Permalänk
Medlem

Bubblor, MCP355 med OCLabs XPRes tank

Som rubriken antyder har jag dessa komponenter och lite problem med bubblor i omloppet.

Det är ju fruktansvärt bra snurr i pumpen, ihop med 1/2" slang, och jag har lite problem med dessa minimala luftbubblor inte vill ge med sig; dom hamnar i tanken men pumpen suger ju med sig dessa igen och det blir ett evigt kretslopp. Jag har plockat isär min pumpbehållare och använt en "insektssvamp" för att dämpa "vågrörelserna" i tanken, men det verkar inte hjälpa mot bubblorna trots den minskade turbulensen. Efter 24 timmar har jag nu fortfarande samma mängd med bubblor.. Vätskan liknar mer utspädd mjölk än vatten.

Använder destillerat vatten ihop med WaterWetter.

Temperaturerna är väldigt bra, bubblor till trots, men jag vill inte ha bubblorna där. Pumpen får med sig nån större bubbla emellanåt och knäpper då till när den piskar sönder bubblan, och det är väl mer ljudet som stör, än utseendet på vattnet.

Nån som använder samma tank och pump och kanske kommit på en annan lösning på det problemet?
Eller ska jag lägga ner mina tankar och acceptera detta?

Pumpen i fråga

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Tryck till slangen på lämpligt ställe, inte just innan pumpen, för att strypa flödet lite lagom så brukar det fixa sig. Den där pump reservoaren ser liten ut men borde ju gå ändå se till att hålla den så full som möjligt det brukar hjälpa lite med.

Skaka och vicka runt systemet så brukar eventuella bubblor som sitter fast på vägen komma loss.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

En bra tanke! Jag ska se om jag kan lyckas pressa ihop slangen lite (pumpen kan ta skada om man bromsar för häftigt..?).

Tack!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
(pumpen kan ta skada om man bromsar för häftigt..?).

Nä, det värsta som händer är att du får ett bakslag som med lite otur kan poppa av en slang från en koppling, men det är tveksamt.
(som att stänga av en vatten kran snabbt i gamla hus, det smäller i rören)

Ang, bubblorna, testa att stänga av systemet med jämna mellanrum, dom små bubblorna i reservoaren vill stiga till ytan och försvinna, dock vill dom i rören/blocken samlas på den högsta punkten och bilda en lite större bubbla, upprepa "stop n' go" tills du är nöjd.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Har nu skrotat idén med den tanken, beställt en till pump, två Swifttech reservoarer ihop med två Bitspower toppar.

Fick vattnet klart, men knäppandet av bubblor i tanken är fruktansvärt irriterande.

Tack för tipsen iaf!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig med avluftningen, mindre kul med "knäppandet" :/ Kör med XSPC's reservoartopp på mina pumpar och tycker dom har varit grymma hittils! Dels ska dom vara de bäst presterande topparna till pumpen och dels lätt att fylla / avlufta. Hoppas det blir bra med Bitspowertopparna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Knäppandet är nästan garanterat luft som fortfarande är kvar, och far genom pumpen. Brukar ge sig så småningom ge det nån dag.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru