Permalänk

Köpa gitarr för nybörjare

Såg en annons härom dagen att en musikaffär har rea och eftersom jag periodvis funderat på att försöka lära mig spela lite gitarr så ska jag nog slå till på en nybörjargitarr. Eller önska mig en i julklapp. Fast då ser jag på deras hemsida att det finns olika storlekar. Från 1/4 via 1/2 och 3/4 upp till 1/1. De skiljer 200,- mellan minsta och fullsize, så priset är inte avgörande även om jag förstås inte vill betala mer än nödvändigt (man vet ju inte hur länge intresset håller i sig). Så min fråga är vilken storlek man skall satsa på? Finns det olika storlek beroende på armslängder eller har det med ljudet eller kanske musikstilen (mindre troligt) eller något annat att göra? Och om någon har input om själva gitarrerna jag tittat på så finns dom på jam.se och heter Valencia CG160.

Permalänk
Medlem

Dom lite mindre är kanske lite lättare att spela på, men inte för liten. Jag hade nog satsat på 3/4. Det bästa vore om du åkte ner till nån musikaffär och satt och höll några gitarrer i famnen, stora som små och utifrån det gjorde ditt val. Det är viktigt att sitta bekvämt när man spelar och om gitarren är för stor eller för liten kan det vara ett irritationsmomet.

Men som sagt, jag tror att snäppet mindre än fullstorlek är bäst för nybörjare.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Jo, jag har tänkt ungefär som du, att 3/4 verkar lagom och att 1/1 nog kan kännas lite stort när man ska lära sig. 1/2 kan nog funka också. Hellre lite för liten än för stor. Sen tänkte jag köpa via nätet, så jag får försöka klara mig utan att hålla i dom. Jam ligger i sthlm och jag bor i gbg. Visst skulle jag kunna besöka en butik här i gbg, fast det känns inte helt schysst om jag inte tänkt köpa av dom.

Permalänk

Har spelat gitarr sen jag var 11, har aldrig varit med om en gitarr jag har tyckt är för stor, däremot irriterande små gitarrer.

Permalänk

Äh köp en redig gura från början, inte hålla på och dutta med barngrejer.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Om du är seriös med att börja spela gitarr så håller jag med Billy Bob. Köp en fin gitarr från första början, det är vad jag gjorde. Jag kan rekommendera gitarrer av märket Furch. Handgjorda från Tjeckien, och väldigt underskattade. Dom borde kosta mycket mer än vad dom gör, helt klart.

http://www.alfred-christensen.dk/product_info.php?cPath=54_60...

Den låter hur bra som helst.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Har haft en hel del olika akustiska modeller, den bästa hittills fick jag av min mor och far en Simon and Patrick, en handbyggd från Canada, stålsträngad med mickar och ner slipad hals för mina korta fingrar.
De ligger på runt 12.000kr och upp tror jag.

Men en vanlig klassisk nylonsträngade kan inte precis bli dåliga, så far och testa vilken storlek som känns bäst och sen köper du den om du vill förstås.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Tack för råden. Men jag måste säga att om man med seriös menar att jag skall lära mig mina första accord på en gura för 12000 eller ens 4000, så är jag definitivt inte seriös i mina planer att lära mig spela. Jag vill som sagt inte investera mer än nödvändigt på min första gitarr eftersom jag inte vet hur länge det är roligt. Håller intresset i sig, så kommer jag såklart överväga att köpa något bättre. Men till en början vill jag bara ha en enkel gitarr att lära mig det mest grundläggande. Och då känns det lite over the top, att spendera tusentals kronor på en handbyggd riktigt fin gitarr. Men jag tar till mig tipsen och tackar och kanske plockar fram dem i framtiden.

För att återgå till storleken så låter det som jag åtminstone borde välja 3/4 och kanske tom fullsize, så någon av dem blir det troligtvis.

Om jag sen växlar över till hur man kan lära sig sina första accord, så tänkte jag i första hand använda mig av onlineskolor i videoformat på t.ex. youtube. Men ska man kanske passa på att köpa någon liten nybörjarguide där man kanske bekantar sig med noter etc., när jag beställer gitarren? Några allmänna tips på hur man gör det så roligt och enkelt som möjligt att lära sig spela?

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden.
Har också önskat mig en gitarr i julklapp.
Helt nybörjare.
Tänkte mig en dreadnought, stålsträngad med cutaway.
Har kollat på en Ibanez westerngitarr V72ecebk.
http://www.musikborsen.se/popup_image.aspx?artno=167406

Vad tror ni, kan den vara något?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Köp endast fullsize. Mindre är ju bara för 12-åringar och yngre.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Tack för råden. Men jag måste säga att om man med seriös menar att jag skall lära mig mina första accord på en gura för 12000 eller ens 4000, så är jag definitivt inte seriös i mina planer att lära mig spela. Jag vill som sagt inte investera mer än nödvändigt på min första gitarr eftersom jag inte vet hur länge det är roligt. Håller intresset i sig, så kommer jag såklart överväga att köpa något bättre. Men till en början vill jag bara ha en enkel gitarr att lära mig det mest grundläggande. Och då känns det lite over the top, att spendera tusentals kronor på en handbyggd riktigt fin gitarr. Men jag tar till mig tipsen och tackar och kanske plockar fram dem i framtiden.

