Permalänk
Medlem

auto tändning

Hej..

har tänkt mecka in lite lysdioder i keybordet och fixa så att när man slänger fram labbarna på det så tänds dem..

tänkte att man kanske på nåt sätt kunde ta typ en ir diod på ena sidan och nån mottagare på andra sida..
sen hade d även vatt tufft ok lydioderna lyste en stund även efter att man har tagit bort händerna..

Nån som vet hur man ska göra och vad man behöver?

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Har en liten teori om hur man kan göra..

om man struntar i fördröjnings lyse så länge..

Jag har för mej att en fotodiod släpper igenom ström när något lyser på den med rätt våglängd. om man kopplar in en lysdiod som vanligt och sen kopplar så att den strömen som går igenom fotodioden går till lysdiodens minuspol och då kortsluter den så att den inte lyser.

skulle det här funka?

tar lysdioden skada av att kortslutas?

stämmer mitt antagande om fotodioder?

Edit: hittade något som hette LDS motstånd elfa nr.60-289-48 kanske man kan avnända?

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

jag vetej men det varen cool ide....

Visa signatur

Polacken

Permalänk
Medlem

till fördröjningen kan man ju alltid använda en kondensator, lr flera

Permalänk
Medlem