två diskar vs en disk :)

Permalänk
Medlem

två diskar vs en disk :)

tjo ska köpa en ny dator nu och undrar om man ska välja två eller en disk.

asså en sytemdisk och en lagringsdisk.

för om man har en disk så blir den typ slö om man har alla filmer och sånnt sen programen också?

så kan ni tipsa mig om en system disk på runt 250gb och en laggrings disk på runt 500.

tackar i förväg

Permalänk
Medlem

Systemdisk: 150 el. 300GB WD VelociRaptor.
Lagringsdisk: Seagate 500GB 7200.11.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

hellre 640gbs diskar än 500gb, skiljer inte så mycket i pris och 640gb's varianterna ska vara (mycket?) snabbare.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Precis, 2st WD 640GB (modellen som slutar på "AAKS" är snabbast) á 595kr eller så är kalas. Det finns idag ingen anledning att köpa billigare diskar. Prestandaskillnaden är markant till WD's fördel, och priset är ju riktigt, riktigt bra!!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

oj förlåt mig glömde skriva inga ssd eller raptor diskar. men hur ska jag köra nu ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImTrying
oj förlåt mig glömde skriva inga ssd eller raptor diskar. men hur ska jag köra nu ?

Svar:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Precis, 2st WD 640GB (modellen som slutar på "AAKS" är snabbast) á 595kr eller så är kalas. Det finns idag ingen anledning att köpa billigare diskar. Prestandaskillnaden är markant till WD's fördel, och priset är ju riktigt, riktigt bra!!

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk

ImTrying:s ursprungsfråga har inte blivit besvarad, tycker jag. Nämligen (omformulerad):

Blir det ö h t en notabel prestandaförbättring med två hdd (en för system, en annan för filer/lagring etc.)

jämfört med

en hdd med kombinerat system och lagring?

Permalänk
Medlem

Japp det blir det, särskilt om man gör flera saker samtidigt, och i synnerhet om man använder torrents.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

okej, men då blir det två diskar då. någon som vet en relativt snabb system disk? (inte ssd eller raptor)

sen en 500/640 disk till lagring, snabbheten där är ju inte så noga egentligen.

Permalänk

Jag är inte någon hårddisk-expert men förslagsvis en 640 GB-modell SATA av välkänt märke typ Samsung, WD, Seagate m fl. Andra förslag?

Förresten, kan det vara smartare att gå ned i GB för att öka hastigheten för åtkomst? Kanske en 120-, 160- eller 320 GBdisk?

Permalänk
Medlem

Om du inte vill gå SSD/Raptorvägen så är WD 640GB AAKS svårslagen. Särskilt till det priset. Så, kör på två sådana, det blir kanon.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

två styckna sådana är rätt mycket pengar. men asså alla är fan kluvna

jag tror jag väljer en samsung spinpoint 250gb 8 mb.

och som lagring samsung spinpoint 500gb.

är det bra?
vill inte lägga allt för mycket på diskar.... beställer imon så ett snabbt svar på att det är bra så är jag tacksam

Permalänk

ImTrying,

enligt osgorth förefaller det som att ditt senaste förslag inte är optimalt. Och han har säkerligen delvis rätt i det han skriver. Det som inte nämns dock är ju att när du ö h t delar upp system och lagring i två olika SATA hdd-enheter så ligger du relativt bra tilll prestandamässigt.
I ditt fall plånboken även med och bestämmer vilken prestanda du ska satsa på. Så stå på dig och satsa minst på det du redan föreslagit.
Vad är alternativet? Köp begagnat. Nackdelen är att det (ofta) tar lite tid och ibland är lite omständigt... och du vill ju ha grejerna pronto! Så, kanske att beg hdd inte är en god ide för dig, just nu.

Permalänk
Medlem

okej tack för hjälpen då kör jag på det jag valde då

Permalänk

Jag hade iaf kört 2 st 250-500gb diskar i raid för att få uppsnabb heten. endast lagra mjukvarna på dessa siskar. sedan ha ett gäng med övriga diskar där lagring sker. man måste ju dock komma ihåg att man inte ska spara ner filer på C:

Fördelar

Snabbare - främst laddning i spel mm märks detta
epenis

Nackdelar

Tar upp extra hårddiskplatser på moderkortet
Manförlorara massa GB (lagring räknat)
dyrare med mer diskar
går en disk sönder kan man säga hejdå till C:

Alt kör du endast en sysmtem disk så tycker jag du ska pationera så du har 40-60gb på C: övrigt blir lagring (detta främst enligt mitt tycke) av installfiler till tex winamp winrar FF med mång fler

Skulle man tvingas blåsa C: så är en ominstallation väldigt bekväm bara lägga in Xp (eller vad man kör med) och sen har man alla installations filer på D: så det är inne på några minuter igen. man behöver itne häller vara uppkopplad (då det är en nackdel vid installation).

Lagring sker på en annan disk.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Fullmoon,

Hur fungerar det då när en äldre XP-dator ska ha två PATA hdd:s uppdelat för max prestanda? Alltså disk 1 för enbart system (C:) respektive disk 2 för endast lagring/övriga program (ex vis Z:). Ex vis så hamnar "Dokument" som en ikon på Skrivbordet vilket (väl) innebär att den är på huvuddisken, d v s C:? Den ska ju helst överföras till Z:. Vid "dra-och-släpp" eller kopierande av "dokument" och överföring till Z: så blir det endast en genvägsikon. Hur gör man få att få till det rätt?
Eller är jag ute och cyklar nu m a o inne på helt fel tankespår?

Förresten vad menar du med "epenis" (fördelar) från ditt förra inlägg?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

kör på Seagate diskar de är stabila och har bra garanti hela 5år.
WD:s diskar tycker jag är ojämna i kvalitet ibland kan disken funka jättebra ibland börjar den strula inom 3 månader.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
Fullmoon,

Hur fungerar det då när en äldre XP-dator ska ha två PATA hdd:s uppdelat för max prestanda? Alltså disk 1 för enbart system (C:) respektive disk 2 för endast lagring/övriga program (ex vis Z:). Ex vis så hamnar "Dokument" som en ikon på Skrivbordet vilket (väl) innebär att den är på huvuddisken, d v s C:? Den ska ju helst överföras till Z:. Vid "dra-och-släpp" eller kopierande av "dokument" och överföring till Z: så blir det endast en genvägsikon. Hur gör man få att få till det rätt?
Eller är jag ute och cyklar nu m a o inne på helt fel tankespår?

Förresten vad menar du med "epenis" (fördelar) från ditt förra inlägg?

Jag skulle rekommendera att du helt enkelt struntar i att använda "Mina Dokument"-mappen och skapar en egen mapp på din D: (eller va du nu vill ha för enhetsbeteckning på din lagringsdisk) som du kan döpa till va du vill, min heter Mupp.
Däri kan du sedan ha typ.. Allt.. Iaf de du vill ha kvar ifall ditt OS skulle gå åt skogen.
Om du sysslar med spel och liknande så lägger sig ju sparade spel, karaktärer och annat som är kul att ha kvar gärna i Mina Dokument, så det kan vara smidigt att i din mapp ha en annan mapp vid namn Backup eller något annat och så köra ett backupprogram (Comodo är ett utmärkt exempel på dessa, gratis och enkelt) som i realtid synkroniserar filerna i dessa mappar.
Enkelt och tar inte särskillt mkt systemresurser heller.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det går faktiskt att flytta "Mina Dokument" mappen eller att skapa en ny. Bara höger klicka på mappen och välj egenskaper.

Edit:

Viktigt!!! INTE höger klicka den under start och INTE höger klicka den med ditt användar namn på även om båda pekar till samma plats.