Guide: Nycklen Till Kör

Permalänk
Medlem

Guide: Nycklen Till Kör

Funkar för XP och VISTA

Skriven en liten guide hur man kan bemästra den underbara ”kör” funktionen som även går under namnet ”run” eller 'La función divina'.

Guiden är tänkt till er som inte vill använda skrivbordet för ikoner eller dock program, jag kommer förklara hur du snabbt och enkelt kan trycka ”win+r” och skriva ff och sedan trycka ”Enter” för att starta Mozilla Firefox.
Så klart kommer du att kunna starta vad du vill med ”kör”.

Börja med att trycka på startknappen eller ”Windows knappen”, leta upp ”Den här datorn”, högerklicka och välj ”Egenskaper”, leta fram fliken ”Avancerat” och till sist ”Miljövariabler”.

Under ”Användarvariabler för konto” välj Variabelen TEMP

Sen kollar vi under ”System Variabler” och så kollar vi på ”Path” och sedan tryck på knappen ”Redigera”.

Nu kommer de massa sökvägar, mitt ser ut så här %SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\Program\QuickTime\QTSystem\

Och som jag har fattat är det var ”Kör” kan starta filer

Som ni förmodligen fattat ska vi lägga till en sökväg där vi ska kunna öppna programmen, själv valde jag C:\Documents and Settings\murkaz\Mina dokument\kör

Då gör vi så här %SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\Program\QuickTime\QTSystem\;C:\Documents and Settings\murkaz\Mina dokument\kör

Nu är det bara skapa genvägar i denna mappen och döpa dem till vad ni vill, Ex Mozilla FireFox = ff, Photoshop = ps, Foobar2000 = fo.

Sen är det bara trycka ”win+r” och skriva ex ff, fo eller ps.

Med vänlig hälsning

PS Hoppas det hjälper eller underlättar DS

Visa signatur

pff

Permalänk
Testpilot

Minns att jag faktiskt kunde skriva "photoshop" i kör när jag använde XP utan att behöva lägga till egna miljövariabler, testat det? I Vista använder jag kör mycket mindre då rutan som finns i vanliga startmenyn är mycket bättre.

För program som inte lägger till sig själva så dom går att starta smidigt via kör var det dock en trevlig guide men du har ju stavat nyckeln på skånska i trådtiteln

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

i vista, om man har den nya startmenyn, är de i princip bara att trycka på windows knappen och sen skriva det man vill starta, nästan allt hamnar där.

Skön ersättare till quicksilver i osx

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

I OS X fanns ju underbara quicksilver, finns det något liknande till Windows?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Känns som det är lite pasé då man kör Vista.
Bara att skriva i sökrutan det man vill starta och trycka enter...

Men det är väl bra för dom som inte har Vista.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som använder Launchy istället för Kör eller startmenyn?

Man klickar in ALT+Space (eller något annat kommando man väljer) så skriver man början på programmet/filen/whatever man valt att ha med i indexet, och sedan Enter så öppnas programmet/filen.
Vet att det är precis som startmenyn, men av någon anledning så använder jag denna istället...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
http://pici.se/pictures/HeQYcarrH.png
Man klickar in ALT+Space (eller något annat kommando man väljer) så skriver man början på programmet/filen/whatever man valt att ha med i indexet, och sedan Enter så öppnas programmet/filen.
Vet att det är precis som startmenyn, men av någon anledning så använder jag denna istället...

Exakt som quicksilver i OSX, eller som sagt, om man kör vista är det bara att trycka på windowsknappen på tangentbordet, eller startmenyn och skriva i sök rutan.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
Exakt som quicksilver i OSX, eller som sagt, om man kör vista är det bara att trycka på windowsknappen på tangentbordet, eller startmenyn och skriva i sök rutan.

Vet. Jag använder också Vista

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
http://pici.se/pictures/HeQYcarrH.png

Jag kör executor istället. Samma koncept fast med lite skönare inställningar, egna keywords, egna kortkommandon etc.

Permalänk
Medlem

Vad skönt att så många gillar min guide och använder den

Visa signatur

pff