Permalänk

802.11g vs 802.11n

Kommer jag att märka någon skillnad mellan 802.11g och 802.11n om jag har Comhems 50/10 Mbps och sitter två meter ifrån routern (DIR-655) med fri sikt?

Och sen undrar jag hur man hittar nyckeln igen för WPA/WPA2 som jag har skapat?

Permalänk
Medlem

Om du har glömt lösenordet så får du återställa routern o knappa in "default" koden.

Permalänk
Medlem

Ja du lär märka skillnad. Maxhastigheten för G ligger runt 20Mbit, med N kan man komma upp i 100Mbit.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Jag menar inte själva inloggningen för min router utan själva WPA-nyckeln.

Läste i FAQ:en som jag borde ha gjort från början, men där står de att 802.11g ska klara hastigheter upp till 54 Mbps och 802.11n ska klara upp till 540 Mbps, fast de lät lite otroligt måste jag säga 540 Mbps!! Hur som helst är det någon som vet hur mycket man tappar om man kör trådlöst vs trådbundet? Kommer hur som helst att köra trådlöst till min bärbara, men kan vara kul att veta hur mycket man tappar på att köra trådlöst.

Permalänk

Om du återställer routern(finns oftast en liten knapp på baksidan) så återställs allt till fabriksinställningar och du kan skriva in en ny nyckel.

mbps och mbit är inte samma sak eller?

Förövrigt kommer du inte kunna få högre hastigheter än ditt bredband etc skickar till ditt jack eller vad du nu kör på. Den högsta hastigheten kan du oftast bara skicka med mellan två datorer i ett hemnätverk om ja minns rätt.

Det bör sägas att jag inte är någon expert så rätta mig gärna^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estanjoni
Jag menar inte själva inloggningen för min router utan själva WPA-nyckeln.

Läste i FAQ:en som jag borde ha gjort från början, men där står de att 802.11g ska klara hastigheter upp till 54 Mbps och 802.11n ska klara upp till 540 Mbps, fast de lät lite otroligt måste jag säga 540 Mbps!! Hur som helst är det någon som vet hur mycket man tappar om man kör trådlöst vs trådbundet? Kommer hur som helst att köra trådlöst till min bärbara, men kan vara kul att veta hur mycket man tappar på att köra trådlöst.

Om du hade läst mitt inlägg hade du sett maxhastigheterna, men tar det igen. Du får ut max runt 20Mbit med G och runt 100Mbit med N. Vid bra förhållanden.
Så kör du comhem 50/10 och maxar med G får du ut 10/10 och tappar 40Mbit download.

Nyckeln kan du inte få tag på ett smidigt sätt, logga in i routern och ändra till en annan.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag kommer upp i ~140Mbit med draft-n.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte återställa routern för att få fram lösenordet på WPA/WPA2 krypteringen. Välj Setup-fliken, sedan "Wireless settings", sedan kanppen "Add wireless device with wps", välj sedan "Manual" och klicka på Next, då får du upp lösenordet i klartext. Har du svensk firmware blir allt såklart på svenska istället men det klarar du nog.

Permalänk

Körde ett test på www.bredbandskollen.se och fick dessa resultat

Skicka: 9,74 Mbit/s
Ta emot: 18,90 Mbit/s

Fick detta efter att jag stäng av antivirus, "super-prestanda-läget" och drog ur nätverkskabeln ur den stationär datorn? Någon som kan förklara dessa värden?

Permalänk
Medlem

Om det var trådlöst stämmer det väl överrens med vad som tidigare har sagts. G-standarden har 54Mbit/s som maximal trafik. Dvs teoretiskt 27Mbit/s upp resp. ner. Så med lite brus så är 20Mbit en helt ok hastighet.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Om det var trådlöst stämmer det väl överrens med vad som tidigare har sagts. G-standarden har 54Mbit/s som maximal trafik. Dvs teoretiskt 27Mbit/s upp resp. ner. Så med lite brus så är 20Mbit en helt ok hastighet.

Brukar de inte vara tvärtom? Att man kan skicka mer än vad man kan ta emot? Sammanlagt vart det 28,64 Mbit/s. 20 Mbit/s stämde ju inte som någon ovan nämt eller 10/10 Mbit/s. Det är därför jag funderar över dessa värden. Hur pass mycket kan man lita på Bredbandskollen?

Permalänk
Medlem

Du måste skilja på den hastighet du får från din ISP och den som kommer genom ditt trådlösa nätverk.

Nej, vanligtvis kan man skicka mindre än man kan ladda ner. Beror mest på att man i regel ladda ner betydligt mer än man laddar upp.

Sammanfattning:
*Du betalar för 50/10 (ner/upp)
*Din router klarar ungefär 20/20

Summa summarum så kan du surfa trådlöst i 20/10

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'