Permalänk
Sötast
Skrivet av mrqaffe:

Vpn har inget direkt med usenet att göra, så om du behöver vpn eller inte är en helt annan fråga, kommunikationen mot din usenetserver kan oftast ske via ssl, men du kan inte "surfa" via usenet, det går inte att besöka en hemsida, utan du kan läsa o skriva enbart i de grupper som finns på usenet, det är lite som en portal med olika forum (grupper).
En del dyrare usenetservrar ger dig även vpn tjänster (som giganews.)
Tycker du ska ta hem nått enklare gratisprogram eller testversion av nått bra program och lära dig lite o sedan kan du bestämma om det är nått för dig.
http://www.usenetexplorer.com/download.htm det är det bästa programmet som finns, det finns en 2veckors testversion.
Det finns en komma igång guide till UE, den är bra att läsa för det behövs lite inställningar innan det funkar.
http://www.xsusenet.com/#1 verkar ha en fungerande gratistjänst med rimlig kvalitet, lär fungera fint för att testa och lära sig.

Har aldrig hört talas om usenet explorer, vad gör det till det "bästa programmet som finns"?

Jag trivs mycket bra med SABnzbd som som gör allt själv, laddar ner saker åt mig så fort de släpps helt utan min egen interaktion.
De grejer man vill ladda ner är 1click på en webbplats, man behöver aldrig ens veta att man kör en klient i bakgrunden/nätverket då det är en service som inte ens syns om man inte vill se den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Gjorde absolut ingen skillnad, har 13MB/s ner under lågtrafikstimmar vilket sjunker till till någonstans mellan 3-6MB/s fredag-, lördag- och söndagkväll.

Det är dock bättre än vad jag hade med Astraweb.

Ligger konstant på 30 MB/s dygnet runt med port 443 så det beror nog på din ISP. Med port 563 går hastigheten ner till 18 MB/s under primetime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Ligger konstant på 30 MB/s dygnet runt med port 443 så det beror nog på din ISP. Med port 563 går hastigheten ner till 18 MB/s under primetime.

30MB/s , jag vill oxå ha Gigabit-Internet *avundsjuk*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Allexz:

Har aldrig hört talas om usenet explorer, vad gör det till det "bästa programmet som finns"?

Jag trivs mycket bra med SABnzbd som som gör allt själv, laddar ner saker åt mig så fort de släpps helt utan min egen interaktion.
De grejer man vill ladda ner är 1click på en webbplats, man behöver aldrig ens veta att man kör en klient i bakgrunden/nätverket då det är en service som inte ens syns om man inte vill se den

Tog en liten titt på den, ska kika mera, det där är bara en nzb klient, det där är inte direkt en usenet klient, det är nått helt annat och oerhört begränsat och verkar inte riktigt ge tillgång till usenet utan hanterar enbart nzb.
Det går ju inte ens att prenumerera på grupper och det verkar inte gå att posta och hur ska det hantera multipla servrar, och måste man använda sig av nån externa site för att hitta poster, det går inte att läsa grupper alls ....
Det är ett program för de som inte vill använda usenet, vill man ut på usenet så är nog tom "gamla fina" outlook express bättre, det där var mycket begränsat som det verkar, inget för mig, kanske som ett komplement, men inte som normalt klientprogram.
Ue är kanske inget för dig, men den klarar det man kan tänkas vilja göra, ta hem provversionen och du kommer att bli förvånad över vad usenet egentligen är om du bara är van vid nzb klienter, UE hanterar nzb den också, och har en egen sökmotor, och man kan prenumerera på grupper, dessutom finns det mycket avancerade automatiseringsfunktioner för de som vill ha sånt.
Vi har alla olika smak, men sabnzbd verkar väl enkelt och rätt så begränsat funktionsmässigt. UE har en viss inlärningströskel, men har även mycket mera funktioner.
Det känns ungefär som att jämföra paint med photoshop

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av mrqaffe:

Tog en liten titt på den, ska kika mera, det där är bara en nzb klient, det där är inte direkt en usenet klient, det är nått helt annat och oerhört begränsat och verkar inte riktigt ge tillgång till usenet utan hanterar enbart nzb.
Det går ju inte ens att prenumerera på grupper och det verkar inte gå att posta och hur ska det hantera multipla servrar, och måste man använda sig av nån externa site för att hitta poster, det går inte att läsa grupper alls ....
Det är ett program för de som inte vill använda usenet, vill man ut på usenet så är nog tom "gamla fina" outlook express bättre, det där var mycket begränsat som det verkar, inget för mig, kanske som ett komplement, men inte som normalt klientprogram.
Ue är kanske inget för dig, men den klarar det man kan tänkas vilja göra, ta hem provversionen och du kommer att bli förvånad över vad usenet egentligen är om du bara är van vid nzb klienter, UE hanterar nzb den också, och har en egen sökmotor, och man kan prenumerera på grupper, dessutom finns det mycket avancerade automatiseringsfunktioner för de som vill ha sånt.
Vi har alla olika smak, men sabnzbd verkar väl enkelt och rätt så begränsat funktionsmässigt. UE har en viss inlärningströskel, men har även mycket mera funktioner.

