Plugga till Samhällsanalytiker - frågor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Plugga till Samhällsanalytiker - frågor?

Bort!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Ett lagom politiskt korrekt svar är att man förmodligen blir gladare av att läsa något man verkligen gillar och eventuellt behöva leta hårdare för att hitta arbete än att studera och jobba med något man inte trivs med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

Re: Plugga till Samhällsanalytiker - frågor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Hejsan,
nästkommande höst tänkte jag börja plugga till Samhälls/kulturanalytiker på LiU.
Jag undrar hur jobbmöjligheterna ser ut efter att mina 5 år är avslutade (3 år grundutbildning, 2 år masters) - inom vilka sektorer kan jag få jobb och hur välavlönade är jobben?
Just den här linjen är något som jag skulle vilja plugga till enormt mycket eftersom den verkar väldigt "bred" och intressant, borde jag kanske sluta dagdrömma och ta något där jag garanterat kommer få jobb?
Jag räknar inte heller med få jobb just här, jag är villig att flytta på mig (även utomlands om det så krävs).
Så vad tror ni, ska jag satsa och köra på det jag gillar eller ska jag sluta dagdrömma och ta något där jag vet att jobbmöjligheter finns (men där jag förmodligen inte trivs lika mycket)?

//Mvh Elvis

Jag studerar för närvarande inom kulturarvssektorn och det har ju till viss del en relation till kulturanalytikerdelen. Jag studerar dock inte till analytiker. Men jag tror att i sådant fall kommer du få precis som jag påbörja din yrkesbana med projektarbeten och liknande för att sakta få in foten och få en fast anställning i ett senare skede. Om du bara ställer in dig på att det kan bli en kärv marknad och verkligen är ambitiös så kommer du säkerligen inte ha så värst stora problem om 3-4 år med de stora pensionsavgångarna som även kommer gynna dina yrken då medelåldern verkar vara hög där med.

Jag tycker du självklart kan satsa med den inställning du har nu att du kan tänka dig flytta runt osv. Vågar man visa framfötterna och är duglig så har man aldrig svårt att hitta jobb.

*** EDIT ***

Om det är kulturanalytiker du vill bli så blir det nog lättare att få jobb om det är inom turismområdet du vill arbeta. Där verkar det i vart fall enligt mig finnas stora möjligheter med tanke på miljöfrågans aktualisering samt att kulturen i allmänhet blir mer publikfriande än den har varit förrut. Men det beror helt på vad du är ute efter förstås.

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2003

Ursäkta om jag trampar någon på tårna, jag jobbar på GU, och allt som oftast blir jag förbluffad av vilka program/kurser som erbjuds på "nya", lite mindre universitet och högskolor. (har hänt att jag blivit förbluffad av program/kurser på GU också )

Jag vet förvisso ingenting närmre om Samhälls- och kulturanalysprogrammet på LiU, men när man läser kursbeskrivningen blir man ju lite undrande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Ok, vi har haft en generation där alla skall plugga det de tycker om för att det är roligare och bättre för den personliga utvecklingen. Jag personligen tror dock att det kan vara svårt att förörja sig med den mentaliteten. Är ditt mål att få jobb och börja tjäna pengar när du är klar så tycker jag att du skall sondera marknaden efter vilken typ av kompetens som kan tänkas behövas inom en femårsperiod.

MEN: Det är inte kul att basera ett arbetsliv på att tjäna pengar och var arbetsmarknaden till lags. Du kommer att jobba större delen av ditt liv. Jag tycker självklart att du skall läsa det du brinner för, du kommer att må bättre av det. Det är dock viktigt att du inte lever under illusionen att arbetsmarknaden kommer att ta emot dig med öppna armar om du läser något som inte har en tydlig marknadsekonomisk nytta.

I korthet: Läs det du brinner för, men moderera dina förväntningar på var det leder. Plugga för att utvecklas som person och bli den du vill bli, inte för att bli någon som andra förväntar sig att du skall vara. Det ekonomiska löser sig alltid på något sätt, man får rätta munnen efter matsäcken.

*** EDIT ***
Ett mycket bra tips är att väva in kurser i statistik och sannolikhetslära i dina analytikerstudier. Om du har en väldokumenterad och relativt djup kunskap om statistik så höjder du ditt värde ordentligt på arbetsmarknaden för analytiker. Titta tex. på attraktiva arbetsgivare som Kairos Future, där har du enorma fördelar av att ha läst statistik.

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007

Ja det låter vettigt, i övrigt instämmer jag med SwingingStan.