Sist startad dator kommer inte ut på internet

Permalänk
Medlem

Sist startad dator kommer inte ut på internet

Jag har problem med att få internet att fungera på 5 enheter samtidigt trots att jag får 5 IP av min leverantörs DHCP i stadsnätet.

På nedervåningen ser det ut så här:
Bredbandsuttag med 2 utgångar, utgång 1 kopplat till en 8 portars Dlink-switch (klarar auto MDI/MDIX).

Dator1: Kopplad i utgång 2 på bredbandsuttaget. Får IP och fungerar 100%.

Dator2: Kopplad i Dlink-switchen. Får IP och fungerar 100%.

Skrivare: Kopplad i Dlink-switchen. Får IP och fungerar 100%.

Från nedervåningen används nätverk via elnätet (Sweex "Homeplug") från Dlink-switchen till övervåningen där en Netgear-switch kopplas till 2 datorer:

Dator3: Får IP och fungerar.

Dator4: Får IP av men går inte att kommunicera med. Gateway och DNS-server går inte att pinga. Däremot kan jag pinga de andra datorerna inom hemmet.

Alla nätverkskablar är raka.

Efter lite experimenterande har jag märkt att datorn på övervåningen som startas sist är den som internet inte fungerar på. När man väl fått dator 3 att fungera måste man dock koppla ur den i nåt dygn för att få dator 4 att fungera, vilket naturligtvis gör att dator 3 inte fungerar längre. Det är ju lätt i detta läge att skylla på nätverket via elnätet men det fungerar ju på en dator så varför inte på den andra?

Det rör sig om snarlika Dell-datorer på övervåningen med integrerade nätverkskort så jag provade att sätta i olika nätverkskort i bägge för att undvika ett ev. MAC-adressproblem men problemet fortsätter. Det hjälper heller inte att flytta ner datorn som för tillfället inte fungerar till nedervåningen och sätta i den ensam direkt i bredbandsuttaget. Problemet kvarstår även om jag kör in en Linux live-CD (Ubuntu 8.10) och provar med olika nätverkskablar.

Jag har även efter samtal med kundtjänst provat att dra ur alla kablar ur bredbandsuttaget i 15min för att släppa alla eventuella låsningar av IP till MAC-adresserna men utan verkan.

Alla 4 datorer och skrivaren fungerar felfritt om jag kopplar tillbaka BBB:s ADSL-modem. Någon aning om vad felet kan vara? Operatören är Riksnet.

Permalänk
Medlem

Har du en riktig switch (läs inte plastlåda) så kan den mkt väl vara inställd på DHCP för sitt egna interface.

Du skrev aldrig vilken switch du hade så det är bara en teori vart din sista ip-adress tar vägen..

kram

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Vila i frid

Din ISP bör kunna berätta vilka MAC-adresser hos dig som fått IP-nummer och vilka IP-nummer det är.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt, du kör skrivaren på ett externt IP?

Vad händer ifall du kopplar från skrivaren, får alla datorer IP då?

Edit: Plastlådor duger bra.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Switchen är en D-Link DES 1008D 10/100, tror inte att den har nåt eget interface.

Ja operatören kan säga vilka enheter som får IP men det är ju inte problemet, alla enheter får IP:n men den sista som kopplas in kan inte ansluta till internet. DNS eller gateway går inte att pinga.

Känns som att det är nåt fel hos Riksnet iom att det hela funkar direkt med BBB.
Tack för visat intresse iaf.

Permalänk
Medlem

Funderat på att skaffa en router istället?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DamnIt
Switchen är en D-Link DES 1008D 10/100, tror inte att den har nåt eget interface.

Ja operatören kan säga vilka enheter som får IP men det är ju inte problemet, alla enheter får IP:n men den sista som kopplas in kan inte ansluta till internet. DNS eller gateway går inte att pinga.

Känns som att det är nåt fel hos Riksnet iom att det hela funkar direkt med BBB.
Tack för visat intresse iaf.

-----------------------------------------------------------------
Använder du både dsl och stadsnät samtidigt?
Rätta mig om jag har fel, men vem kör 2 st abbonemang samtidigt?

Sen är min erfarenhet av Sweex nätverksprodukter inget vidare och särskilt inte deras ethernet via elnätet... har haft lite kunder med dem och de har inte direkt varit felfria.
Likaså har jag inte haft bra erfarenheter av d-links switchar heller för den delen, prova att låna en annan switch och koppla ihop allt, men gör dessa saker i tur och ordning så att du vet var det börjar gå snett.

Sedan så har du ju på sätt och vis identifierat problemet ändå, den datorn som inte får internet att fungera, har på något vis ett problem.
Jag tycker att du skall prova att sätta alla datorerna rakt in i din d-link switch, starta om allt, och skippa dina homeplugs, funkar det då?
Sen om det inte funkar, låna hem en annan switch och gör samma test igen.

Kan iof vara riksnet som strular också men då känns det mer som att de andra burkarna inte borde fungera heller, men tja.. felsök mer ordningssamt, dvs en sak i taget, just nu känns det lite mer som att du chansat genom att prova lite saker hit och dit.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@godspeed: Har kvar BBB:s DSL för att de har 3 mån uppsägningstid.
Tycker inte alls att problemet är identifierat, den av de två Dell-datorerna som inte funkar (den sist startade) är ju den enda som inte kommer åt internet. Är den startad sist fungerar den ju inte direkt i bredbandsuttaget heller. Detta även om de körs med Linux Live-CD och nätverkskort som jag haft liggandes och vet fungerar. Ska dock testa köra alla på Dlink-switchen och starta nån av datorerna på nedervåningen sist.

@skruvis: Jag har aldrig stött på en router för hemmabruk som är stabil. Konstigt nog säger alla att just routern de köpt aldrig hänger sig...

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat så att det inte är Sweex "Homeplug" som tar en IP för dig?

Provat att koppla ur Sweex "Homeplug" och koppla in alla enheterna i D-Link switchen ?

Citat:

Alla 4 datorer och skrivaren fungerar felfritt om jag kopplar tillbaka BBB:s ADSL-modem.

Beror säkerligen på att ADSL-modemet också innehåller en router.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst, det visade sig att Dlink-switchen och Netgear-switchen inte ville fungera ihop. Lyckligtvis finns det 2 uttag i bredbandsjacket så en switch får husera i varje.

Homeplug:en var inte den felande länken för det fungerade inte heller med vanlig nätverkskabel mellan switcharna. Vet inte om Netgearen har auto MDI/MDIX men Dlinken har det och vad jag läst ska det funka så länge en av enheterna har det.

@Smile4u: BBB:s modem lär väl inte innehålla en router om alla enheter får ett externt IP?
Cred till BBB som är den enda leverantören på riksplanet som ger ut 5st IP.