Permalänk

Aspire One A110 vs. Asus EEE 900

Hej!

Intresserad av en netbook till mig i skolan och föräldrarna vill ha en att ha med på semestern etc.

Acer Aspire One A110
8.9"
Intel Atom N270 1.6GHz, 533MHz Buss, 512kb Cache
512MB / Max 1GB
8GB SSD HDD
10/100
802.11 b/g
3-cell
1kg
1024x600
Linux
2000kr

Asus EEE 900
8.9"
Intel Celeron M 353 900MHz, 400MHz Buss, 512kb Cache
1GB / Max 2G
16GB SSD
10/100
802.11b/g
3-cell
1kg
1024x600
Linux
2000kr

Är Aspire One ett givet köp pga. Atom processorn, även fast Asus EEE har större hdd,mer minne samt större IMHO "fanbase" och även en helt anpassad dist av Ubuntu (Ubuntu EEE) till sig (ska installera Ubuntu så det är intressant)?

Andra subjektiva åsikter som byggkvalitè/tangentbord etc. är uppskattade.

Tacksam för svar - TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Jag tycker personligen att tangentbordet är väldigt mycket bättre på Acern, på Asus 900 är det alldeles för små knappar, och det är hopplöst att skriva mer än några få meningar. Sen prestandan mellan dessa är jag osäker på, så det överlåter jag till någon annan.
Mvh

Permalänk
Medlem

läger min röst på acern pågrund av det större tangentbordet

Permalänk
Medlem

Ta Acern. Designen är mycket smidigare. 1 GB extra RAM kostar bara ett par hundralappar och hårddisk har man ändå extern (eller SD-minne). Acern har dessutom snabbare processor.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Acer'n helt klart.... Mycket bättre skärm.. för 130kr får du 1500megabyte minne.
Den är mycket lättare...Du kan kolla på ubuntu wiki hur du installerar ubuntu med alla drivers som hör till...bus enkelt...

Permalänk
Medlem

på tal om acern och ramminne. Måste man inte typ riva hela datorn för att komma åt minnesplattsen?

mvh Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

jag har också haft problem med att välja men till slut blev det acern bla för att jag har en extern hårddisk och ram som borde passa i acern. tangentbordet är också större, så jag röstar på acern.
och ja, man måste plocka isär hela datorn, tyvärr... hur mycket mer hade det kostat att göra en liten lucka vid ramminnet?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Otroligt tack till er alla

Riktigt glad att se att så många svarat, fortsätt gärna svara men beslutet verkar enhälligt bli Aspire:n.

Fortsätt gärna diskutera/skriva åsikter om datorerna

EDIT:
Gällande Acern (och EEE 900) men "mest" Acern:
Är det fortf. garanti om man byter ram?
Är det räddningspartition eller räddningscdskivor?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

nej garantin gäller inte om du öppnar datorn men om du är försiktig och lämnar inga spår behöver ingen veta... om det är cd eller inte har jag ingen aning men det borde vara en cd man får med.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Tack, en till fråga:

Det står "Max 1GB minne" så kan jag max sätta i 2x512 eller är det max 1GB per sticka så max 2x1GB=2GB totalt max?

Är det 1 eller 2 minnesplatser i datorn?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Tack, en till fråga:

Det står "Max 1GB minne" så kan jag max sätta i 2x512 eller är det max 1GB per sticka så max 2x1GB=2GB totalt max?

Är det 1 eller 2 minnesplatser i datorn?

I Aspiren är 1x512MB fastlödat på moderkortet, men utöver det finns en "lös" plats, där du kan stoppa i 1GB om du vill.

Mvh:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
I Aspiren är 1x512MB fastlödat på moderkortet, men utöver det finns en "lös" plats, där du kan stoppa i 1GB om du vill.

Mvh:)

Tackar:D

Sista saken jag funderar på (iaf. nu):

Får man med återställningsskivor eller är det på en återställningspartition?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En återställningspartition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fick i alla fall med en cd som jag kunde återställa med, inget sånt låg med på ssd:n. Man kunde också göra ett återställnings-usbminne med cdn.

Tänk på att det är svärtade skruva som i stort sett direkt får spår när man skruvar ur dem så det gäller att vara extramt försiktig om du inte ska lämna några spår efter dig vid minneduppgradering.

Jag har gått igenom 4st Aspire One och alla har returnerats med flertalet pixelfel på skärmen. Samtliga har också leverats med minst en död eller lysan pixel. Kanske bara var jag som hade otur.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Är det en återställningspartition eller cd för det kan väl inte variera?

Letar efter A110 dvs. Linux EJ Windows-modellen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min var Linux och det var en återställningsskiva med (DVD). De kan ju ha ändrat vad som följer med sedan jag köpte min (4 månader).

Jag kan dock tänka mig att XP-versionen har en återställningspartition.

