Permalänk
Hedersmedlem

Ställer min fråga återigen. Om någon kan svara på det vore jag tacksam: vad ger mest point/watt? i920 (eventuellt oc) eller gtx 280?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazume
Hm. jag har ett litet problem.
Jag körde rätt mycket folding för ett halvår sedan, slutade av okänd anledning och tänkte börja nu igen.
tankade senaste SMP Clienten och installade 2 av dem ( på min Q6600 ) som jag körde innan, drog igen ett job, tog väl en 30h,
men fick bara 450 points sammanlagt,
mkt underligt då jag garanterat fick mycket mer när jag körde förut, med de gamla klienterna..

Någon som har nån aning?

låste du klienterna till 2 kärnor var?

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Ställer min fråga återigen. Om någon kan svara på det vore jag tacksam: vad ger mest point/watt? i920 (eventuellt oc) eller gtx 280?

Solklart ger ju GTX280 överlägset flest ppd (vi pratar multiplikator 4 typ... ), men vilken av dem som ger högst ppd/watt får du nästan sätta i en mätare och kolla för det är ytterst svårt för oss att svara på, finns för många okända faktorer helt enkelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axeteg
låste du klienterna till 2 kärnor var?

Det tror jag?
vad hette de alternativet i setupen?

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Medlem

OBS! Om du har 6.22-klienten installerad så måste du svara yes i Konfigurationen på frågan "Disable CPU affinity lock (no/yes) [no]?" för att kunna utnyttja Affinity changer.
För Intel-processorer, främst Dual-core och Quad-core, men även i viss mån singelkärniga processorer som kör SMP-klienten kan man öka sin PPD (points per day/poäng per dag) om man installerar programmet Affinity changer. OBS! På AMD:s processorer sänker du oftast din PPD med Affinity changer.

3.1 Förutsättningar

* Singel-core: aktivera hyper-threading, kör en SMP-klient och Affinity changer.
* Dual-core: kör en SMP-klient och Affinity changer.
* Quad-core: kör två SMP-klienter och Affinity changer. Varför två? Jo, eftersom exempelvis en Intel Q6600 i princip består av två E6600, så kör man en klient per "E6600" och Affinity changer fixar till så att de båda klienterna jobbar ungefär lika snabbt som två E6600 och därigenom ökar din PPD på din Q6600 eller vad du nu har. En SMP-klient med Affinity changer på exempelvis Q6600 gör ingen skillnad.

Hur ser jag att Affinity changer körs?
- Kolla först så att processen Affinity changer finns i Aktivitetshanteraren.
- 10 minuter efter att klienten har startats kolla processortilldelningen för alla 4 FahCore-processer. För en Quad ska två av FahCore-processerna ha kärna 0 och 2 satta, de andra två ska ha kärna 1 och 3 satta. För en Duo ska två av FahCore-processerna ha kärna 0 satt, de andra två ska ha kärna 1 satt.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cenz0r

Phenom (quad core): ~1000-1400ppd i windows och upp mot ~5000 i unix/linux (testa vmware)

Hur får man dessa ~5000ppd med sin Phenom i Linux? Räcker det att tuta och köra eller måste man konfigurera nåt särskilt och ha sig? Isåfall hur?
MVH HermitoZ

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Ställer min fråga återigen. Om någon kan svara på det vore jag tacksam: vad ger mest point/watt? i920 (eventuellt oc) eller gtx 280?

Ett litet snabbt räkneexempel:

gtx 280 200W 9000PPD 45PPD/W
i7 920 130W 5500PPD 42PPD/W

Har bara uppskattat max ppd och förbrukning utefter det läst mig till men om någon har mer exakta värden så är det bara att räkna om.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Hur får man dessa ~5000ppd med sin Phenom i Linux? Räcker det att tuta och köra eller måste man konfigurera nåt särskilt och ha sig? Isåfall hur?
MVH HermitoZ

Skicka ett PM till Osgorth så kan han nog hjälpa dej lite för själv har jag inte testat det men det är iaf de mer el mindre officiella siffrorna (sorry ozzy )

Visa signatur

Gigabyte - Terrabyte - Cenobite

Permalänk
Hedersmedlem

Skumt. Just nu ligger jag bara på 5200ppd (förra "processen" låg jag på 6800) på mitt gtx 280.. Skiljer det sig så mycket mellan olika gånger?

Någon som vet ifall flera smps ger mer på en i7?... Jag menar, det är ju inte en dubbel duo som quad var...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Skumt. Just nu ligger jag bara på 5200ppd (förra "processen" låg jag på 6800) på mitt gtx 280.. Skiljer det sig så mycket mellan olika gånger?

Någon som vet ifall flera smps ger mer på en i7?... Jag menar, det är ju inte en dubbel duo som quad var...

olika projekt ger olika mycket poäng. 511p, 384p och 353p är de jag får idagsläget. mer poäng = jobbigare för grafikkortet = färre ppd (points per day).

vet ej vad som är bäst för i7 eftersom de har ht också. men på min qx9650 får jag mest (i xp) om jag kör en smp på varje kärna. (~5000ppd).

kolla med Osgorth, han är mer insatt i i7:an.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W