Blir grafikkortet för bra

Permalänk

Blir grafikkortet för bra

Tjena är nu sugen på att köpa ett nytt grafikkort och jag har funderat på ett 4870x2 och nu har jag lite frågor.

Kommer min cpu att flskhalsa grafikkortet (det är en intel core2duo e6850 3.0 ghz

kommer jag kunna driva kortet med ett zalman 600 watt nätagg

Kommer jag märka stor prestanda skillnad jämfört med mitt nuvarande kort (asus 8800gtx)

om ni kunnde rekommendera ett annat kort så skulle det också va uppskattat.

Tack på förhand!!

Permalänk

Kommer min cpu att flskhalsa grafikkortet (det är en intel core2duo e6850 3.0 ghz

-Ja. Du måste köra en propp i runt 4ghz för att nyttja kortets fulla kraft.

kommer jag kunna driva kortet med ett zalman 600 watt nätagg

-Ska gå bra.

Kommer jag märka stor prestanda skillnad jämfört med mitt nuvarande kort (asus 8800gtx)

-Osäkert i processorns nuvarande frekvens (aldrig provat) men klockar du den, OH ja...

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk

Processorn flaskar, helt klart.

Ett zalman 600w ska klara av att driva det finfint!

En viss skillnad blir det, skulle du ha en annan processor skulle du nog utöka skillnaden med några 100%, ren gissning men det är min erfarenhet.

Ett 4870 x2 är ett väldigt, väldigt potent kort... Potenta kort kräver potenta medarbetare, dvs du kan märka lika stor skillnad om du väljet ett annat grafikkort, alternativet jag hade valt är nog att lägga lite drygt halva pengen på ett 4870 och resterande på en ny processor

Permalänk

klocka din cpu till 3,6-4ghz så ska det gå bra..

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk

finns det några tester som visar detta eller gissar ni bara?

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
finns det några tester som visar detta eller gissar ni bara?

Här är ett test med diverse processorer och ett HD4870x2 i ett antal spel. Spelen körs i rätt hög upplösning och med god grafikkvalitet. Visst märker man skillnad på processorer, men en E6850 borde inte dra ned prestandan såpass mycket att det blir märkbart sämre flyt i spelen. I de spel som de testat, så ligger ju medel-FPS en bra bit över 60FPS i alla spelen med en E6850.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=770&p=0

Personligen tycker jag att det gått lite hysteri i hur pass bra processor man behöver i en speldator. Mycket för att man i de flesta test sätter ned grafikkvaliteten lågt och kör med låga upplösningar, för att grafikkortet skall ha så liten inverkan som möjligt och man skall få så stor skillnad som möjligt mellan processorerna. Men i mer normala upplösningar och grafikkvalitet (vem spelar i 1024x768 med låg grafikkvalitet med ett high-end grafikkort?), så utjämnas skillnaden mellan processorerna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Personligen tycker jag att det gått lite hysteri i hur pass bra processor man behöver i en speldator. Mycket för att man i de flesta test sätter ned grafikkvaliteten lågt och kör med låga upplösningar, för att grafikkortet skall ha så liten inverkan som möjligt och man skall få så stor skillnad som möjligt mellan processorerna. Men i mer normala upplösningar och grafikkvalitet (vem spelar i 1024x768 med låg grafikkvalitet med ett high-end grafikkort?), så utjämnas skillnaden mellan processorerna.

Håller med, går att spela på en X2 5000+ AMD också med ett high end kort också. Hur fasen kan CPU flaskhalsa, enda spelet jag sett att den flaskhalsar i är supreme commander som oavsett upplösning går båda kärnorna på 100%.
Det blir trots allt en prestanda boost för AMD x2 ägare att köpa ett sådant här test. Kan ju inte bli sämre om man har ett gammalt kort.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd

mitt 4870x2 ligger på posten, ska hämta ut det i morgon:P har en q6600 i 3ghz, jag hoppas verkligen inte min processor kommmer flaska, men dock så tror jag nog inte den kommer flaska:P annars får jag vell försöka överclocka den mer

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

då kan jag få ditt grafikkort? (Gamla)

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
mitt 4870x2 ligger på posten, ska hämta ut det i morgon:P har en q6600 i 3ghz, jag hoppas verkligen inte min processor kommmer flaska, men dock så tror jag nog inte den kommer flaska:P annars får jag vell försöka överclocka den mer

Jag skulle vilja säga att risken är obefintlig.

Visa signatur

~Pelle~