Nytt namnschema avslöjar Core i3 och i9

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar vad den "billigaste" gulftown kan pressas upp i med luftkylning... Står i valet och kvalet ifall jag skall köpa en w3520/i7 920 (d0) eller vänta på gulftown.

Permalänk
Medlem

Åt skogen med nehalem, jag ska lätt vänta på westmere. Sen innan jag byter processor så kommer de ligga på 11 nm

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, kunde inte vänta på P55!
Vart nästan lite orolig där ett tag då P55 ser ut att bli en vass lösning för mindre pengar, ny pris/prestanda kung kanske?

Klockad 920 duger bra tills 2010 någonstans, tror i9/westmere kommer kosta skjortan och halva armen men hoppas innerligen att Intel släpper en instegsmodell som inte kostar över 5000 i alla fall.
Kan alltid hoppas!!

Oavsett vad man tycker om nya namnschemat så ser det onekligen ljust ut för Intel.

Permalänk
Medlem

Glasklart nu i alla fall.

Permalänk
Medlem

Så länge de inte släpper en massa olika processorer under de olika namnen så tror jag att det är lugnt.
De är väl tänkta som olika prestanda-segment?
Så om vi får se 2-4 olika processorer per typ (i3, i5 osv) så kan nog det här bli bra!
Ser faktiskt fram emot vad de kommer släppa inom i3/i5, har några uppgifter om prestanda och priser släppts? Har för mej att jag läst något om att i5 och i7 presterade så jämnbra att de plockar bort de slöare i7-modellerna, stämmer det?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Så länge de inte släpper en massa olika processorer under de olika namnen så tror jag att det är lugnt.
De är väl tänkta som olika prestanda-segment?
Så om vi får se 2-4 olika processorer per typ (i3, i5 osv) så kan nog det här bli bra!
Ser faktiskt fram emot vad de kommer släppa inom i3/i5, har några uppgifter om prestanda och priser släppts? Har för mej att jag läst något om att i5 och i7 presterade så jämnbra att de plockar bort de slöare i7-modellerna, stämmer det?

Jo, du läste nog rätt.

Det var 920 instegsmodellen av i7 för socket 1366 som det var nyhet om att ta bort.

Permalänk

Vad onödigt med 6 kärnor..
Program och spel utnyttjar knappt 4 kärnor och hoppsan redan kommer nya processorer med 6 kärnor.
Ungefär lika onödigt som 2st GTX 295..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
På vilket sätt underlättar en ren omdöpning av värstingen till 1156 från i5 till i7 detta? Den blir inte snabbare för att den heter i7

Den har till exempel hyperthreading.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vad onödigt med 6 kärnor..
Program och spel utnyttjar knappt 4 kärnor och hoppsan redan kommer nya processorer med 6 kärnor.
Ungefär lika onödigt som 2st GTX 295..

Precis, stoppa utvecklingen....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vad onödigt med 6 kärnor..
Program och spel utnyttjar knappt 4 kärnor och hoppsan redan kommer nya processorer med 6 kärnor.
Ungefär lika onödigt som 2st GTX 295..

Kan du inte bara låta bli att uppgradera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vad onödigt med 6 kärnor..
Program och spel utnyttjar knappt 4 kärnor och hoppsan redan kommer nya processorer med 6 kärnor.
Ungefär lika onödigt som 2st GTX 295..

Tankenöt: Varför finns det folk som skaffar sig dubbel-CPU system?

Och tror du att sådana personner kommer att bli intresserade av 6-kärnorna?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Vad för skillnad på DMI och QPI?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hade tänkt mig en i7-uppgradering till jul, men väntar lite och köper i9 istället

6 kärnor w00t w00t

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Vad onödigt med 6 kärnor..
Program och spel utnyttjar knappt 4 kärnor och hoppsan redan kommer nya processorer med 6 kärnor.

Världen är lite större än din sängkammare.

Permalänk
Medlem

Kanns som att det racker med en i5, om den kommer med ett bra pris

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

oj då... det här mod olika socklar tycker jag inte om. helt fel riktning enligt mig. det gör bara ALLT svårare för uppgradering i framtiden.

jag kommer då inte gå från 4 kärnor tills det kommer en 8 kärnor variant (inte räknar med hyperthreading. så denna datorn får nog leva ganksa länge

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Lynnfield i5an med p55 kommer att bli den nya pris/prestanda kungen för gamer-klockare. Den ser jag fram emot! Om det nu inte skulle visa sig att den klockar oväntat dåligt då förstås... Ska bli väldigt kul att se dom första testerna med släppta, färdiga produkter.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Är utvecklingen inom datorbranschen på väg att stanna upp helt eller?

nVidia märker om sina produkter, Apple märker om sina datorer och nu skall Intel göra likadant... Snacka om inflation inom 'new and improved'! XD

Visa signatur

Mac'ens förfall heter inte PC. Det heter 'iPhone'. Bleh!
Surface computing FTW men ge mig en rejäl platta att leka på - ingen futtig 'tablet'!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luminum
Är utvecklingen inom datorbranschen på väg att stanna upp helt eller?

nVidia märker om sina produkter, Apple märker om sina datorer och nu skall Intel göra likadant... Snacka om inflation inom 'new and improved'! XD

Men Intel's rebranding är till skillnad från nVidia's en vettig sådan. De gamla Core 2-orna kommer nu att placeras i kategorin "low end" och inte nVidia's "high end -> high end -> high end".

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Klockad 920 duger bra tills 2010 någonstans

- Nej, verkligen inte. En överklockad Q6600 räcker till 2010 någonstans, en överklockad i7 920 räcker långt in på 2011.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Men Intel's rebranding är till skillnad från nVidia's en vettig sådan. De gamla Core 2-orna kommer nu att placeras i kategorin "low end" och inte nVidia's "high end -> high end -> high end".

Jag skulle snarare säga att nvidia bytte från high end till "low"-high end.

Men som sagt ett namnbyte är ett namnbyte oavsett i vilken kategori den hamnar. Och historiskt sett är folk väldigt allergiska mot rebranding. Borde inte företagen lära sig någon gång?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Leve AMD?
Nu har intel gjort bort sig. Konsumenterna kommer inte orka besvära sig och folk kommer inte fatta någonting. Gör man en Nvidia så får manb skylla sig lite själv.

Hehe så sant.
+1

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate