Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Kanske inte riktigt har med tråden att göra men handlar iallafall om olika kort.

När jag var ute och reste i Europa i somras upptäckte jag en väldigt konstig sak, vanliga affärer tar väldigt sällan VISA-kort. Ett exempel är den stora matkedjan Lidl som jag var på i Tyskland, där var det omöjligt att handla med VISA-kort utan vi blev tvungna att gå till en uttagsautomat och ta ut pengar. Inte ens i alla automater lyckades vi använda våra VISA-kort utan dom sa bara att den typen av kort inte funkar här. Just att affärerna inte tog VISA upplevde vi i flera länder, bland annat även Belgien och Nederländerna.

Det som då gällde i affärerna som betalning var Maestro, det gick att använda överallt och alla verkade ha det. Här trodde man att VISA eller MasterCard var det bästa att ha när man åkte utomlands och att man skulle kunna använda det överallt men tydligen inte.

Funkar ens våra Maestro-kort utomlands eller måste man ha Maestro från rätt land för att kunna använda det?

Anledningen till att det inte gick att handla med visa kortet i Tyskland var kanske att det är ganska få butiker i Tyskland (eller iaf berlin) som tar kort överhuvudtaget. Speciellt lågpriskedjorna (lidl mf.). Detta är iaf intrycket jag fick när jag var i Berlin i somras. Jag upplevde dock att de affärer som tog kort tog visa och alla automater tog även visa.

Jag skulle ju mycket hellre ha ett visa än ett maestro utomlands. Dock kanske american express är mer gångbart men det vet jag inte.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Har många vänner som inte får VISA på swedbank pga att dom studerar och inte tjänar tillräckligt med pengar om året, och då vill dom inte ha ett VISA Kreditkort utan vanligt VISA Bankkort. Och jag antar att det är ett VISA Bankkort du vill ha (ett kreditkort måste du ha fast inkomst för att få eftersom du kan handla "på kredit" (för pengar du inte har)), jag hade samma problem när jag skulle söka VISA-kort, så jag gick till SEB och bad om ett nytt konto samt VISA-kort, tog 8minuter och 2 dagar innan kortet damp ner i brevlådan. Helt gratis dessutom eftersom jag studerar, annars kostar det typ 100:- om året..
Så mitt tips är: BYT BANK! SWEDBANK SUGER ***

EXAKT samma sak för mig som för Triphys.. Sweband suger stenhårt.
Kör SEB, riktigt smidigt och snabbt!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem

Jag kör nog den klumpigaste lösningen
Men den funkar för mig.

Har två visa-kort(av någon anledning så betalar jag bara för ett). På två olika konton, så de ena använder jag för vardagliga saker. Det andra för handla på nätet, så jag för över bara summan jag ska använda på kontot.

Funkar för mig än, lär röra mig mot en lättare lösning senare i livet

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Varför så mycket skitsnack och lögner om Swedbank?

Jag gick till Swedbank, sade att jag ville ha ett vanligt bankkonto och ett helt vanligt MasterCard betalkort. Kontot och alla praktiska tjänster fick jag tillgång till direkt, ett par dagar senare fick jag betalkortet.

Och inte ett öre kostar det, eftersom jag är student.

Permalänk
Medlem

Använder e-kort från Swedbank, inga problem. Har handlat hur mycket som helst med det, inga klagomål so far.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Bara beställ ett Vis betalkort, det är ett kreditkort fast utan kredit delen.