Visa signatur

Permalänk

vi säljer båda i butiken...
Acern var den rackaren jag tog med mig hem. PGA det större tangentbordet.

DOCK ska sägas att du bryter din garanti om du ger dig på att lägga till RAM.

ASUS har 2 års garanti. Kan vara värt att titta extra på imho. (Varför inte slå till på en 904 från ASUS? Om du kan shella upp lite extra deg förstås)

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite och ställer samma fråga fast istället gäller det Asus eepc 1000h VS Acer Aspire one 150b.
VilkeN?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GauntMan
/.../Jag har gått igenom 4st Aspire One och alla har returnerats med flertalet pixelfel på skärmen. Samtliga har också leverats med minst en död eller lysan pixel. Kanske bara var jag som hade otur.

Är det pixelgaranti på sånt, kan jag returnera datorn av en sådan anledning?
Iofs. kan jag ju hävda konsumentköplagen men de kanske bara skickar samma dator tillbaka till mig?
Känns ju lagom kul att köpa - skicka tillbaka, köpa - skicka tillbaka osv.
Är det bara vissa butiker som har pixelpolicy eller har alla det (annars kan man ju iofs. alltid hävda konsumentköplagen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorkas

Okej fast du menar din A150 dvs. Windows eller?
För jag menar A110 dvs. Linux.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det pixelgaranti på sånt, kan jag returnera datorn av en sådan anledning?
Iofs. kan jag ju hävda konsumentköplagen men de kanske bara skickar samma dator tillbaka till mig?
Känns ju lagom kul att köpa - skicka tillbaka, köpa - skicka tillbaka osv.
Är det bara vissa butiker som har pixelpolicy eller har alla det (annars kan man ju iofs. alltid hävda konsumentköplagen).

De har en pixelgaranti som går in när ett visst antal pixlar är döda per miljon antal punkter. I mitt fall var det 20-30 pixlar som la av. Jag fick inte returnera direkt med bara en pixel trasig. Acers pixelgaranti finns att läsa här:

Acer Pixelgaranti

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

Medföljer det någon sleeve till Aspire A110?

Är det någon "brick" på laddaren eller är det som Asus 701 att den bara har en "vanlig" strömkontakt?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hur är laddaren..stor som till en vanlig laptop eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Medföljer det någon sleeve till Aspire A110?

Jag fick ingen i alla fall.

Citat:

Hur är laddaren..stor som till en vanlig laptop eller?

På min är det en "brick" men i miniformat, 3x3x10cm ungefär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag såg på min att jag har dubbel tejp och en tidigare bruten blå klisterlapp med en ny ovanpå på min acer a110 kartong som jag köpte idag.. är det rätt så troligt att det antyder på att någon kan ha lämnat tillbaka den pga pixelfel eller jobbig fläkt?

funderar på att åka och byta den ifall det är så eftersom öppet köp ej gäller bruten förpackning om det nu är troligare att denna är defekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahti
Jag såg på min att jag har dubbel tejp och en tidigare bruten blå klisterlapp med en ny ovanpå på min acer a110 kartong som jag köpte idag.. är det rätt så troligt att det antyder på att någon kan ha lämnat tillbaka den pga pixelfel eller jobbig fläkt?

funderar på att åka och byta den ifall det är så eftersom öppet köp ej gäller bruten förpackning om det nu är troligare att denna är defekt.

Vart köpte du din?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Vart köpte du din?

Inet (1995kr)

Permalänk

Hmm, jag som får min levererad från inet idag... Hoppas dom inte trixar och skickar ut "begagnade" produkter.

Någon som vet vilken SSD som sitter i inets maskiner?

Jag såg på aspireoneforum att det går att köra 2st SDHC diskar i raid för att snabba upp lite. Någon här som testat?

//Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan_ande
Hmm, jag som får min levererad från inet idag... Hoppas dom inte trixar och skickar ut "begagnade" produkter.

Någon som vet vilken SSD som sitter i inets maskiner?

Jag såg på aspireoneforum att det går att köra 2st SDHC diskar i raid för att snabba upp lite. Någon här som testat?

//Johan

Kommentera gärna om skicket etc.

Blev lite nojjig att beställa efter jag läste tidigare erfarenheter om att få begagnade maskiner. Anmäl dem isf. de ska f*n inte sälja gamla som nya.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min från inet idag, den hade också en ny blå klisterlapp över en annan samt att man kunde se att dem tejpat över en gång med den genomskinliga också. Kan inte heller öppna den då det är en julklapp.

Ringde till dem innan beställningen för att höra om det fanns någon risk att man fick en tidigare returnerad vara, men det skulle det inte vara enligt han jag pratade med då dem som kommer tillbaka säljs ut bland lagerrensning.

Provade att ringa till dem nu men får återkomma imorgon då dem hade stängt för dagen, hur har gick det för dig Mahti, har du snackat med dem eller bytat ut din?

Johan_ande hur såg din ut?