Larrabee först 2010

Permalänk
Melding Plague

Larrabee först 2010

Intels kommande grafikprocessor ska ge AMD och Nvidia svar på tal. Nu förtydligar Intel att Larrabee kommer först nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är många som tror larrabee blir en flopp. Men jag tycker det ska bli jävligt intressant o se vad den kan tillföra! Och hoppas såklart på att drivrutinerna är Open Source

Visa signatur
Permalänk

See ju bra ut:) see om dom kommer fram till nåt 2010 eller om det tar några extra år.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig riktigt förstått larrabee... vet att den ska vara för GPGPU, men, hur skulle den prestera i spel undrar jag? kommer det bli ytterligare en konkurrent på spel hårdvarumarknaden?

också, det är är typ som en quad core processor (grovt sagt) fast för GPU? så en 48 kärnig grafik processor? då skulle man ju i princip kunna dedikera olika beräkningar till olika kärnor, typ skuggor på en, fysik på annan, och en för omgivningen etc etc?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Skall den sitta på moderkortet eller på PCI-e kort?

Permalänk

Jag är lika förvirrad som tidigare personer i tråden.

Permalänk
Medlem

Hoppas den inte kommer att ha FDIV bugen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv

Det är väl säkert Josh som sitter och kodar på nästa motorn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Jag är lika förvirrad som tidigare personer i tråden.

Me to (O_o)

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem

"Grafikkort baserade på processorn ska dyka upp någon gång 2009." står det i en äldre nyhet.

Så det är ett pci-e grafikkort alltså.

Permalänk
Medlem

larrabee kommer nog vara bra och kostnadseffektivt i vissa samanhang
typ billig kontorsdator, eller billig hemmadator där man inte prioriterar tyngre spel, för dom som vill ha spelmaskin tror jag inte larrabee blir nått att tänka på överhuvudtaget.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
larrabee kommer nog vara bra och kostnadseffektivt i vissa samanhang
typ billig kontorsdator, eller billig hemmadator där man inte prioriterar tyngre spel, för dom som vill ha spelmaskin tror jag inte larrabee blir nått att tänka på överhuvudtaget.

Larrabee kommer att satsa på tyngre spelmaskiner, Larrabee kommer bli snordyr att tillverka, specsen och storleken på chippet är helt makalösa.

Intel satsar "ren kraft" i Larrabees hårdvara då dom inte har en chans att konkurrera mot ATI/Nvidia med ett mindre chip och bra drivrutiner(ännu).

Larrabee kommer att innehålla 32kärnor med 4 trådar vardera, använda en 512-bit bus och GDDR5 minnen. Som det ser ut nu så kommer Larrabee att köras i 2ghz+ för att "komma ifatt" ATI och Nvidia.

Larrabee kommer även ha x86-64 bla. vilket gör att i Teorin ska den kunna köra ett OS utan en CPU, det är mer eller mindre AMDs variant av "Fusion".

Det är en intressant produkt jag ser fram emot även fast det kommer från Intel Larrabee ser faktiskt mycket lovande ut, men ni lurar er själva om ni tror de kommer bli billigt - Intel kommer satsa fullt ut på spelmarknaden direkt vid release.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Det är många som tror larrabee blir en flopp. Men jag tycker det ska bli jävligt intressant o se vad den kan tillföra! Och hoppas såklart på att drivrutinerna är Open Source

Snarare så att det inte blir några drivrutiner alls och att då hobbyutvecklare eller tredje part får utveckla dem. Precis som med Intels grafikkretsar till linux. Ptvi!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Jag är lika förvirrad som tidigare personer i tråden.

+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Snarare så att det inte blir några drivrutiner alls och att då hobbyutvecklare eller tredje part får utveckla dem. Precis som med Intels grafikkretsar till linux. Ptvi!

Hobbyutvecklare? Många av de som utvecklar xf86-video-intel är ju anställda av Intel eller andra stora företag som Red Hat. Det är ju snarare så att Intel faktiskt låter andra utvecklare hjälpa till om de vill.

Permalänk
Medlem

I teorin skulle processorn stå sig riktigt bra om varje kärna orkar rendera minst 1 fps i de tyngsta spelen. Men det återstå att se. 1 fps är ju inte omöjligt för en processor att rendera trots att den inte stöder att rendera en viss effekt. Så isf skulle det ta längre tid innan processorn är utdaterad i jämförelse med grafikkort då det räcker med en övergång till ett ny DirectX plattform för att grafikkortet inte ska stödas.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Hobbyutvecklare? Många av de som utvecklar xf86-video-intel är ju anställda av Intel eller andra stora företag som Red Hat. Det är ju snarare så att Intel faktiskt låter andra utvecklare hjälpa till om de vill.

Jag skrev tredje part också. Men det är rätt, jag överdrev en aning.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Grafikkort med Hyper-Threading kanske?

Visa signatur

TBA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceCoder
Grafikkort med Hyper-Threading kanske?

