Permalänk
Medlem

Klart det är ok att DELA MED SIG.

I en värld med allt våld, hot, egoism etc så tycker jag fildelare med sin fina filosofi med att DELA MED SIG borde HYLLAS.

Att KOPIERA är aldrig samma sak som att STJÄLA. Du kan aldrig jämställa dessa. Jag stjäl en GB Dajmglass på konsum är en sak (fel, affären förlorade något). Att köpa glass och strut och KOPIERA samma glass och konsumera den (inte sälja på torget som om det vore GB dajmglass) är enligt mig HELT OK.

Folk pratar om potentiella kunder.. just det POTENTIELLA (fiktiva?)

Ska vi bura in min gamla mamma (65år) för att hon KOPIERADE klädesplagg till mig och brorsan när vi växte upp? Straffskatt på friselin och mönsterpapper? Löjligt.
Hon är nog Sveriges största piratkopierare... det är nog alla mammor... IN I FÄNGELSE MED DEM.

Edit: Glöm inte min gamla (nu bortgångna) mormor. Hon piratkopierade stickade klädesplagg i över ett halvt sekel. Pirate Bay är inget. Våra mormödrar - där har du värsta sorten!!!

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Jag såg en rätt intressant diskussion mellan Piratebays skapare och Felix Herngren. Felix Herngren hävdade att om det skulle var tillåtet att piratkopiera för att så många gör det, då kunde det också vara tillåtet att misshandla eftersom så många gör det. Det blir ofta så i diskussioner om piratkopiering. Folk som drar upp helt orelevanta brott och jämför de med piratkopiering. Att kopiera är en sak, men att stjäla eller skada andra människor är en helt annan sak och borde hållas utanför tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enity
Det är inte meningen att dom ska konkurrera det är meningen att det lagliga alternativet ska vara såpass bra att det inte känns värt att välja det olagliga.

Men situationen är ganska orättvis, i bästa möjliga fall kan det lagliga alternativet vara precis identiskt, förutom att det kostar pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Att kopiera är en sak, men att stjäla eller skada andra människor är en helt annan sak och borde hållas utanför tråden.

Men man skadar ju en bransch på precis samma sätt som när man stjäl mjölk på ica, antingen borde man acceptera att man uppskattar film och musik eller också får man avstå. Situationen är ju knappast hållbar i längden, ju mer utbredd piratkopieringen blir detso mindre lönsam blir produktionen av varor som utsätts för denna och desto mindre borde utbudet bli.

Permalänk
Medlem

Det lagliga alternativet kan bli bättre än det olagliga, finns väldigt många exempel på det.
Ta t.ex alla onlinespel som kräver nycklar och liknande för att det ska gå att spela online, då är alternativet att spela på piratservrar eller med programvara som t.ex hamachi och ofta är det både krångligare och sämre.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men situationen är ganska orättvis, i bästa möjliga fall kan det lagliga alternativet vara precis identiskt, förutom att det kostar pengar.

Problemet är ju att de lagliga alternativen aldrig är identiska (eller ens i närheten av) de olagliga alternativen. Om de var det så skulle jag gärna betala, men så länge de inte är det kommer jag fortfarande att se piratkopiering som ett generellt bättre alternativ.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freelancer42
Problemet är ju att de lagliga alternativen aldrig är identiska (eller ens i närheten av) de olagliga alternativen. Om de var det så skulle jag gärna betala, men så länge de inte är det kommer jag fortfarande att se piratkopiering som ett generellt bättre alternativ.

Jo, det var lite av min poäng; i bästa fall kan det lagliga alternativet vara lika bra som piratkopian, bortsett från att det kostar pengar. Problemet är att man inte bidrar till företagens vinst om man ej betalar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Klart det är ok att DELA MED SIG.

I en värld med allt våld, hot, egoism etc så tycker jag fildelare med sin fina filosofi med att DELA MED SIG borde HYLLAS.

Att KOPIERA är aldrig samma sak som att STJÄLA. Du kan aldrig jämställa dessa. Jag stjäl en GB Dajmglass på konsum är en sak (fel, affären förlorade något). Att köpa glass och strut och KOPIERA samma glass och konsumera den (inte sälja på torget som om det vore GB dajmglass) är enligt mig HELT OK.

Folk pratar om potentiella kunder.. just det POTENTIELLA (fiktiva?)

Ska vi bura in min gamla mamma (65år) för att hon KOPIERADE klädesplagg till mig och brorsan när vi växte upp? Straffskatt på friselin och mönsterpapper? Löjligt.
Hon är nog Sveriges största piratkopierare... det är nog alla mammor... IN I FÄNGELSE MED DEM.

Edit: Glöm inte min gamla (nu bortgångna) mormor. Hon piratkopierade stickade klädesplagg i över ett halvt sekel. Pirate Bay är inget. Våra mormödrar - där har du värsta sorten!!!

Ja, klart vi borde hyllas, vi delar ju inte med oss av våra egna verk utan andras verk som vi inte har betalt en krona för

Vad är det som du inte förstår med potentiella kunder? (finns en hel uppsats här http://en.wikipedia.org/wiki/Marketing)

Om dina släktingar tycker det är kul att imitera andras verk för egen del så får de väl göra det, så länge de inte säljer dessa vidare i syftet att de framstår som originalverket. Då åker man i finkan.

Jag tycker ditt argument för att kopiera kläder&glass är ganska ointressant då de materiella saker du nämner har en högst signifikant kostnad, medan kostnaden för införskaffande av piratkopierat material är högst försumbar.

Har du någon bra jämförelse som är relevant förutom att kopiera glass och kläder?

Permalänk
Medlem

De hade nog kunnat spara en hel del pengar på att sluta implementera löjliga skydd som ändå kommer att kringås inom 24 timmar.
Oblivion till exempel hade inget kopieringsskydd och det sålde bra.

En annan sak man får tänka på är att när företag publicerar statistik över hur mycket pengar de förlorar så antar de att 1 nerladdning = ett förlorat köp.
Vilket vem-som-helst med någon hjärna överhuvudtaget kan räkna ut inte stämmer.

Jag äger själv en massa dvd-boxar för en massa serier som är riktigt bra, jag laddar samtidigt ner väldigt mycket serier på grund av diverse anledningar t.ex. missade avsnittet när det gick på tv eller att jag inte tycker att jag ska behöva vänta i ett år eller tre för att serier ska komma till sverige, om den kommer överhuvudtaget.

När det kommer till spel så har jag t.ex. köpt WC3+TFT 3 gånger var för att jag av någon anledning är inkapabel till att hålla reda på cdkeys...

Demos, trailers och liknande är också tämligen värdelöst att förlita sig på, antingen väljer de den tråkigaste skitleveln som finns i spelet så det framstår som dödstråkigt, eller så välder det den ENDA bra leveln.

Ytterligare ett problem som jag har med spelbranchen nu är att du äger ofta inte spelet, du hyr det.

Anyway, skulle nog kunna fortsätta gnälla ett tag till men jag har huvudvärk så det här får räcka för stunden.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Exempel:

Jag vill ha mat.... NU!

Jag har då två val:
Stjäla eller köpa lagligt

Det skulle kunna vara klokt att anpassa sina tjänster, men ingen måste något. Om man inte står ut med de lagliga internetalternativen får man väl, hemska tanke, köpa sina filmer som vanligt folk. Alternativet är inte att ladda ned olagligt, det är att avstå helt. Det är ingen mänsklig rättighet att ha tillgång till billig film, musik och liknande.

Helt löjliga exempel men det första stämmer faktiskt in på hur jag gör på sätt och vis.... inte stjäla då men....

om jag vill ha mat NU så går jag till ICA som är runt hörnet och betalar 10-15% mer än vad det kostar om jag ska ta mig till andra sidan stan på t.ex willys.

Alltså har du lite rätt på fel sätt. Eftersom jag vill ha mat NU så betalar jag gärna lite mer, men om jag inte är stressad så tar jag gärna mig tiden och sticker till willys.
---

Det är väl självklart att man MÅSTE anpassa sina tjänster. Det hade inte funnits ett företag som hade fungerat idag om man inte hade anpassat tjänsterna, företag bygger ut närmre kunden, sänker priser, köper in varor som kunden vill ha (ex affär) och så vidare och vidare och vidare.

Det handlar inte ens om att film ska vara billig eller gratis, det har jag aldrig sagt så var du får det ifrån vet jag inte. men självklart betalar jag hellre som alla andra mindre än mer.

Läs texten jag skrev istället för det som är fastetsat på din hornhinna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
(A) Ja, klart vi borde hyllas, vi delar ju inte med oss av våra egna verk utan andras verk som vi inte har betalt en krona för

(B) Vad är det som du inte förstår med potentiella kunder? (finns en hel uppsats här http://en.wikipedia.org/wiki/Marketing)

(C) Om dina släktingar tycker det är kul att imitera andras verk för egen del så får de väl göra det, så länge de inte säljer dessa vidare i syftet att de framstår som originalverket. Då åker man i finkan.

(D) Jag tycker ditt argument för att kopiera kläder&glass är ganska ointressant då de materiella saker du nämner har en högst signifikant kostnad, medan kostnaden för införskaffande av piratkopierat material är högst försumbar.

Har du någon bra jämförelse som är relevant förutom att kopiera glass och kläder?

(A) Självklart ska det hyllas att dela med sig. Skulle alla det skulle vi slippa mycket ont i världen. Oj titta jag kan också

(B) Jag förstår konceptet men delar inte uppfattningen såklart. Länka till en wiki.

(C) Ditt tredje påstående är PRECIS vad jag menar. Det ska självklart vara helt lagligt att kopiera och dela med sig. Så länge jag inte tjänar pengar på det helt ok. Tack.

(D) Hur ska jag kunna göra en jämförelse med immateriella saker när det är just det som är pudelns kärna. Man kan inte äga tankar. Om jag har en tanke och du tänker samma sak, så vill jag ha betalt. Löjligt (förövrigt ser jag inte införskaffandet av en modern dator + tillbehör för "försumbar").

Tanken med liknelser är att de ska visa en sak på ett annat sätt. Gärna för att visa löjligheten i situationen.

Vill jag göra en kopia på storstrut och konsumera den - ska jag få göra det. Det samma gäller min mor (aka Public Pirate Enemy #1)

Visa signatur

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

För:
Så länge filmbolagen kan punga ut med $28'500'000 till en komiker som inte varit roliga sen 80-talet för att göra rösten till en åsna, så har jag inga skrupler när det kommer till att ladda ner stora hollywoodproduktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
(A) Självklart ska det hyllas att dela med sig. Skulle alla det skulle vi slippa mycket ont i världen. Oj titta jag kan också

(B) Jag förstår konceptet men delar inte uppfattningen såklart. Länka till en wiki.

(C) Ditt tredje påstående är PRECIS vad jag menar. Det ska självklart vara helt lagligt att kopiera och dela med sig. Så länge jag inte tjänar pengar på det helt ok. Tack.

(D) Hur ska jag kunna göra en jämförelse med immateriella saker när det är just det som är pudelns kärna. Man kan inte äga tankar. Om jag har en tanke och du tänker samma sak, så vill jag ha betalt. Löjligt (förövrigt ser jag inte införskaffandet av en modern dator + tillbehör för "försumbar").

Tanken med liknelser är att de ska visa en sak på ett annat sätt. Gärna för att visa löjligheten i situationen.

Vill jag göra en kopia på storstrut och konsumera den - ska jag få göra det. Det samma gäller min mor (aka Public Pirate Enemy #1)

A - Ja exakt, då skulle vi slippa onda företag som M$

C - Ja du får göra det för eget bruk. Inte sprida till halva DC-Sverige.

