Köpråd för trådlös router/ GIGANTISKT nätverk

Permalänk

Köpråd för trådlös router/ GIGANTISKT nätverk

Jag har nu fått förfrågan om att inhandla en ny trådlös router för familjens användning och jag behöver då kolla på riktigt kraftfulla routers då det gäller nätverksdelning mellan olika byggnader, i ett fall en byggnad som ligger i "skugga" av en annan.

då jag har dålig koll på vad som gäller med routers, olika nätverkstandarder och "förstärkare" etc så kommer jag nu till er för köpråd!

Någon som har erfarenheter av att skapa större trådlösa nätverk? det rör sig om 3 fastighter....

Visa signatur

AMD 4850e - 2x2GB Corsair XMS2 5-5-5-18 - Gigabyte GA-MA78G-DS3H - Grafikkort sökes.. idéer?

Permalänk
Medlem

Hej. Jag satte för ett par år sedan upp ett trådlöst nätverk på ett område med flera fastigheter och träd och liknande. Vad jag gjorde var att sätta en router i det mest centrala huset. Byggde in den på insidan av vinden. Sedan drog jag en antenn förlängningskabel till knocken på huset och monterade ett rundstrålande utomhusantänn med 9db tror jag den var på. Detta räckte gott till våra behov. Jag använde mig av en linksys router. Sedan om man vill kan man montera en AP i varje hus på insidan av väggen som vätter mot den centrala byggnaden. Den kommer då att ta in signalen och skicka ut den igen med full styrka vilket ger en bra täckning i huset. Men detta görs efter behov. Varierar stort vilken typ av vägg man har och ifall det är fri sikt mellan husen eller inte. Men det är mitt förslag i alla fall.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

Hade nog satsat på att försöka dra kabel istället, litar inte på trådlös användning mer än att surfa trådlöst på en laptop.
Sedan ifall du är ute efter prestanda är det nog inte det bästa heller gämfört med kabel.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Det är i dagsläget draget kabel till ett av husen men upphängning är ett problem till de andra.. jag kommer no att satsa på en rundstrålande utomhusantenn om jag kan hitta en till ett vettigt pris.

Visa signatur

AMD 4850e - 2x2GB Corsair XMS2 5-5-5-18 - Gigabyte GA-MA78G-DS3H - Grafikkort sökes.. idéer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robot.eriksson
Det är i dagsläget draget kabel till ett av husen men upphängning är ett problem till de andra.. jag kommer no att satsa på en rundstrålande utomhusantenn om jag kan hitta en till ett vettigt pris.

här är den den som jag köpte

http://www.tradlost.se/shop/product.php?productid=16196&cat=2...

Men dom har kraftigare ifall man behöver det. Men denna dugde gott till våra behov.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring