnas, och om det är ungefär eller lika enkelt att få varan på lagligt sätt så går det givetvis före.

Exempel:

Jag vill se på film.... NU!

Jag har då två val:
Streama Olagligt eller Streama Lagligt.

Till en början streamade jag lagligt via diverse online butiker, och till en början var jag nöjd, men det ändrades då kvaliteten/ljudet inte var så bra som man önskat, och ibland uppstod det även problem med textning och liknande.

Då frågar man sig själv, varför kan jag göra samma sak olagligt, snabbare och bättre?

Varför kan man inte få en liknande tjänst (eller faktiskt bättre tjänst) då man betalar för det? Jag kan då inte komma på en enda anledning men så är det tyvärr.

Företag måste anpassa sina tjänster för att konkurrera mot det enkla.
Det är svårt att tänka: Idag ska jag betala för en tjänst som är mycket sämre och svårare än att fixa det enkelt och gratis.

Permalänk
Medlem

Ett annat stort problem om man ska ladda ner något lagligt är hastigheten.
Det går oftast MYCKET snabbare att ladda ner något illegalt genom torrents än att gå den lagliga vägen och använda sig av t.ex steam.

Betalar man för spelet vill man ju ha ordentlig hastighet också men bandbredd tycks inte vara något företagen har lust att betala för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Det argumentet är ju bara så urvattnat med tanke på att man i 99% av fallen kan ladda ner en demo version av spel som man är intresserade av innan man köper dem. Demot brukar räcka rätt så bra för att få en känsla för om det är skoj eller ej. Att hävda att man laddar ner tex spel för att man vill testa dem är bara en dåres försvarstal.

Eh.... Jag kan ta ett exempel då jag fortfarande gick "den smala vägen". Jag laddade hem demot till GUN och tyckte det verkade kul. Gick morgonen några dagar senare och köpte det. Installerade det när jag kom hem och några timmar senare så hade jag klarat spelet med alla sidouppdrag. Ett spel som tar 6 timmar att klara ut kan man inte kalla att det är värt 500kr. Jag tycker inte att det är så bra med spel som tar ut 100kr timmen för speltiden.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Exempel:

Jag vill se på film.... NU!

Jag har då två val:
Streama Olagligt eller Streama Lagligt.

Exempel:

Jag vill ha mat.... NU!

Jag har då två val:
Stjäla eller köpa lagligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Företag måste anpassa sina tjänster för att konkurrera mot det enkla.
Det är svårt att tänka: Idag ska jag betala för en tjänst som är mycket sämre och svårare än att fixa det enkelt och gratis.

Det skulle kunna vara klokt att anpassa sina tjänster, men ingen måste något. Om man inte står ut med de lagliga internetalternativen får man väl, hemska tanke, köpa sina filmer som vanligt folk. Alternativet är inte att ladda ned olagligt, det är att avstå helt. Det är ingen mänsklig rättighet att ha tillgång till billig film, musik och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett annat stort problem om man ska ladda ner något lagligt är hastigheten.
Det går oftast MYCKET snabbare att ladda ner något illegalt genom torrents än att gå den lagliga vägen och använda sig av t.ex steam.

Betalar man för spelet vill man ju ha ordentlig hastighet också men bandbredd tycks inte vara något företagen har lust att betala för.

Det är precis det jag menar. Jag tror att de flesta är beredda att välja den lagliga vägen om det blir enkelt och billigt. Varför ha t.ex. begränsat antal installationer av ett spel? Det höjer ju antalet olagliga nedladdningar istället. Det lagliga alternativet ska vara lika bra som det olagliga.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det lagliga alternativet ska vara lika bra som det olagliga.

Men det är ju inte så lätt att konkurrera med någon som inte har några kostnader och ej försöker gå med vinst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det är ju inte så lätt att konkurrera med någon som inte har några kostnader och ej försöker gå med vinst.

Men en laglig version ska ju inte vara sämre än en olaglig, som att begränsa antalet installationer. Visst är den olagliga versionen gratis men att en version är laglig kan också vara ett konkurrensmedel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du anser alltså inte att det är skillnad mellan att förlora något och att något uteblir?

Klart det är en skillnad, men begreppet stöld baseras ju på materiella ting.
Du kan inte kopiera en vattenmelon på 5 sekunder och få en identisk kopia, därav tycker jag begreppet stöld i fildelningsdiskussioner är rätt ointressant. Ren stöld av datorspel förekommer inte alls i samma skala som piratkopiering/fildelning.

Hade det varit lika lätt att kopiera materiella ting som elektronisk data, då hade det kunna varit en intressant diskussion.

För varje person som laddar ner ett spel och struntar i att betala för sig förlorar spelbolaget en potentiell kund och en potentiell inkomst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte meningen att dom ska konkurrera det är meningen att det lagliga alternativet ska vara såpass bra att det inte känns värt att välja det olagliga.

Visa signatur