D - Tycker du inte det är lite skillnad på tanke och verk? Alla kan tänka tankar, men alla kan inte skapa musikaliska verk som Mozart.

Vårt samhälle är marknadsekonomiskt, visst man kan drömma sig in i en utopi där allt är frid och fröjd men det är tyvärr inte speciellt realistiskt eller aktuellt för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vinvega
Det heter egenmäktigt förfarande... men sen kommer det till fildelning.. det var en som sa att majoriteten tycker att fildelning ska vara lagligt.. då börjar ni och säga att om majoriteten av befolkningen skulle döda varandra så skulle det också vara lagligt.. wtf?!?!?! .. som om jämföra potatis med pasta... inte ens lika??.. tänk lite innan ni skriver om jämföring.. om sverige skulle rösta för eller emot fildelning vilka skulle vinna.. om APB fick spåra fildelarna via ip adresser skulle 70% av sveriges befolkning sitta i fängelse.. inklusive dom som har "kopierat" musik via kasset eller filmer via VHS.

Självklart skall man inte jämföra fildelning med mord... Men man kan fortfarande dra juridiska paralleller... Och egenmäktigt förfarande är ett annat ord för stöld men kul att du ändå var vaken nog på samhällskunskapen i mellanstadiet så du la ett "fint ord" på hjärnan.

On topic: Precis som det ej är rätt att stjäla ett patent så är upphovsrätten ett ägandebevis för ett verk. Man får därför se kostnaden för CD-skivor som en licens för att få nyttja verket oavsett hur absurt dyr prissättningen är. Hade det varit rätt att stjäla ritningarna till Rausings tetrapak, sitta hemma och limma ihop egna paket och dela ut gratis till affärerna?

Nu ska inte jag leka djävulens advokat utan erkänna att jag själv pga. bekvämlighetsskäl har tankat både det ena och det andra...

Varför många piratkopierar tror jag beror på flera faktorer.

1. Man känner sig trygg framför skärmen, det är större risk och mer påtagligt att gå in på en affär och smuggla ner en CD innanför tröjan.
2. Man vet att "alla" andra gör det och det känns därför mer legitimt.
3. Man vill ha något före det når marknaden i Sverige.
4. Ren och skär snålhet.

Finns säkert fler argument men jag orkar inte tänka mer på detta nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
A - Ja exakt, då skulle vi slippa onda företag som M$

C - Ja du får göra det för eget bruk. Inte sprida till halva DC-Sverige.

D - Tycker du inte det är lite skillnad på tanke och verk? Alla kan tänka tankar, men alla kan inte skapa musikaliska verk som Mozart.

Vårt samhälle är marknadsekonomiskt, visst man kan drömma sig in i en utopi där allt är frid och fröjd men det är tyvärr inte speciellt realistiskt eller aktuellt för tillfället.

A - nej, men vi skulle kunna bota/bromsa sjukdomar i 3:e världen t.ex.

C - så länge de inte säljer dessa vidare i syftet att de framstår som originalverket. Då åker man i finkan. Man tjänar ingenting på det när man delar med sig till alla andra ("halva DC-sverige"), alltså helt ok. Möjligtvis att man faktiskt betalar för att få dela med sig till andra medmänniskor (uppkoppling, el etc...). En hedervärd uppgift de flesta tar på sig. Skönt att det fortfarande finns folk som delar med sig av fri vilja.

D - Immateriella saker båda två. Hur man kan äga t.ex. ett namn eller en idé förefaller mig besynnerligt. I lekskolan ville man "paxa" saker. Samma sak här, bara att man gör det till en affärsmodell. Lika löjligt som lekskolan.
Vill du sälja detta får du göra kopior, men andra kan göra kopior på det också. Din idé på en snygga jacka kan du sy upp och sälja (säkert fin) men det stoppar inte fru Svensson att sy upp en lika jacka till sin dotter (hon får dock inte börja sälja dessa, enligt C, men såklart dela med sig av idén till fru Andersson )

En filmmakare med sund inställning

Visa signatur