Försöker inte alls dryga mig, men...
Är inte hela idén att ladda ner material?

"förvånad över vad usenet egentligen är"
Vad är usenet mer än att tanka?

Seriös fråga

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Allexz:

Seriös fråga

Det är ganska likt ett forum där man kan debattera saker och framföra sina åsikter. Dessutom så lär det inte gå att hitta allt innehåll genom att söka, prenumererar du på grupper som intresserar dig så ser du allt innehåll inom ett område och inte bara det sökta.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Usenet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

SAB är ju fruktansvärt bra när det gäller .nzb samt att det är integrerat med vissa webläsare och indexeringssidor.

Fast som du säger, Usenet är mera, jag själv kompletterar med Newsleecher för att prenumerera på vissa grupper + deras supersearch.

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken websökfunktion är bäst då? Jag tycker att de flesta gratistjänsterna ger upp kring 2 års ålder, finns det nån som klarar 4år som nu retentionen är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken websökfunktion är bäst då? Jag tycker att de flesta gratistjänsterna ger upp kring 2 års ålder, finns det nån som klarar 4år som nu retentionen är.

Vet inte vilken som är bäst, men jag har fastnat för Binsearch och där får man ju i alla fall träffar på sånt som är äldre än 1000 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Seriös fråga

Skrivet av mrqaffe:

Det är ganska likt ett forum där man kan debattera saker och framföra sina åsikter. Dessutom så lär det inte gå att hitta allt innehåll genom att söka, prenumererar du på grupper som intresserar dig så ser du allt innehåll inom ett område och inte bara det sökta.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Usenet

Dessutom kan man ju höra efter med andra om det finns någon som har den där speciellt ovanliga semesterfilmen från när vi var unga.....

Permalänk
Rekordmedlem

Dessutom kan man ju höra efter med andra om det finns någon som har den där speciellt ovanliga semesterfilmen från när vi var unga.....

Den gamla semesterfilmen finns kanske redan på youtube, den här är ju lite speciell och inte helt ny, gör om det där...livet på landet är bra för smidigheten.

Hursomhelst så är nzb och nzb söksiter en rätt ny sak med usenet anknytning, det är även yenc protokollet som nu nästan tagit över från uuencode, det har gått rätt långsamt att byta ut uuencode speciellt hos amerikanska användare.
Har man bara kommit i kontakt med usenet via nzb så finns det mera att upptäcka för de som är intresserade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sabnzbd + Sickbeard http://sickbeard.com/ är da shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Sabnzbd + Sickbeard http://sickbeard.com/ är da shit

Tru dat. Skulle dock lägga på SABmobile i den formeln så fixar du filmerna när du är på väg hem från jobbet. Väl hemma är det bara att lägga upp fötterna på sofflocket, slå på WD TV Live o njuta av det streamade matrialet från NASen

Jag förstår att vi alla har olika behov. Mitt är minimal ansträngning...

Visa signatur

Calloha

Permalänk
Medlem
Skrivet av calloha:

Tru dat. Skulle dock lägga på SABmobile i den formeln så fixar du filmerna när du är på väg hem från jobbet. Väl hemma är det bara att lägga upp fötterna på sofflocket, slå på WD TV Live o njuta av det streamade matrialet från NASen

Theres an app for that http://itunes.apple.com/us/app/mynzb/id301530654?mt=8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av calloha:

Ue har filter och en scheduler, när man gjort ett lämpligt filter så behövs inget mera, det är "set and forget" lite pill att göra ett filter (det måste göras en gång) men sedan sköter det sig själv och följer vilket ämne som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, själv har jag kört astraweb + newsleecher i 4 år är mycket nöjd. Men det verkar ha hänt en hel del på denna fronten, kanske dags att uppdatera sig...

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Sötast

Signa precis en polare på xsusenet och låter han använda nzb.su som browser och måste säga att jag är positivt överraskad.

Har änsålänge hunnit tanka en MP3 och håller nu på med ett större paket.

Hastighetheten ligger just nu stabilt på 121KB/s vilket motsvarar c:a 2Mbit, alltså dubbla utlovade gratishastigheten.

Permalänk
Skrivet av megamats:

Med port 443 får man inte SSL va? Den ligger väl på 563 (på Astrawebs EU-servrar).

Jag kör Astraweb och har gjort så i ett par år nu. Varit toknöjd tills för någon månad sen. Jag har 100/10 lina från Tele2, och har haft det under samma period som jag kört usenet.

Men då för någon månad sen så känns AW jävligt instabil, och hastigheten kan gå ner till 1.5MB/s, trots att jag brukar ligga på 10-11MB/s. Har kollat av med TPTest osv och felet ligger inte hos mig eller Tele2.

Så AW ska bort. Är det någon som testat UsenetServer?

Visa signatur

"The only thing you're born with, is the ability to learn."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeyondEvil:

Med port 443 får man inte SSL va? Den ligger väl på 563 (på Astrawebs EU-servrar).

Jag kör Astraweb och har gjort så i ett par år nu. Varit toknöjd tills för någon månad sen. Jag har 100/10 lina från Tele2, och har haft det under samma period som jag kört usenet.

Men då för någon månad sen så känns AW jävligt instabil, och hastigheten kan gå ner till 1.5MB/s, trots att jag brukar ligga på 10-11MB/s. Har kollat av med TPTest osv och felet ligger inte hos mig eller Tele2.

Så AW ska bort. Är det någon som testat UsenetServer?

Jodå, SSL med port 443.

Jag kör också med AW (nu även med SuperNews), får du så dåliga hastigheter hela tiden eller är det bara under högtrafikstimmar? (fred-, lörd- och söndag kväll)?

Permalänk

Jodå, SSL med port 443.

Jag kör också med AW (nu även med SuperNews), får du så dåliga hastigheter hela tiden eller är det bara under högtrafikstimmar? (fred-, lörd- och söndag kväll)?

Ja, jävlar (var in och verifiera). Vill bestämt hävda att det inte var så från början. Nåväl.

Har faktiskt ej reflekterat på vilken tid på dygnet det har varit, men faktum är att det är så slött just nu ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Astraweb har ssl både på port 443 och 563

Visa signatur

Permalänk

Jodå, SSL med port 443.

Skrivet av BeyondEvil:

Ja, jävlar (var in och verifiera).

Skrivet av mrqaffe:

Astraweb har ssl både på port 443 och 563

Mjoo, det var redan etablerat. Ingen åsikt om vilken som är den bästa providern?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BeyondEvil:

Mjoo, det var redan etablerat. Ingen åsikt om vilken som är den bästa providern?

Giganews om du vill betala deras pris, de är dyra men du får ju en del annat också, som vpn, och onlinelagring och programvara men så kostar de ju $35

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Giganews om du vill betala deras pris, de är dyra men du får ju en del annat också, som vpn, och onlinelagring och programvara men så kostar de ju $35

Hmm, har inte lust att betala för lagring och programvara. Möjligtvis för vpn efter 1 Maj.

Men deras Platinum ($25) kan jag lätt tänka mig att betala för, OM dom är bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör med astraweb. Funkar fint för att maxa min 10mbit lina och bra pris har dom också, 11 dollar i månaden med deras erbjudande dom har lite då och då.

När det gäller usenet explorer så kör jag med http://www.newsbin.com funkar riktigt bra.

nzbmatrix och binsearch har alla nzb's man kan tänka sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BeyondEvil:

Hmm, har inte lust att betala för lagring och programvara. Möjligtvis för vpn efter 1 Maj.

Men deras Platinum ($25) kan jag lätt tänka mig att betala för, OM dom är bäst.

De är bäst, men astraweb och en del andra är marginellt sämre på själva usenetbiten är mycket billigare ½ priset

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dozix:

Kör med astraweb. Funkar fint för att maxa min 10mbit lina och bra pris har dom också, 11 dollar i månaden med deras erbjudande dom har lite då och då.

När det gäller usenet explorer så kör jag med http://www.newsbin.com funkar riktigt bra.

nzbmatrix och binsearch har alla nzb's man kan tänka sig.

Hur mycket headers/grupp kan newsbin hantera idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Usenet med AstraWeb

Jag kör Astraweb med ett block konto från Blocknews, vilket jag kört i nu över ett år. Detta körs såklart med SSL, VPN är inte nödvändigt då bra usenet leverantörer erbjuder SSL, och om de inte gör det bör man skita i dem (vad jag tycker i alla fall). Men VPN är bra om man vill dölja allt annat man gör på internet med tanke på Datalagringsdirektivet som kommer snart.

Jag betalar 272kr var tredje månad för ett sk "unlimited" konto på Astraweb och en engångssumma på 150kr för 200GB på Blocknews.

Har en slö lina, 24/1 men ligger alltid max från Astraweb, har även tankat hos kompis med 100/10 och maxade hans lina också. Så hastigheten kan jag inte klaga på. De har dock haft lite problem med försvunna artiklar när releaser är mellan 200 och 300 dagar gamla. Dock är detta löst med ett block konto från Blocknews, 200GB för mig vilket räcker otroligt länge, minst ett år, och kan säga att jag inte tankar speciellt lite.

Använder SABnzbd med couchpotato (för att automatiskt ladda ner filmer när de släpps) och RSS för serier (har haft problem med sickbeard men hade gärna använt det istället). Har ställt in Astraweb EU som main-server och Astraweb US + Blocknews EU och US som backup-servrar för att minimera antalet försvunna artiklar, händer dock ibland men vi väldigt få tillfällen.

Använder mig främst av NZBMatrix, Release kanaler på EFNet samt i vissa fall BinSearch och NZBClub.

Felstavning
Permalänk
Skrivet av jRiddick:

Jag kör Astraweb med ett block konto från Blocknews.

Vad är ett "block konto"?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BeyondEvil:

Vad är ett "block konto"?

En viss mängd istället för en viss tid

Visa signatur