Permalänk
Medlem

Praktisk Hemlig Maillista?

Någon som har ett tips på en gratis (online)tjänst för praktiska maillistor?

Tanken är alltså att man ska kunna lägga till en drös olika mail som man vill ska få mail man skickar till en specifik mailadress. Vidare ska den vidarebefodra till alla sorters mail (inte som t.ex. google groups där alla måste ha en g-mail för att kunna lägga till sig i listan).

Sen hör det till att det hela skall vara hemligt, inga utomstående som inte är inbjudna ska kunna se medlemmarna i maillistan, eller helst ens kunna hitta gruppen till att börja med.

alltså den ska:

*Vidarebefodra mail skickade till grupp-mailen till mailadresser som är med på listan

*Vara ytters "hemlig"

*Lätt att administrera

(*Helst kunna sätta mailadresser till "inaktiva" så att folk själva kan välja när de vill och inte vill ha mail)

(*Helst kunna spara mail på mail-gruppens "hemsida" eller liknande så att folk som väljer att inte få alla mail skickade till sig direkt kan gå in och kolla)

de punkterna inom () är dock inga måsten!

Tack för eventuella svar... och hoppas den här tråden hamnade rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Man måste inte ha gmail för att vara med i en googlegroup. Jag är med i flertalet, med min email-domän. Googlegroup verkar dessutom vara det du söker, det där med hemlig vet jag dock inte, finns "inget" som är hemligt på internet.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Framförallt är det väldigt svårt att vara "hemlig" med e-mail.
Avsändare och mottagare står ALLTID i klartext.
Innehållet kan man iofs göra hemligt med PGP och grejer.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

http://www.gnu.org/software/mailman/features.html

verkar ha allt du vill
admin via web, går att disabla konton för tillfället, ska ha en "archiver" inbyggd etc etc etc.

Enda lilla problemet är väl att du måste hitta nånstans att köra den själv.
Eller om du hittar nån tjänst som kör den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keerd

Avsändaren kan man lätt sätta till vad man vill, mottagarna BCC:ar man bara så ser dom inte varandra...

Lättast är nog ändå att sätta upp en egen smtp-server för en domän, sen sätta upp en mailinglista i den med t.ex. postfix via mailalias (en adress som är alias för alla "medlemmar) och sen dra iväg mail till dom...

Ingen som inte får mailet kommer ju veta om att dom finns.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Man måste inte ha gmail för att vara med i en googlegroup. Jag är med i flertalet, med min email-domän. Googlegroup verkar dessutom vara det du söker, det där med hemlig vet jag dock inte, finns "inget" som är hemligt på internet.

Måste man inte ha ett gmailkonto för att kunna acceptera inbjudan? Skickade en inbjudan till en hotmail och det blev knas när jag försökte tacka ja. Den sa att jag var tvungen att logga in för att kunna acceptera.... men jag kanske bara gjorde det hela fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av keerd

Det spelar ingen roll om folk som är på listan känner till varandra och/eller avsändare. Snarare ett plus så de vet vilka som är med i mailkonversationen. Dock får inga utifrån under några omständigheter kunna få tag på listan av medlemmar.

Tack för alla svar! Kanske ordnar sig det här i alla fall...

Permalänk
Medlem

Alltså. . .

Först så kommer ju tjänsten du nu bestämmer dig för att använda vara en säkerhetsrisk. Om det företaget/servern får ett intrång eller klantar sig så kan din lista med användare hamna på avvägar.
Med samma tankesätt gäller det ju att du litar 100% på dom som driver tjänsten.

Sedan så kommer den utågende SMTP-servern kunna se all din trafik.
Likaså dom inkommande SMTP-serverarna hos alla mottagarna.

Sen har du problemet att folk får in virus/trojaner/keyloggers etc etc.
Detta kan både leda till allt från att någon läser enstaka mail till tillgång till deras lösenord/login/administration av kontot.

Att därför ha med alla mottagare istället för bcc är ju dumt, för om någon person får en läcka så läcker ju hela listan (som du nu verkade oroad över).

Att mail sedan sparas på mottagarens dator och / eller mailservern ( i de fall som t ex gmail där allt per default sparas för att läsas online) gör ju det svårt att kontrollera informationen, om man istället jämför med att köra ett forum/webbsidelösning med SSL.

Så, om det nu är såpass känslig information som ska spridas, så är klartext och / eller mail knappast det vettigaste sättet...