För att återgå till storleken så låter det som jag åtminstone borde välja 3/4 och kanske tom fullsize, så någon av dem blir det troligtvis.

Om jag sen växlar över till hur man kan lära sig sina första accord, så tänkte jag i första hand använda mig av onlineskolor i videoformat på t.ex. youtube. Men ska man kanske passa på att köpa någon liten nybörjarguide där man kanske bekantar sig med noter etc., när jag beställer gitarren? Några allmänna tips på hur man gör det så roligt och enkelt som möjligt att lära sig spela?

Du kan ju hitta en skaplig akustisk för under 1000 spänn som inte är anpassad för ett småbarns händer.
Jag kan inte komma på en enda anledning till att inte köpa en full size faktiskt.
Grejjen är den att om du verkligen fastnar för spelandet och gillar det så sitter du helt plötsligt där och känner att du "måste" ha en ny gitarr för att din lilla barngitarr inte är någon vidare hit. Skiljer det sedan inte speciellt mycket i pris så bör du absolut köpa en riktig!

Youtube!?
Fan när jag lärde mig så var det gehör och en ackordlista utskriven från internet som gällde!!!
Dagens ungdom

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha satsat på en stålsträngad eller elgitarr, antingen ett paket med förstärkare eller utan. Mest för att halsarna är inte breda som nylonsträngarna har.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Såg en annons härom dagen att en musikaffär har rea och eftersom jag periodvis funderat på att försöka lära mig spela lite gitarr så ska jag nog slå till på en nybörjargitarr. Eller önska mig en i julklapp. Fast då ser jag på deras hemsida att det finns olika storlekar. Från 1/4 via 1/2 och 3/4 upp till 1/1. De skiljer 200,- mellan minsta och fullsize, så priset är inte avgörande även om jag förstås inte vill betala mer än nödvändigt (man vet ju inte hur länge intresset håller i sig). Så min fråga är vilken storlek man skall satsa på? Finns det olika storlek beroende på armslängder eller har det med ljudet eller kanske musikstilen (mindre troligt) eller något annat att göra? Och om någon har input om själva gitarrerna jag tittat på så finns dom på jam.se och heter Valencia CG160.

Det där är spanska, nylonsträngade gitarrer.
Ser fina ut men jag hade valt en stålsträngad "westerngitarr" istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jag skulle ha satsat på en stålsträngad eller elgitarr, antingen ett paket med förstärkare eller utan. Mest för att halsarna är inte breda som nylonsträngarna har.

Precis. Om man spelar akustisk gitarr & skulle vilja spela lite elektriskt
är steget betydligt större mellan spansk nylonsträngat & elgitarr
än för stålsträngat till elgitarr.

Jag tycker definitivt att du ska ta dig ner på stan & kolla i butiker istället.
Min egen gitarr f.t. är en Appalause (by Ovation) som är inköpt i just GBG (Musikbörsen).
Den var begagnad när jag köpte den & jag betalade ca 4k för den. Ny hade den gått lös på 8-10k istället.
Begagnat = mer prisvärt. En bra gitarr överlever oftast sin ägare.

Mvh

Permalänk

Tackar för flera bra svar.

Det låter som det är fullsize som gäller. Då är priset 695,- för det märket jag tittat på hos jam.se, vilket känns mer än skäligt. Elgitarr eller stålsträngad "westerngitarr"? Visst, gärna för mig men då lär nog priset dra iväg också. Men jag ska nog göra som getskägg rekommenderar och ändå titta in hos t.ex. Musikbörsen och se vad dom har i sitt sortiment. En snabb sökning på deras hemsida visar att de har flera fina gitarrer för under tusen spänn. För där är mitt pristak. Mer än så vågar jag inte spendera innan jag vet hur roligt jag tycker att det är. Jag ska nog också ta en närmare titt på begagnadmarknaden på tex. Blocket och liknande ställen.

Edit: Den här stålsträngade gitarren ser fin ut. 1000,- begärs:
http://www.blocket.se/vi/19465992.htm?ca=15_s

Eller kanske en oanvänd elgitarr av okänt märke, men som ser fin ut. Pris 1000,-: http://www.blocket.se/vi/19441908.htm?ca=15_s

Några spontana åsikter om dessa?

Permalänk
Medlem

Den stålsträngade akustiska såg fin ut fast det är ju omöjligt att bedöma utan att ha provspelat den.

Elgitarr är kul men jag tycker nog inte att det är den ultimata "skolgitarren".
I så fall bör man nog ha en akustisk parallellt & det lär ju spräcka din budget.

Tycker att stål/western är mest allround hursomhelst då greppbrädorna på dom är "mitt emellan"
elektriska som ofta är ytterligare lite smalare & "spansk" som har asbreda greppbrädor.
Dessutom låter "western" bättre (imo) vid plektrumspelande. (Än spanska gitarrer.)
Det kan vara ett plus när man "lär sig", eftersom fingerspelet (med högerhanden om du är högerhänt) är svårare generellt
& att det är bra att öva upp sin "inre metronom" mha ackordspel med plektrum.

Är du osäker när du går & kikar på stan kanske du kan ta med dig nån polare med lite gitarrvana för att lättare avgöra spelbarheten.

Mvh

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men jag lärde mig någon gång av en gitarrlärare att en bra nylonsträngad är billigare än en bra stålsträngad. Alltså har man två likvärdiga gitarrer kommer den av stål vara dyrare. Sen vad jag märkt själv är att stålsträngade i de billigare klasserna ofta har väldigt dåligt ljud.

Det är väl mycket en smaksak. Stålsträngade är som tidigare påpekade mer lättspelade då halsarna är smalare. Om jag var du skulle jag gå till någon musikaffär och provspela lite - känna hur det känns.

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa enligt mig är de halvakustiska. De är lite lite mindre än de stora nylonsträngade fullsizegitarrerna (i regel) och så har du ofta en inbyggd stämapparat, som är sjukt skönt då man är nybörjare. Sen kan du ju senare om du skulle skaffa en förstärkare eller om någon polare har eller så, så kan du ju plugga in din gura och lira lite Jag köpte en helt ok halvakustisk ibanez för drygt 3500, men du kan säkert hitta ännu billigare som duger gott och väl.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

@froken. du har ju i och för sig helt rätt.
Fast .. det är samtidigt som att säga att det är bättre med en splitt ny Renault än med en begagnad 60-tals-Ford-mustang om du frågar mig.
För det är det ju .. ?

Stämapparat?

http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/

Välkommen till Internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
@froken. du har ju i och för sig helt rätt.
Fast .. det är samtidigt som att säga att det är bättre med en splitt ny Renault än med en begagnad 60-tals-Ford-mustang om du frågar mig.
För det är det ju .. ?

Köper man begagnat blir det självklart en annan sak. Jag tänkte om man köpte nytt.

Permalänk
Citat:

Tackar för flera bra svar.

Det låter som det är fullsize som gäller. Då är priset 695,- för det märket jag tittat på hos jam.se, vilket känns mer än skäligt. Elgitarr eller stålsträngad "westerngitarr"? Visst, gärna för mig men då lär nog priset dra iväg också. Men jag ska nog göra som getskägg rekommenderar och ändå titta in hos t.ex. Musikbörsen och se vad dom har i sitt sortiment. En snabb sökning på deras hemsida visar att de har flera fina gitarrer för under tusen spänn. För där är mitt pristak. Mer än så vågar jag inte spendera innan jag vet hur roligt jag tycker att det är. Jag ska nog också ta en närmare titt på begagnadmarknaden på tex. Blocket och liknande ställen.

Edit: Den här stålsträngade gitarren ser fin ut. 1000,- begärs:
http://www.blocket.se/vi/19465992.htm?ca=15_s

Eller kanske en oanvänd elgitarr av okänt märke, men som ser fin ut. Pris 1000,-: http://www.blocket.se/vi/19441908.htm?ca=15_s

Några spontana åsikter om dessa?

Jag har för mig att börsen har en stålsträngad Fender som inte kostar mycket mer än en tusing!
Övervägde faktiskt att köpa den när jag för ett par månader sen fick för mig att jag ville ha en stålsträngad. Kände inte att jag ville lägga så mycket pengar just för att jag visste att jag inte skulle spela på den speciellt ofta då SG'n prioriteras av naturliga skäl. Dock så passar olika gitarrer olika bra till olika saker.
Iaf så köpte jag iofs inte den då jag ville ha cutaway, men en vän till mig har en sådan och jag tycker att det är mycket gitarr för lite pengar!

Permalänk

Många bra tips. Det där om stålsträngad halvakustisk låter som ett bra mellanting. Jag tror det var en sådan i den första annonsen jag länkade till på Blocket (fast den är borta nu). Jag tror också att en gitarr med inte så jättrebred hals passar mig bättre. Det gäller bara att hitta något som klara min budget. Sen ska jag absolut undersöka den där stålsträngade Fendern på Musikbörsen. Det känns som mitt nästa steg måste bli att ta mig till en musikaffär, t.ex. Musikbörsen och prata lite med dom och känna o klämma på lite olika modeller. Jag kommer också börja titta regelbundet på vad som kommer in på Blocket. Det verkar som man kan göra många fina begagnadefynd där. Men nu har jag åtminstone fått en hum om vad jag ska spana efter, så tack igen för all hjälp.