Datorn krashar vid spel och fryser vid start

Permalänk
Medlem

Datorn krashar vid spel och fryser vid start

Sha, nu äre så att datan har strulat ett tag, började för några månader sen, när ja skaffade mitt HD 4870, datorn kraschar vid spelande ett längre tag, dock inte alla spel, mest spel som drivs av unreal engine, men på senare tiden har även CoD kraschat och Left 4 Dead, som är jävligt frustrerande när man inte kan spela klart ett kapitel utan att datorn dör. Så ungefär 30-40 min av spelande, sen dör den utan ett enda klagomål, när den dör så måste jag stänga av nätagget i 5-10 sek, o sen sätta på det igen för att den ska starta. Inget fel rapporteras i windows heller....... så vet inte va ja ska göra...

Nu har den även börjat frysa helt och hållet när jag startar windows, när jag loggat in så bara fryser den, kan inte röra ngt på skärmen, och jag måste starta om IGEN, (händer oftast i sammanhang med att datorn nyss kraschat) Får repetera denna processen ett antal gånger innan den funkar igen.

Så vad är problemet mina kära vänner? Jag behöver hjälp snarast, dock kan jag säga att vissa spel fortfarande inte krashar, spel som civ4 och fear, men de är ju gamla lir. System i spec, samt nätagg!

Tack på förhand o ha en god fortsättning!

Permalänk

Man tycker ju att ditt PSU skall klara av och driva Grafikkortet men du kan ju kolla genom att använda en multimeter om kortet verkligen får tillräckligt mycket kräm.

Kolla även tempraturen på kortet.

I värsta fall kan det ju vara så att du fått ett defekt exemplar. Eftersom kortet är nästintill nytt så skulle jag nog ta med det till butiken och reklamera det om du har kvar kvittot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svennemongot
Man tycker ju att ditt PSU skall klara av och driva Grafikkortet men du kan ju kolla genom att använda en multimeter om kortet verkligen får tillräckligt mycket kräm.

Kolla även tempraturen på kortet.

I värsta fall kan det ju vara så att du fått ett defekt exemplar. Eftersom kortet är nästintill nytt så skulle jag nog ta med det till butiken och reklamera det om du har kvar kvittot.

det är inte tempen, vad är en multimeter, och vart kan ja få tag på en sådan? Kan det inte vara min psu? Det är ngt konstigt märke, Xion Axp eller ngt, kostade 500 kr..... snälla behöver hjälp här!!!!!!!