Alla nyare GPU:er har någon typ av multitrådning. Det behövs för att dölja den tid det tar att hämta data från minnen. Man byter helt enkelt tråd medan man väntar på datat. Larrabee har som sagt 4 trådar per kärna. De kommer att fungera som "hyperthreading" (eller Simultaneous MultiThreading, SMT som det heter om man inte pratar Intel-språk) så vitt jag kan förstå. SMT är en lite mer avancerad form av multitrådning som gör att man inte bara kan dölja fördröjningar utan även öka utnyttjandet av exekveringsresurser genom att ta instruktioner från fler än en tråd varje cykel så länge de inte använder samma enheter i kärnan.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Hoppas bara inte Larrabee splittrar grafikkorten mer, så vissa kort funkar bra till vissa spel men är usla till andra spel.

Permalänk

Blir intressant att se hur det går. Den är ju rätt hårt baserat på en gammal CPU, och vi vet alla hur många FPS de presterar i 3DMark06 CPU-test (Där CPU'n tvingas att beräkna grafiken)

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Här finns mer info: http://www.brightsideofnews.com/news/2009/4/10/idf-spring-200...

Verkar som det kommer att bli ett stort kort som inte kommer att kunna konkurrera med ATi:s/nVIDIA:s nya generation i prestanda.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Larrabee kommer även ha x86-64 bla. vilket gör att i Teorin ska den kunna köra ett OS utan en CPU

Nej, nej...

Nog för att processorelementen i larrabee bygger på x86 i grunden, men detta innebär inte att de är fullfjädrade x86-64-processorer. x86-arkitekturen innehåller tonvis av gammalt bagage, addresseringslägen, instruktioner med mera som inte är användbara längre men som måste finnas där av bakåtkompabilitetsskäl. Att ösa in all den gamla bôsen i larrabee skulle enbart vara pantat, det skulle få storleken och komplexiteten på chippet att explodera utan att man skulle vinna ett jota på det. Tvärt om, det skulle bara göra produkten svårare och dyrare att tillverka men inte leverera några fördelar.

Larrabee kommer bara att ha de bitar av x86 som är användbara för chippets primära syfte, och att försöka köra OS/applikationskod på den skulle bli vansinnigt segt. Värre, mycket mycket värre än att köra Vista på en Intel Atom-processor, därför att larrabee kommer inte att bli bra på "grenig" kod med många funktionsanrop, sånt man ofta hittar i vanliga program...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Nej, nej...

Nog för att processorelementen i larrabee bygger på x86 i grunden, men detta innebär inte att de är fullfjädrade x86-64-processorer. x86-arkitekturen innehåller tonvis av gammalt bagage, addresseringslägen, instruktioner med mera som inte är användbara längre men som måste finnas där av bakåtkompabilitetsskäl. Att ösa in all den gamla bôsen i larrabee skulle enbart vara pantat, det skulle få storleken och komplexiteten på chippet att explodera utan att man skulle vinna ett jota på det. Tvärt om, det skulle bara göra produkten svårare och dyrare att tillverka men inte leverera några fördelar.

Larrabee kommer bara att ha de bitar av x86 som är användbara för chippets primära syfte, och att försöka köra OS/applikationskod på den skulle bli vansinnigt segt. Värre, mycket mycket värre än att köra Vista på en Intel Atom-processor, därför att larrabee kommer inte att bli bra på "grenig" kod med många funktionsanrop, sånt man ofta hittar i vanliga program...

Larrabee kommer ha x86-64 och är varken per definition en CPU eller GPU. Gör lite research innan du öppnar munnen nästa gång.

Men tro vad du vill, kortet är snart här så får du se vem som har fel...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

ALLA spel fungerar ju inte lika bra på AMD/ATI-korten OCH NVIDIA-korten. Det är oftast ett av dem som presterar lite bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Hoppas bara inte Larrabee splittrar grafikkorten mer, så vissa kort funkar bra till vissa spel men är usla till andra spel.

Nackdelen med PC som sagt. =/

Gud så underbart det vore om det fanns en STANDARD precis som när det gäller konsollerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Gud så underbart det vore om det fanns en STANDARD precis som när det gäller konsollerna.

Ja, för det är ju så enkelt att byta ut grafikkretsen i sin Xbox eller vad menar du?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Larrabee är Intel's satsning på högprestandgrafik(korts)marknaden. Den bygger på rå kraft som redan sagt till skillnad mot AMD/Nvidia som har dedikerade kretsar för detta. Med Intels erfarenhet är det knappast något som bör avfärdas innan den fått visa vad den går för.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Ja, för det är ju så enkelt att byta ut grafikkretsen i sin Xbox eller vad menar du?

Dessutom är det ju samma sockel osv. i alla konsoller också

Om utvecklingen av alla grafikkort stog lika still som konsollerna så skulle det suga o spela dator...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gtoxed
jag har aldrig riktigt förstått larrabee... vet att den ska vara för GPGPU, men, hur skulle den prestera i spel undrar jag? kommer det bli ytterligare en konkurrent på spel hårdvarumarknaden?

också, det är är typ som en quad core processor (grovt sagt) fast för GPU? så en 48 kärnig grafik processor? då skulle man ju i princip kunna dedikera olika beräkningar till olika kärnor, typ skuggor på en, fysik på annan, och en för omgivningen etc etc?

Men nu har ju alla grafikprocessorer många kärnor, de brukar kallas för shader units tror jag.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Väntar otåligt.................. ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Nej det förvånade mig inte alls att det blev en försening, med tanke på att Intel öppnat upp ett forskningcenter för Larrabee. De måste ju få lite tid att utveckla projektet.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB