Sist startad dator kommer inte ut på internet
Jag har problem med att få internet att fungera på 5 enheter samtidigt trots att jag får 5 IP av min leverantörs DHCP i stadsnätet.
På nedervåningen ser det ut så här:
Bredbandsuttag med 2 utgångar, utgång 1 kopplat till en 8 portars Dlink-switch (klarar auto MDI/MDIX).
Dator1: Kopplad i utgång 2 på bredbandsuttaget. Får IP och fungerar 100%.
Dator2: Kopplad i Dlink-switchen. Får IP och fungerar 100%.
Skrivare: Kopplad i Dlink-switchen. Får IP och fungerar 100%.
Från nedervåningen används nätverk via elnätet (Sweex "Homeplug") från Dlink-switchen till övervåningen där en Netgear-switch kopplas till 2 datorer:
Dator3: Får IP och fungerar.
Dator4: Får IP av men går inte att kommunicera med. Gateway och DNS-server går inte att pinga. Däremot kan jag pinga de andra datorerna inom hemmet.
Alla nätverkskablar är raka.
Efter lite experimenterande har jag märkt att datorn på övervåningen som startas sist är den som internet inte fungerar på. När man väl fått dator 3 att fungera måste man dock koppla ur den i nåt dygn för att få dator 4 att fungera, vilket naturligtvis gör att dator 3 inte fungerar längre. Det är ju lätt i detta läge att skylla på nätverket via elnätet men det fungerar ju på en dator så varför inte på den andra?
Det rör sig om snarlika Dell-datorer på övervåningen med integrerade nätverkskort så jag provade att sätta i olika nätverkskort i bägge för att undvika ett ev. MAC-adressproblem men problemet fortsätter. Det hjälper heller inte att flytta ner datorn som för tillfället inte fungerar till nedervåningen och sätta i den ensam direkt i bredbandsuttaget. Problemet kvarstår även om jag kör in en Linux live-CD (Ubuntu 8.10) och provar med olika nätverkskablar.
Jag har även efter samtal med kundtjänst provat att dra ur alla kablar ur bredbandsuttaget i 15min för att släppa alla eventuella låsningar av IP till MAC-adresserna men utan verkan.
Alla 4 datorer och skrivaren fungerar felfritt om jag kopplar tillbaka BBB:s ADSL-modem. Någon aning om vad felet kan vara? Operatören är Riksnet.